حقوق زنان

با ادامه ممنوعیت مکاتب، مشکلات روانی میان دختران افغان افزایش یافته است

گزارش از محمد قاسم و ای اف پی

دینا رحیمی، متعلم صنف دوازدهم یک لیسه، به تارخ ۱ حمل طی مصاحبه ای در محل اقامت خود در کابل واکنش نشان می دهد. مکاتب افغانستان به تاریخ ۱ حمل برای سال تعلیمی جدید بازگشایی شدند، اما هیچ صنف درسی برگزار نشد زیرا متعلمین از شروع دروس بی اطلاع بودند. صدها هزار دختر نوجوان همچنان از حضور در مکاتب محروم هستند. [احمد ساحل آرمان/ خبرگزاری فرانسه]

دینا رحیمی، متعلم صنف دوازدهم یک لیسه، به تارخ ۱ حمل طی مصاحبه ای در محل اقامت خود در کابل واکنش نشان می دهد. مکاتب افغانستان به تاریخ ۱ حمل برای سال تعلیمی جدید بازگشایی شدند، اما هیچ صنف درسی برگزار نشد زیرا متعلمین از شروع دروس بی اطلاع بودند. صدها هزار دختر نوجوان همچنان از حضور در مکاتب محروم هستند. [احمد ساحل آرمان/ خبرگزاری فرانسه]

مزارشریف -- متخصصان صحت روانی ممنوعیت تحصیل دختران و زنان را عامل افزایش حوادث روانی و اضطراب در میان دختران در شمال افغانستان می دانند.

داکتر عتیق الله صفا، متخصص صحت روانی در شفاخانه حوزوی مزارشریف، گفت که شیوع مشکلات روانی در میان زنان و دختران جوان افزایش یافته است و روزانه ده ها تن از آنان برای مشوره و تداوی به شفاخانه مراجعه می کنند.

او گفت، بیشتر مریضان از جمله متعلمین سابق هستند، و افزود، «آنها پس از دریافت نسخه و توصیه های طبی به خانه برمی گردند.»

صفا گفت، «زنان به دلیل محدودیت‌های مداوم و ناتوانی در سازگاری با شرایط کنونی از مشکلات روانی رنج می‌برند. امیدواریم شرایط برای زنان در کشور بهتر شود تا دیگر چنین رنجی را تجربه نکنند.»

زنان افغان به تاریخ ۱۱حوت منتظر دریافت کمک های غذایی از سوی اداره ملی مدیریت حوادث طبیعی افغانستان در هرات هستند. ناظران هشدار می دهند که ممنوعیت حضور زنان در مکاتب، پوهنتونها و کار خارج از خانه پیامدهای مخرب و پایداری بر اقتصاد و جامعه به طور کلی دارد. [محسن کریمی/ خبرگزاری فرانسه]

زنان افغان به تاریخ ۱۱حوت منتظر دریافت کمک های غذایی از سوی اداره ملی مدیریت حوادث طبیعی افغانستان در هرات هستند. ناظران هشدار می دهند که ممنوعیت حضور زنان در مکاتب، پوهنتونها و کار خارج از خانه پیامدهای مخرب و پایداری بر اقتصاد و جامعه به طور کلی دارد. [محسن کریمی/ خبرگزاری فرانسه]

زنان افغان به تاریخ ۱۷حوت به مناسبت روز جهانی زن تظاهراتی را برای حقوق خود در کابل برگزار می کنند. [خبرگزاری فرانسه]

زنان افغان به تاریخ ۱۷حوت به مناسبت روز جهانی زن تظاهراتی را برای حقوق خود در کابل برگزار می کنند. [خبرگزاری فرانسه]

شمسیه، ۱۸ ساله، که حال باید در صنف یازدهم لیسه باختر در مزارشریف درس می خواند، گفت که امیدش را نسبت به آینده خود از دست داده است.

او گفت، «من بسیار نگران هستم که اگر مکاتب ما بازگشایی نشود، تکالیف ۱۱ سال تلاش من چه خواهد شد.»

شمسیه گفت، «هر شب خواب های بدی می دیدم. من چندین بار به شفاخانه رفتم و داکتران برای من دواهای افسردگی و اضطراب تجویز کردند، اما این دواها روی من تأثیری ندارد.»

وی گفت، «هر وقت به یاد همصنفیان و مکتب ام می افتم، شروع به گریه می کنم و نمی توانم درست بخوابم.»

آینده نابود شد

شمسیه تنها نیست. بسیاری از زنان و دختران افغان از آینده مبهم خود ناامید هستند.

سایره اسدی، ۲۵ ساله، که باید وارد سال چهارم تحصیل در رشته اقتصاد در پوهنتون کندز می شد، گفت، «احساس می‌کنم سه و نیم سال تحصیلم به هدر رفت و تلاش‌های من بیهوده بود.»

