جنایت و عدالت

روزنامه‌ نگار آزاد شده افغان می گوید، اعضای داعش در زندان سعی کردند تا وی را بکشند

گزارش از ای اف پی

مرتضی بهبودی روزنامه نگار فرانسوی - افغان به تاریخ ۱ عقرب در یک کنفرانس مطبوعاتی در دفتر گزارشگران بدون مرز (آر اس اف) در پاریس شرکت کرد. او که از ماه جدی به اینسو در افغانستان زندانی بود، به تاریخ ۲۶ میزان پس از رفع اتهامات علیه او آزاد شد. [ژولین دی روزا/ خبرگزاری فرانسه]

مرتضی بهبودی روزنامه نگار فرانسوی - افغان به تاریخ ۱ عقرب در یک کنفرانس مطبوعاتی در دفتر گزارشگران بدون مرز (آر اس اف) در پاریس شرکت کرد. او که از ماه جدی به اینسو در افغانستان زندانی بود، به تاریخ ۲۶ میزان پس از رفع اتهامات علیه او آزاد شد. [ژولین دی روزا/ خبرگزاری فرانسه]

پاریس -- مرتضی بهبودی روزنامه نگار که ۲۸۴ روز را در زندانی در افغانستان گذرانده بود، گفت که او فکر می کرد که هرگز زنده نخواهد ماند.

خبرنگار فرانسوی-افغان در ماه جدی در حال پوشش خبری تجمع محصلین در مقابل پوهنتون کابل بود که بازداشت شد.

او که اصلا افغان است، در سال ۱۳۹۴به فرانسه مهاجر شد و در آنجا با دیگر تبعیدیان افغان یک سایت خبری به نام گویتی نیوز (Guiti News) راه اندازی کرد.

او تنها دو روز پس از بازگشت به افغانستان به زندان افتاد.

زنان افغان به تاریخ ۹ ماه ثور هنگام راهپیمایی برای حقوق خود در کابل، پلاکاردهایی در دست دارند. [خبرگزاری فرانسه]

زنان افغان به تاریخ ۹ ماه ثور هنگام راهپیمایی برای حقوق خود در کابل، پلاکاردهایی در دست دارند. [خبرگزاری فرانسه]

بهبودی، ۲۹ ساله، روز دوشنبه (۱عقرب) پس از آنکه هفته گذشته از زندان آزاد شد، در یک کنفرانس خبری در پاریس گفت، آنچه بعداً بوقوع پیوست، «۱۰ ماه شکنجه» بود.

او گفت که توسط زندانبانانش مورد ضرب و شتم قرار گرفت، توسط اعضای داعش تقریباً تا حدی رسید که از راه خفگی کشته شود و توسط ادارات استخباراتی مورد بازجویی قرار گرفت.

ربوده شده بود

او گفت که نه پاسپورت فرانسوی و نه کارت های مطبوعاتی او را از دستگیری نجات دادند. او به جاسوسی و حمایت از «مقاومت» متهم و به زندان انداخته شد.

او گفت، «احساس کردم ربوده شده‌ام». او با ده ها زندانی دیگر از جمله اعضای داعش در اطاق های کوچکی به وسعت دو تا سه متر مربع وقت گذراند.

او گفت که «همیشه مورد آزار و اذیت قرار می گرفت»، نمی توانست آسمان را ببیند و نمی فهمید که چه وقت است.‌

این روزنامه‌ نگار که از اعضای گروه اقلیت قومی هزاره است، روز سه ‌شنبه در گفتگو با شبکه تلویزیونی فرانس اینتر گفت که چندین عضو داعش سعی کردند او را در خواب خفه کنند.

وی با بیان اینکه «یک شب آنها می خواستند مرا خفه کنند»، گفت، نگهبانان مداخله کردند و او را به اطاق دیگری منتقل کردند.

داعش سال‌هاست که هزاره‌های شیعه و دیگر اقلیت‌های مذهبی را هدف قرار داده است.

پس از گذشت بیش از شش ماه از آغاز تکالیف اش، او به زندان پلچرخی کابل منتقل شد جایی که در آن شرایط بهتر بود. او همچنین دریافت که گزارشگران بدون مرز (آر اس اف) یک وکیل برای دفاع از او استخدام کرده است.

