آموزش

محروم ساختن دختران از حصول آموزش خطر افراطیت و درگیری را در افغانستان افزایش می دهد

گزارش از عمر

سبرینا علیزاده دختر دانش آموز هزاره، که در یک بمب گذاری انتحاری بر یک مرکز آموزشی در کابل زخمی شده بود، به تاریخ ۱۱میزان در خانه خود در محله دشت برچی برای عکس گرفتن ایستاده است. حمله ۸ سنبله سال ۱۴۰۱ هجری شمسی ۵۳ نفر از جمله ۴۶ دختر و زنان جوان را کشته، و بیش از ۱۱۰ نفر دیگر را زخمی کردند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

سبرینا علیزاده دختر دانش آموز هزاره، که در یک بمب گذاری انتحاری بر یک مرکز آموزشی در کابل زخمی شده بود، به تاریخ ۱۱میزان در خانه خود در محله دشت برچی برای عکس گرفتن ایستاده است. حمله ۸ سنبله سال ۱۴۰۱ هجری شمسی ۵۳ نفر از جمله ۴۶ دختر و زنان جوان را کشته، و بیش از ۱۱۰ نفر دیگر را زخمی کردند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

هرات -- بیش از دو سال پس از آنکه مقامات به مکاتب و پوهنتون ها حکم کردند تا دروازه های خود را به روی دختران و زنان ببندند، فعالان حقوق در مورد عواقب دراز مدت آن برای افغانستان هشدار می دهند.

آنها می گویند که خودداری از تحصیل دختران و زنان می تواند منجر به ادامه مشکلات شدید اقتصادی و تشدید ناامنی و درگیری ها در کشور شود.

گروه های تروریستی از جمله شاخه خراسان داعش نیز می توانند با توجه به کمبود سواد در نسل های آینده از این وضعیت برای گسترش حضور خود در افغانستان استفاده کنند.

صادقه رحمتی، یک فعال حقوق زنان در ولایت هرات گفت، «مادران بی سواد نمی توانند فرزندان خود را به گونه ای تربیت کنند که به نفع جامعه باشد،»

دختران افغان به تاریخ ۲۳جوزا در یک داش خشت در ولسوالی سرخرود، ولایت ننگرهار کار می کنند. بسیاری از دختران افغان که نمی توانند به مکتب بروند، مجبور به کار یا ازدواج در جوانی می شوند. فعالان هشدار می دهند که زنان بی سواد، کودکان بی سواد تربیت می کنند که این دوران را تکرار می کند و خطر خشونت و افراط گرایی را در جامعه افزایش می دهد. [شفیع الله کاکر/ خبرگزاری فرانسه]

دختران افغان به تاریخ ۲۳جوزا در یک داش خشت در ولسوالی سرخرود، ولایت ننگرهار کار می کنند. بسیاری از دختران افغان که نمی توانند به مکتب بروند، مجبور به کار یا ازدواج در جوانی می شوند. فعالان هشدار می دهند که زنان بی سواد، کودکان بی سواد تربیت می کنند که این دوران را تکرار می کند و خطر خشونت و افراط گرایی را در جامعه افزایش می دهد. [شفیع الله کاکر/ خبرگزاری فرانسه]

دختران افغان به تاریخ ۲۷ سنبله در یک صنف درسی یک مکتب ابتدایی در ولسوالی بتی کوت، ولایت ننگرهار شرکت می کنند. [شفیع الله کاکر/ خبرگزاری فرانسه]

دختران افغان به تاریخ ۲۷ سنبله در یک صنف درسی یک مکتب ابتدایی در ولسوالی بتی کوت، ولایت ننگرهار شرکت می کنند. [شفیع الله کاکر/ خبرگزاری فرانسه]

او گفت، «در نتیجه، تعداد قابل توجهی از پسران آنها ممکن است بی سواد بزرگ شوند و در برابر استخدام توسط گروه های تروریستی و افراطی آسیب پذیر شوند،»

او گفت، «بیشتر اعضای گروه های تروریستی مانند داعش در خانواده های بی سواد و فقیر بزرگ شدند و ناآگاهانه به این گروه ها پیوستند،»

وی گفت، «از سوی دیگر، مادران تحصیل کرده ای که فرزندان خود را به شیوه مناسب تربیت می کنند، هرگز حاضر به انجام اقدامات افراطی و تروریستی نخواهند شد.»

