سلامتی

کشورهای سراسر جهان از 'دیپلوماسی واکسین' چین ابراز ناراحتی می کنند

سلام تایمز

یک محافظ امنیتی بعد از جلسه اختتامیه کانگرس ملی خلق در تالار بزرگ مردم در بیجینگ به تاریخ ۸ جوزا سال ۱۳۹۹، اشاره می کند. [نیکولاس اسفوری/ای اف پی]

یک محافظ امنیتی بعد از جلسه اختتامیه کانگرس ملی خلق در تالار بزرگ مردم در بیجینگ به تاریخ ۸ جوزا سال ۱۳۹۹، اشاره می کند. [نیکولاس اسفوری/ای اف پی]

رژیم چین -- با استفاده از وعده واکسین مؤثر کووید-۱۹ به عنوان یک وسیله تبادله دپلوماتیک -- در مناطقی که برای منافع خود حیاتی می پندارد، مشغول «دپلوماسی واکسین» است، و بسیاری از کشورهای جهان به طور روز افزونی نسبت به اهداف نهایی بیجینگ محتاط اند.

جنیفر هوانگ بوئی یک متخصص اپیدمیولوژی و دانشمند چین در شرکت راند (آر ای ان دی) گفت، آینده چین به مؤفقیت آن در تولید واکسین خوب بستگی دارد و بیشتر به اینکه اگر کشورهای زیادی آن را بخواهند، وابسته است.

وی به نیویارک تایمز گفت، «این برای دیپلوماسی و تغیر دادن روایت کووید-۱۹ سودآور است.»

رژیم چین در تلاش است تا روایت شیوع اولیه این همه گیر در ووهان را، به یک حکایت مؤفقیت این کشور در جلوگیری از انتشار ویروس، تغیر دهد.

دو عضو ارتش اندونیزیا به تاریخ ۸ حمل در میدان هوایی بین المللی جاکارتا در کنار صندوق های تجهیزات طبی و کمک، بخشی از ۴۰ تون که برای کمک به مجادله با ویروس کرونا کووید-۱۹ از چین به اندونیزیا فرستاده شده است، نگهبانی می کنند. [فجرین راهارجو/ای اف پی]

دو عضو ارتش اندونیزیا به تاریخ ۸ حمل در میدان هوایی بین المللی جاکارتا در کنار صندوق های تجهیزات طبی و کمک، بخشی از ۴۰ تون که برای کمک به مجادله با ویروس کرونا کووید-۱۹ از چین به اندونیزیا فرستاده شده است، نگهبانی می کنند. [فجرین راهارجو/ای اف پی]

در تصویر یکی از نقاشی هایی دیده می شود که در موزیم ملی چین به نمایش گذاشته شده است و تلاش های این کشور در همه گیر ویروس کرونا را به عنوان «قهرمانانه» به تصویر می کشد. [جیانگ دونگ/روزنامه چاینا دیلی]

در تصویر یکی از نقاشی هایی دیده می شود که در موزیم ملی چین به نمایش گذاشته شده است و تلاش های این کشور در همه گیر ویروس کرونا را به عنوان «قهرمانانه» به تصویر می کشد. [جیانگ دونگ/روزنامه چاینا دیلی]

اما رهبران جهان -- كه كشورهای آنها هنوز از همه گیر و قرنطین های متعاقب كه به اقتصاد لطمه ای ناگوار وارد كرده اند، رنج می برند--در مورد كنترل این همه گیر، از بیجینگ انتقاد می كنند.

رژیم چین بخاطر برخورد غیرمسؤلانه با شیوع کووید-۱۹ و اقدامات متعاقب معلومات نادرست با هدف جلوگیری از انتقاد و انتشار دروغ، مورد سرزنش قرار گرفته است.

چین اخبار مربوط به این بیماری تنفسی که اولین بار در سال گذشته ظهور کرد، پنهان کرد و توصیه های اولیه خطرات انتقال آن را کم جلوه داد.

ادارات استخباراتی غربی گزارش دادند، در حالی که جهانیان برای تولید واکسین مؤثر کووید-۱۹ تلاش می کنند، هکران چینایی از هیچ تلاشی صرفه نکرده اند تا معلومات مربوط به ساخت واکسین را از پوهنتون ها، انستیتوت های تحقیقاتی و شرکت های داروسازی در چندین کشور، بدزدند.

چین خارج از پروسه آزمایش سنتی واکسین های ثابت نشده کووید-۱۹ را به ده ها هزار چینایی ها می دهد، که به طور بالقوه صحت عامه و مؤثریت یک واکسین ثابت شده را به خطر می اندازد.

با وجود همه اقدامات بیجینگ، همانطور که وانگ یی وزیر امور خارجه چین به تاریخ ۷ میزان در یک گردهمایی در بیجینگ به میزبانی انجمن دیپلوماسی عامه چین گفت، مقامات این کشور ادعا می کنند که تبادل ملامتی «فقط فاجعه بزرگتری را به بار خواهد آورد».

