آموزش

اجازه هیچ چیز نیست: زنان افغان از سازمان ملل متحد خواستار حق آموزش شدند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

زنان چادری پوش افغان به تاریخ ۲۱ اسد در اعتراض به حق خود برای تحصیل در مزارشریف پلاکاردهایی را در دست بالا کرده اند. [عاطف آرین/ خبرگزاری فرانسه]

زنان چادری پوش افغان به تاریخ ۲۱ اسد در اعتراض به حق خود برای تحصیل در مزارشریف پلاکاردهایی را در دست بالا کرده اند. [عاطف آرین/ خبرگزاری فرانسه]

ملل متحد -- ثمیا فاروقی، محصل فاکولتهء انجنیری، دو سال پیش و بعد از محرومیت بیش از ۱.۱ میلیون دختر و زن از تحصیل در مکاتب و پوهنتونها، مجبور شد برای ادامه تحصیل از افغانستان فرار کند.

این جوان ۲۱ ساله که اکنون در ایالات متحده زندگی می کند، چهره پیشروی کمپاینی است که از روز سه شنبه (۲۴ اسد) توسط صندوق جهانی 'آموزش نمیتواند انتظار کند' سازمان ملل متحد برای مبارزه با بحران راه اندازی شده است.

این عملیات تحت شعار صدای دختران افغان#، یک فراخوان جهانی برای احترام گذاشتن به حق همه دختران و زنان افغان برای تحصیل انجام می شود.

تعداد بیشماری از دختران و زنان مجبور به ترک کشور برای ادامه تحصیل شده اند.

ثمیا فاروقی، کپتان سابق تیم روباتیک دختران افغان، اکنون چهرهء پیشروی کمپاین 'آموزش نمیتواند انتظار کند' سازمان ملل متحد است که به تاريخ ۲۴ اسد با شعار #صدای دختران افغان راه اندازی شد. فاروقی برای عکسی که ۲۹ دلو در رسانه های اجتماعی پست شده است ایستاد شده است. [ثمیا فاروقی/اکس (سابق توییتر)]

ثمیا فاروقی، کپتان سابق تیم روباتیک دختران افغان، اکنون چهرهء پیشروی کمپاین 'آموزش نمیتواند انتظار کند' سازمان ملل متحد است که به تاريخ ۲۴ اسد با شعار #صدای دختران افغان راه اندازی شد. فاروقی برای عکسی که ۲۹ دلو در رسانه های اجتماعی پست شده است ایستاد شده است. [ثمیا فاروقی/اکس (سابق توییتر)]

بطور مثال، فاروقی مکتب را در قطر پس از آن که او و ۹ دختر دیگر از تیم روباتیک او «دی افغان دریمرز» در سال ۱۴۰۰ افغانستان را ترک کردند، به پایان رساند.

اکنون، او از برکت بورس تحصیلی ایکه از قطر بدست آورده است، دومین سال تحصیل خود را در رشته انجنیری در پوهنتون دولتی سکرمنتو در کالیفورنیا آغاز می کند.

فاروقی در تماس تلیفونی با خبرگزاری فرانسه گفت، «این کمپاین به منظور جلب توجه دوباره جهان به دختران در افغانستان و مسائل آموزش [آنها] است،»

او افزود، «به نظر می رسد که افغانستان فراموش شده است،»

اپارتاید جنسیتی

طرد تقریباً کامل زنان از زندگی عمومی افغانها، از جمله در زمینه تحصیل و کار، به یکی از مشکلات اصلی تبدیل شده است که جامعه جهانی را از ارائه کمک و به رسمیت شناختن رسمی به حاکمان افغانستان باز می دارد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده روز سه شنبه به خبرنگاران در واشنگتن گفت، «موقف ده‌ها کشور در سراسر جهان کاملاً روشن است - که راه هر رابطه عادی‌تر... مسدود خواهد شد مگر اینکه و تا زمانی که حقوق زنان و دختران، از جمله موارد دیگر، واقعاً حمایت شود،»

گزارش سازمان ملل متحد در ماه گذشته نشان داد که شرایط برای زنان و دختران در افغانستان «بدترین وضعیت جهانی» است و گفته است که سیاست های موجود می تواند به یک «آپارتاید جنسیتی» تبدیل شود.

