انرژی

باشنده گان هرات ایران را به قطع برق بر سر اختلاف آب متهم می کنند

گزارش از عمر

کاهش ناگهانی برق به ولایت هرات توسط رژیم ایران تأثیر مخربی بر شهر هرات داشته است. اکثر فابریکه ها در شهرک صنعتی هرات از اوایل نیمه ماه سرطان مجبور به توقف کار شده اند که منجر به بیکاری هزاران نفر شده است. کاهش برق همچنین زندگی ساکنان عادی را که برای خنک ماندن در تابستان گرم تلاش می کنند مختل کرده است. [عمران/سلام تایمز]

هرات -- دولت ایران به طور ناگهانی مقدار برق عرضه شده به ولایت هرات را کاهش داده است و کارخانه ها را مجبور به توقف فعالیت، و زندگی روزمره را در گرمای تابستان ناخوشایند می کند.

بر اساس قرارداد ایران و افغانستان، ایران مؤظف است حدود ۱۲۰میگاوات برق به این ولایت صادر کند.

اما از ۱۷ اسد به اینسو، ایران میزان عرضه را به ۳۰ میگاوات کاهش داده است.

حمیدالله خادم، رئیس اتاق صنایع و معادن هرات، گفت که در نتیجه تولید در شهرک صنعتی هرات ۷۰٪ کاهش یافته است.

پس از آنکه رژیم ایران به طور ناگهانی برق رسانی به ولایت هرات را کاهش داد، ماشین‌ها به تاریخ ۲۵ اسد در یک کارخانه پروسیس مواد غذایی در شهرک صنعتی هرات غیرفعال مانده اند. [عمران/سلام تایمز]

پس از آنکه رژیم ایران به طور ناگهانی برق رسانی به ولایت هرات را کاهش داد، ماشین‌ها به تاریخ ۲۵ اسد در یک کارخانه پروسیس مواد غذایی در شهرک صنعتی هرات غیرفعال مانده اند. [عمران/سلام تایمز]

او گفت، «ایران با کاهش برق ارسالی به هرات، این توافقنامه را نقض کرده است. در گذشته نیز بدون هماهنگی این کار را انجام داده و خسارات عمده ای به صنعت و مردم هرات وارد کرده است.»

او با اشاره به سطح سابق برق عرضه شده گفت، «از جمله [۱۲۰ میگاوات] برق وارداتی از ایران، ۱۰۰ میگاوات برق شهرک صنعتی را تامین می کند،»

اکنون شهرک صنعتی باید در شرایطی که کل ولایت تنها ۳۰ مگاوات برق دریافت می کند، برق پیدا کند.

به گفته خادم گاهی اوقات برق بدون هشدار قطع می شود.

وی افزود، «هر بار که برق قطع می شود، ماشین آلات کارخانه ها کار را توقف می دهد که در نتیجه در هر کارخانه تا ۱۰ هزار دالر (۸۴۵ هزار افغانی) خسارت وارد می شود. در شهرک صنعتی روزانه ۴۰۰ کارخانه متحمل خسارت می شوند،»

خادم گفت، به دلیل این مشکلات، از جمله ۳۰ هزار کارگر شهرک صنعتی ۲۰ هزار کارگر بیکار شده اند.

نیک محمد الهامی که یک فابریکه پلاستیک را در شهر صنعتی هرات مدیریت می کند، گفت که فعالیت فابریکه او به دلیل قطع برق متوقف شده است که باعث شده حدود ۱۵۰ کارمند او بیکار شوند.

وی گفت، «ما میلیون ها دالر در شهرک صنعتی سرمایه گذاری کرده ایم اما اکنون به دلیل کمبود برق در وضعیت نامشخصی قرار دارد.»

او گفت، «ایران با قطع برق، تلاش می‌کند صنایع افغانستان را مجبور به انتقال به خارج از کشور کند،»

وی افزود، «وقتی برق قطع می شود، مواد اولیه در داخل ماشین آلات بند می ماند و ضایع می شود. ما مجبور هستیم برای بازکردن ماشین ها و خارج کردن مواد، پول زیادی را مصرف کنیم،»

الهامی گفت، اگر مشکل برق حل نشود، کارخانه‌های شهرک صنعتی مجبور به توقف فعالیت خواهند شد و در نتیجه هزاران فرصت کاری از بین خواهند رفت.

توقف تولید داخلی

تعدادی از کارخانه های شهرک صنعتی با استفاده از جنراتورهای دیزلی به فعالیت خود ادامه می دهند.

غلام جیلانی، مدیر تولید یک فابریکه مواد غذایی در شهرک صنعتی هرات گفت که با استفاده از جنراتورهای دیزلی توانسته است تنها یکی از پنج بخش تولید فابریکه اش را فعال نگه دارد.