تغیر دادن روایت در مورد کووید-۱۹

یکی از راه هایی که بیجینگ را برای تغیر دادن روایت امیدوار می سازد این است که به متحدین و همچنان رقیبان قدیمی خود، به هر واکسین مؤفق کووید-۱۹ دسترسی ویژه را می دهد.

نیویارک تایمز به تاریخ ۲۱ سنبله گزارش داد، شی جین پینگ رئیس جمهور چین در اواسط ماه سنبله از وعده همکاری واکسین برای خشنودی اندونیزیا استفاده کرد، که از مدت ها بدینسو به دلیل تجاوز های اقتصادی چین در منطقه، بی اعتماد بوده است.

بر اساس اعلامیه وزارت خارجه چین، شی از همکاری این دو کشور به عنوان «یک نقطه روشن جدید» در روابط، استقبال کرد.

لی كقیانگ نخست وزیر چین در ماه اسد با مقاماتی از کشورهای تایلند، لائوس، كمبودیا و ویتنام گفتگو كرد تا انتقاداتی را در مورد اینكه رژیم چین یک خشکسالی ویرانگر را در منطقه ایجاد کرده است، برطرف سازد.

ایشیا تایمز به تاریخ ۵ سنبله گزارش داد، وی تعهد کرد که بیجینگ دوزهای قابل توجهی از واکسین های رایگان را برای آنها نگه خواهد داشت و یا فورمول ها و مواد ترکیبی واکسین را با آنها به اشتراک بگذارد.

این پیشنهاد به طور کلی با استقبال خوبی روبرو شد، اما برخی سؤال کردند که آیا سخاوت بیجینگ شرایطی دارد؟

نیویارک تایمز گزارش داد، رودریگو دوترته رئیس جمهور فیلیپین در ماه سرطان به نمایندگان مجلس گفت که وی «برای واکسین ها از شی درخواست کمک کرده بود.»

وی گفت که با رژیم چین بخاطر ادعاهایش در قبال دریای چین جنوبی رویارویی نخواهد کرد -- جایی که بیجینگ به قیمت ادعاهای ارضی سایر کشورها و در پی جستجوی منابع، در حال ساخت جزایر مصنوعی و ایجاد حضور نظامی سنگین بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین یک روز بعد گفت که رژیم چین مایل است تا اولویت دسترسی به واکسین را به فیلیپین بدهد.

زیر سؤال بردن «کمک» چینایی

مقامات چینایی اقدامات مشابهی را با سایر کشورهای آفریقا، امریکای لاتین، کارابین، شرق‌میانه و آسیای جنوبی، انجام داده اند.

شی در ماه جوزا به رهبران آفریقا گفت، «ما تعهد می كنیم كه پس از آنکه ساخت و استفاده از واكسین کووید-۱۹ در چین تکمیل شود، كشورهای آفریقایی از اولین كشورهایی خواهند بود كه از این مزایا استفاده كنند.»

به گفته حکومت مکسیکو، وانگ در ماه سرطان وعده سپرد که چین یک میلیارد دالر قرض را برای واکسین به کشورهای امریکای لاتین و کارابین اعطا خواهد کرد.

به اساس گزارش ایشیا تایمز، وی در ماه اسد به وزیر خارجه مراکش گفت که بیجینگ هرگز از تقاضای جهانی برای واکسین های کووید-۱۹ به دنبال سودآوری نخواهد بود.

وانگ گفت، «درصورتی که بتوانیم تولید را در پایان سال افزایش دهیم، واکسین های چینایی اجناس عامه جهانی خواهند بود و ما به کشورهای آفریقایی مانند مراکش اولویت خواهیم داد.»

اما همه کس مشتاق «کمک» چینایی نیستند. بسیاری نتیجه چنین همکاری را زیر سؤال می برند.

محمد ذوالفقار رحمت یک دانشمند در پوهنتون اسلامی اندونیزیا، که درباره سیاست خارجی چین در اندونیزیا تحقیق می کند پرسید، «آیا ما باید مشکوک باشیم، یا باید سپاسگزار باشیم؟»

وی به نیویارک تایمز گفت، «من فکر می کنم هر دو باشیم».

در بنگلادیش، شرکت داروسازی سینوواک بایوتیک مستقر در بیجینگ توافق کرد که بیش از ۱۱۰ هزار دوز واکسین رایگان را به عنوان بخشی از آزمایش مرحله ۳ که قرار بود در اوایل ماه میزان آغاز شود، به این کشور فراهم کند.

این شرکت موافقت کرد که در صورت مصؤن بودن واکسین -- با قیمت تخفیف داده شده -- به یک شرکت دارو ساز «واجد شرایط» بنگلادیشی اجازه خواهد داد که این واکسین ها را تولید کند.

این پیشنهادات به عنوان تلاشی برای اطمینان از حسن نیت چین به بنگلادیشی ها تلقی می شد، زیرا بسیاری از این ترس دارند که واکسین های چینایی برای اکثر اتباع این کشور پرهزینه خواهند بود.