گوردن براون، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور آموزش جهانی و نخست وزیر پیشین بریتانیا، به روز سه شنبه در یک ملاقات ویدیوی به خبرنگاران گفت، در حقیقت، وضعیت حقوق زنان در افغانستان «باید جنایت علیه بشریت شمرده شود و باید توسط دادگاه کیفری بین المللی تحت تعقیب قرار گیرد،»

آموزش کلید آزادی است

مقامات در ماه سنبله ۱۴۰۰ دختران را از آموزش در مکاتب منع کردند، بعدا در ماه قوس ۱۴۰۱ دروازه های پوهنتون ها را بر روی آنها بسته کردند، و سپس مشارکت آنها را در نیروی کار به شدت محدود کردند.

برای فاروقی این شرایط غیرقابل تحمل است. او به ای اف پی گفت، «ما باید اطمینان حاصل کنیم که دختران و زنان به فرصت های کاری برابر و آموزش دسترسی داشته باشند، زیرا آموزش کلید آزادی است،»

او در اعلامیهء سازمان ملل در روز سه‌شنبه توضیح داد، «دختران از حضور در مکان‌های عمومی مانند مکاتب، پوهنتونها، پارک‌ها منع شده‌اند. هیچ کاری برای آن‌ها مجاز نیست، فقط می توانند در خانه بمانند،»

او به خبرگزاری فرانسه گفت که برای بسیاری از خانواده ها تنها راه پیش روی دخترانشان ازدواج است، و این کار «بدون در نظرداشت رضایت آنها» صورت می گیرد، و افزود که بسیاری از همصنفی های خودش مجبور به ازدواج شده اند.

او در این اعلامیه گفت، «افسردگی گسترده است. میزان خودکشی دختران در دو سال گذشته بسیار افزایش یافته است. این غم انگیز است،»

کمپاین 'آموزش نمیتواند انتظار کند' با هدف افزایش آگاهی جهانی در مورد این موضوع از طریق رسانه های اجتماعی تا ماه آینده، صدای دختران و زنان افغان را در زمانی که رهبران جهان برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل به تاریخ ۲۷ و ۲۸ سنبله جمع می شوند، تقویت می کند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

25 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

شیخ محمد خالد حنفی، وزیر امربالمعروف و نهی‌المنکر طالبان در سفر خود به ولایت خوست اظهارات تحریک‌ آمیزی درباره حجاب زنان بیان کرد. وی در یک نشست بزرگدر سخنرانی خود زنان را متهم کرد که در زمان نظام جمهوری، آمریکایی ها در اردوگاه های خود به زنان افغان بی احترامی می کردند. در همین دیدار انس حقانی یکی از اعضای مهم طالبان نیز بر رفتار ملایمانه مقامات طالبان با مردم تاکید کرد. طالبان نه تنها اکنون متحد نیستند، بلکه در سه سال گذشته در مورد مسائل مختلف اظهارات متفاوتی کرده اند که مردم را مشکوک کرده است. و همین باعث می شود که مردم روز به روز از انها فاصله میگیرد. اوایل می گفتند الان نظام اسلامی است، مردم به موقع حقشان را می گیرند، اما دروغ بودن همه آن حرف ها ثابت شده و فساد روز به روز بیشتر می شود.

