سیاست

استقبال گرم رژیم ایران از طالبان خشم را در افغانستان برآنگیخته است

گزارش از عمر

در تصویر مشاهده می شود که، سرگی لاوروف (سمت چپ) وزیر امور خارجه روسیه، شیر محمد عباس استانکزی (مرکز) مذاکره کننده صلح طالبان و محمدرضا بهرامی (سمت راست) سفیر آن زمان ایران در افغانستان، به تاریخ ۱۸ عقرب ۱۳۹۷ برای عکس گرفتن ایستاده اند. [یوری کادوبنوف/ای اف پی]

در تصویر مشاهده می شود که، سرگی لاوروف (سمت چپ) وزیر امور خارجه روسیه، شیر محمد عباس استانکزی (مرکز) مذاکره کننده صلح طالبان و محمدرضا بهرامی (سمت راست) سفیر آن زمان ایران در افغانستان، به تاریخ ۱۸ عقرب ۱۳۹۷ برای عکس گرفتن ایستاده اند. [یوری کادوبنوف/ای اف پی]

هرات -- اقدام رژیم ایران برای میزبانی یک هیئت طالبان و استقبال گرم از این جنگجویان توسط وزارت امور خارجه ایران، خشم را در افغانستان به وجود آورده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، هفته گذشته میزبان رهبران طالبان ظاهراً برای گفتگو درمورد تلاش ها برای دستیابی به یک راه حل مذاکراتی برای جنگ افغانستان بود.

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان به تاریخ ۵ قوس توئیت كرد، ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان و رئیس دفتر این گروه مستقر در قطر، رهبری هیئت نمایندگان به تهران را به عهده داشت.

شاهین گفت، «هر دو طرف در مورد روند صلح و راه حل صلح آمیز برای مسئله افغانستان با جزئیات گفتگو کردند.»

وی گفت، علاوه بر روند صلح، مقامات ایرانی و طالبان در مورد «روابط دوجانبه» و مشکلات پناهندگان افغان در ایران، صحبت نمودند.

'استراتیژی دو رویی' ایران

رسانه های رسمی ایران به تاریخ ۶ قوس گزارش دادند که، ظریف در گفتگو با طالبان، بر ضرورت آغاز گفتگوی بین الافغانی صلح برای «تشکیل یک حکومت همه شمول» در افغانستان تأکید کرد.

با توجه به حمایت های مداوم نظامی، مالی و لوژستیکی تهران از طالبان، باور کردن بر اراده صادقانه رژیم ایران برای صلح افغانستان دشوار است.

یک گزارش آژانس استخبارات دفاعی ایالات متحده که به تاریخ ۲۸ عقرب منتشر شد نشان داد که، «ایران حداقل از سال ۱۳۸۶ بدینسو، برای مبارزه با نفوذ ایالات متحده و غرب در افغانستان، جنگ با شعبه خراسان داعش – و افزایش تأثیر تهران در هر حکومت پس از صلح، به شمول سلاح، آموزش و تأمین بودجه – به طور منظم به طالبان حمایت فراهم کرده است.

در این گزارش آمده است، این بخشی از «استراتیژی دو رویه تهران برای درگیر کردن هر دو گروه محلی و حکومت افغانستان در کابل، برای دستیابی به اهداف امنیتی گسترده تر خود می باشد.»

با این وجود، اگر طالبان به دنبال یک متحد طولانی مدت هستند، تهران یک شریک بی ثبات است.

در گزارش آمده است، «تهران به دنبال بازگشت طالبان به قدرت نیست، بلکه هدف ایران این است كه در صورت موفقیت طالبان برای بدست آوردن نقشی در حکومت آینده افغانستان، نفوذ خود را در این گروه حفظ كند.»

هدف این کار مشروعیت دادن به طالبان بود

مقامات افغان تهران را به دلیل میزبانی از طالبان به شدت محكوم كردند و این کار را دلیل بر متلاطم کردن روابط این دو كشور اعلام كردند.

