حقوق زنان

زنان افغان در مقابل ممنوعیت سالون های زیبایی اعتراض کردند

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

زنان افغان به تاریخ ۲۸ سرطان برای حقوق خود در یک سالون زیبایی در منطقه شهر نو کابل اعتراض می کنند. [ای اف پی]

زنان افغان به تاریخ ۲۸ سرطان برای حقوق خود در یک سالون زیبایی در منطقه شهر نو کابل اعتراض می کنند. [ای اف پی]

کابل -- منسوبین امنیتی به روز چهارشنبه (۲۸ سرطان) برای متفرق کردن ده ها زن افغان که در کابل علیه حکم تعطیلی سالون های زیبایی اعتراض کرده بودند، تیراندازی و از پایپ آتش نشانی استفاده کردند. این آخرین حد بیرون راندن زنان از زندگی عمومی است.

از ماه اسد سال ۱۴۰۰، دختران و زنان از ورود به مکاتب و پوهنتونها منع شده اند. ممنوعیت حضور در پارک ها، نمایشگاه ها و سالون های ورزشی؛ و دستور به پوشش در محضر عام داده شد.

دستوری که در اوایل ماه جاری اعلام شد، هزاران سالون زیبایی را در سراسر کشور که توسط زنان اداره می‌ شوند – و بطور اغلب تنها منبع درآمد خانواده‌ها هستند - بسته می‌کنند و یکی از معدود فرصت‌های باقی‌مانده برای آنها برای معاشرت دور از خانه غیرقانونی می‌ سازد.

در تابلویی که توسط یکی از معترضان در کوچهء قصابی که محل بیشترین سالون های زیبایی است، حمل می‌ شد، نوشته شده بود، «نان و آب من را نگیرید».

تظاهرات عمومی در افغانستان نادر است، و اغلب با زور پراکنده می شود،‌ اما ای اف پی دید که حدود ۵۰ زن در تجمع روز چهارشنبه شرکت کردند و به سرعت توجه منسوبین امنیتی را به خود جلب کردند.

معترضان بعداً فلم ها و عکس هایی را با خبرنگاران به اشتراک گذاشتند که نشان می داد مقامات برای متفرق کردن آنها از آتش نشانی استفاده می کنند و توأم با آن صدای تیراندازی نیز شنیده می شود.

یکی از کارگران سالون که به دلایل امنیتی نام او توسط ای اف پی منتشر نشده است، گفت، «امروز این اعتراض را برای گفتگو و مذاکره ترتیب دادیم،»

او گفت، «اما امروز هیچکس نیامد تا با ما صحبت کند و به حرف ما گوش دهد، هیچ توجهی به ما نکردند و پس از مدتی با شلیک هوایی و توپ های آب پاش ما را متفرق کردند.»

دستور تعطیلی سالون‌های زیبایی به مالکان یک مهلت یک ماهه داد تا مواد ذخیره شده خود را استفاده کنند.

مقامات مدعی شدند که مبالغ گزافی که به منظور زیبایی صرف می شود، برای خانواده های فقیر سختی ایجاد می کند و برخی رفتارها در سالون ها غیراسلامی است. آنها می گویند، آرایش زیاد زنان را از وضو گرفتن مناسب برای نماز باز می‌دارد، در حالی که طویل ساختن مژه و بافتن مو نیز ممنوع است.

سالون های زیبایی در کابل و دیگر شهرهای افغانستان در ۲۰ سال از سال ۱۳۸۰ بسیار زیاد شده اند.

آنها به عنوان مکانی امن برای تجمع و معاشرت دور از مردان تلقی می شدند و فرصت های تجارتی مهم را برای زنان فراهم می کردند.

جداسازی جنسیتی

گزارش ماه گذشته ریچارد بنت، گزارشگر ویژه برای افغانستان، به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که وضعیت زنان و دختران در این کشور «از بدترین وضعیت ها در جهان» است.

زنان همچنین عمدتاً از کار برای سازمان ملل یا سازمان‌های غیردولتی منع شده‌اند و هزاران نفر از وظایف دولتی اخراج شده‌ اند یا برای ماندن در خانه معاش دریافت می‌کنند.

صاحب یک آرایشگاه در کابل که خواست نامش فاش نشود، گفت، «به نظر من اگر زنان اصلاً در این جامعه وجود نداشتند، خوب می بود،»

او گفت، «همین حالا این را می گویم، ای کاش من وجود نداشتم. ای کاش در افغانستان به دنیا نمی آمدیم یا باشندهء افغانستان نبودیم.»

یکی از کارمندان آرایشگاه که خود را به نام نیلاب معرفی کرد، گفت، «زنها با هم صحبت می کردند، قصه می کردند. اینجا هیچ دعوا و سر و صدایی وجود نداشت،»

او گفت، «وقتی اینجا چند چهره شاد و فعال می‌ بینیم، سرحال می‌شویم. آرایشگاه نقش بسیار مهمی دارد؛ این جا به ما احساس راحتی می‌ دهد.»

یکی دیگر از مدیران آرایشگاه گفت که او ۲۵ زن را استخدام کرده است که همگی نان آور خانواده خود هستند.

او گفت، «همه دل شان شکسته ... چه کار کنند؟»‌

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سالون آرایش یکی از مکان های امن بود برای زنان کی هیچ گونه بی حجابی توسط آن صورت نگرفته بود یکی از محل های بود کی زنان در آن توسط زنان دیگری خود را آماده می کردن تا در محل محفل خود با سلیقه باشد و زنان آرایشگر از این طریق به خانواده خود یک لقمه نان پیدا می کرد حالا در افغانستان وضعیت زنان و دختران زیاد خراب شده و مثال یک زندان در آن زنده گی میکند هر لحظه به انتظار این استن کی چه وقت آزاد میشود اجازه ندارد کی به هیچ یکی از مکان های بروند کی در زنده گی یک انسان زیاد مهم است و حق آن ها زیر پا شده است خدا رحم کند به حال زنان و دختران افغان

پاسخ

خدماتی را که سالون های زیبایی تقدیم می کند شامل نظافت، آرایش و سکون است. و هر عضو جامعه چه زن باشد چه مرد، به طهارت، آرایش و سکون نیاز دارد. حکومت افغانستان، بدون در نظرداشت اینکه در راس آن چه کسی است، باید ارزش های همه اقشار جامعه را در نظر بګیرد، و اګر چنین کاری نکند، نظام آنها به زودی رو به زوال می رود. این همه مانند ایکو سیستم است. در ایکو سیستم یک شکارچی جای خود دارد، پرنده جای خود دارد، ملخ جای خود دارد، دانه و حبوبات جای خود دارد. اګر به یکی از آنها آسیب برسد، دیګرهایشان نیز آسیب می بینند. پس تقاضای ما از حکومت فعلی افغانستان که تا حد زیاد متشکل از علمای دینی است، نظریات و اندیشه های همه اقشار جامعه را مد نظر بګیرد. و اګر نه، منتظر زوال نظام شان باشد بخاطریکه می ګوید، زور ملت زور خدا است.

پاسخ

این آخرین ظلم و ستم بر زنان افغان است، که یک لقمه غذا از دهان خود می گیرند و بعد نمی گذارند یک فریاد برای مطالبه حق خود بلند کنند. ظلم و بی رحمی سگی نیست که کتک بخورد! هیچ کس نمی تواند چنین حکومت هایی بسازد و نمی توانند مدت زیادی دوام بیاورند. به نظر می رسد وقت شما بسیار کم است و به زودی انشا الله از رفتار بی هوده تان نجات خواهد یافت .

پاسخ