پاسخ

حقیقت اینست که ملل متحد خودش آلهء دست قدرت های عظیم جهان است. از چندی به اینسو من اصلا بر صلاحیت ها و استقلالیت سازمان ملل متحد باور ندارم. از بنین سیوان ګرفته تا محمود مستیری، اخضر ابراهیمی، تا روزا اوتنبوا نماینده خاص منشی عمومی ملل متحد در افغانستان، همه اینها هیچ صلاحیت ندارند. اینها فقط کاغذ پرانی می کنند، ګزارش می نویسند و روان می کنند، دیګر هیچ کار از دست اینها بر نمی آید. وقتیکه انسان به حالت زار غزه ببیند که انسانها به چه شکل شنیع در آن کشته و زخمی می شوند، زنها، دخترها، اطفال یکی پی دیګر کشته و زخمی می شود، حتی نان و آب برای شان داده نمی شود، و از هوا توسط طیاره های ترورست های صهیونستی بمباردمان می شود، انسان متوجه می شود که انسان واقعا از انسان بیزار شده و دیګر وقت آن رسیده که قیامت قایم شود. وقتیکه به تعلیم و تربیه دختران افغان و کار و وظایف زنان ګپ می رسد، بدبختانه که همین سازمان ملل متحد و قوت های بزرګ جهانی به شمول امریکا، روسیه، چین، برتانیا و بخصوص همسایه های شریر افغانستان یعنی ایران و پاکستان شریک این جرایم بودند و هستند. باوجود آنکه همه جهان می فهمید که رهبران طالبان از سوی اداره استخباراتی پاکستان حمایه می شود، و همه ایشان در شهر کویته و پشاور مستقر هستند، اما نه ملل متحد و نه هم امریکا و دیګر و دیګر از پاکستان وضاحت خواست که چرا به کسانی جا دادند که هم عساکر افغان را می کشند و هم عساکر ائتلاف بین المللی. به هر حال، خداوند سر تمام جهان و بخصوص بر علیه افغانها و بخصوص بر دختران و زنان افغان رحم کند که از این حالت بد خلاصی یابند. و این کار برای خداوند متعال سخت نیست.

پاسخ

در دو دهه گذشته تعداد زیادی سازمان های مدنی و آموزشی در افغانستان افتتاح شد و فضای نسبتاً آزاد را ایجاد کرد. اما پس از سقوط نظام جمهوری، طالبان محدودیت ‌های زیادی را بر زنان اعمال کردند و آنها را از کار، تحصیل، رفتن به پارک، ورزش ... محروم کردند. در دو دهه گذشته، ذهنیت کلی نسبت به زنان تغییر کرده بود و زنان در ساختار یک جامعه مهم تلقی می شدند، که اکنون حتی به عنوان یک انسان برایش دیده نمی شود. همین هفته گذشته سربازان طالبان ده ها تا زنان و دختران را به اتهام بی حجابی در خیابان های کابل بازداشت کردند وبه مراکز نظامی بردند. افغانستان یک جامعه سنتی است و هیچ کس با دختران چنین رفتاری نمی کند، اما طالبان این اصول جامعه افغانی زیر پای کردند. به نظر مه در کلی عمر کتی این دختر خانمها هیچ کس به هیچ شرط ازدواج نمی کند، به خصوص پسران جوان. به این ترتیب طالبان زندگی این دختران را تباه کرد و ممکن است تا آخر عمر شادی را نبینند. اگر طالبان واقعاً مسلمان بودند و به فرهنګ افغانی احترام میګذاشت، هرگز چنین کاری را نمی کردند. طالبان اسلام به نفع خود می چرخاند وکسی که به نفع طالب نباشد انها را از راه خود دور میکند.