رحمتی هشدار داد که اگر نهادهای آموزشی به سرعت دروازه های خود را به روی زنان و دختران باز نکنند، این وضعیت می‌تواند منجر به مشکلات درازمدت و تشدید درگیری‌ها در کشور شود.

نظیفه کریمی، ۱۷ساله، دو سال پیش متعلم صنف یازدهم در هرات بود که مجبور به ترک تعلیم شد.

با ادامه تعطیلی مکتب اش، خانواده اش سه ماه پیش ترتیبات گرفت که او با پسر کاکایش ازدواج کند.

او گفت، «من هرگز با این ازدواج راضی نبودم و می خواستم درس بخوانم و در ساختن افغانستان سهیم بگیرم. با تعطیلی مکاتب، تمام آرزوهایم بر باد رفت و اگر مکاتب بازگشایی شوند، شوهرم اجازه تحصیل را به من نمی دهد.»

کریمی افزود، «می‌ خواستم بعد از لیسه به پوهنتون بروم، زنی تحصیل کرده شوم، فرزندانم را درست تربیت کنم و در تحصیل آنها سهم بگیرم. متأسفانه رویاهای من از بین رفت و شاید نتوانم فرزندانم را برای کمک به کشور آماده کنم.»

آموزش کلید مبارزه با تروریسم

به گفته منابع محلی، با افزایش نگرانی ها در مورد محرومیت دوامدار زنان و دختران از تحصیل، شاخه خراسان داعش جوانان بی سواد و بیکار را در برخی مناطق افغانستان، به ویژه در مناطق دورافتاده ولایات شمالی، استخدام می کند.

محمد نعیم غیور، تحلیلگر امور نظامی افغان مستقر در ایتالیا، گفت که جوانان بی سواد به راحتی در چنگال گروه های تروریستی می افتند.

وی گفت، «زنان نقش اساسی در تربیت فرزندان خود دارند. زنان تحصیل‌کرده فرزندان تحصیل کرده تربیت می‌کنند و به جامعه کمک می‌کنند. درحالیکه، زنان بی‌سواد در خانواده‌ها به حاشیه رانده می‌شوند و در هیچ تصمیمی نظری نمی دهد. آنها یا تأثیر کمی در تربیت پسران خود دارند یا به دلیل نبود تحصیلات نمی‌توانند کمک کنند.»

او گفت که هر چه زنان تحصیلکرده در جامعه بیشتر باشند، جامعه بیشتر توسعه می یابد و از گسترش افراط گرایی و فعالیت های گروه های تروریستی جلوگیری می کند.

غیور گفت، «افراط گرایی و رادیکالیسم در ولایاتی که مکاتب در آن طی بیشتر از ۲۰ سال گذشته بسته بودند، بیشتر است. در ولایاتی که آموزش و دانش پیشرفت کرده و مکاتب دخترانه و پسرانه باز بوده است، نشانه‌های کمتری از افراط گرایی و درگیری مشاهده شده است.»

مریم صوفی زاده، یک فعال جامعه مدنی در شهر هرات گفت، محرومیت زنان و دختران از تحصیل، اندازه کلی سواد در جامعه را کاهش می دهد و جوانان را از تحصیل دور می کند و به سمت گروه های افراطی و تروریستی سوق می دهد.

او گفت، «مادر تحصیل کرده و دانا، مردی فرهیخته و آگاه تربیت می کند. بدیهی است که اکثر اعضای گروه های تروریستی مانند داعش از مناطقی هستند که مکاتب در آن بسته شده و زنان قادر به دریافت آموزش مناسب نیستند.»

صوفی زاده گفت، «برای ریشه کن کردن گروه های تروریستی در افغانستان، باز کردن هر چه سریعتر تمام مؤسسات آموزشی به روی زنان و دختران ضروری است. محدود کردن زنان از کسب علم و دانش، اقدامی غیرمجاز و غیرمنطقی، و مانند شلیک به پای خود است.»

وی افزود، محرومیت زنان و دختران از تحصیل مانع پیشرفت و توسعه کل جامعه می شود.

