اقتصاد

در جریان سال ۲۰۲۲ میلادی، ۲۴ میلیون افغان از کمک های بین المللی نجات دهنده بهره مند می شوند

گزارش از حمزه

یک کودک به تاریخ ۴ اسد در کابل برای یافتن ضایعات از چکش استفاده می کند. [دانیل لیال/ خبرگزاری فرانسه]

یک کودک به تاریخ ۴ اسد در کابل برای یافتن ضایعات از چکش استفاده می کند. [دانیل لیال/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (یونوچا) گزارش داد که کمک کنندگان بین المللی از ماه جدی سال ۱۴۰۰ الی سنبله ۱۴۰۱، برای نزدیک به ۲۲ میلیون افغان کمک های غذایی و معیشتی فراهم کرده اند.

یونوچا در گزارشی که به تاریخ ۱۲عقرب منتشر کرد، گفت که در مجموع، کمک کنندگان در طول سال ۲۰۲۲ به ۲۴.۳ میلیون افغان حداقل نوعی از کمک را ارائه کردند.

در این گزارش آمده است، «بین ماه های جدی سال ۱۴۰۰ و سنبله ۱۴۰۱، شرکای بشردوست به حداقل ۲۱.۷ میلیون نفر از حمایت های غذایی و معیشتی و ۹.۴ میلیون نفر با دسترسی به مشاوره و درمان مراقبت های صحی رسیدگی کردند.»

آن‌ها همچنین به «۵.۲ میلیون کودک و زنان باردار و شیرده در قسمت پیشگیری و مقابله با سوء تغذیه حاد کمک کردند، و به ۹.۸ میلیون نفر در قسمت آب، صحت و حفظ الصحه، و با ۵۱۸۰۰۰ کودک با دسترسی به آموزش و مواد آموزشی، کمک کردند.»

لاری های برنامه جهانی غذا (دبلیو اف پی) به تاریخ ۵ سرطان پس از تحویل دهی کمک های بشردوستانه به بازماندگان زلزله در ولسوالی اسپیره، ولایت خوست، منتظر بازگشت هستند. [احمد ساحل آرمان/ خبرگزاری فرانسه]

لاری های برنامه جهانی غذا (دبلیو اف پی) به تاریخ ۵ سرطان پس از تحویل دهی کمک های بشردوستانه به بازماندگان زلزله در ولسوالی اسپیره، ولایت خوست، منتظر بازگشت هستند. [احمد ساحل آرمان/ خبرگزاری فرانسه]

علاوه بر این، آنها به ۱.۵ میلیون افغان سرپناه اضطراری و وسایل خانه و به ۴.۷ میلیون افغان کمک های حفاظتی فراهم کرده است.

او گفت، «در واقع، میلیون‌ها نفری که یک نوع کمک دریافت کرده‌اند، در طول سال برای زنده ماندن به چندین بار حمایت نیاز خواهند داشت.»

این کمک با ترکیبی از بودجه جدید -- ۲.۱۴ میلیارد دالر در سال ۲۰۲۲ -- و ۵۴۲ میلیون دالر بودجه از سال گذشته امکان پذیر شد.

طبق گزارش یونوچا، ایالات متحده با ارائه مجموعاً ۶۱۴.۸ میلیون دالر (۲۵.۷٪) بزرگترین اهداکننده بود. به تعقیب آن، بریتانیا با ۳۵۸.۷ میلیون دالر (۱۵٪)، بانک توسعه آسیایی با ۳۰۰ میلیون دالر (۱۲.۵٪)، آلمان با ۲۷۶.۷ میلیون دالر (۱۱.۶٪)، و کمیسیون اروپا با ۱۸۷.۱میلیون دالر (۷.۸٪) قرار گرفتند.

پشتیبانی مهم زمستانی

برنامه جهانی غذا (دبلیو اف پی) یکی از موسسات سازمان ملل متحد است که از افغانستان حمایت حیاتی می کند.

فیلیپ کروپف، سخنگوی برنامه جهانی غذا در افغانستان گفت، «تا کنون در مجموع ۷۷۰۰۰۰ متریک تن مواد خوراکه و ۲۰۸ میلیون دالر پول نقد و کوپون اموال برای حمایت مستقیم از خانواده‌های افغان پرداخت کرده است.»

او به سلام تایمز گفت، «برای ۷۵۰۰۰۰ متعلم مکاتب ابتدائیه غذاهای مغذی و برای ۳.۹ میلیون زن و کودک کمک برای پیشگیری از سوء تغذیه ارائه کرده است.»

او گفت، «این سازمان ۶۲۰۰۰ تن مواد غذایی مخلوط را در سراسر کشور پیش از فصل سخت زمستانی برای اطمینان از دسترسی بدون مانع به کمک های غذایی برای جمعیت های آسیب پذیر در مناطق به ویژه دورافتاده، جایی که بارش برف و هوای یخ دسترسی را محدود می کند، آماده کرده است.»

وی افزود، «برای این منظور، برنامه جهانی غذا مجبور به استقراض داخلی بود و هنوز به ۵۰ میلیون دالر نیاز دارد تا منابع بیشتری را برای برآورده کردن برنامه‌های از پیش تعیین‌شده خود عیار سازد.»

کروف گفت، در حالی که خانواده های افغان در حال آماده شدن برای زمستان سخت دیگری هستند، دبلیو اف پی قصد دارد توزیع کمک ها را به ۱۵ میلیون از آسیب پذیرترین افغان ها افزایش دهد تا به آنها کمک کند که در زمستان زنده بمانند.

وی افزود، «برنامه جهانی غذا در شش ماه آینده برای اجرای برنامه های خود و کمک به ۱۵ میلیون نفر برای زنده ماندن در زمستان پیش رو به بیش از یک میلیارد دالر نیاز دارد.»