پاسخ

به نظر من مقصر اصلی این همه نابسامانی در ارتباط به وضعیت زنان افغان حکومت قبلی افغانستان است. در دوران حکومت جمهوری، اعضای باند جنایتکار ائتلاف شمال به رهبری عبدالله عبدالله و عبدالرشید دوستم جلو پيشرفت های نظام جمهوری را می ګرفت. خوب به یاد داریم که عبدالله عبدالله که در حقیقت یکی از اعضای ګروه شورای نظار به رهبری احمدشاه مسعود بود، در انتخابات سال ۲۰۱۴ جنجال ها را برپا کرد، و ماه ها را در بر ګرفت تا نتیجه انتخابات را قبول کند. آنهم وقتیکه نتیجه انتخابات به نفع خود عبدالله تغیر کرد و او را سهیم حکومت کرد. اشرف غنی که نمی خواست کشور دوباره به بحران برود، اجازه داد تا عبدالله شریک حکومت اش شود. حتی بعد از ساختن حکومت بنام وحدت ملی، بعدا هم عبدالله جلو مقرری های را می ګرفت که رئیس جمهور اشرف غنی می کرد. به این ترتیب، سیستم حکومتی آهسته آهسته متزلزل شد و توجه حکومت و حاکمان از حقوق اساسی مردم به شمول حقوق زنان، حقوق اطفال، حقوق کارګران... به طرف حمایت از حقوق فردی رفت. از یک سو اعضای شورای نظار یا ائتلاف شمال سابق سهیم حکومت با اشرف غنی بود، از سوی دیګر عبدالله عبدالله هم خود را سهیم قدرت می دانست و حتی بعد از آن اپوزیسیون حکومت را نیز شورای نظاری ها می کرد. با همه این اسهام که ائتلاف شمال با همه بی شرمی از آن خود کرده بود، باز هم نمی ګذاشت که جمهوریت به پیش برود و مخالفین مسلح حکومت از بین برده شود. یکی از اعضای ائتلاف شمال بنام دین محمد جرئت انتحاری ها را از استخبارات پاکستان تحویل می ګرفت، در موترهای شیشه سیاه خود از تورخم به کابل می آورد و نظام را از لحاظ امنیتی به چالش می کشید. نتیجه چه شد؟ نتیجه سیاهی بر روی ائتلاف شمال و بخصوص عبدالله شد که حال زندانی حکومت طالبان است.

پاسخ

حکومت فعلی افغانستان مکلف است تا زمینه های آموزشی را برای دانش آموزان دختر افغان فراهم نماید. د ختران افغان مسلمان هستند و حق اموزش را دارند. دیروز یک بحث سرپرست وزارت صحت راشنیدم، ګفت که در ولایت های زابل، غزني... هیڅ داکتر زن وجود نه دارند، و تداوی وتشخیص زنان هم داکتران مرد انجام میدهند. من به طالب میګویم که شما این قدر اصول اسلام را مراعت میکنید خیر اسلام خو میګوید که نه باید مرد نامحرم یک زن راببیند. چرا داکتران مرد زنان راتداوی میکند؟ ایا شما از وجدان خود خجالت نمیکشید، از خداون نه میترسید که مردم رادچار مشکلات داخل کردید. باز کردن مکاتب و مراکز آموزشی در کشور فرض است، طالبان باید بدانند که صده ۲۱کم صده اول نیست. مردم دنیا بسیار پیش رفته اند وشما در تاریکی زنده ګی میکنید.

پاسخ

زنده گی بر کام دختران افغان تلخ شده است ارزو های ما نا تمام مانده است ما در کشور خود مثال زندانی ها زنده کی میکنیم بیدون گناه مجازات میشویم چرا ؟گناه ما این است کی زن هستیم از این زنده گی به صد ها مراتب مرگ خوب است. با احترام لیمه.

پاسخ

در واقع زندگی دختران از نظر تحصیلی بسیار سخت شده است. بیشتر دخترانی که می بینم تحت تاثیر روانی هستند و این سریال ادامه دارد. امید ما از نظام حاکم این است که درهای آموزش و پرورش را بگشاییم و به این روزهای غم انگیز پایان دهیم.