آیندهء تاریک

فوزیه کروخی یک فعال حقوق زنان در ولایت هرات نیز به این باور است که آینده افغانستان تیره معلوم می شود، زیرا زنان و دختران همچنان از حقوق اولیه خود محروم هستند.

او گفت، «در کشوری که نیمی از جمعیت آن قادر به خواندن یا دسترسی به آموزش نیستند، آینده آن تاریک و مبهم به نظر می رسد،»

او گفت، «وقتی یک مادر، خواهر یا همسر در یک خانواده بی سواد باشد، فرزندان آن خانواده هرگز به درستی تربیت نمی شوند. محرومیت زنان و دختران از تحصیل، نسل های آینده افغانستان را بی سواد می کند و آنها را به سوی تخریب خودشان سوق می دهد،»

کروخی هشدار داد، «عواقب وضعیت کنونی تا چند سال دیگر آشکار خواهد شد و افغان‌ها تاوان سنگینی برای آن خواهند پرداخت،»

او افزود که برای نجات افغانستان از این بحران و آینده مبهم، باید هر چه زودتر فرصت های آموزشی برای زنان و دختران فراهم شود.

نسیمه همدرد، یکی دیگر از فعالان مدنی در هرات، تاکید کرد که آموزش برای زنان و مردان تنها راه نجات افغانستان از افراط گرایی و بدبختی است.

او گفت، «زنان و دختران در بسیاری از زمینه ها از ظرفیت بیشتری نسبت به مردان برخوردارند و با دسترسی به آموزش، می توانند نقش مهمی در آینده افغانستان ایفا کنند. محروم ساختن آنها از تحصيل مانع دستاوردهاي بالقوه آنها و هدر رفتن استعدادهايشان مي شود.»

همدرد گفت، «مردان بدون کمک زنان نمی توانند به تنهایی افغانستان را از این چالش ها و بحران ها نجات دهند. طی دو سال گذشته، با کاهش نقش زنان در فعالیت های اجتماعی، بدیهی است که وضعیت کشور به طور فزاینده ای بحرانی و چالش برانگیز می شود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

13 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

یک تعداد طالبان هم به این باور اند که اموزش دختر باید در کشور شروع شود، اما معلوم نیست که کیها دروازه های مکاتب را بسته اند و به امر کیها این کار را انجام میدهد؟ وزارت معارف هم چند ماه پیش اشاره به منع آموزش برای اکثریت دختران در بیانیه‌ای گفت «تعلیم را برای هر افغان لازم می‌داند و خدمات آموزشی معیاری فراهم می‌کند.» طالبان تحصیل زنان و دختران در لیسه و دانشگاه را «تا امر ثانی» ممنوع کرده و گفته است که پس از فراهم کردن شرایط لازم، دروازه‌های مکاتب و دانشگاه‌ها را به روی آنان باز خواهد کرد. اما، طالبان سدها روز پس از بازگشت به قدرت، اقدامی برای بازگشایی مکاتب و دانشگاه ها نکرده است. افغان ها از طالبان بار بار خواست تا تاریخ بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به روی تمام دختران افغانستان را تعین کند. و اګر دروازه های مکاتب و دانشګاها به روی دختران باز نشود این ممنوعیت می‌تواند تا ۵۰ سال دیگر ادامه داشته باشد. باید یک جدول زمانی ارایه گردد. از طرف دیګر در بیانیه وزارت معارف طالبان ادعا شده است که طالبان «به رغم محدودیت‌های اقتصادی، ۱۹ هزار مکتب و ۱۳ هزار مدرسه دینی را در یک سطح عالی تعلیمی باز نگه داشته است» و «دو و نیم میلیون دختر» در افغانستان به مکتب می‌روند. طالبان تنها به دختران دانش‌آموز دوره ابتداییه اجازه رفتن به مکتب را داده است. با این که این گروه در روز بین‌المللی آموزش بر «تعلیم هر افغان» تاکید کرده است، اما در این روز به خواست جامعه بین‌المللی برای گشایش دروازه‌های مکاتب به روی تمام دختران واکنشی نشان نداده‌است. ممنوعیت‌های ظالمانه علیه دختران و زنان در افغانستان و منع دسترسی آنان به تحصیلات متوسطه و عالی را لغو کند.