میر رحمان رحمانی، رئیس ولسی جرگه به روز دوشنبه (۱۱ قوس) از کمیته روابط بین المللی پارلمان خواست تا مقامات وزارت امور خارجه افغانستان را برای بحث در مورد آخرین مداخله ایران در امور افغانستان احضار کند.

روزنامه ۸صبح گزارش داد که، رحمانی از وزارت امور خارجه خواسته است تا اعلامیه ای را منتشر کند و اعلام کند که هیچ کشوری حق ندارد تحت هیچ شرایطی و بدون حضور حکومت افغان میزبان طالبان باشد.

رحمانی گفت، طالبان در کشتن افغان ها دخیل هستند و کشورهای منطقه و همسایه نباید تلاش کند که به این گروه مشروعیت را فراهم کنند.

وی گفت، «این یک نقض شدید اصول دیپلماتیک و همسایه داری است که مقامات ارشد کشورهای منطقه و همسایه، میزبان رهبران طالبان در این کشورها هستند و در صورت عدم حضور نمایندگان حکومت افغان با آنها صحبت می کنند.»

سلام تایمز با وزارت امور خارجه در کابل تماس گرفت، اما مقامات به درخواست های متعدد برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

ارتباطات شرم آور

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات گفت، ایجاد روابط بین دو دولت بسیار مهمتر از تقویت رابطه با یک گروه تروریستی است.

وی گفت، «میزبانی از یک گروه تروریستی کار درستی نیست و ما انتظار داریم که همسایه ما به جای تقویت روابط با طالبان، با دولت و مردم افغانستان ارتباط برقرار کند.»

رحیمی گفت، روابط تهران با طالبان باعث از بین رفتن روابط افغانستان و ایران می شود و به احترام متقابل بین دو کشور آسیب می رسانند.

شهروندان افغان همچنان دولت ایران را به دلیل میزبانی از طالبان محکوم کردند، خشم و نارضایتی خویش را در رابطه به حمایت تهران از این گروه تروریستی، در رسانه های اجتماعی ابراز کردند.

خلیل رسولی، یک گزارشگر در شهر هرات، به تاریخ ۶ قوس در فیسبوک خود نوشت، ظریف «باید از ملاقات با ملا برادر -- قاتل مردم افغان -- در مورد صلح و پناهندگان افغان در کشورشان شرمنده باشد.»

بی احترامی به قوانین بین المللی

از زمانیکه مذاکرات صلح میان مذاکره کنندگان امریکایی به نمایندگی از حکومت افغان، و طالبان در نیمه ماه سنبله خاتمه یافته است، این دومین باری است که تهران از رهبران طالبان میزبانی کرده است.

قبلاً یک هیئت طالبان به تاریخ ۵ میزان به ایران سفر کرده بود.

در آن زمان، حکومت افغان از سفر طالبان به تهران و همچنین از رژیم ایران به دلیل میزبانی از طالبان انتقاد کرد.

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهور افغان، به تاریخ ۵ میزان توئیت کرده بود، طالبان تهدیدی جدی ای را برای امنیت منطقوی و جهانی به وجود می آورد و میزبانی این گروه، برخلاف روابط همسایگی است.

رحیمی، والی هرات گفت، «برخی از کشورهای همسایه از طالبان به خاطر منافع خود پشتیبانی می کنند و طالبان به نمایندگی از آنها چانه می زنند. دیدارهای طالبان با هدف حفظ منافع مردم افغان انجام نمی شود، بلکه آنها برای تضمین منافع کشورهایی که از گروه تروریستی حمایت می کنند، انجام شده است.»

وی افزود، «همسایه ما باید از چیزهایی که ما را از یکدیگر جدا می سازند و به روابط دو کشور آسیب برساند، خودداری کند و باید به جای پذیرائی و میزبانی یک گروه تروریستی، با حکومت و مردم افغان صحبت کند.»

