امنیت

پلیس خیبر پختون خواه یک حمله بزرگ تروریستی را خنثی کرد

نوشتۀ جاوید خان

مبارک زب رئیس پلیس شهر پیشاور (میانی) در 22 ژوئن در موتانی با سایر افسران پلیس در یک ایست بازرسی صحبت می کند. [جاوید خان]

مبارک زب رئیس پلیس شهر پیشاور (میانی) در 22 ژوئن در موتانی با سایر افسران پلیس در یک ایست بازرسی صحبت می کند. [جاوید خان]

پیشاور -- بر اساس گزارش پلیس پلیس خیبر پختون خواه در اواخر ماه ژوئن یک توطئه بزرگ تروریستی که قصد آن ایجاد هرج و مرج در خیبر پختون خواه بود را خنثی کرد.

اداره مبارزه با تروریسم خیبر پختون خواه اعلام کرد این اداره شبکه ای از جماعت الحرار که شاخه ای از تحریک طالبان پاکستان است را نابود کرد.

تحقیقات پس از اینکه دو بمب گذار انتحاری و همدست آنان به طور تصادفی خود را در روستای سوفید سنگ در 20 مه منفجر کردند آغاز شد.

میان سعید احمد بازرس ارشد اداره مبارزه با تروریسم به آسیای میانه آنلاین گفت: «آنها [با استفاده از موتور سیکلت] برای حمله به یک مدرسه دولتی بودند که یکی از مواد منفجره ناگهانی منفجر شد.»

وی گفت: «چهار تن از اعضای این گروه و همچنین همدستان بمب گذاران انتحاری در هفته سوم ماه ژوئن دستگیر شده [و] تحقیقات از آنان ادامه دارد.» وی افزود مردی که محل اقامت برای این گروه قبل از 20 مه محل اقامت فراهم کرده بود هم در میان بازداشت شدگان است.

وی گفت چهار نفر دیگر هم در بازداشتگاه بوده و از آنان بازجویی می شود و با این افراد تعداد کل بازداشت شدگان به 8 نفر رسید.

احمد گفت: «ما مغز متفکر این گروه را شناسایی کرده ایم اما او در افغانستان به سر می برد.»

پلیس مواد منفجره را پیدا کرد

مقامات اعلام کردند اگر مواد منفجره این خائنین را به هلاکت نرسانده بود، این گروه ممکن بود قتل عامی مانند حمله به مدرسه دولتی ارتش در پیشاور در دسامبر 2014 را به وجود آورند.

در حمله به مدرسه دولتی ارتش، مردان مسلح تحریک طالبان پاکستان حدود 150 دانش آموز و معلم را کشتند.

پس از انفجار بی موقع در سوفید سنگ، ساکنین با پلیس محلی تماس گرفتند. واحد خنثی کردن بمب خیبر پختون خواه جلیقه انفجاری بمب گذار انتحاری دوم که منفجر نشده بود، نارنجکها و سایر مواد انفجاری را خنثی کردند.

بر اساس اطلاعات اعلام شده از تحقیقات و بازجویی از مظنونین، اداره مبارزه با تروریسم اخیرا به یک مجتمع در رجی پیشاور حمله کرد. مامورین توانستند 50 کیلوگرم مواد منفجره، 14 تایمر، صدها متر سیم انفجار و سایر تجهیزات ساخت بمب را کشف و ضبط نمودند.

احمد گفت: «ما تلاش می کنیم تا اگر آنان مواد منفجره ای را در سایر بخشهای پیشاور مخفی کرده باشند، کشف کنیم.»

واحد مبارزه با تروریسم گفت همین گروه در 18 مه در مترا یک بمب گذاری دوبل را انجام داد که باعث کشته شدن یک پاسبان پلیس و زخمی شدن 16 پاکستانی دیگر شد. بمب دوم هم پس از اینکه پلیس، گروه نجات و روزنامه نگاران به محل رسیدند منفجر گردید.

حفاظت از مرز

تحلیل گران امنیتی می گویند از میان بردن گروهی که در انجام حملات بزرگ در پیشاور دست داشته است باعث تضعیف اراده سایر پیکارجویان منطقه خواهد شد.

سرگرد (بازنشسته) شکیل احمد خان یکی از مشاورین امنیتی پیشاور به آسیای میانه آنلاین گفت: «این کار روحیه پلیس ... و عموم مردم را بالا می برد.»

عملیات دیگر هم توانایی تروریستها برای ضربه زدن به پاکستان را کاهش می دهند. نیروهای امنیتی اخیرا یک سیستم مدیریت مرزی را در گذرگاه ترخام که روبروی مرز افغانستان می باشد، نصب کرده اند تا تمامی افراد را تحت نظر و بررسی قرار دهند.

این اقدام به معنی ممانعت از تروریستها در عبور از مرز پاکستان می باشد

خان گفت: «سیستمی که اخیرا نصب شده است ... و عملیات مبارزه با گروههای تروریستی که در شهرها عمل می کنند بر عملیات تروریستها تاثیر خواهد گذاشت.» وی افزود نابودی این شبکه تروریستی هشداری برای سایر خائنین می باشد.

مردم با خشم نسبت به تروریستهایی که کودکان را هدف قرار می دهند از خود واکنش نشان دادند.

دلوار خان از پیشاور پدر پنج دانش آموز به آسیای میانه آنلاین گفت: «آنهایی که حمله به دانش آموزان در مدرسه را ... برنامه ریزی کردند باید به حداکثر مجازات محکوم شوند.»

وی گفت علاوه بر بهبود امنیت در مدارس و دانشگاهها، نیروهای امنیتی باید شبکه های تروریستی را نابود کنند.

یحیی خان یکی از دانش جویان دانشگاه پیشاور به آسیای میانه آنلاین گفت: «واقعه ای دیگر پس از حمله به مدرسه دولتی ارتش و دانشگاه باچا خان در چار سده [در ماه ژانویه] می توانست تاثیر فاجعه باری [بر روحیه مردم] داشته باشد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500