اما روزنامه دیلی استار به تاریخ ۱۲ میزان گزارش داد، سینوواک در نامه ای به تاریخ ۳ میزان گفت که اگر حکومت بنگلادیش این ابتکار را به طور مشترک تمویل نکند، این آزمایش به تأخیر خواهد افتاد.

ترمیم کردن روابط متزلزل

ایشیا تایمز گزارش داد، بیجینگ تلاش می کند تا جایگاه خود در پاکستان -- جاییکه پروژه های کمربند و سرک چین (بی آر آی) در مورد سودجویی چین، آسیب های محیط زیستی، نگرانی های امنیتی و عدم اختلاف اقتصادی اعتراضاتی را برانگیخته است -- با وعده تأمین قابل اعتماد حداقل ۴۰ میلیون دوز واکسین، ترمیم کند.

چین تعهدات مشابهی را به افغانستان و نیپال داده است.

نیویارک تایمز گزارش داد، در نیپال جایی که رژیم چین در تلاش است تا آزمایشات کلینیکی را در یک کارخانه سمنت انجام دهد، سیاستمداران نسبت به اهداف بیجینگ محتاط هستند.

پراکاش شرن ماهت وزیر خارجه پیشین نیپال و رهبر حزب مخالف اصلی این کشور، عضو کانگرس نیپال سؤال کرد، «آیا ما نباید در مورد عوارض جانبی آن اطمینان حاصل کنیم؟»

داکتران می گویند، در افغانستان تجهیزات محافظت شخصی با کیفیت پائین که از چین وارد می شود، افغان ها را در معرض خطر قرار داده است.

دکتر نسیم هاشمی در ماه ثور با اشاره به تجهیزات طبی وارد شده از چین گفت، پائین بودن کیفیت تجهیزاتی که داکتران از آنها استفاده می کنند، تهدیدی جدی برای آنها محسوب می شود و قبل از اینکه کارکنان صحی بتوانند از آن استفاده کنند، تجهیزات محافظت شخصی باید آزمایش شود.

کارمندان صحی در پاکستان ماشین های تنفس مصنوعی ناقص ساخت چین را دلیل مرگ های بی شماری از بیماران کووید-۱۹ دانسته اند.

علاوه بر ماشین های تنفس مصنوعی ناقص، دماسنج های غیرمؤثر، ماسک ها و روکش کفش های ساخت چین خشم کارگران صحی پاکستان را برانگیخته است.

هند با تعهدات خود برای تأمین واکسین به بنگلادیش و نیپال، پیشنهادات چین به متحدین خود، خنثی ساخته است.

حکومت ایالات متحده امسال برای مجادله با کووید-۱۹ در سراسر جهان بیش از ۲۰ میلیارد دالر کمک را فراهم کرده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

فکر می کنم که چین تلاش دارد که از طریق دوا های ضد ویروس کرونا پول بدست بیاورد. نظام های سرمایه داری همین گونه است. ویروس را اختراع کن و به جهان پخش کن و بعداً دوای آن را درست کن. این است نظام های دروغین و غیر انسانی جهان امروزی،

پاسخ

همه واکسین ها حتی که غیر مضر گفته شده باشد عوارض جانبی دارد. همین واکسین های پولیو نیز عوارض جانبی دارد. عوارض جانبی آن این است که مردم را عقیم می سازد. چون این مرض در اکثر کشور ها حتی افغانستان رو به افزایش است. در هر ده نفر که ازدواج می کنند دو الی سه تن آن اولاد به دنیا نمی آورند. این مرض در گذشته شایع نبود اما حالا این مرض خیلی زیاد است. مردم تا نزد داکتر مراجعه نکنند خانه شان اولاد پیدا نمی شود.

پاسخ

مردم از دست رقابت های ناسالم کشور های منطقه در به در شدند. بخاطر شیوع کرونا و قرنطین بورسیه تحصیلی ام به کشور ترکیه لغو شد. اگر چین و چینایی های کثیف این ویروس را نمی ساخت و آن را به همه جهان پخش نمی کرد اکنون به در ترکیه می بودم و مشغول درسهای ماستری خود می بودم. هنوز هم که یک سال از شیوع ویروس کوید ۱۹ می گذرد، اما مردم جهان با این مردض مهلک دست و پنجه نرم می کنند و در برخی کشور ها ویروس متذکره دوباره شیوع پیدا کرده است. شورای امنیت ساز مان ملل باید عضویت دایمی چین را از این سازمان به تعلیق در آورد و تصمیم اتخاذ نمایند که هر کشور که در آینده دست به ساختن سلاحهای بیولوژیکی می کنند مورد تهاجم همه کشور های جهان قرار می گیرد. اگر چنین کاری صورت نگیرد فردا یک کشور دیگر دست به این کار می زند و مردم جهان را به قتل می رسانند.

پاسخ