پاسخ

دختران و حق تحصیل الهام و سهام دختران دکتر یوسف قرضاوی اند؛ که الهام با رتبه عالی لیسانس اش را در رشته فیزیک گرفت و پس از اعزام به دانشگاه لندن مدرک کارشناسی ارشد را در فیزیک-اتومی گرفت. سهام فارغ رشته شیمی است و پس از اعزام به دانشگاه انگلیس مدرک دکترای خود را در رشته شیمی آلی دریافت کرد. و اکنون هر دو استاد دانشگاه علوم در قطر هستند. مجتهد در حجم قرضاوی که از خیلی ها مسلمان تر و مومن تر است به دخترانش اجازه میدهد که تحصیل کنند و به مدارج بلند علمی برسند؛ پس طالبان کی باشند که مانع تعلیم و تربیت دختران شوند!؟ در حالیکه پیامبر خدا صلی‌الله علیه وسلم می گوید: آموختن علم بر مرد و زن فرض است.

پاسخ

قسمت دوم: - این مرد می گوید دختر نیم ساعتی در شفاخانه بود، اما تو هیچ کاری نکردی - چه کار باید میکردم؟ قاضی سریع گفت: - تو هنوز نمیدانی باید چه کار میکردی؟ - صاحب، می دانم که سال ها به مردمم خدمت کرده ام. - پس دختر سالم چطور مرد؟ - صاحب سالم نبود، خیلی به سختی نفس می کشید. من قاتلش نیستم. قاضی را روی میز آوردند: - پس قاتلان چه کسانی هستند؟ - جهل قاضی کمی خودش را جمع کرد، مثل کسی که با یکی خیلی مهم صحبت می کند: - اینجا جای فلسفه نیست، فقط جواب من بده. صدای متهم ناگهان تغییر کرد و با صدای بلند گفت: - قاتل دخترش جهل است؟ من نیستم، من بی گناهم. اشک در چشمانش حلقه زد و طوری صحبت کرد که گویا بوجی شکایت ها آورده باشد: - صاحب، قرن بیست و یکم است، همه چیز در کمره های شفاخانه ثبت است، می بینی؟ وقتی دخترش را آورد، این شخص چاقو به روی همه کشید و گفت داکتر مرد به دخترم نزدیک نمی شود، تا که داکتر زن از بخشص نسایی می آمد، دختر جان داد چونکه در بخش نسایی نیز چند مریض در حال بد بودند. پس قاتل دختر جهل است. فقط جهل، نادانی!

پاسخ

عبرت قاضی روی کاغذ سفیدی که روبرویش بود چیزی نوشت و از پشت عینک روی بینی به مرد نگاه کرد: - مدعی تو هستی. اول تو حرف بزن. مرد مذکور گردنش را صاف کرد و با صدایی پر از عصبانیت گفت: - قاضی صاحب خدا این کار را می کند، شما انجام می کنید، این داکتر نیست، قصاب است. او را به دار آویزان کنید تا برای همه درس عبرتی شود، آن وقت هیچکس دختر کسی را نمی کشد. قاضی چند بار نوک خودکار را به صفحه زد، پیشانی اش قرمز شد و با صدای بلند گفت: اینجا دادگاه است، جای بحث و جدل نیست، جوابی سوالی را که پرسیدم، بده! مرد با کلاه سفیدش که بدلیل چرک بودن، خاکستری به نظر می رسید، از سر خود بلند کرد و بدون اینکه چیزی بگوید شروع به پاسخ دادن به سؤالات کرد. قاضی: دخترت چطور مرد؟ - او نمرده است، این مرد او را کشته است. - چند سال داشت؟ - ۱۳ سال - چرا به شفاخانه رفتید؟ - در مزرعه گوسفند با سرش در شکم دخترم زده بود، اما صدمه چندانی نداشت، صدایش خوب بود، اما کمی سابندی داشت. - دختر چه مدت در شفاخانه بود؟ - نیم ساعت - آیا داکتر قبلاً با شما دشمنی داشت؟ - نه خدا رنگش رو نشان ندهد. من چیزی از اش نمی فهمم، این اولین بار بود که دیدمش. قاضی به مرد نگاه کرد و سپس گفت: همین بود دیگه چی داری بگویی؟ - نه من دیگه به ​​این قاتل چیزی نمیگویم ولی او را به دار آویزان کنید که مرغ واری دست و پا بزند و بمیرد! قاضی به متهم اشاره کرد که در جایی مشخص بایستد. متهم با پاهای بسته رفت و در جای مشخص ایستاد. قاضی پس از گفتن نام کامل با صدای بلند، بازجویی را آغاز کرد. چرا دختر این شخص را کشتید؟ مرد با عصبانیت دستانش را تکان داد، گویی نمی تواند بدون تکان دادن دستانش صحبت کند: - صاحب من نکشتم، کار من نجات جان مردم است نه کشتن. - این مرد می گوید

