سلامتی

چین در آخرین لحظه تلاش می کند تا با ساختن واکسین کووید- ۱۹ حیثیت خود را ترمیم کند

سلام ټایمز و ای اف پی

یک کارمند سینوواک به تاریخ ۳ میزان در جریان یک گردش رسانه ای در یک کارخانه جدید در بیجینگ که برای تولید واکسین کووید-۱۹ ساخته شده است، واکسین ها را بررسی می کند. با اینکه راه اندازی واکسین های ویروس کرونا در سراسر جهان آغاز می شوند، چین در تلاش است تا خود را به عنوان یک بازیگر مهم معرفی کند و به کشورهای فقیرتر برای دسترسی به واکسین های خود قول اولویت می دهد. [وانگ ژائو/ای اف پی]

یک کارمند سینوواک به تاریخ ۳ میزان در جریان یک گردش رسانه ای در یک کارخانه جدید در بیجینگ که برای تولید واکسین کووید-۱۹ ساخته شده است، واکسین ها را بررسی می کند. با اینکه راه اندازی واکسین های ویروس کرونا در سراسر جهان آغاز می شوند، چین در تلاش است تا خود را به عنوان یک بازیگر مهم معرفی کند و به کشورهای فقیرتر برای دسترسی به واکسین های خود قول اولویت می دهد. [وانگ ژائو/ای اف پی]

بیجینگ -- در حالیکه کشورهای ثروتمند در تلاش اند تا عرضه محدود واکسین های معروف ویروس کرونا را خریداری کنند، چین وارد صحنه می شود تا واکسین های ساخت کشور خود را به کشورهای فقیرتر پیشنهاد کند.

اما این سخاوت کاملاً بشردوستانه نیست، بلکه بیجینگ یک قیمت دیپلوماتیک طولانی مدت را توقع دارد.

این استراتیژی چندین فواید احتمالی را با خود دارد: خنثی نمودن خشم و انتقاد از اقدامات اولیه چین در مورد همه گیر، بالا بردن شهرت شرکت های بایوتکنالوژی خود، و تقویت و گسترش نفوذ خود در آسیا و فراتر از آن.

هوانگ یانژونگ یک عضو ارشد صحت جهانی در شورای روابط خارجی (سی اف آر) در واشینگتن به ای اف پی گفت، «در این شکی نیست که چین دیپلوماسی واکسین را در تلاش برای ترمیم کردن تصویر آسیب دیده خود انجام می دهد.»

یک کارمند صحی آماده می شود تا در جریان یک آزمایش در شهر لیما پیرو، به تاریخ ۱۹ قوس واکسین کووید-۱۹ که توسط شرکت چینایی سینوفارم تولید شده است به یک داوطلب تزریق کند. [آرنیستو بیناویدس/ای اف پی]

یک کارمند صحی آماده می شود تا در جریان یک آزمایش در شهر لیما پیرو، به تاریخ ۱۹ قوس واکسین کووید-۱۹ که توسط شرکت چینایی سینوفارم تولید شده است به یک داوطلب تزریق کند. [آرنیستو بیناویدس/ای اف پی]

این تصویر که به تاریخ ۲۵ اسد گرفته شده است، تماشاگران را نشان می دهد که هنگام استراحت در حوض آببازی در ووهان چین یک نمایش را تماشا می کنند. چین که به دلیل شیوه کنترل پدیدار شدن ویروس کرونا در ووهان با انتقادات روبرو شده است، بیشتر توانایی خود را به خرج داده است تا شیوع خود را تحت کنترل قرار دهد. [اس تی آر/ای اف پی]

این تصویر که به تاریخ ۲۵ اسد گرفته شده است، تماشاگران را نشان می دهد که هنگام استراحت در حوض آببازی در ووهان چین یک نمایش را تماشا می کنند. چین که به دلیل شیوه کنترل پدیدار شدن ویروس کرونا در ووهان با انتقادات روبرو شده است، بیشتر توانایی خود را به خرج داده است تا شیوع خود را تحت کنترل قرار دهد. [اس تی آر/ای اف پی]

وی گفت، «این دیپلوماسی همچنان به ابزاری برای افزایش نفوذ جهانی چین و حل نمودن... مشکلات جیوپولیتیکی تبدیل شده است.»

چین که به دلیل شیوه کنترل پدیدار شدن ویروس کرونا در وهان با انتقادات روبرو شده است، بیشتر توانایی خود را به خرج داده است تا شیوع خود را تحت کنترل قرار دهد،رسانه های دولتی با به تصویر کشیدن میله های آببازی و رویداد های ورزشی، زندگی را نورمال جلوه می دهد.

بیجینگ در ماه های اول همه گیر،تولید تجهیزات محافظت شخصی را افزایش داده و عجله می کرد تا میلیون ها ماسک، چپن ها، دستگاه های تنفس مصنوعی، کیت آزمایش ویروس کرونا و سایر تجهیزات طبی را صادر کند.

