حقوق زنان

با بسته شدن سالون های زیبایی دل های زنان افغان شکسته شدند

گزارش از ای اف پی و سلام تایمز

هزاران سالون زیبایی در سرتاسر افغانستان به تاریخ ۳ اسد به ‌دنبال دستور مقامات افغان که یکی از معدود راه های درآمدی را که برای زنان در دسترس است، و همچنین فضایی ارزشمند برای معاشرت اجتماعی را قطع می‌کند، برای همیشه بسته شدند. [ای اف پی تی وی/استرینگر/ای اف پی]

کابل -- شیرین هفته‌ ها پیش آرایش عروسی خود را رزرو کرد، اما به جای استراحت در حالی که آرایشگران او را آرایش می‌ کردند، همه در سالون کابل آماده بر این بودند تا در صورت ظاهر شدن پولیس، عروس را پنهان کنند.

شیرین آخرین مشتری یک سالون در کابل بود، یکی از هزاران سالونی که به روز سه شنبه (۳ اسد) به دستور مقامات در سراسر کشور بسته شد.

عزیزه صاحب سالون گفت، «من کسی را وظیفه داده ام که در بیرون نگهبانی کند... اگر اتفاقی بیفتد، او را در تشناب یا گدام جابجا می سازیم و خود را مشغول جمع کردن وسایل می کنیم،»

او گفت، «حتی اگر مرا زندانی هم کنند، من آرایش او را انجام می دهم، چونکه من برای او وعده داده ام.»

زنان افغان به تاریخ ۳ اسد از مقابل یک سالون زیبایی بسته در کابل عبور می کنند. [وکیل کوهسار/ ای اېف پي]

زنان افغان به تاریخ ۳ اسد از مقابل یک سالون زیبایی بسته در کابل عبور می کنند. [وکیل کوهسار/ ای اېف پي]

زنان افغان به تاریخ ۳ اسد از دروازهء یک سالون زیبایی خالی در کابل نگاه می کنند. [وکیل کوهسار/ ای اف پی]

زنان افغان به تاریخ ۳ اسد از دروازهء یک سالون زیبایی خالی در کابل نگاه می کنند. [وکیل کوهسار/ ای اف پی]

در حالی که برخی از آرایشگران در اطراف شیرین بال می‌زدند، برخی دیگر مشغول جمع‌آوری لوازم آرایش بودند.

مانند ده‌ها هزار کارمند دیگر سالون های زیبایی، آنها از یکی از آخرین حوزه‌های کاری که اکنون برای زنان باز است، رانده شده‌اند.

ممنوعیت بر سالون‌های زیبایی آخرین ضربه نه تنها به توانایی‌های درآمدی زنان، که صاحبان سالون‌ها و کارگران تنها منبع درآمد خانواده‌شان هستند، بلکه به زندگی اجتماعی آنها نیز ضربه وارد کرده است.

یکی از مشتریان به نام بهاره که ۲۱ سال دارد، گفت، «وقتی شنیدیم سالون‌ها در حال بسته شدن هستند، قلب های مان شکست، زیرا آنها جاهای بودند که نه تنها خود در آن آراسته می کردیم، بلکه جایی بود که ما می‌توانسیم در آنجا دوستانی را ببینیم و دوستان جدیدی پیدا کنیم، درد دل کنیم و غم‌ هایمان را کم کنیم.»

وی گفت، «زنان اجازه ورود به جاهای تفریحی را ندارند، پس چه کنیم؟ کجا برویم و از تفریح خود لذت ببریم؟ در کجا جمع شویم تا همدیگر را ملاقات کنیم؟»

دختران و زنان از حضور در مکتب و پوهنتون منع شده‌اند، آنها را از بازدید از پارک‌ها، نمایشگاه‌های تفریحی و ورزشگاه‌ها منع کرده‌اند و مجبور هستند در محضر عام خود را بپوشانند.

زنان همچنین عمدتاً از کار برای سازمان ملل متحد یا سازمان‌های غیرحکومتی منع شده‌اند و هزاران نفر از مشاغل دولتی اخراج شده‌اند یا برای ماندن در خانه معاش دریافت می‌کنند.

همه درها بسته شدند

کامله یک سال پیش زمانی که شغل رسانه ای خود را از دست داد و دیگر قادر به ادامه تحصیل نبود، در یک سالون زیبایی شروع به کار کرد. این زن ۱۹ ساله به عنوان تنها نان آور خانواده ۵ نفره خود نمی داند که بدون معاش سالون زیبایی خود چه خواهد کرد.

او این هفته با بافتن موهای دراز سیاه یکی از آخرین مشتریان سالونن زیبایی به خبرگزاری فرانسه گفت، «بستن سالون های زیبایی به این معنی است که همه درها به روی من بسته است، یعنی که من نمی توانم به عنوان یک زن در افغانستان کار و زندگی کنم،»

او گفت، «شاید فردا مقامات بگویند که زنان اجازه نفس کشیدن ندارند.»