پاسخ

استغفارات حتی در زندگی خصوصی مردم مداخله دارد . اگر دختری برای رفتن به بازار هم برود توسط استغفارات مورد تعقییب است بدون هیچ گناه و هیچ دلیلی ! زندگی برایمان شده جهنم

پاسخ

هیئتی از سازمان همکاری اسلامی از یک هفته به این سو در افغانستان به سر می‌برد و در باره اعتدال در اسلام و تحصیل و کار دختران و زنان مصروف گفتگو با مقام‌های طالبان است. در یک خبرنامه سازمان همکاری اسلامی آمده که اعضای این هیئت روز چهار شنبه با مولوی حبیب الله آغا، سرپرست وزارت معارف و مولوی ندا محمد ندیم سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان دیدار و گفتگو کرده اند. هیئت مذکور بر تحصیل زنان و مردان تاکید کرده و گفته است که «هر دو جانب تاکید کردند که تحصیل با اجماع علمای اسلام برای مرد و زن فرض شرعی است.» در بخشی از این خبرنامه آمده است، «این هیئت بر لزوم تلاش‌های همه جانبه برای توانمند ساختن پسران و دختران برای ثبت نام در همه سطوح آموزشی و تخصص‌های مورد نیاز مردم افغانستان در این مرحله حساس تاریخی تاکید کرده است.» بر اساس این خبر‌نامه هیئت سازمان همکاری اسلامی آمادگی کشورهای عضو این سازمان را برای حمایت از افغانستان در این زمینه ابراز کرده است. طارق علی بخیت، نماینده ویژه سازمان همکاری اسلامی در امور افغانستان که عضو این هیئت است، روز چهارشنبه با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان نیز دیدار و گفتگو کرده است. بر بنیاد خبرنامه سازمان همکاری اسلامی در این نشست در باره نتایج سفر هیئت علمای اسلامی به افغانستان، نشست‌ها با علما و مقام‌های طالبان در مورد موضوعات مهمی مانند مدارا و اعتدال در اسلام، آموزش دختران و کار زنان صحبت کرده است. عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان در صفحه اکس نگاشته است که طارق علی بخیت با امیرخان متقی در باره تامین امنیت، انکشاف اقتصادی، مبارزه با افراد مسلح غیرمسئول و مواد مخدر، گسترش همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و تعلیمی گفتگو کرد.

پاسخ

اینها هنوز رسمی نبستند و سرپرست هستند زندگی را برای مردم جهنم ساختند از خورد و خوراک و پوشاک و رفت و امد اصلاح موی گرفته تا وضعییت بحرانی و اقتصادی مردم بیچاره ! اگر به رسمییت شناخته شوند به اطمینان زیاد مردم را زنده زنده به گور میکنند

پاسخ

بسیار عالیست ....!

پاسخ

درس و تحصیل حق تمام انسان ها در یک سرزمین میباشد بدون تبعیض جنسیت.

پاسخ

سلام به همه. افغانستان در شرایط بد قرار دارد، و زنان قربانی این شرایط می باشد، پس ما نیاز داریم که این سازمان از ما حمایت کند.

پاسخ

جایکه زن حق زندگی ره نداره حق تحصیل ، کار، و بیرون رفتن ره نداره پس چی امیدی به آینده و زندگی میماند

پاسخ

زندکی به صورت عموم برای زنان و دختران افغان بی معنی شده ! اقتصاد مردم به صفر رسیده قیمت اب و برق از!هشتصد افغانی به یکباره به بیست هزار افغانی افزایش یافته دولت زورگویی است همه چیز بالای مرم اجباری و با زور است مردم حق رفتن به ازایشگاها را حتی برای اصلاح موی و ریش خود ندارند اگر به سلمانی مراجعه کنند سلمان تا حدی لت و کوپ میشود که دیگر هیچ مشتری را جراعت اصلاح موی وریش اش را نداشته باشد اگر زنی در تاکسی باشد رانندگان لت و کوپ میشوند اگر خانمی بدون محرم گشت و گذار کنند زندانی میشوند درس و کتاب و مکتب و دانشگاه و کورس مطلقا برای اناث حرام شده است ذختران جز مرگ چیزی نمی خواهند چون در زندگی خود زندانی هستند و نفس کشیدن هم برایمان جرم است پس زندگی هیچ معنی ندارد مرگ به مراتب بهتر است