وی با بیان اینکه ایران بدون اطلاع قبلی این کار را انجام داد، گفت، به دلیل کاهش برق از ایران با کمبود شدید برق مواجه هستیم.

او افزود، مواد خام به ارزش میلیون ها افغانی در ماشین های تولید ضایع شده است.

با توقف عرضه برق، تولید ما ۷۰٪ کاهش یافته است، بنابراین نمی توانیم خواسته های مشتریان خود را برآورده کنیم.

وی افزود، «هر روز محصولات داخلی کمتری در بازار به فروش می رسد و محصولات وارداتی ایرانی جایگزین آنها می شود.»

او افزود، یکصد و پنجاه نفر از کارگران او به دلیل شرایط فعلی برق بیکار هستند.

عزیزالله، نان آور یک خانواده شش نفره که در یک فابریکه مواد غذایی در شهر صنعتی هرات کار می کند، در نتیجه کمبود برق از کار مانده است.

او گفت، «شرکتی که من در آن کار می کنم به دلیل کمبود برق تولید را ۸۰٪ کاهش داده است. اکثر کارگران آن از جمله خود من بیکار هستیم. اگر کار نکنیم اجوره دریافت نمی کنیم،»

او گفت، «تنها منبع درآمد من همین کارخانه است و اگر این وضعیت در درازمدت ادامه پیدا کند با مشکلات اقتصادی مواجه خواهم شد.»

انتقام رژیم ایران

ساکنان هرات می گویند، رژیم ایران عرضه برق را کاهش داده است زیرا جریان آب از رود هلمند به ایران کاهش یافته است.

مقامات ایرانی در اوایل سال جاری، همتایان افغان خود را متهم کردند که به تعهدات خود برای تأمین «حقوق آب» ایران از هلمند پایبند نیستند.

نسیم هاشمی، ۳۱ ساله، باشنده شهر هرات گفت، «ایران برق هرات را کاهش داده است، زیرا از رود هلمند آب دریافت نمی کند، اما واردات برق موضوعی جدا از آب رودخانه هلمند است،»

او گفت، «ما پول برق ایران را می دهیم، اما از افغانستان آب مجانی می خواهد.»

وی افزود، «ایران سال ها بیش از میزانی که توافق شده بود از رود هلمند آب رایگان دریافت می کرد، اما امسال آب کمتری وجود دارد و حتی افغان ها نیز به دلیل خشکسالی با کمبود شدید آب مواجه شده اند.»

او گفت، «آب برای رفع نیاز کشاورزان افغان وجود ندارد، اما ایران آب می‌خواهد.»

عبدالرحیم قانع، ۲۵ ساله، یکی دیگر از باشندگان این شهر گفت، «اگرچه ایران با افغانستان قرارداد دارد، اما هر ساله صادرات برق به هرات را در تابستان و زمستان که تقاضای برق زیاد است، متوقف می کند،»

او گفت، «بیشتر اوقات قطع برق در شفاخانه ها، مراکز تجارتی و مناطق مسکونی صورت می گیرد که باعث ایجاد مشکلات بسیاری در هوای گرم یا سرد می شود.»

وی افزود، «قطع برق توسط دولت ایران نوعی انتقام از افغان‌ها است و به دلیل خشکسالی آب رود هلمند به ایران نمی‌ رسد،اما دولت ایران یا پناهندگان افغان در ایران را مجازات می‌کند یا برق را قطع می‌کند،»

قانع گفت، باید از دولت ایران خواسته شود تا خسارات ناشی از کمبود برق را به افغان ها جبران کند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

12 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

افقانی را از ایران بیرون کنید فردا دیر است

پاسخ

می شود مارا مطلع بسازيد که آیا سلام تايمز نشریات خود را جاری خواهد داد؟ سلام تايمز یکی از رسانه های معتبر افغانستان است که نه تنها در رابطه به انکشافات داخلی افغانستان بلکه همچنان در رابطه به انکشافات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی همسایه های افغانستان مانند پاکستان،‌ ایران،‌ و چین نیز نوشته های مفید را پخش می کند. اما بدبختانه که از دیر زمان شد که سلام تایمز نه به زبان دری و نه هم به زبان پشتو چیزی پخش نمی کند.‌ آیا طالبان سلام تایمز را نیز مانند دیگر رسانه های کشور ممنوع ساخته است؟ اگر چنین باشد ما از طالبان می خواهیم که تحریم های خود را از همه رسانه های افغانستان به شمول سلام تایمز دور بسازند تا مردم افغانستان به طور آزادانه از رسانه های معتبر همچون سلام تایمز استفاده کنند و از انکشافات داخل و خارج از افغانستان باخبر شوند. با احترام

پاسخ

از چند روزی بدینسو سلام تایمز اخبار و گزارش های تازه ای منتشر نکرده است. آیا سلام تایمز می خواهد انتشارات خود را متوقف کند؟ سلام تایمز برای ما مجله فوق العاده ای است که اطلاعات جامعی را منتشر می کند. اگرچه مجله سلام تایمز چیزی در مورد منافقت های پاکستان منتشر نمی کند، اما گزارش های مفصلی ارائه می دهد. به تحلیل سیاست های خرابکارانه و ضد اسلامی چین، ایران و روسیه در منطقه می پردازد.