او گفت، «من مصمم بودم که تحصیلات تا سطح ماستری را به پیش ببرم و به کشورم خدمت کنم. با این حال، همه رویاهای من نابود شده اند.»

او افزود، «من اکنون امید و آرزوهایم را از دست داده ام. نمی توانم روی درس خواندن تمرکز کنم، اما به آینده خود فکر می کنم.»

وی گفت، «امید من برای تحصیل و آینده از بین رفت. تمام رویاها و اهدافم از بین رفت.»

زرلشت عزیزی ۲۴ ساله که تا دو ماه دیگر باید از پوهنتون تخار در رشته معارف فارغ التحصیل می شد، اکنون در وضعیت نامشخصی به سر می برد.

او سه شنبه گذشته (۱ حمل) گفت، «امید داشتم تا دو ماه دیگر فارغ التحصیل شوم و دیپلومم را بگیرم، اما همه چیز از بین رفته است. حالا نمی‌دانم آینده برای من چه خواهد بود.»

زرلشت که با وجود مخالفت خانواده اش برای ورود به پوهنتون موانع زیادی را پشت سر گذاشت، گفت، «فقط مادرم در ادامه تحصیل از من حمایت کرد. حتی پدر و برادرانم با تحصیل من مخالف بودند.»

او گفت، «اکنون احساس تنهایی می کنم و عمیقاً نگران آینده تاریکم هستم.»

یک تراژیدی تاریخی

افغان ها می گویند، جامعه به زنان تحصیل کرده ای نیاز دارد که به عنوان معلم، داکتر، انجنیر، وکیل، قاضی و پرسونل امنیتی کار کنند.

سمیرا نصیری، ۳۶ ساله، یک فعال حقوق زنان در ولایت بغلان، گفت، «هر کشوری که فقر و بیکاری در آن گسترده است، سیاست ها و تصمیمات باید به جای بدتر کردن وضعیت و محروم کردن زنان از تحصیل، بر نحوه رسیدگی به این مسائل اساسی متمرکز شود.»

او گفت، «زنان در دو دهه گذشته ثابت کرده اند که قادر به انجام هر گونه فعالیت اجتماعی هستند.»

وی افزود، «حصول علم بر هر مسلمان از جمله زن و مرد فرض است. این فریضه الهی به دلیل اهمیت آموزش در زندگی انسان است. زنان باید درس بخوانند تا بتوانند به مشکلات زنان در جامعه رسیدگی کنند.»

حبیب الله مقصودی، ۴۵ ساله، یک جامعه شناس در ولایت کندز، گفت که محرومیت زنان از تحصیل، عقب نشینی در رشد اقتصادی افغانستان است.

وی گفت، «زنان تحصیلکرده از یک سو می توانند نیروی کار را بهره ورتر و مؤثرتر سازند، و از سوی دیگر به تربیت کودکان بسیاری در جامعه کمک کنند که در غیر این صورت فرصت ندارند.»

وی گفت، «محروم ساختن زنان از تحصیل یک تراژیدی تاریخی است که پیامدهای منفی آن بر نسل آینده ما تأثیر خواهد گذاشت.»

مقصودی گفت، «منع کردن زنان از تحصیل، فقر و بیکاری را تشدید می کند و همچنین مانع رشد و توسعه اقتصادی می شود.»

بستن پوهنتون ها و مکاتب به روی زنان و دختران ضربه جبران ناپذیری به سرمایه انسانی و رشد اقتصادی است.

فراخوان به احترام به حقوق زنان

سازمان ملل متحد به تاریخ ۱۷حوت اعلام کرد که افغانستان در حال حاضر «سرکوبگرترین کشور در جهان» برای حقوق زنان است، و رهبران جهان در یک فراخوان مشترک خواستار بهبود هستند.

وزرای خارجه ۲۱ کشور و اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ای مشترک گفتند که افغانستان «یکی از شدیدترین کاهش ها را در سطح جهان در احترام به حقوق بشر، زنان و دختران داشته است.»

آنها گفتند، «اثرات زیانبار این اقدامات مذموم، تا زمانی که معکوس نشود، برای اقتصاد و جامعه افغانستان ویرانگر و غیرقابل جبران خواهد بود - اثراتی که هر افغان آنرا احساس خواهد کرد.»

موسسات کمک رسان می گویند، بیش از نیمی از جمعیت ۳۸ میلیونی افغانستان با گرسنگی روبرو هستند و نزدیک به چهار میلیون کودک از سوء تغذیه رنج می برند.

این بحران در اواخر سال گذشته و زمانی که زنان افغان از کار کردن با موسسات غیرحکومتی منع شدند، تشدید شد و چندین موسسهء کمک رسانی مجبور به تعلیق کار حیاتی خود شدند.

زنان همچنین از رفتن به پارک‌ها، نمایشگاه‌های تفریحی، ورزشگاه‌ها و حمام‌های عمومی منع شده‌اند و دستور داده می‌شود که در ملاء عام خود را – بهتر با برقع – بپوشانند.