پاسخ

دختری افغانی که باید ارزوهایش در خاک دفن شود ! با امدن طالبان حتی نفس کشیدن هم برایمان حرام است . کار . درس . و حتی گشت و گذار هم برایمان حرام گردیده به جرم زن بودن

پاسخ

من هم دختر افغانی هستم که تمام آرزو های خود را زیر خاک کردم با آمدن طالب با بسته شدن دروازه های پوهنتون ها دو سال گذشت نه توان رفتن به خارج از کشور را دارم تا تحصیل خود را ادامه بدهیم نه قبول کردن عروسی با کسی را چون اینا آرزو های من نیست من دختر نبودم که مشکلات زندگی تن بتم من دختر نبودم که با حرف های مردم ناراحت شوم من دختری قوی بودم که بخاطر آرزو های خود همیشه می جنگید کتابچه آرزو های داشتم با رسیدن به یک آرزو با قلم سرخ خط اش میزدم و بالای آرزو های بعدی تلاش میکردم همیشه آرزو های خود را به خوب میدیم که یک روانشناس موفق هستم با بهترین نمرات دوره لیسانس خود را تمام کردم و به بورسیه تحصیلی آمریکا قبول شدم به دانشگاه که روانشناسی ظهور کرده آنجا درس میخوانم به اولین اطاق روانشناسی که ساخته شده قدم میزنم با قلم که ویلیم وونت تقدیر خود را رقم زد از نزدیک میبینم این همه آرزو های من فقط یک خواب باقی ماند تمام

پاسخ

علی

پاسخ

جبهه مقاومت ملی روز دوشنبه مدعی شد که در ۲۴ ساعت گذشته در حملات جداگانه در کابل و تخار، «دو جنگجوی طالب» را کشته و «بیش از شش نفر دیگر آنان» را زخمی کرده است. طالبان هنوز درباره این ادعاهای این گروه مسلح مخالف خود اظهار نظر نکرده است. جبهه مقاومت ملی در شبکه اکس نوشت که شب یکشنبه‌ (پنجم سنبله) نیروهای جبهه بر قرارگاه‌های طالبان در ولسوالی‌های شکردره ولایت کابل و فرخار ولایت تخار حمله کرده و دو طالب را کشته و چهار تن دیگر را زخمی کرده‌اند. به گفته این گروه، حمله نخست بر موتر گشت‌زنی استخبارات طالبان در نزدیک کندک حسین‌کوت در روستای سیاب‌قلی در ولسوالی شکردره ولایت کابل انجام شد که در آن یک طالب کشته و دو تن دیگر زخمی شدند. حمله دوم بر یک قرارگاه طالبان واقع در دروازه شرقی شهر تالقان صورت گرفت که موجب کشته شدن یک طالب و زخمی شدن دو تن دیگر آنان شد. همزمان با آن سومین حمله چریکی نیروهای جبهه مقاومت ملی بر مقر فرماندهی پولیس و مرکز ولسوالی فرخار ولایت تخار انجام شد که به گفته این جبهه، «در آن چند طالب زخمی شده است.» جبهه مقاومت‌ملی می‌گوید که چهارمین حمله‌اش را با جاسازی ماین در مسیر تردد وسایل نظامی طالبان در کنار جاده میان حوزه ۱۹ شهر کابل و ولسوالی ده‌سبز این ولایت انجام شده که در نتیجه دو طالب زخمی و وسیله نظامی آنان تخریب شده است. افغانستان اینترنشنال نمی‌تواند مستقلانه این حملات و آمار تلفات آن را تایید کند. گروه‌های مسلح مخالف طالبان در چند هفته گذشته خبرهای متعددی از حملات نظامی خود بر گروه طالبان نشر کرده اند که نشان دهنده تحرک نظامی آنان است.