روزنامه نگاری خفه شده است

بهبودی از بیان جزئیات در مورد آزارهایی که به گفته او از سوی مقامات افغان متحمل شده است به دلیل نگرانی از خبرنگاران دیگری که هنوز در افغانستان زندانی هستند، خودداری کرد.

بهبودی گفت، «ما نمی دانیم که آیا آنها به زودی آزاد می شوند یا خیر،»

پس از ماه اسد سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، مقامات به سختی بخشی را که پر رونق شناخته می شد، سرکوب کردند.

کریستوف دلوایر، رئیس عمومی آر اس اف که کنفرانس خبری را سازماندهی کرده بود، گفت، «روزنامه نگاری تا حد زیادی خفه شده است،»

به گزارش گروه حمایت از مطبوعات، «بیش از نیمی» از رسانه های افغانستان بسته شده اند.

آر اس اف گفت که از جمله ۱۲۰۰۰ روزنامه نگار کشور، تقریبا ۴۸۰۰ نفر هنوز هم کار می کنند و «بیش از ۸۰٪ از روزنامه نگاران زن» مجبور به ترک شغل خود شده اند.

ظلم بر زنان

بهبودی قصد داشت در مورد محصلین اناث که دیگر نمی توانستند در کابل به تحصیلات شان ادامه دهند، بنویسد.

دختران نوجوان از حضور در اکثر مکاتب متوسطه و زنان از پوهنتون ها منع شده اند و سال گذشته زنان از رفتن به پارک ها، نمایشگاه های تفریحی، سالن های ورزشی و حمام های عمومی منع شدند.

همچنان، زنان از سفر کردن بدون محرم منع شده‌اند و به آنها گفته شده است که در بیرون از خانه باید حجاب یا برقع بپوشند.

اکثر زنان وظایف دولتی خود را از دست داده اند یا معاشات ناچیزی برای ماندن در خانه دریافت می کنند.

همه چیز سانسور شده است

هفته گذشته، این روزنامه نگار سرانجام پس از خلاص شدن از تمامی اتهامات علیه وی، از جمله جاسوسی و حمایت غیرقانونی از خارجی ها، در یک جلسه محکمه در کابل آزاد شد.

بهبودی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌هایش برای آینده گفت که می‌خواهد «به جلو حرکت کند».

او اعتراف می کند که خوش شانس بوده و دیگر خبرنگاران افغان از «حمایت رسانه های غربی و جامعه بین المللی» برخوردار نیستند.

بهبودی گفت، «این روزها همه چیز سانسور شده است،»

او گفت، «اگر من در سرک عکس بگیرم، در خطر دستگیری هستم. دیگر آزادی بیان وجود ندارد، دیگر آزادی مطبوعات در افغانستان وجود ندارد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

10 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

داعش در ژانویه سال جاری به همراه گروه های شبه نظامی مسلح دیگر حمله ای را به عراق انجام داد که در پی این حمله فلوجه، الانبار و بخش هایی از رمادی در غرب عراق را به تصرف خود در آورد. در ماه ژوئن نیز حمله گسترده ای را به موصل، دومین شهر بزرگ عراق انجام داد و استان نینوا در شمال این کشور را به طور کامل به کنترل خود در آورد. بعد از آن خلافت اسلامی خود که شامل بخش های شمالی و غربی عراق که عموما سنی نشین هستند و مناطق شرقی سنی نشین سوریه می شود را اعلام کرد و مرزهای تعیین شده میان دو کشور را نیز از میان برداشت. بعد از آن احکام افراطی خود را به اجرا در آورد که همچنان نیز ادامه دارد. همچنین شمار بسیاری از اقلیت های این مناطق از جمله شیعیان، ترکمان ها، کردها و مسیحیان را از خانه و کاشانه شان راند. این شبکه همچنین اعلام کرده است که از این به بعد دیگر جنگ های خود را از این منطقه انجام خواهد داد. منبع: دیپلماسی ایرانی

