سلامتی

افغانستان از ایالات متحده واکسین های کووید-۱۹ را دریافت خواهد کرد

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

یک کارمند صحی به تاریخ ۶ ثور در یک مرکز واکسیناسیون در کابل واکسین کووی شیلد علیه کووید-۱۹ را به یک مرد تزریق می کند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

یک کارمند صحی به تاریخ ۶ ثور در یک مرکز واکسیناسیون در کابل واکسین کووی شیلد علیه کووید-۱۹ را به یک مرد تزریق می کند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

واشینگتن -- افغانستان از جمله کشورهایی است که قرار است بخشی از ۸۰ میلیون دوز واکسین ویروس کرونا را که ایالات متحده قبل از ماه سرطان در سطح جهان توزیع خواهد کرد، دریافت کند.

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده به روز پنجشنبه (۱۳ جوزا) برنامه خود را برای اولین ۸۰ میلیون دوز واکسین ویروس کرونا ارائه کرد که ایالات متحده قبل از ماه سرطان در سطح جهان توزیع خواهد کرد. ۷۵٪ این دوز ها از طریق برنامه کوواکس توزیع می شود.

بایدن در اعلامیه ای گفت، «ما این واكسین ها را شریک می سازیم تا زندگی انسان ها را نجات دهیم، در جهت پایان دادن به این همه گیر مثال را قایم کنیم، از ارزش های خود دفاع کنیم، و جهان را در این زمینه رهبری کنیم.»

بایدن در اواخر سال گذشته تعهد سپرد که ۶۰ میلیون دوز واکسین کووید-۱۹ را به کشورهای جهان صادر خواهد کرد -- بعداً آن را تا ۸۰ میلیون دوز افزایش داد.

یک کارمند صحی به تاریخ ۶ حوت واکسین کووید-۱۹ را به یکی از همکارانش در یک شفاخانه در هرات تزریق می کند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

یک کارمند صحی به تاریخ ۶ حوت واکسین کووید-۱۹ را به یکی از همکارانش در یک شفاخانه در هرات تزریق می کند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

این تعهد کمک به کشورهای مبارزه کننده در حالی صورت می گیرد که در عرصه واکسیناسیون در ایالات متحده پیشرفت چشمگیری صورت گرفته است.

جف زینتس هماهنگ کننده پاسخ کاخ سفید علیه کووید-۱۹ گفت، «روند صادرکردن ۲۵ میلیون دوز اول جریان دارد. ما ۸۰ میلیون دوز تعهد شده رئیس جمهور را تا اوایل ماه سرطان ارسال خواهیم کرد.»

وی گفت، اولین قسمت از توزیع دوزهای فدرال تهیه می شود و شامل ترکیب سه واکسین دارای جواز استفاده اضطراری فعلی ایالات متحده یعنی جانسون اند جانسون، مودرنا، و فایزر/بیو ان تیک، می شود.

ایالات متحده برای دوزهای توزیعی از طریق کوواکس به کشورهای امریکای لاتین و کارابین، آسیای جنوبی و جنوب شرقی و آفریقا واکسین فراهم خواهد کرد زیرا هدف ایالات متحده این است که در جلوگیری از موج جدید عفونت ها کمک کند.

حدود هفت میلیون از جمع ۲۵ میلیون دوز اولی برنامه ایالات متحده برای آسیا، به ویژه هند، نیپال، بنگلادیش، افغانستان و ویتنام اختصاص یافته است.

سازمان صحی جهان (دبلیو اچ او) و اتحادیه واکسین گافی برای اطمینان از توزیع عادلانه واکسین ها، به ویژه در کشورهای کم درآمد، شرکت کوواکس را تأسیس کردند.

این شرکت تاکنون تقریباً ۸۰ میلیون دوز را به ۱۲۷ منطقه ارسال کرده است.

عبور از موانع بر سر راه توزیع واکسین

گافی به تاریخ ۳۱ حمل در یک گزارش گفت، افغانستان در پاسخ به همه گیر جهانی با موانع بیشتری روبرو شده است. «مجادله با کووید-۱۹ در افغانستان خوش بینی پرمایه ای است».

طالبان که در جلوگیری از کمپاین های واکسیناسیون سابقه طولانی دارند در ماه حمل در جریان مرحله اول توزیع واکسین یک محموله واکسین را در ولایت فاریاب ضبط کردند.

در این گزارش آمده است، افغانستان همچنان به طور بی نظیر یک سیستم صحت عامه آسیب پذیری را دارد که برای هر ۱۰۰۰۰ بیمار فقط ۹.۴ نفر کارمند صحی ماهر و فقط ۱.۹ نفر داکتر دارد.