پاسخ

زنان افغان حق دارند با همه جناح ها مانند سازمان ملل متحد و سایر سازمان های مرتبط، که می توانند به آنها کمک کنند، صحبت کنند ... من فقط نامه ای را خواندم که طالبان ده ها دختر را از رفتن به امارات متحده عرب برای تحصیل منع کردند. بر اساس اطلاعات، خلف احمد الحبطور، تاجر امارات متحده عرب و مؤسس گروه الحبطور، گفت که رژیم حاکم طالبان در کابل امروز ده ها محصل اناث افغان را از رفتن به امارات متحده عرب که به دلیل تلاش های او می توانستند در آنجا تحصیل کنند، ممنوع ساخت. او می افزاید که این اقدام طالبان او را ناامید کرده است. الحبطور گفت که با کمک پوهنتون دبی به این دختران بورسیه داده است. وقتی این ده ها دختر امروز می خواستند به امارات بروند، در میدان هوایی کابل از سفر آنها ممانعت به عمل آمد و بیګ هایشان را از طیاره پس گرفتند. تا کنون طالبان در این مورد چیزی نگفته اند. قبلا هم آنها از تنها مسافرت چند دختر و زن جلوگیری کردند و گفتند که محرم ندارند، اما امروز که دخترها می رفتند، محرم هم با آنها همراه بودند. بر اساس گزارش های رسانه ها، با حاکمیت طالبان در افغانستان، حدود ۲.۵ میلیون دختر از تحصیل محروم شده اند و صدها هزار نفر دیگر از مشکلات روانی رنج می برند یا دست به خودکشی زده اند. اما طالبان به دختران افغان اهمیتی نمی دهند. آنها به مریضی یا بی سوادی آنها اهمیت نمی دهند. از آن زمان، طالبان محدودیت‌های شدیدی را بر زنان و دختران در سایر زمینه‌های زندگی نیز اعمال کرده‌اند.

پاسخ

سازمان ملل متحد خودش محتاج دیګران است. او هیچ کاری کرده نمیتواند. این همه کارها بدست امریکا، روسیه، چین، بریتانیا است. هر چه راکه این چهار یا پنج کشور بخواهد، همان کار صورت می ګیرد. حقوق زنان، حقوق بشر، حقوق اطفال... همه اینها محض شعارها است. در حقیقت، همه این مسایل به منافقع سیاسی و اقتصادی ربط دارد. چیزیکه من می ګویم چیزی خیالی نیست. دو مثال می دهم باز مقایسه کنید که درست ګفتم یا خیر؟! چند سال قبل یک امریکایی در پاکستان کشته شد. حکومت امریکا از پاکستان خواست تا قاتل اش برایشان بسپارد یا کدام شرایط دیګر خو هر چه که بود روابط بین امریکا و پاکستان خراب شد. در او وقت بود که عربستان سعودی مداخله کرد و ګفت که قیمت خون یک انسان صد شتر است و به حساب امروزی ۳ میلیون دالر بود یا هر چه که بود او را حساب کرد. اینکه پاکستان کثیف پول نداشت یا نمی خواست، به هر حال سعودی پیشی کرد و ګفت که بخاطر حسن نیت او پول را خود سعودی می پردازد. یعنی امریکا در او قضیه پاکستان را خوب تحت فشار قرار داد. اما در حالیکه همین اردو و استخبارات پاکستان با استفاده از ګروه های جنایتکار هر روز صدها افغان را می کشتند، جواب امریکا به پاکستان چه بود؟ هیچ. و اګر نه امریکا با تکنالوژی ای که دارد، می فهمید که هبت الله در کجا است و برادر و دیګر و دیګر در کجا است. بناء هیچ کشور به فکر افغانها و بخصوص زنان افغان نیست. من از حکومت احمق و جاهل طالبان می خواهم که دیګر حقوق دختران و زنان را بدهند و اجازه بدهند تا آنها به مکاتب و پوهنتونها بروند، و اګر نه زور ملت زور خدا است. باز پشیمان می شوند.‌

