حقوق بشر

درحالیکه برف افغانستان را تحت پوشش قرار داده است، ایالات متحده ۳۰۸ میلیون دالر کمک اضافی را به این کشور تعهد سپرد

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

مردم به تاریخ ۱۷جدی در حومه کابل در برف قدم می زنند. [محمد رسفان/ای اف پی]

مردم به تاریخ ۱۷جدی در حومه کابل در برف قدم می زنند. [محمد رسفان/ای اف پی]

واشینگتن -- به دنبال درخواست ملل متحد مبنی بر کمک های مالی برای جلوگیری از یک فاجعه بشری، ایالات متحده به روز سه‌ شنبه (۲۱ جدی) بیش از ۳۰۸ میلیون دالر بسته کمک اولیه را به افغانستان در سال جاری تعهد کرد.

ملل متحد در بزرگترین درخواست خود برای یک کشور اعلام کرد که ۴.۴ میلیارد دالر در داخل افغانستان نیاز دارد در حالیکه برای کمک با میلیون ‌ها افغانی که در خارج از مرزهای آن پناه گرفته ‌اند، ۶۲۳ میلیون دالر دیگر مورد ضرورت است.

ملل متحد گفت که ۲۲ میلیون نفر از مردم در داخل افغانستان و ۵.۷ میلیون افغان دیگر که به پنج کشور همسایه بیجا شده اند، به کمک های حیاتی در سال جاری نیاز دارند.

مارتین گریفیتس مسؤل کمک های ملل متحد گفت، «یک فاجعه بشری حقیقی در راه است. پیام من عاجل است: به روی مردم افغانستان دروازه را نبندید.»

در این تصویر که به تاریخ ۲۴ قوس گرفته شده است، مردم منتظر اند تا کمک مواد غذایی ای را دریافت کنند که توسط صلیب سرخ در قندهار توزیع می شوند. ملل متحد به تاریخ ۲۱ جدی گفت که این سازمان در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۵ میلیارد دالر کمک برای افغانستان نیاز دارد تا از یک فاجعه بشری جلوگیری کند و به این کشور ویران شده آینده ای را ارائه کند. [جاوید تنویر/ای اف پی]

در این تصویر که به تاریخ ۲۴ قوس گرفته شده است، مردم منتظر اند تا کمک مواد غذایی ای را دریافت کنند که توسط صلیب سرخ در قندهار توزیع می شوند. ملل متحد به تاریخ ۲۱ جدی گفت که این سازمان در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۵ میلیارد دالر کمک برای افغانستان نیاز دارد تا از یک فاجعه بشری جلوگیری کند و به این کشور ویران شده آینده ای را ارائه کند. [جاوید تنویر/ای اف پی]

وی گفت، «با ما کمک کنید تا ساحه وسیع را تحت پوشش بگیریم و از گرسنگی، بیماری، سوء تغذی و بالاخره مرگ گسترده جلوگیری کنیم.»

از زمان سقوط حکومت افغانستان در اواخر ماه اسد تاکنون، این کشور در بی نظمی مالی، افزایش قیمت ها و افزایش بیکاری گیر افتاده است.

واشینگتن میلیاردها دالر از دارایی های این کشور را مسدود کرده است، در حالیکه کمک رسانی به شدت مختل شده است.

افغانستان همچنان در سال ۲۰۲۱ میلادی از بدترین خشکسالی در چندین دهه گذشته متضرر شد.

گریفیتس به خبرنگاران در جینیوا گفت، بدون این بسته کمکی «آینده ای وجود نخواهد داشت».

وی گفت، این درخواست اگر تمویل شود، به ادارات کمک رسانی کمک خواهد کرد تا انتقال مواد غذایی و کمک های زراعتی، خدمات صحی، تداوی سوء تغذی، پناهگاه های اضطراری، دسترسی به آب و نظافت، حفاظت و تعلیم را افزایش دهند.

به گفته سازمان ملل متحد، حفاظت به معنای «فعالیت با هدف جلوگیری، کاهش دادن، رفع کردن و واکنش به خطرات و عواقب خشونت، زورمندی، محرومیت و تجاوز برای افراد، گروه‌ ها و جوامع» است.

ملل متحد تخمین می زند که ۴.۷ میلیون نفر به شمول ۱.۱ میلیون کودک در سال ۲۰۲۲ میلادی از سوء تغذی شدید رنج خواهند برد.

گریفیتس هشدار داد، بدون کمک‌ های بشردوستانه، اضطراب، مرگ و میر، گرسنگی و بیجا شدن گسترده ‌تری رخ خواهد داد و «مردم افغانستان از این امید محروم خواهند شد که کشورشان در حال حاضر و در آینده نزدیک خانه و تکیه‌ گاه آنها خواهد بود».

وی افزود، اما اگر اهدا کنندگان بین المللی وارد صحنه شوند، «ما شاهد یک فرصتی برای افغانستان خواهیم بود که بالاخره شاید ثمر یک نوع امنیت را ببیند».

همکاری جدید بیش از ۳۰۸ میلیون دالر

کاخ سفید اندکی پس از این فراخوان، کمک جدید بیش از ۳۰۸ میلیون دالر به عنوان کمک بشردوستانه برای مردم افغانستان را اعلام کرد.