پاسخ

حق تحصیل برای زنان از نظر دین مقدس اسلام: تعلیم و فراگیری دانش یکی از عمده ابزارهایی است که هر انسانی میتواند تنها بوسیله آنان به شناخت حق نایل شود و در پیرامون زندگی و چگونگی خلقت کنکاش و تحقیق نماید. از اینرو در دین مبین اسلام اهمیت و چایگاه ویژه ای برای تعلیم و تربیت در نظر گرفته شده است و نمونه های فراوانی از آیات قرآن و احادیث وجود دارد که در آن مسلمانان به فراگیری علم ترغیت شده اند. "هل یستوی الذین یعلمون والذین لا یعلمون" (1) ترجمه: آیا برابرند آنانیکه میدانند و آنانیکه نمیدانند؟ "اقراء و ربک الاکرم الذی علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم" (2) ترجمه: بخوان. و پروردگار تو بس گرامی است. همان که انسان را آموزش داد. و به انسان چیزی را که نمیدانست آموخت. "انما یخشی الله من عباده العلموا" (3) ترجمه: از میان بندگان خداوند تنها دانشوران از او خوف و خشیت دارند. آیات فوق و آیات دیگری که در قرآن شریف در رابطه به جایگاه تعلیم و تربیه اشاره دارند تمامشان نشاندهنده اهیمت اساسی علم و دانش است و به همین صورت احادیث زیادی نیز در این رابطه نقل شده است. "اطلبوا العلم ولوکان بالصین" ترجمه: بجوئید علم را اگر چه در چین باشد. "طلب علم فریضة علی کل مسلم والمسلمه" ترجمه: یادگیری علم بر هر زن و مرد مسلمان فرض است. آنطوریکه در آیات و احادیث فوق ذکر گردید در هیچکدام این آیات و احادیث گفته نشده است که علم و دانش و تعلیم و تربیت تنها برای مردان بوده و زنان نمیتوانند بیاموزند. بلکه در تمام موارد بالا بدون تفکیک جنسیتی برای مرد و زن بطور مساوی حق داده است تا بیاموزند و بیاموزانند. همانطوریکه زندگی انسانها هم چیزی نیست جز آموختن و کسب تجارب و دانش بیشتر، برای زندگی بهتر و شناخت خوبتر از پروردگار جهان.

پاسخ

زنان و مردان بعنوان خلیفه و نماینده خداوند (ج) در روی زمین از کرامت انسانی یکسان و ارزش مشابه برخوردار هستند. پروردگار عالم زن و مرد را از بدو خلقت بدون هرگونه تبعیض خلق نموده و از روح خویش در ایشان دمید تا آنان بعنوان بنده های صالح خداوند، یار و مونس هم باشند و آفریده شده اند تا به عبادت و شناخت خداوند متعال بپردازند. دین مقدس اسلام هیچ نوع برتری را میان زنان و مردان قایل نبوده و به آنان ارزش و اهمیت یکسان داده است و آنچه که از نظر اسلام تفوق و برتری شمرده میشود همانا تقوا و پرهیزگاری است.وجود برخی شباهت ها و تفاوت های ذاتی، میان زنان و مردان امری طبیعی است که مشییت الهی بر آن قرار گرفته تا از این طریق زن و مرد نواقص همدیگر را برطرف نموده و با ملحق شدن به همدیگر کامل شوند. تفاوتهای موجود میان زن و مرد و صحبت نمودن از تساوی خلقت و حقوق آنان لزوماً بمعنای "تشابه" نمیباشد. یعنی زن و مرد از لحاظ حقوقی و جایگاه انسانی در یک سطح قرار داشته و هر دو آن در انجام کارها و فعالیت های مشخصی را در زندگی دارا هستند ولی نظر به اساسات خلقت و سرشت هر کدام آنان میبایست مطابق طبیعت شان به انجام رسالت های زندگی مبادرت ورزند. مفهوم امر اینست که زنان و مردان هر دو بطور یکسان میتوانند در امور تعلیم و تحصیل پیشرفت نمایند و یا از نظر معنوی به مقام والای انسانی نایل شوند ولی در انجام کارهای زندگی هر کدام مطابق خصلت های انسانی و توانمندی های جسمی خویش عمل نمایند. در میثاق های بین المللی و اعلامیه های جهانی حقوق بشر نیز جایگاه زنان بطور مساوی با مردان در نظر گرفته شده و هیچ گونه تفاوت و تبعیض میان آنان موجود نمیباشد.