پاسخ

چگونه زنان را توانمند کنیم؟ در جامعه عصری، زن و مرد باید بدون توجه به وضعیت اقتصادی شان از فرصت های برابر کاری، پیشرفت حرفه ای و رشد شخصی برخوردار باشند. سهم زنان در نیروی کار و جامعه ضروری است و باید به اندازه مردان ارزش و قدردانی شود. ترویج برابری جنسیتی و رد هر گونه اعتقادی که توانایی های زنان را بر اساس شرایط اقتصادی آنها محدود یا ارتقا می دهد، مهم است. زنان باید تشویق شوند تا بدون تبعیض یا قضاوت به دنبال رویاها، مشاغل و پیشرفت خود باشند. هر کس باید بدون توجه به نابرابری جنسیتی، حق کار، توسعه مهارت های خود و کمک به جامعه را داشته باشد. با ایجاد محیط فراگیر و راحت، می‌توانیم زنان را برای درک و توسعه پتانسیل‌های خود توانمند کنیم و به ایجاد جامعه‌ای عادلانه‌تر برای همه کمک کنیم.

پاسخ

این مبارزه مطمئنا رنگ خواهد آورد. این مبارزه لازم بود، این کار فوق العاده انجام شد. این صدا باید شنیده شود و همه ملت با این قافله دوست شوند. ممنوعیت تحصیل دختران در اصل منع آینده ای روشن و مرفه است. نواسه های بغدادی نمی خواهند افغانستان مانند کشورهای دیگر توسعه یابد، زنان و مردان باید حقوق خود را بدانند و از آن دفاع کنند. این کشور صاحب روز خوبی نخواهد بود تا زمانی که دختران مانند گذشته فرصت تحصیل پیدا کنند.

پاسخ

در افغانستان نه تنها زنان افغان خواستار تحصیل هستند، بلکه به جز چند تن از رهبران بلندپایه دولتی، همه مردم می خواهند به زنان خود اجازه تحصیل بدهند و همه می خواهند که اعضای اناث خانواده شان علاوه بر تعلیمات دینی، در حصول آموزش عصری، ماستری و دوکتورا بگیرند. ای کاش ارزوهای همه افغانها برآورده شود، مسائل جزئی دیگر کنار گذاشته شود و برای کارهای بزرگ تصمیم گیری شود. به طور مثال، ساخت فابریکه های بزرگ در کشور در سطح وسیع، که در آن میلیون ها بیکار بتوانند مشغول کار شوند، معدنکاری که در آن انجنیران فنی و حرفه ای کار می کنند، ساخت شفاخانه های بزرگ و مجهز به گونه ای که زنان و مردان افغان در آن کار می کنند. در مرزها مورد ضرب و شتم پولیس کشورهای دیگر قرار نگرفته و افتتاح بسیاری از پروژه های بزرگ و کوچکی که می تواند برای تمام ملت افغان در حال حاضر و آینده مفید باشد.

پاسخ

دختران افغان با وضعیت سختی روبر رو شده است در قفس شریعت افتاده اند بیچاره شده اند هیچ چاره ندارد با هزاران آرزو در خانه های خود نا أمید نشسته اند بعضی از دختران افغان با وضعیت روانی رو بر رو شده اند بعضی شان درگیر ازدواج بدون رضایت شده اند بعضی شان دست بر خودکشی زده اند دختران افغان با وضعیت وخیم رو بر رو شده اند وضعیت کی هیچ انسان نه میخواهد داشت باش حق و حقوق شان زیر پاه شده از نظر افتاده اند دختران افغان نیاز به دست دادن دارد کی بلند شود از حکومت فعلی تقضا داریم کی خواهران و دختران افغان را دیگر زجر نه دهد و از لحاظ انسانی با آنها کمک کند و حقوق شان را برای شان بدهد .

پاسخ