اما ثابت شده است که بسیاری از تجهیزات محافظت شخصی و تجهیزات طبی که در چین تولید شده اند، ناقص و غیر مؤثر اند و اعتبار آن با گزارش هایی مبنی بر اینکه بیشتر این تجهیزات توسط 'مزدوران برده' مسلمان در سینکیانگ تهیه می شود،خدشه دار می شود..

تعدادی از کشورها از محصولات طبی غیرمعیاری یا ناقصی که از چین ارسال شدند شکایت کرده اند. در بعضی موارد، خریداران به دلیل تجهیزات ناقص قرارداد های خود را فسخ کردند.

حکومت فینلند در ماه حمل گفت، دو میلیون ماسک های محافظتی که فینلند خریداری کرده بود برای استفاده شفاخانه ها مناسب نبودند.در همان ماه وزارت عدلیه ایالات متحده یک شرکت چینایی را به دلیل فروختن تقریباً نیم میلیون ماسک های تقلبی و غیرمعیاری ان-۹۵ برای داکتران، تحت تعقیب قراد داد..

پیش از آن حکومت هالند ۶۰۰ هزار ماسک را از یک محموله چینایی ۱.۳ میلیونی، که مطابق با استندردهای کیفیت نبودند، رد کردند.

هسپانیا همچنان هزاران کیت آزمایش سریع را که توسط یک شرکت چینایی غیرمجاز ارسال شده بودند، پس از آنکه در ماه حمل دریافت که غیرقابل اطمینان است، رد کرد.

زمانی که کووید-۱۹ در افغانستان شروع به گسترش کرد، تجاران افغان بیشتر تجهیزات و وسایل طبی لازم را از چین خریداری کردند..

اما مقامات صحی می گویند، تجهیزات محافظت شخصی که از تجاران چینایی خریداری شده بودند، بی کیفیت است و افغان ها به شمول داکتران را در معرض خطر قرار داده است.

Vaccine diplomacy -- with conditions

اکنون که شرکت های ادویه سازی بزرگ غربی آوردن واکسین های خود به بازار را آغاز می کنند، چین نسخه های خود را راه اندازی می کند -- با اینکه قرارداد هایی را برای تهیه نمودن میلیون ها دوز به کشورهایی که گاهی اوقات روابط ناخوشایندی با بیجینگ دارند، امضا می کند.

دیپلوماتان چینایی با مالزیا و فیلیپین قرارداد کرده اند که هر دو این کشورها قبلاً ازاهداف توسعه طلبانه بیجینگ در بحیره چین جنوبی شکایت کرده اند.

نخست وزیر لی كقیانگ در ماه اسد به کشور ها در امتداد دریای میکونگ وعده اولویت دسترسی به واکسین را داد، جاییکه چین با ساختن بند ها در قسمت بالایی، خشکسالی ویرانگری را بدتر ساخت.

آردیتیا ایدوارد یریمیا و کلاس هاینریچ رادیتیو در مقاله ای که این ماه توسط انستیتوت یوسف اسحاق مستقر در سینگاپور نشر شد گفتند، «'دیپلوماسی واکسین' چین بدون قید و شرط نیست.»

آنها گفتند، «بیجینگ ممكن از كمک های واكسین خود برای پيش بردن اجندای منطقه ای خود به ويژه در مورد موضوعات حساسی مانند ادعاهای خود در بحیره چين جنوبی استفاده كند.»

هوانگ از شورای روابط خارجی (سی اف آر) گفت، اقدام رئیس جمهور شی جین پینگ برای پیشنهاد کردن واکسین چینایی در سراسر جهان به عنوان «اجناس عامه» به بیجینگ اجازه می دهد تا در زمینه صحت جهانی خود را به عنوان یک رهبر معرفی کند.

اکنون رژیم چین تأسیسات تولیدی خود را افزایش می دهد تا سال آینده یک میلیارد دوز واکسین ویروس کرونا را تولید کند -- و با مهارکردن شیوع آن در کشور خود، واکسین افزوده خواهد داشت تا فروشد.

بهره برداری از همه گیر

در حالیکه اکثریت اقتصادهای جهان با مشکلاتی روبرو اند زیرا همه گیر کووید-۱۹ باعث شده است که تجارت ها نابود شوند و مردم بی شماری بیکار شوند، چین -- که سرچشمه ویروس کرونا می باشد -- رشد بی سابقه ای را گزارش کرده است.

بر اساس برآورد ایسینس سیکیوریتیز یک شرکت رهنمایی مستقر در هانگ کانگ، اگر چین بتواند فقط ۱۵٪ از بازار کشورهای با درآمد متوسط ​​و کم را تصرف کند، مفاد خالص حراج ها به حدود ۲.۸ میلیارد دالر خواهد رسید.

علی بابا یک تجارت الکترونیکی بزرگ قبلاً گدام هایی را در ایتوپیا و دبی ساخته است که به عنوان مراکز توزیع واکسین برای آفریقا و شرق‌میانه عمل خواهند کرد.

بیجینگ در کشورهایی مانند برازیل، مراکش و اندونزیا که در آزمایش های جهانی ادویه سازان چینایی شرکت کرده بودند، تأسیسات تولید واکسین را می سازد.