در این گزارش آمده است، «به دلایل جغرافیای ناهموار و ناامنی فراگیرنده، تخمیناً ۱۵٪ تمام افغانستان به عنوان یک منطقه سفید پنداشته می شود -- منطقه ای که از دسترس خدمات صحی فراتر می باشد.»

در این گزارش همچنان آمده است، افغانستان در آغاز این همه گیر هیچ لابراتوار مجهز برای تشخیص کووید-۱۹ نداشت.

از زمانیکه اولین مورد کووید-۱۹ در افغانستان در ماه حوت سال ۱۳۹۸ ثبت شد--مریض یک تبعه افغان بود که از ایران به ولایت هرات برمی گشت -- بر اساس آمار رسمی، ۵۷۵۳۴ مورد تائید شده و ۲۵۳۳ مورد مرگ و میر وجود داشته است.

بر اساس گزارش گافی، مردم ساحوی می گویند که آمار واقعی به طور قابل توجهی بلندتر است.

مقامات ارشد حکومت در جلسات اواخر سال گذشته تردیدهایی را در مورد احتمالات انتقال مصؤن واکسین کووید-۱۹ به همه ۳۴ ولایت افغانستان مطرح کردند.

آنها خاطرنشان كردند، در آن زمان سرک كابل تا قندهار برای مدت حدود ۱۷ روز مسدود بود.

طالبان سرک های مهم، پل ها و سایر زیربناها مانند بندها را در تعدادی از ولایات افغانستان منفجر کرده اند.

با وجود اینکه طالبان سرک های مهم، پل ها و سایر زیربناها مانند بندها را در تعدادی از ولایات افغانستان منفجر کرده اند، واکسین ها هنوز هم می توانند به مراکز صحی ولایتی در سرتاسر کشور برسند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تشکر از همکاری بشردوستانه ایالات متحده امریکا نسبت فراهم ساختن واکسین کرونا به مردم شریف افغانستان. ایالات متحده امریکا یکبار دیگر نشان داد که این کشور با مردم افغانستان ایستاد است و همیشه با مردم افغانستان همکاری می کند.

پاسخ

حکومت افغانستان باید پروسه تطریق واکسین کرنا را تسریع کنند و هر چه زود تر واکسین کووید 19 را به همه اتباع کشور تطبیق نمایند زیرا هر روز دهها تن از اثر کرونا جان های شان را از دست می دهند و این رقم روز به روز افزایش می یابد. نصف نفوس افغانستان را جنگ های خانمان سوز از بین برد و نصف دیگر آن را کرونا از بین خواهد برد زیرا در این کشور صد فیصد قرنتین امکان ندارد مثل که در کشور های دیگر عملی می گردد زیرا مردم این کشور فقیر هستند و نمی توانند که قرنتین را رعایت کنند و آنها مجبور هستند که به خاطر پیدا کردن امرار معاش بیرون از خانه شوند و نام شام شان را پیدا کنند. یگانه راه حل تطبیق واکسین است. از کشور دوست ایالات متحده امریکا تشکری می کنیم که با فراهم ساختن واکسین به مردم افغانستان می خواهد که این مرض مهلک را در افغانستان نابود کند و از کشور های دیگر نیز تقاضا می کنیم که با افغانستان در قسمت فراهم ساختن واکسین کووید 19 همکاری نمایند زیرا اقتصاد افغانستان خوب نیست و نمی تواند برای همه اتباع کشور خود واکسین خریداری نماید.

پاسخ

اگر ثابت شود که چین بطورعمدی کرونا را ایجاد کرده است، پس چین باید خسارات وارده را به کشورهای جهان به ویژه کشورهای فقیر جبران کند. من درگیری ها را میان کشورها خوش ندارم. انسان ها باید به جای جنگ، مسائل خود را از طریق گفتگوها حل کنند. به نظر من، کشورهای ثروتمند جهان باید تلاش خود را تسریع کنند تا واکسین را در مدت سه ماه به کل جهان تهیه کنند تا اینکه همه انسان ها از بیماری همه گیر کرونا خلاص شوند. قرآن کریم سعادت همه انسانها را تبلیغ می کند. قرآن کریم که یک معجزه است، کلمه انسان را در ۶۶ مورد و انسان ها [جمع انسان] را در ۲۵۱ مورد ذکر کرده است، در حالی که کلمه مسلمان ۴۵ بار ذکر شده است، این بدان معناست که این کتاب آسمانی رفاه همه انسانها را می خواهد. ای کاش من پول کافی می داشتم تا برای همه انسانها در سطح جهان واکسین کرونا را فراهم می کردم و سپس می توانستم راههای پیشگیری از بیماریهای دیگر را حمایت مالی کنم. والله المستعان

پاسخ