پاسخ

یک سال بعد از آن بود که نوار صوتی ای از رهبر جدید دولت اسلامی عراق منتشر شد که در آن جبهه النصره را امتداد جریان خود در سوریه معرفی و اعلام کرد که از این به بعد با انضمام این گروه به جمع خود نامش را به "دولت اسلامی در عراق و شام" تغییر داده است. چارلز لستر، پژوهشگر در مرکز بروکینگز در دوحه درباره شمار افرادی که به این شبکه پیوسته اند، می گوید این گروه بین 5 تا 6 هزار نفر در عراق و 7 هزار نفر در سوریه نیرو دارد. اما هیچ منبع دیگری این آمار را تایید نکرده است. درباره اتباعی که عضو داعش هستند، رومن کاییه، کارشناس حرکت های اسلامی در مرکز خاورمیانه در فرانسه در این باره می گوید: «بیشتر کسانی که در سوریه به اسم داعش می جنگند افرادی با اتباع سوری هستند اما فرماندهان و رهبران آنها عموما از خارج آمده اند، عموم آنها سابقه جنگیدن در عراق و چچن و افغانستان را دارند. در عراق نیز بیشتر آنها مبارزان عراقی هستند و حتی فرماندهانشان را نیز افراد عراقی تشکیل می دهند.» این در حالی است که بر خلاف ادعای این پژوهشگر فرانسوی صدها نفر از نیروهای داعش به زبان های فرانسوی و انگلیسی به عنوان زمان مادری سخن می گویند و شمار بسیاری از آنها از کشورهای اروپایی به عراق و سوریه رفته اند و تعداد بسیاری از آنها از اتباع غربی محسوب می شوند. هفته گذشته رسانه های انگلیسی خبری را منتشر کردند مبنی بر این که دست کم 200 زن انگلیسی به عضویت داعش در آمده اند و به عراق و سوریه رفته اند.

پاسخ

این گزارش سال 1393 در دیپلماسی ایرانی منتشر شده است: شبکه "دولت اسلامی در عراق و شام" که به طور خلاصه داعش نامیده می شود، در آوریل 2013 اعلام موجودیت کرد. این شبکه در ابتدای آغاز به کار خود اعلام کرد که شبکه ای وابسته به القاعده است که در اکتبر 2006 برای تصرف کامل عراق تشکیل شده است. با آغاز تحولات سوریه که جبهه النصره در سوریه تشکیل شد این گروه از اتحاد با آن خودداری کرد تا آن جا که دو طرف علیه یکدیگر بیانیه صادر کردند تا این که در ژانویه 2014 روابطشان به شدت تیره شد به گونه ای که دو طرف در سوریه علیه هم دست به اسلحه بردند و به شدت با همدیکر درگیر شدند. بعد از آن که ایمن الظواهری، رهبر القاعده از جبهه النصره و داعش خواست که با یکدیگر متحد شوند و اختلافات را کنار بگذارند، به مخالفت با آن برخواست و از این که تمرکز خود را بر عراق بگذارد و سوریه را به جبهه النصره بسپارد، خودداری کرد. داعش در ابتدا تحت عنوان "جماعت توحید و جهاد" به رهبری ابو مصعف الزرقاوی اردنی تبار که در سال 2004 بعد از حمله امریکایی ها به عراق تشکیل شده بود، فعالیت می کرد اما بعد از آن که الزرقاوی با رهبر سابق القاعده، اسامه بن لادن بیعت کرد، نام خود را تغییر داد و نام "القاعده در بلاد رافدین" یا "القاعده عراق" را برای خود برگزید و خود را رهبر آن اعلام کرد. بعد از آن که الزرقاوی در سال 2006 در عراق کشته شد، این شبکه ابی حمزه المهاجر را به عنوان رهبر خود برگزید. چند ماه بعد از آن "دولت اسلامی عراق" به رهبری ابو عمر البغدادی تشکیل شد. اما نیروهای امریکایی در آوریل 2010 موفق شدند که بغدادی و معاونش ابی حمزه المهاجر را به قتل برسانند، بعد از آن بود که ابو بکر البغدادی به عنوان رهبر این گروه منصوب شد.

