حقوق زنان

حکم بسته کردن آرایشگاه ها قلب زنان افغان را شکست

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

زنان به تاریخ ۱۳ سرطان از مقابل یک آرایشگاه در منطقه شهر نو در کابل عبور می کنند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

زنان به تاریخ ۱۳ سرطان از مقابل یک آرایشگاه در منطقه شهر نو در کابل عبور می کنند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- در سرتاسر افغانستان به آرایشگاه ها دستور داده شده تا در ظرف یک ماه دروازه های خود را ببندند، و این آخرین اقدام برای بیرون راندن زنان از زندگی عمومی است.

فرمان روز سه‌ شنبه (۱۳ سرطان) باعث می‌شود هزاران دوکانها که توسط زنان اداره می‌شوند - اغلب تنها منبع درآمد خانواده ها - بسته شوند و یکی از معدود فرصت‌های باقی‌مانده برای آنها برای معاشرت دور از خانه غیرقانونی ساخته شود.

مدیر یک آرایشگاه در کابل که خواست نامش فاش نشود، گفت، «به نظر من اگر زنان اصلاً در این جامعه وجود نداشتند، خوب می بود،»

او گفت، «همین حالا این را می گویم: ای کاش من وجود نداشتم. ای کاش در افغانستان به دنیا نمی آمدیم یا باشندهء افغانستان نبودیم.»

از ماه اسد سال ۱۴۰۰، دختران و زنان از ورود به لیسه ها و پوهنتونها منع شده اند. حضور آنها در پارک ها، نمایشگاه ها تفریحی و جیم های ورزشی منع شده؛ و به آنها حکم شده است تا در محضرعام خود را بپوشانند.

زنان همچنین عمدتاً از کار در سازمان ملل متحد یا سازمان‌های غیردولتی دیگر منع شده‌اند و هزاران نفر از مشاغل دولتی اخراج شده‌اند یا برای ماندن در خانه معاش دریافت می‌کنند.

صحبت و قصه کردن

بیش از ۲۰ سال است که آرایشگاه ها در کابل و دیگر شهرهای افغانستان بسیار رشد کرده اند.

آنها به عنوان جای امن برای تجمع و معاشرت دور از مردان تلقی می شدند و فرصت های تجارتی حیاتی را برای زنان فراهم می کردند.

یکی از کارگران آرایشگاه که خود را به نام نیلاب معرفی کرد، گفت، «زنها با هم صحبت می کردند، قصه می کردند. اینجا هیچ دعوا و سر و صدایی وجود نداشت.»

او گفت، «وقتی اینجا چند چهره شاد و فعال می‌بینیم، سرحال می‌شویم. آرایشگاه نقش بسیار مهمی دارد؛ این جا به ما احساس راحتی می‌ دهد.»

یکی دیگر از مدیران آرایشگاه گفت که او ۲۵ زن را استخدام کرده است که همگی نان آور خانواده خود هستند.

او گفت، «همه دل شان شکسته... چه کار کنند؟»

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه برای افغانستان، هفته گذشته در گزارشی به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که وضعیت بد زنان و دختران در این کشور «از بدترین وضعیت ها در جهان است».

او گفت که «تبعیض شدید، سیستماتیک و نهادینه شده علیه زنان و دختران» در افغانستان، نگرانی‌هایی را در مورد «آپارتاید جنسیتی» ایجاد می‌کند.

برای چه دلیل؟

روز سه شنبه هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) خواستار لغو حکم آرایشگاه ها شد.

در توئیتی ادارهء مذکور آمده است، «این محدودیت جدید بر حقوق زنان تأثیر منفی بر اقتصاد خواهد گذاشت و با حمایت اعلام شده از کارآفرینی زنان در تضاد است،»

رها، محصل ۲۴ ساله تا زمانی که سال گذشته از پوهنتون محروم شد، سه شنبه قبل از جشن نامزدی برای تغییر آرایش به یک آرایشگاه می رفت.

او گفت، «این مکان تنها جایی بود که زنان برای خود درآمد داشتند و آنها نیز می خواهند آن را بگیرند،»

رها گفت، «این برای همه ما یک سوال است -- چرا آنها چنین می کنند؟ به چه دلیل؟»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این یک خبر بسیار ناراحت کننده است که اریشګاه زنان به دستور حکومت حاکم در افغانستان بسته می شود. این اریشگاها منبع درآمد خوبی برای زنان بود، اما متأسفانه حتی یک لقمه نان از دهان زنان افغانستان گرفته شد.

پاسخ

باز هم فرمان نو صادر شد . دولت امارت اسلامی افغانستان فرمان را صادر کرده است که تمامی اریشگاه های ولایت های افغانستان و از شهر کابل باید در ظرف یک ماه دروازه های خود را بسته کنند . یگانه کار کی زنان می کردن همین کار اریشگاه بود همین کار هم ختم کردن . به بسته کردن دروازه های اریشگاه زنان را از کار خود محروم ساختن بلکه نان آور هزاران فامیل را از آوردن نان برای اطفال شان محروم ساختن .اکثر زنان که در اریشگاه کار می کردن بیوه زنان بودن و سر پرست فامیل خود شان بودن واز همین درک برای اطفال شان نان پیدامی کردن آن راه را هم طالبان بسته کردن . آخر این زنان چی خواهد کرد به بسته کردن این اریشگاه مشتریان اینها ختم می شود دوگانهای اینها از بین می رود هر زن اریش گر بالای دوکان خود به هزاران افغانی مصرف کرده این مصرف همه از بین می رود .موقعیت های را که زنان اریش گرانتخاب کرده ودر طی چندین سال است که کرای دوکان را می دهند و در طی سالهای زیاد این دوکان را کامایب کرده است به همین امید که اینده شان معلوم باشد این همه را طالبان به یک فرمان شان به خاک یک سان کرد . سوال اینجا پیدا می شود که این زنان بیچاره آخر چی خواهد گرد مجبور هستن که به بازار روی نمایند و خیرات طلب شوند به خاطر که اطفال شان گوشنه نمانند . این اریشگاه جای امن برای زنان بود .

پاسخ

طالبان با یک تصمیم بسیار ظالمانه آرایشگاها را در افغانستان تعطیل کردند. بر اساس گزارشی بیش از ۶۰ هزار زن و دختر در این آرایشگاها کار می کردند و از این طریق یک لقمه نان برای خانواده خود پیدا می کردند. اگر هر خانواده به طور متوسط هشت عضو داشته باشد، پس فکر کنید که ۴۸۰ هزار (چهار صد و هشتاد هزار) نفر با خطر جدی گرسنگی مواجه هستند. اگر در هر خانواده سه زن وجود داشته باشد، بیایید دختران را بشماریم. به این ترتیب ۱۸۰ هزار (یک صد و هشتاد هزار) زن و دختر می شوند، که ممکن است سه قسمت از آنها مجبور به گدایی شوند. خبر را خواندم که یک زن در کابل پس از بستن آرایشگاه اش توسط طالبان، زهر خورد و از بدبختی جان خود را از دست داد!

پاسخ