به گفته ایمیلی هورن سخنگوی شورای امنیت ملی، از ماه میزان بدینسو حکومت ایالات متحده بزرگترین اهداکننده کمک های بشردوستانه در افغانستان بوده و تقریباً ۷۸۲ میلیون دالر را به افغانستان و برای مهاجرین افغان در منطقه اهدا کرده است.

وی به روز سه شنبه در یک اعلامیه گفت، «علاوه بر این، ایالات متحده یک میلیون دوز واکسین کووید-۱۹ اضافی را از طریق کوواکس به مردم افغانستان فراهم می سازد که مجموع کمک واکسین ما را به ۴.۳ میلیون دوز می رساند.»

وی گفت، کمک های بشردوستانه جدیدی که از سوی اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده (یو اس ای آی دی) فراهم می شود، مستقیماً به سازمان های بشردوستانه مستقل خواهند رفت.

هورن افزود، این کمک «در فراهم کردن حفاظت نجات دهنده و سرپناه، مراقبت های صحی ضروری، کمک های زمستانی، کمک مواد غذایی اضطراری، آب، نظافت و خدمات صحی کمک خواهد کرد».

مواد غذایی و یا مواد سوخت

به گفته مقامات محلی، در اواسط ماه جاری در ۳۰ ولایت از جمع ۳۴ ولایت افغانستان برفباری سنگین گزارش شده است. سرک های بزرگ در ۱۰ ولایت مسدود شده و دست کم ۹ نفر در نتیجه شرایط اقلیمی شدید جان های خود را از دست دادند.

مقامات کمک رسانی می گویند، شرایط سخت ناشی از آب و هوا بحران اقتصادی را شدت می بخشد و بسیاری از افغان ها را مجبور می سازد که بین مواد غذایی و مواد سوخت، یکی را انتخاب کنند.

واشینگتن پوست به تاریخ ۱۷جدی گزارش داد، گروه های کمک رسانی تخمین می زنند که از مجموع جمعیت ۳۹ میلیون، تقریباً ۲۳ میلیون افغان از قبل مواد غذایی کافی ندارند و بسیاری همچنان سرپناه محکم و پول برای گرم کردن خانه های خود در شب ندارند.

بابر بلوچ سخنگوی دفتر کمیشنری عالی ملل متحد در امور مهاجرین (یو ان اچ سی آر) در جینیوا گفت، «هر جایی که ما می رویم، هزاران نفر دیگر را می یابیم که به کمک نیاز دارند.»

یو ان اچ سی آر یکی از چندین ادارات کمک رسانی است که اخیراً پروژه های کمک زمستانی را در افغانستان راه اندازی کرده است. این اداره به ۷۰۰۰۰ نفر در کابل در یک هفته مواد غذایی، کمپل ها و پول نقد را به خاطر مواد سوخت برای گرما، فراهم می کند.

برنامه جهانی غذا (دبلیو اف پی) همچنان عملیات های خود را در زمستان امسال گسترش داده است تا مواد غذایی اولیه یا پول نقد را برای نیازمندترین خانواده ها، به شمول خانواده هایی که سرپرست آنها بیوه ها و یا نان آوران بیکار هستند، فراهم کند. این اداره کمک های خود را از راه ازبیکستان و تاجیکستان ارسال کرده است.

مقامات برنامه جهانی غذا می گویند که در ماه قوس با ۸ میلیون نفر کمک کرده است و در این ماه به ۱۲ میلیون نفر خواهند رسید.

شیلی تاکرال سخنگوی دبلیو اف پی در کابل گفت، کمک مواد غذایی، پول نقد و کوپن ها به طور مستقیم به نیازمندان داده می شود.

وی گفت، «هیچ چیزی به حکومت داده نمی شود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان در هر گردهمایی که آنها اشتراک می کنند از پیروزی خود بر امریکا صحبت می کنند، «ما بر جهان غالب شدیم، اما اکنون نان نداریم». آنها می گویند که آنها دومین قدرت بزرگ در جهان هستند. اما از طرف دیگر، آنها به جهان فریاد می زنند که به خاطر گرسنگی به آنها خیرات بدهند.

پاسخ

بلی، این مقاله خوشم آمد. شما آن را با کلمات عالی نوشته کرده اید. همچنان، ما از ایالات متحده برای اعلام کمک به افغانستان صمیمانه تشکر می کنیم. امریکا حقیقتاً با افغانستان کمک کرده است و هنوز هم کمک می کند، اما یک چیزی که لازم است ذکر شود اینست که متأسفانه این کمک ها فقط به شکل چند بوجی گندم / آرد خلاصه می شوند. بهتر است که این مواد به مشتریان با یک نوع تخفیف داده شوند تا بیشتر مؤثر ثابت شوند. به عنوان مثال، یک بوجی آرد در بازار به ۲۵۰۰ افغانی فروخته می شود، در صورتی که از طریق این کمک ها فروشگاه هایی ساخته شوند که یک بوجی آرد را به قیمت ۱۰۰۰ افغانی بفروشند، ۷ کیلوگرام بوره را به جای ۵۰۰ افغانی به ۲۰۰ افغانی بفروشند، یک لیتر گاز را به جای ۸۰ افغانی به ۴۰ افغانی بفروشند و غیره... این کار برای افغان ها و به ویژه برای مردم فقیر نتیجه قابل لمسی خواهد داشت. در غیر این صورت، این کمک ها برای معاشات و لوازم ادارات ملل متحد مصرف خواهند شد.

پاسخ