پاسخ

من با این جمله ۱۰۰٪ موافق هستم. اگر زن تحصیلکرده باشد، خانواده اش هم تربیت می شود و نظم و انضباط برقرار می شود. اگر زنی بی سواد باشد، فرزندانش به همان تحصیلات و تربیت خانوادگی که یک زن تحصیل کرده می‌رسد، دسترسی ندارند. این یک واقعیت است که آغوش مادر اولین صنف آموزش است. اگر کسی به درستی در این صنف بزرگ شده باشد، مطمئن باشید که سبک زندگی او تا زمانی که از دنیا می رود، عالی خواهد ماند، وگرنه همه چیز به هم می‌ ریزد! نیاز اولیه ما در تمام جنبه های زندگی، آموزش دختران است. نظام حاکم باید تصمیم نامطلوب خود را در این زمینه بازنگری کند و به مردم مظلوم اجازه تحصیل دهد تا در آینده فرزندان خود را به علم و دانش مجهز بسازند. این ظلم و بی عدالتی بزرگی است که در حق دختران می شود.

پاسخ

امارات اسلامی باید اجازه تعلیم را برای دختران بدهد علم بالای مرد و زن فرض است وقت کی اسلام این اجازه را برای زنان میدهد کی علم بیاموزد پس چرا امارات اسلامی این اجازه را نه میدهد خواهش ما این است از امارات اسلامی کی دروازه مکتب را بر روی دختران باز کند تا انها دست به کار ها بد نزند و گروهی تروریستی داعش کامیاب نشود کی زنان با انها هم دست شود و ترز فکر زنان و دختران افغان بدل نشود از دست بی سوادی و بیچاره گی.

پاسخ

من هم با نظر شما موافقم. امارت اسلامی باید به دختران بیشتری اجازه تحصیل دهد. دو سال است که دخترها در تاریکی رها شده اند. اگر ظلم باشد کافی است و اگر رحمت باشد کافی است. ما برای دختران و خواهرانمان آموزش می خواهیم، ​​نمی خواهیم جهل رشد کند.

پاسخ

مطیع‌الله ویسا،‌ بنیانگذار نهاد راه قلم و فعال عرصه آموزش، پس از نزدیک به هفت ماه از بند طالبان آزاد شد. عطاالله ویسا برادر آقای ویسا با تأیید این خبر میګوید که مطیع‌الله ویسا پس از چاشت امروز پنجشنبه۲۶ اکتوبر از بند طالبان آزاد شده است. مطیع الله ویسا در ماه حمل سال روان هجری خورشیدی توسط طالبان بازداشت شد. طالبان علت بازداشت وی را برخی از گردهمایی‌هایی که از سوی وی برگزار می‌شد، عنوان کرده‌اند. منحیث یک افغان خوشحالم که اقای ویسا از بند طالبان ازاد شد. از نهاد های که در رای تعلیم اقای ویسا را سپانسر میکرد میخواهیم که باز هم سپانسر خود را ادامه بدهد تا کودک افغان از تعلیم پسمانده نه شود.