برخی از زنان افغان اعتراضات پراگنده ای را علیه این ممنوعیت ها ترتیب داده اند -- که با اشتراک در چنین برنامه ها با خطر دستگیری، خشونت و توهین اجتماعی رو به رو می شوند -- اما مقامات معمولاً آنها را به سرعت متفرق می کنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان از زمانی که قدرت را در دست گرفتند، پشت زنان را گرفته اند. در هر مجلس، از زنان نام برده می شود. گاهی از روسریشان می گویند، بعد از حجابشان، گاهی از چادری شان می گویند و گاهی حتی به شلوارشان هم می رسند. در برنامه ای که بسیاری از رهبران طالبان شرکت کرده بودند، من هم در آنجا حضور داشتم. آنها پست و بیهوده صحبت می کردند و از جمله هر پنج کلمه در دو کلمه آنها از زنان یاد می کردند. پس مسئله این است که طالبان فقط می دانند که زنان باید خواسته های جنسی آنها را برآورده کنند و بس.

پاسخ

ما مردم بدبخت یا افراط می کنیم یا تفریط. در بیست سال دوران جمهوری فساد اخلاقی به اوج خود رسید که در نتیجه زمینه برای آن میسر شد تا اداره های استخباراتی پاکستان مغز ملاهای ما را شستشو کنند و برایشان بفهماند که مکاتب دختران نیز مکان های فساد اخلاقی است. بناء ملاهای ما که فعلا قدرت تمام افغانستان را در دست دارند، تصمیم ګرفتند تا دروازه های مکاتب و پوهنتون ها را بر بروی دختران افغان بسته کنند. این در حالی است که اګر یک ساعت درسی یک کشور، یک پوهنتون، یک مکتب، یک صنف و حتی یک فرد هم ضایع شود، او به تمام کشور آسیب می رساند. خداوند حاکمان فعلی افغانستان را هدایت نصیب کنند تا مکاتب دختران را بر روی آنها باز کنند، و اجازه ندهند تا نسل های جوان و نسل های آینده ما بی علم بزرګ شوند.

پاسخ

واقعا چه مردم بدبختی هستیم. همه دنیا به برکت علم به کرات دیگر رفتند اما ما در حسرت این هستیم که درهای مدارس کی باز شود!
پاکستان دشمن اصلی و همیشگی افغان هاست، تا زمانی که این دانه سرطان وجود داشته باشد، افغانستان نیز همین گونه خواهد بود. اگر بخواهیم خود را از دست این کشور بدبخت نجات دهیم، تنها راه آموزش است تا کل کشور به جواهر دانش تبدیل شود.

پاسخ

دختران بیچاره افغانستان به اینده خود پریشان هستند از همین خاطر به مریضی روانی مبتلا شدن . دختران صنف هفتم الی دوازدهم همه شان دړ خانه نشسته اند وبه فکر اینده خود هستند .هر یکی از این دختران هزاران ارزو دارند و ارزوهای این دختران بیچاره را دولت فعلی به خاک یکسان کرد . این دختران هریکی شان بسیار به تکلیف مکتب خواندان وفعلان شب وروز در انتظار این نشسته هستند که امروز و یا فرادا دروازه های مکتب به روی شان باز می شود. اما از باز کردن دروازهای مکتب به روی دختران هیچ امید نیست . دختران در خانها ی شان بیکار نشسته و در فکر اینده خود شان هستند از همین خاطر اکسریت دختران به مریضی ړوانی مبتلا شد اند . من از جکومت امارت اسلامی خواهش مند ام که هر چی زود تر در فیصله خود شان تجدید نظر نماید و دلهای ابن دختران را به دست بیااوړند.

پاسخ

طالبان مردم بسیار جفاکار هستند. از زمانی که آمده اند از تغییرات مثبت در بخش های مختلف می گویند اما الان نزدیک به دو سال از حاکمیت شان می گذرد همان چرندیات قدیمی را می گویند و به یک وعده هم عمل نکرده اند. مکاتب را بستند و گفتند که روی این طرح کار می شود، سپس پوهنتون ها را برای دختران تعطیل کردند. در آن زمان می گفتند در سال ۱۴۰۲ مکاتب و پوهنتون ها برای دختران باز می شود اما امروز دهم ماه هجری شمسی است. هدف آنها بی سواد ساختن مردم است. من اخیراً مصاحبه ذبیح الله مجاهد با صدای آمریکا را تماشا کردم. او با دهان کثیفش دقیقاً کلماتی را تکرار کرد که کار بر روی طرحی پیش می رود، اما این نسل فرعون نمی گوید که نسل افغانستان به دلیل بی سوادی به جهل فرو می رود، بلکه اهمیتی نمی دهند زیرا پسران و دختران طالبان در کشورهای دیگر زندگی می کنند، درس می خوانند، کار می کنند، می خورند و می نوشند. ...

پاسخ