دخالت در امور افغانستان

خلیل پارسا، یک فعال ضد فساد و تحلیلگر امور سیاسی که اصلاً اهل هرات است گفت، دولت ایران چندین دهه به طور آشکار و پنهانی در امور داخلی و سیاسی افغانستان دخالت کرده است.

وی گفت، میزبانی ایران از طالبان غیر اخلاقی است و اصول دیپلوماتیک را نقض می کند.

وی گفت، «از آنجا که تلاش های ایالات متحده برای برقراری صلح در افغانستان و مذاکرات آنها با طالبان اخیراً پیشرفت کرده و برخی از نتایج را به دست آورده است، ایران و برخی دیگر از کشورها نمی توانند آنها را تحمل کنند.»

وی گفت، «زیرا ایران همچنین در سطح منطقه ای و جهانی منزوی شده است. رژیم ایران آشکارا از طالبان حمایت می کند تا برای دستیابی به یک مزیت تلاش کند.»

وی گفت، دولت ایران سابقه طولانی در حمایت از مخالفان دولت افغان دارد.

پارسا گفت، «دیدار اخیر بین طالبان و ایران در تهران صرفاً یک نمایشی است و هیچ ارزشی ندارد. با این ملاقات، دولت ایران می خواهد قدرت و نفوذ خود را به نمایش بگذارد و نسبت به ایالات متحده مزایایی را کسب کند.»

ایران و روسیه طالبان را مسلح می سازند

جنرالان و مقامات افغان بارها گفته اند كه، تهران سلاح و پول را در اختیار طالبان قرار می دهد تا به اهداف استخباراتی و سیاسی خود در افغانستان برسد.

دادالله قانع، یک عضو شورای ولایتی فراه گفت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران برای طالبان در ولایت فراه پول، سلاح و مهمات را تأمین می کند.

وی گفت، سپاه پاسداران هر روز چند تانکر نفت را از طریق گذرگاه های مرزی غیرقانونی به طالبان در ولایت فراه تأمین می کند تا طالبان از آنها برای حمل و نقل و [فعالیت های دیگر] استفاده کنند. طالبان حتی نفت را می فروشند و روزانه پول زیادی را بدست می آورند.»

وی گفت، «بیشتر سلاح هایی که طالبان در غرب افغانستان ... استفاده می کنند، ایرانی و روسی هستند. دولت ایران تمام سلاح ها و تجهیزات مورد نیاز طالبان در ولایت فراه را تأمین می کند.»

حسن حکیمی، یکی از فعالان جامعه مدنی در ولایت غور گفت، طالبان از برکت پشتیبانی رژیم های ایران و روسیه طی چند سال گذشته، حضور سیاسی و نظامی خود را حفظ کرده اند.

وی گفت، «این کشورها طی چند سال گذشته تلاش کرده اند که قدرت سیاسی طالبان را تقویت کنند، و دیدارهای طالبان از مسکو و تهران به وضوح حمایت آنها از این گروه را نشان می دهند.»

حکیمی گفت، اگر ایران و روسیه حمایت از طالبان را متوقف کنند، این گروه توانایی جنگیدن را نخواهد داشت.

وی گفت، «پذیرائی و میزبانی از یک گروه تروریستی که مسؤلیت کشتن ده ها مردم ملکی و نظامی هر روز به دوش دارد اثبات می کند که ایران دوست مردم افغان نیست، زیرا بیشتر مانند یک دشمن عمل می کند.»

حکیمی گفت، «دوستی که این کشور ادعا می کند با دولت افغان دارد فقط یک نیرنگ است -- [در حقیقت] دولت ایران به شدت تلاش می کند تا دولت افغانستان را تضعیف کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

البته ایران می خواهد افغانستان را بخاطر منافع خود بی ثبات بسازد.

پاسخ