پاسخ

ایران هرگز به عنوان یک همسایه خوب با افغان ها رفتار نکرده است. حالا اگر برق قطع می شود، قبل از این صدها هزار افغان که مجبور شدند که از راه های قاچاقی به ایران یا ترکیه بروند، مورد ضرب و شتم شدید پولیس ایران قرار گرفته و به سرحد مرگ رسانده شده اند. نه همدلی انسانی است، نه اسلام و نه همسایگی. با ایران هم باید همینطور رفتار کرد! در غیر این صورت ما به خاطر این کشور بی رحم تمام عمر در آتش خواهیم سوخت.

پاسخ

مناسبات بین جوامع انسانی یک طرفه نیست بلکه دو طرفه ومتقابل است چیزی می‌دهند وچیزی هم می‌گیرند اگر یکطرف پا بند به تعهدات خود نباشد به یقین که طرف مقابل هم از اجرای تعهدات خود انکار خواهد کرد.

پاسخ

تهران و کابل در مسیر احیای جاده ابریشم؛ خط آهن ایران-افغانستان-چین محور دیدار مقامات دو کشور رئیس اداره خط آهن دولت موقت افغانستان در دیدار با اعضای کنسرسیون توسعه ریلی ایران درباره طرح خط آهن ایران-افغانستان-چین گفتگو کرد. به گزارش ، «بخت‌‎الرحمن شرافت» رئیس اداره خط آهن دولت موقت افغانستان با «محمد رشیدیان» رئیس شرکت «طرح نو اندیشان» یکی از شرکت‌های عضو کنسرسیوم توسعه ریلی کشور ایران دیدار کرد. بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط اداره خط آهن افغانستان، در این دیدار طرح اولیه این شرکت در مورد مسیر ریلی ایران – افغانستان – چین، شامل اطلاعات لازم ابتدایی درباره این مسیر ریلی به حاضرین در مجلس ارائه شد. شرافت از طرح اولیه ارائه شده توسط این شرکت ابراز خرسندی کرد و هر دو جانب تأکید کردند جهت جذب سرمایه‌گذاری کشور چین در این مسیر ریلی، باید مذاکرات مشترک با چین صورت گیرد. رئیس اداره خط آهن افغانستان در ادامه دیدارهایش در تهران از شرکت «مهندسین مشاور صنعتی ایران» که مطالعات تفصیلی و طراحی پروژه خط آهن فاز دوم قطعه چهارم خواف – هرات را انجام داده است، دیدار کرد. در این دیدار شرکت ایرانی مطالعات تفصیلی و طراحی این پروژه را که در زمان اداره قبلی انجام داده بود، به‌طور نرم‌افزاری و هارد به هیئت افغان سپرد تا بر اساس آن احداث تکمیل پروژه در خاک ایران صورت گیرد.

پاسخ

ایرانی ها مردم ظالم هستند. به جای که به برادر مسلمان خود نیکی کند، هر روز ظلم انان به افغان زیاد میشود. هر روز ایرانی ها افغان های بی وس و بی کس ما را لت و کوب میکوند. و به جای که حکومت مزدور افغانستان به مردم خود رسیدګی کند، صدای مردم خود بشنود، معامله سیاسی به همسایه های میکند. ایران هر روز هزار ها افغان از خاک خود میکشد وپس به افغانستان روان میکند، در حالی که در افغانستان کار روزګار نیست و مردم به چالش های زیاد رو برو است. مګر طالب ها میګن کی ایرانی ها بسیار مردم خوب است وهیچ مشکل ندارند. یک خبر از خبرګزاری تسنیم که از یک مقام طالبان پخش کرده است میګوید، «ایران هرگز از مهاجران افغان به عنوان اهرم فشار استفاده نکرده است» مه میګویم و طالب بیشرف ایران هر روز از ما سوی استفاده میکوند. و طالب پست تو ذهن داری یا خاک در سرت است؟ ایرانی های ظالم وجابر هستند، انها را خوب بشناس، پس از او تصمیم بګیر... من میګویم که حاکمان ایران با بازی قطع و وصل برق، بازی کاهش و افزایش خدمات گمرکی و بازی کاهش و افزایش صادرات سوخت و مواد غذایی به افغانستان، کم کم هسته های خودسر طالب مسلح را برسر عقل خواهند آورد.