پاسخ

داعش یک گروه بسیار بی رحم و قصاب است. از آنها نمی توان انتظار انسانیت داشت. یکی از دوستانم که اخیراً از زندان طالبان آزاد شده بود، چند قصه برایم گفت. یکی از آنها از یک جنگجوی ناراضی طالبان بود که دولت او را زندانی ساخته بود. دوست من گفت که شخص مذکور قسم خورد که فداکاری های زیادی کرده است تا امارت اسلامی به قدرت برسد، اما حالا که به قدرت رسیده است، مردم خود را به دلیل یک تخلف بسیار خورد دستگیر و زندانی کرده است. وی گفت که در صورت آزاد شدن مستقیماً به صفوف داعش می رود و جنگ علیه امارت اسلامی را آغاز می کند. این گروه قصاب ممکن است با گذشت زمان با چنین مردم ناراضی قوی تر شود.

پاسخ

من هیچ نه فهمیدم که چرا رسانه ها به خصوص مردم فارسی زبان موضوع داعش را با طالبان (حکومت فعلی افغانستان) پیوند میدهید. اصلا داعش در افغانستان اول خو نیست و اګر باشه باز یک چالش نیست. اګر کدام پروژه نو به افغانستان داخل نه شود هیچ وخت داعش به افغانستان و از افغانستان با کشورهای منطقه خطر نیست. من یک خبر در ای باره خواندم که رسانه های ایرانی پخش کرده است. در خبر از اوزارت اطلاعات ایران از بازداشت یکی از سرشبکه‌های گروهک‌ تروریستی داعش در سیستان و بلوچستان خبر میدهد. منبع میافزاید که یکی از سرشبکه‌های مرتبط با گروهک‌ تروریستی داعش که به دنبال جذب و شبکه سازی، ایجاد پایگاه عملیاتی ترور و اقدامات خرابکارانه بود پس از اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی گسترده در حوزه داخل و خارج توسط عساکر امام زمان (عج) در اداره‌کل اطلاعات سیستان و بلوچستان، دستگیر شد. در خبر امده است که این فرد با ایجاد حساب‌های کاربری مختلف در شبکه‌های اجتماعی توانسته بود با بهره‌گیری از اتباع بیگانه و عناصر خودفروخته داخلی تیم‌هایی در مناطق سخت گذر استان ایجاد کند که به توفیق الهی این امر محقق نشد و تمامی اعضای این تیم در ماه‌های گذشته بازداشت شدند. این هم ثبوت که داعش نه تنها در افغانستان است بلکی در ایران، پاکستان و کشورهای منطقه هم وجود دارد، ولی یک روز هم شما از پاکستان، ایراین ... خبر پخش نه کرید که اونجا هم داعش فعال است! هر غم و درد به افغانستان میاورید و مردم بی ګناه را ازار میدهید که نه تنها انها را فزیکی درد میدهد بلکی به روح و روان انها هم تاثیر بد کرده است.

پاسخ

دولت امارت اسلامی افغانستان از عکس گرفتن و فلمبرداری از راهمپیایی های زنان ‌و مردان تمام روزنامه نگاران را چی داخلی باشد ویاهم خارجی منع کرده است. یک کار کی از طرف حکومت در یک مملکت منع باشد باید آن کار هرکسی کی باشد انجام ندهید. روزنامه نگار که هر وقت به یک مملکت دیکر به راپور جور کردن سفر می کند باید از قوانین آن مملکت خود را بیش از سفر کردن آگاه بسازد باز تبق قانون همان مملکت رفتار کند. بهبودی خوش چانس است که از چنگ گروهی داعش در زندان بدون گشته شدن رهاکردیده است وبه سلامتی به فامیل خود برگردیده است این یک خبر خوب است . طالبان بالای عکس گرفتن از محلی تجمع چی زنان باشد یامردان عکس گرفتند را منع کرده است و همان لحظه چی کمره باشد یاموببل میکرد و به زمین می زند کی بشکند و همراه فلمبردار برخورد جدی می کند . کسانکه که از خارج از افغانستان به افغانستان سفر می کند باید از عکس گرفتن در ساحه دولتی یادر جاهی کی عکس گرفتن منع باشد عکس نگیرد که مورد لت وکوب از سوی طالبان قرار می گرید .