او گفت، «جامعه جهانی حمایت مستمر خود را از افغانستان انجام داد و کمک کنندگان نیز سخاوتمندانه عمل کردند، اما مقیاس بحران گرسنگی بسیار زیاد است و به بودجه بیشتری نیاز دارد.»

به گفته یونوچا، حدود ۲.۳ میلیارد دالر -- بیش از نیمی از ۴.۴ میلیارد دالر مورد نیاز برای ارائه کمک های بشردوستانه در سال ۲۰۲۲ – به دسترسی قرار نگرفته است.

در گزارش یونوچا آمده است، «علیرغم مقیاس تاریخی واکنش‌ها تا کنون در سال ۲۰۲۲ میلادی (از جمله در مناطقی که قبلاً غیرقابل دسترس بودند)، کمبود بودجه به این معنی است که نیازهای مردم کاهش نیافته و آنها نتوانسته‌اند مسیر ثبات و استقلال را آغاز کنند.»

این اداره گفته است، «در واقع، امروزه در افغانستان افراد بیشتری وجود دارند که به کمک های بشردوستانه به عنوان تنها منبع بقا متکی هستند.»

افغان ها از کمک های بین المللی استقبال می کنند

افغان ها از کمک های بشردوستانه ارائه شده توسط جامعه بین المللی ابراز قدردانی کردند و از کمک کنندگان خواستند تا به حمایت از پروژه های اساسی برای کاهش فقر و تقویت اقتصاد ادامه دهند.

خیبر خویشکی، استاد پوهنتون و تحلیلگر امور اقتصادی مستقر در کابل گفت، «کمک های بشردوستانه توسط کشورهای کمک کننده از پول مالیات دهندگان آنها برای مردم افغانستان تامین می شود. توزیع کمک ها توسط سازمان های غیر دولتی انجام می شود و دریافت کنندگان این کمک ها مردم افغانستان هستند.»

وی گفت، «در این مدت که کشور و مردم ما با بحران اقتصادی بی‌سابقه‌ای مواجه هستند، کمک‌های بشردوستانه از سوی آمریکا و سایر کشورها حیاتی است و من از کمک‌کنندگان تشکر می‌کنم.»

او گفت، افغان ها در بسیاری از قسمت ها از جمله خدمات عمومی، بیجاشدگی داخلی و بلایای طبیعی با بحران مواجه هستند.

او گفت، «از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر هیچ غذایی برای خوردن ندارند. بنابر این داشتن یک برنامه کمک های بشردوستانه پایدار که به خوبی مدیریت شود، بسیار مهم است. برنامه های معیشت جایگزین و پروژه های اشتغال زایی باید آغاز شود.»

او گفت، «بسته کمک هفتگی چند میلیون دالری به افغانستان کمک کرده است تا ثبات پول افغانی حفظ شود و تا حدودی قیمت مواد غذایی در بازارهای محلی در بحبوحه افزایش قیمت ها تثبیت شود.»

عبدالله، ۵۶ ساله، یک باشنده کابل و پدر چهار فرزند، گفت که سال گذشته کار خود را از دست داده است.

وی گفت، «ما اکنون با چالش های جدی اقتصادی مواجه هستیم. اگر کمک‌های بشردوستانه دریافت نمی‌کردم، چیزی برای خوردن نداشتیم.»

وی گفت، «ما تا کنون حداقل سه بار در سال جاری از دبلیو اف پی کمک نقدی دریافت کرده‌ایم و از این کمک‌ها سپاسگزاریم و از جامعه بین‌المللی تشکر می‌کنیم.»

راه حل های دراز مدت مورد نیاز است

دریا خان بهیر، یک تحلیلگر امور اقتصادی افغان در ایالات متحده گفت، «با توجه به اینکه ۹۷٪ جمعیت در خطر فرو رفتن زیر خط فقر هستند، ما از کمک های بشردوستانه ارائه شده توسط سازمان های امدادی استقبال می کنیم.»

او گفت، «با این حال، این کافی نیست و کمک های بیشتری برای کمک به افغان ها برای مبارزه با فقر لازم است.»

او گفت که پروژه های کاهش فقر باید تطبیق شود و محدودیت ها در سکتور بانکی باید از بین برود تا افغان ها بتوانند به پول نقد بیشتری دسترسی داشته باشند که به نوبه خود بخشی از مشکلات اقتصادی و فقر را در افغانستان کاهش می دهد.

بهیر گفت، «اگر کمک های بشردوستانه بین المللی نبود، بسیاری از افغان ها از گرسنگی جان خود را از دست می دادند.»

بشیر شبیری، اقتصاددان مقیم کابل گفت، «متاسفانه بیکاری در سال گذشته به شدت افزایش یافته است.»

وی گفت، «ریشه بحران اقتصادی و فقر در افغانستان بسیار عمیق است.»

او گفت، «سازمان‌های بشردوستانه تنها در صورتی می‌توانند فقر را در کشور ما کاهش دهند که پروژه های زیربنایی اقتصادی را حمایه کنند و در عین زمان برای آسیب پذیرترین مردم کمکهای بشری فراهم کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

کمک های اولیه از طرف سازمان های ملل متحد و دولت آمریکا ودیکرکشورها کمک دهنده درحرص واقت برای مردم فقیر افغانستان قابل قدراست . ملل متحد از سال های گذشته همراه مردم رنج دیده افغانستان کمکهای اولیه را درهرشرایت دشوار گرداند. من ومردم فقیر این کشور از احساس بشردوستانه سازمان ملل متحد استقبال فروان میکنم . با احترام مصور خدرخیل

پاسخ