پاسخ

با ایران و پاکستان کی مه چقدر خوبی انجام دادیم، با همان اندازه به مه سدمه می رساند. مقامات این دو حکومت تا جایی که ممکن است در حق مردم افغانستان ظلم می کنند. ایران و پاکستان فقط به زبان مسلمان هستند، هیچ نشانه ای از اسلام وجود ندارد.

پاسخ

ایران هیچ واقت خوش نیست که مردم افغانستان کارخانه داشته باشد . حکومت ایران بسیار به یک نظر بد برای مردم افغانستان می بیند. اگر یک داکتر ما یاهم یک انجنیر ما به ایران سفر کند و در پاسپورت شان داکتر نوشته باشد یاهم انجنیر مامورین پولیس میدان هوایی ایران لبخند میزند که در افغانستان داکتر یا انجنیر است . مردم ایران ‌و حکومت ایران هیچ باور نمی کنند که مردم افغانستان باسواد باشند . چرا که تمام مهاجرین افغانستان که در ایران زندگی می کنند اگثریت زیاد شان کارهای ساختمانی می کنند ایرنیان فکر می کنند که همه افغانها مذدور‌کار هستند . ایران نمی خواهد که افغانستان صاحب کارخانه های تولیدی باشد به همین خاطر جریان برق را واقتن به واقتن قطع می کند.

پاسخ

در این قسمت باید یک تصمیم قاطع ګرفته شود. در صورتیکه ایران برق را به افغانستان قطع می کند، همان لحظه باید آبی را که از افغانستان به ایران می رود، قطع شود. می شود که برای منظور مانند نیمه چاه های ایران در داخل افغانستان نیز نیمه چاه ها ساخته شود. و در صورتیکه شیطانان رژیم فاسد ایران می خواهد در مقابل افغانستان کدام تصمیم بدی بګیرد، باید بطور فوری از سوی حکومت افغانستان نیز بطور بالمثل عمل صورت ګیرد. ایرانیان و پاکستانی های کثیف همیشه در مقابل افغانها و افغانستان سیاست های فریبکارانه و خائنانه ګرفته اند، و هیچ تصمیم هم ندارند که در آینده از منافقت های خود روی بګردانند.

پاسخ

ایرانی ها مردم بسیار متعصب هستند. راه دیگری پیدا نکردند. بناء عقدهء خود را از این طریق ارضا می کنند. ما تمام عمر از مردم التماس کرده ایم، در حالیکه ایران و پاکستان باید از ما آب بخواهند، اما به خاطر اجیرانش مجبور هستیم سختی را تحمل کنیم. اگر از زمان حکومت داود خان تا امروز این مردم تنها می ماندند، امروز این نوع ظلم به افغان ها نمی شد. در این روزها ایرانی ها آدم های بدی هستند. آنها حتی به افغان ها اهمیت نمی دهند. به لحاظ خدا، اگر مسئله عدم صداقت نباشد، دیگر چیست که به تعهد قرارداد عمل نمی کنید و آن را زیر پا می گذارید؟ دولت طالبان باید ابتدا مشکل برق را حل کند. در غیر این صورت بهترین راه این است که آب را روی آنها ببندید تا نتیجه را ببینند.

پاسخ

ایرانی ها ملامت نیستند که برق هرات و ولایاتی را که از ایران برق می گیرند قطع می کنند. ما افغان ها اهمیتی برای زندگی انسان نمی دهیم. اگر در ۲۱ سال گذشته در دوره جمهوریت که پول از بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایالات متحده آمریکا به افغانستان می آمد، به خود و هموطنانمان زندگی پر از انسانیت و نور می ساختیم، بسیاری از مسائل از جمله برق حل می شد. باید توجه می کردیم. اگر پول ۲۱ سال گذشته به درستی مدیریت می شد، افغانستان صاحب بسیاری از چیزها می شد. می توانستیم بندهای آب قابل توجه و کوچکی داشته باشیم، و برق از منابع داخلی تامین می شد. همیشه اینطور نیست که ایران برق را قطع می کند، تاجکستان آن را قطع می کند یا ازبکستان برق را قطع می کند. مسئله فقط برق نیست، بلکه افغان ها در زندگی روزمره خود با خیلی مسایل روبه رو هستند، زیرا اکثر آنها کار نمی کنند و آنهایی که کار می کنند آنها دزدی می کنند. منظورم این است که آنها کار را آنطور که باید انجام دهند، نمی دهند. خیانت در امانت از نظر اسلام حرام است و افغان ها که بیش از ۹۹ درصد مسلمان هستند هنوز دزدی می کنند... برای همین کشورشان با چنین وضعیتی مواجه است...

پاسخ