پاسخ

این دروغ است که طالبان به کسی اجازه عکس گرفتن نمی دهد. تمام روز عکس و فیلم خود هم می گیرد و جلوی دیگران را نمی گیرد. هرکسی که از قوانین خلاف فرزی میکند و هر دولتی باشد، اجازه این کار را نخواهد داشت. عده ای و گروهی از حکومت وصنی ناراضی هستند، هر چه به دهانشان می آید می گویند این ظلم است. سیاه را باید سیاه و سفید را سفید باید بګویم.

پاسخ

من فکر می‌ کردم که مرتضی و داعشی‌ها در یک زندان با حکومت زندانی بودند، و او در زندان با آنها خسته شده است. بعدها فکر کردم که این فرد با داعش زندانی شده است. آنها ادعای تشکیل حکومت اسلامی را دارند، اما با درنظرداشت اقدامات آنها، اسرائیلی ها به اندازه آنها در مقابل فلسطینی ها ظلم نکردند. در اسلام هیچ ظلمی بر انسان نیست. اسلام دین صلح، عشق و محبت است. من شنیده ام که این داعشی های حیوان نما به دنبال راه های مختلف برای اعمال شکنجه های مختلف به مردم و انتخاب آنها هستند که هیچ ربطی به قانون بشریت ندارد. به نظر من ایجاد چنین فرقه هایی از بعد سیاسی برای بدنام کردن اسلام انجام می شود. اگر به فکر اجرای دین بودند، مردم را اینگونه مجازات نمی کردند. فقط می توان تعجب کرد که چه چیزهای دیگری خواهیم شنید و چه اتفاقی خواهد افتاد. تمام زندگی ما در جنگ و درگیری سپری شده است. خداوند همه ما را هدایت کند. خداوند همه افغان ها را متحد کند. ما دیگر قدرت جنگیدن نداریم. افغان ها مردم فقیر هستند. تا زمانی که متحد نشویم، راهی جز این نیست. هر چه بیشتر به احزاب و گروه ها تقسیم شویم، بدتر خواهیم شد. برخی خانواده ها برای امروز و فردا یک وقت غذا ندارند. ای کاش رهبران ما توافق می کردند که دیگر با هم رقابت نکنند و ما متحد شویم. ما تعجب می کنیم که چه کنیم. ما پرنده نیستیم، که بتوانیم از این کشور پرواز کنیم. خداوند ظالمان را نابود سازد.

پاسخ

کار داعش فقط قتل و قتال است. آنها این کشتارها را طبق برنامهء داده شده انجام می دهند و فقط شیعیان افغان را می کشند تا بین این دو گروه مذهبی اختلاف ایجاد کنند و زمینه را برای یک جنگ دایمی در این کشور فراهم کنند. الحمدلله، مردم اهل تشیع افغانستان از این توطئه ها آگاه است که دنیا می خواهد بین شیعه و سنی آنچنان شکاف ایجاد کند تا تنها انتقام آنها کشتن آنها باشد، اما به فضل خدا، هر دو گروه مذهبی از این موضوع آگاه هستند که این یک کار برنامه ریزی شده است و می خواهند آنها را درگیر جنگ کنند. اگر این آتش شعله ور شود، این آتش تا روز قیامت زنده خواهد ماند. من تعجب می کنم که جامعه جهانی و ایالات متحده به خوبی می دانند که گروه های تروریستی، داعش، همگی در پاکستان آموزش می بینند و پناهگاه های آنها نیز در این کشور است. پس چرا متوقف نمی شود؟ معلوم است که همه چیز مطابق میل دنیا پیش می رود، اما خداوند مسلمانان را به الاغ تبدیل کرده و بالای آن کنده های چوب انباشته است!

پاسخ

اکنون خبر خوبی است که یک روزنامه نگار از زندان آزاد شده است. شکی نیست که داعش فقط مردم را می کشد، آنها قاتل بشریت هستند. روزنامه نگاری و آزادی بیان و مطبوعات بسیار ضربدر صفر است. من صدها خبرنگار را می شناسم که شغل ندارند و اخراج نشده اند، به جای خبرنگاران واقعی، خبرنگاران قلابی از افغانستان اخراج شده اند.

پاسخ