پاسخ

از حکومت امارت اسلامی افغانستان خواهش می کنم که دروازه های مکتب را برای دختران ما باز کنند تاکه دختران ما بتوانند به تعلیم خود آدمه بدهند و در اینده به کشور خود خدمت کنند. بسیار پدر ها آروزو دارند که دختران شان با سواد باشند امارت اسلامی باید به حقوق زنان ودختران احترام قایل باشد تعلم کردن بالای مرد وزن فرض است .چی مرد باشد یا زن اگر در خانه بیکار باشد وهیچ نوع مصروفیت دیگرنداشته باشد ودر خانه بیکار نشسته باشد فکر شان به ویران کار ی زیاد می شود ‌امکان دارد که کار غیر اخلاقی از دست شان سر بزند چرا که هر کسی که در خانه تنها باشد فکر شان به کارهای خراب کاری زیاد می باشد همین است که از آدم های بیکار چی مرد باشد یا زن گناه زیاد سر میزند.امکان زیاد دارد که از بیکاری این زنان گروه ترورستی داعش سوی استفاده کند . از‌گرفتاری های که امارت اسلامی کرده اکثریت گروه داعش را خانمها تشکیل می دهد. در جنگ امارت اسلامی و گروهی ترورستی داعش اکثریت زنان جان‌های خود را ازدست داد اند این خود نشان می دهد که گروه ترورستی داعش زنان را زیاد جالب جذب کرده است . امارت اسلامی افغانستان هیچ وقت اجازه ندهید که گروهی ترورستی داعش در صفوف خود از زنان ودختران که از خواندن در س محروم شده است سوی استفاده کند.

پاسخ

این نگرانی 100 درصد درست است. اگر مردم ما تحصیل داشتند، جنگ در این کشور گسترش نمی یافت. همین عدم آموزش است که ما را به جهل کشانده است، اگر درهای تحصیل دختران باز نشود، شکی نیست که این فاجعه ادامه دارد. زیرا! حکم قرآن این است که انسانهای جاهل هرگز با افراد دانا برابری نمی کنند. پس شواهد مشهودتر و شرعی برای یک مسلمان چیست؟ برای رضای خدا و قرآن، مدارس دخترانه بیشتری باز کنید، بگذارید این نسل مظلوم و بی آزار آینده خود را به برکت علم روشن کند.

پاسخ

تشکر از سلام تایمز که وقتا فوقتا در رابطه به موضوعات داغ و مهم افغانستان و منطقه می نویسد. اجازه بدهید دو نقطه را در ارتباط به این گزارش شما بنویسم. اول اینکه، لطفا افغانها را به افغان و هزاره تقسیم نکنید. ما همه ما افغان هستیم. در کیپشن دو عکس نوشته کردید که دختران افغان و در زیر یک عکس نوشته کردید عکس دختر هزاره. اصطلاح افغان مشتمل بر همه اقوام افغان از جمله هزاره، تاجک، پشتون، ازبک، پشه ای، بلوچ.... است. پس لطفا کار زمان اتحاد شوروی را که در افغانستان می کرد، نکنید، و در میان افغانها بذر نفاق را کاشت نکنید. این یک واقعیت است که اعمال تعدادی از گروه ها و کشورهای جهان واضح می سازد که دیگر انسانیت در جهان مرده و از بین رفته است. کارهای راکه داعش می کند، اصلا خارج از چوکات انسانیت است. و بناء به گزارش ها و تعدادی از سندها، داعش شبکه تروریستی است که با سوء استفاده از نام اسلام و مسلمانان، از سوی اداره های استخباراتی جهان ساخته شده تا اسلام و مسلمانان را بدنام سازد. در غیر، کارهای که داعش انجام می دهد به هیچ صورت به اسلام و مسلمانان ارتباط ندارد. کارهای را که تروریست های داعش انجام می دهد، شبیه کارهای است که حماس در مقابل افراد ملکی یهودی در فلسطین اشغال شده انجام دادند. کارهای را که داعش انجام می دهد درست شبیه کارهای است که نیروهایی اسرائیلی در مقابل باشندگان بی گناه غزه انجام می دهد و تا به حال تقریبا ۶ هزار افراد ملکی از جمله تقریبا دو هزار طفل بی گناه را کشتند و هنوز هم دارد می کشد. با دیدن مخروبه های غزه و حالت شفاخانه های غزه و گزارش های الجزیره از غزه طوری معلوم می شود که انسانیت دیگر برای همیش از روی زمین از بین رفته است و ما انسانها مرگ و میر انسانهای بی دفاع غزه را

پاسخ