منیژه، ۲۸ ساله، از سال ۱۳۹۷ به اینسو، وقت و پول خود را صرف رشد سالون خود کرد و حدود ۲۰۰ زن را برای کار در این ساحه و همچنین برای «خودکفایی» آموزش داد.

اکنون ۲۵ کارمند فعلی او، که همه بدست آورده گان عاید اصلی خانواده هایشان هستند، به نقطه اول بازگشته اند و منیژه به چشم باز می بیند که تلاش های او به هدر می رود.

او به خبرگزاری فرانسه گفت، «من خیلی سخت کار کردم و اکنون دستاوردم به هیچ رسیده است،»

او گفت، «من در کشور ماندم و به دولت مالیات پرداختم و اکنون سالون زیبایی ما را تعطیل می کند. این مایه شرمساری است؛ این ضربه بزرگی به اقتصاد کشور و به ما است

در هفته‌های قبل از اجرای این ممنوعیت، زنان برای رنگ کردن موها و چیدن ابروهای خود به سالون‌ها هجوم بردند. این آخرین فرصت بود که آنها برای خود کاری کردند.

وزارت امر بالمعروف و نهی عن المنکر ادعا می کند که مبالغ گزافی که صرف آرایش می‌شود، برای خانواده‌های فقیر سختی ایجاد می‌کند و برخی از امور مانند درازکردن مژه و بافتن مو غیر اسلامی است.

اما آرایشگر نجلا به این باور است که این یک زندگی خوب و طبق اخلاق است.

او که یک یتیم است و از خواهران و برادران خود مراقبت می کند، گفت، «کارم خوب بود، می توانستم پولی را پیدا کنم و به خانه ببرم. نمی فهمم حالا چه کار کنم؟»

او گفت، «آنها اصلا از ما چه می خواهند؟ آنها همه جا را به روی زنان بسته اند. شاید یک روز فقط بگویند، هر وقت دختری به دنیا آمد، او را زنده به گور کنید.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تعطیلی نمایشگاه های دکور واقعاً دل زنان و کارگران افغانها را ناراحت کرد! از یک سو زنان وظیفه نفقه خانواده خود را بر عهده دارند و از سوی دیگر برای هر دکان ده ها هزار افغانی خرج می شود و این ضربه بسیار بزرگ و سختی بود که زنان افغان خوردند. امید است با چارچوب و شرایطی دوباره به این بانوان اجازه کار داده شود.

پاسخ

این اخرین ضربه بود کی بر کار زنان زده شد اخرین امید زنان افغان در این اواخر کار در سالون ارایشگاه بود زیاد زنان بیکار شدن زنان سالون ارایشگاه تنها زنان بود کی در این دو سال اخر بدبخت نشده بودند انها هم به لطف حکومت فعلی بدبخت و اواره شدند. با احترم لیمه.

پاسخ

این زنده گی ماندگار نیست هر کس در قبر خود مانده می‌شوند خداوند گناهکاران خود را می بخشد ولی از دست کسانی کی بنده هایش آزار دیده را نه می بخشد پس هر کس در فکر خود باشد کی چی اشتباه را انجام میدهد با بسته کردن مکان های درسی ،سالون آرایش،تفریحگاه ها،‌هر جای کی زنان در آن وظیفه داشت کسی به جنت نه میروند و نه شریعت عملی می‌شوند هر کس در خانه خود خواهر ،مادر،همسر و دختر دارد لطفأ آزار خواهران مادران و دختران جامعه را به دوش نگیرد قبل از این زیاد کار ها است کی از طریق آش به کشور خدمت شود .

پاسخ

با بسته شدن سالون های زیبایی ۶۰ هزار آرایشگر بیکار شدند. این زنان کارهای منظم داشتند، اما طالبان آنها را از بین بردند و اگر کاری بکنند، مسؤلیت آن به دوش طالبانو خواهد بود. می گویند مجبور ساختن کسی به بیکاری جنایت شمرده می شود، اما اینها یک نفر نه بلکه ۶۰ هزار نفر هستند. طالبان جنایات می کنند و این را به خوبی نشان می دهند. هیچ کس نمی تواند جلوی آنها را بگیرد. امریکا که درگیر این ماجراهاست، دهان خود را بسته نگه داشته است و با تمام محدودیت هایی که آنها اعمال کرده اند، شریک است. همه اینها پس از امضای توافقنامه دوحه پشت درهای بسته رخ داد. من سر نظام حاکم و مقامات ارشد قهر نیستم و می دانم که افغانستان به جهنم تبدیل خواهد شد، اما سر مردان به شمول خودم که چیزی نمی گویند قهر هستم. نه به خواهرانشان اهمیت می دهند و نه به مادر و دخترشان. طالبان هر چه بگوید ما با چشمان بسته قبول می کنیم.

پاسخ

نکته اصلی این است که حکومت حاکم تنها مادران و خواهران افغان را تحقیر کرده است. اگر شما نمی توانید برای کسی کار پیدا کنید، پس کاری که است او را از ایشان نگیرید، ظالم! روز حساب آمدنی است. به خدا چه جواب خواهید داد؟

پاسخ