شرکت های چینایی خواهند توانست که از این زیربنا -- که بخشی از ابتکار کمربند و سرک آن می باشد -- در آینده بیشتر استفاده کنند.

لنكاستر گفت، «تمام این تلاش ها که 'راه ابریشم صحت' نامیده می شود با چین كمک می کنند تا اعتبار ملی خود را دوباره بدست آورد و در عین حال بازارهای جدیدی را برای شركت های خود باز كند.

آزمایشات واکسین جیب های شرکت های بزرگ ادویه سازی چین را پر می کنند.

وزارت انکشاف نوآوری ازبیکستان به روز پنجشنبه (۲۰ قوس) گفت، شرکت واکسین ساز آنهوی ژیفی لونگکوم بایوفارماسیوتیکال ۳۰۰۰ دوز واکسین و ۳۰۰۰ دوز مایه تسکین را برای آزمایش فاز ۳ به ازبیکستان ارسال کرده است.

این آزمایش ها قرار است به روز جمعه (۲۱ قوس) آغاز شود.

بر اساس لیست سالانه ثروتمندان چین که در ماه میزان نشر شد، جیانگ رینشنگ بنیانگذار ژیفی ارزش شخصی خود را سه برابر کرده و به ۱۹.۹ میلیارد دالر رسانده است.

خلا در اعتماد

با این حال، در زیر کاسه نیم کاسه ای وجود دارد.

چین در مراحل پایانی تولید خود چهار نوع واکسین دارد و در تعدادی از کشورها به شمول برازیل، امارات متحده عربی و ترکیه با آزمایش گسترده انسانی به خوبی پیشرفت کرده است.

چین خارج از پروسه آزمایش مروج، واکسین های آزمایش نشده کووید-۱۹ را به ده ها هزار چینایی داده است، که به طور بالقوه صحت عامه و مؤثریت یک واکسین اثبات شده را به خطر می اندازد.

میلیون ها نفر در چین قبلاً یک واکسین را دریافت کرده اند.

اما برخلاف واکسین هایی که توسط پفایزر، مودیرنا، آسترازینیکا و جانسون و جانسون تولید می شوند، در مورد مؤثریت یا مصؤنیت واکسین های چینایی معلومات ناچیزی ظاهر شده است.

مقامات کمونیست این کشور در برابر بازجویی مردم حساس هستند.

نتاشا کسم یک تحلیلگر پالیسی چین در انستیتوت لووی در سیدنی استرالیا گفت، «عدم شفافیت در سیستم چین به این معنی است که بدون اینکه معلومات آزمایشی مربوطه منتشر شود، هزاران نفر [در داخل آن کشور] واکسین های چینایی را دریافت کرده اند.»

وی گفت، کمبود معلومات در جریان عرضه جهانی «باعث هشدار» خواهد شد.

حیثیت واکسین سازان چینایی به دلیل تولیدات تاریخ ‌تیر‌شده یا بی کیفیت پس از رسوایی های بزرگ در داخل و خارج از کشور خدشه دارشده است.

سازمان های استخبارات غربی در اوایل امسال هشدار دادند، در رقابت جهانی برای یافتن واکسین مؤثر کووید-۱۹، هکران چینایی از هیچ تلاشی دریغ نکرده اند تا سعی کنند معلومات ساختن واکسین را از پوهنتون ها، انستیتوت های تحقیقاتی و شرکت های ادویه سازی در چندین کشور سرقت کنند.

تمام این پیچیدگی ها به این معنی اند که خریداران خارج از کشور احتیاط می کنند.

به گفته شرکت مشاورتی لندن کانسلتنسی ایرفینیتی، پیشگامان واکسین چینایی سینوواک و سینوفارم پیش از آن تا اواخر ماه عقرب سفارش کمتر از ۵۰۰ میلیون دوز را دریافت کرده بودند -- بیشتر از کشورهایی که در آزمایشات شرکت کرده بودند.

در همین حال، آسترازینیکا برای ۲.۴ میلیارد دوز سفارش را دریافت کرده است و پفایزر حدود نیم میلیارد سفارش دارد.

اعتماد گسترده بالای بیجینگ در جریان سال جاری به شدت سقوط کرده است، با اینکه یک تحقیق مشترک ۱۴ کشور توسط مرکز تحقیقاتی پیو در واشینگتن، یک سقوط قابل توجه دیدگاه ها در مورد این کشور را مشاهده کرده است.

کسام گفت، «جوامعی که بالای چین بی اعتمادی فزاینده ای دارند، احتمالاً بالای یک واکسین احتمالی تولید چین اعتماد نخواهند کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

چین هیواد خپل اعتبار یې نور د لاسه ورکړی ده. د نړۍ هیڅ وګړي به د چین واکسین څخه استفاده ونګړي. د چینایان ټول شیان بدل دي. که هغه د کور وسایل دي او که د خوراک توکي دي او که درمل دي هغه ټول بی کیفیته دي. نو چینایان دې کوښښ نکوي چې د نړۍ خلکو ژوند د واکسین په ذریعه د ګواښ سره مخامخ کړي.

پاسخ