رسانه

خودنمایی بیجینگ به عنوان قهرمان کووید-۱۹، با نقش واقعی آن در این همه گیر متناقض است

سلام تایمز و ای اف پی

در تصویر یکی از نقاشی هایی دیده می شود که هم اکنون در موزیم ملی چین به نمایش گذاشته شده است و تلاش های این کشور در همه گیر ویروس کرونا را به عنوان «قهرمانانه» به تصویر می کشد. [جیانگ دونگ/روزنامه چاینا دیلی]

در تصویر یکی از نقاشی هایی دیده می شود که هم اکنون در موزیم ملی چین به نمایش گذاشته شده است و تلاش های این کشور در همه گیر ویروس کرونا را به عنوان «قهرمانانه» به تصویر می کشد. [جیانگ دونگ/روزنامه چاینا دیلی]

بیجینگ -- رژیم چین به طور فعال در تلاش است تا روایت خود از «اقدامات شجاعانه» در مجادله با همه گیر کووید -۱۹ را ترویج کند، اما این خودنمایی با حقیقت نقش بیجینگ در گسترش شیوع و سودآوری از این بحران جهانی، مغایرت دارد.

از زمان کشف این طاعون مرگبار در ووهان در ربع آخر سال ۱۳۹۸، حزب کمونیست چین به دنبال این است که خود را به عنوان یک پیشتاز در مجادله با کووید-۱۹ جلوه دهد.

در جدیدترین نمونه این ترویج، موزیم ملی چین نمایشگاه جدیدی را با عنوان «وحدت قدرت» افتتاح کرد که نقاشی ها، مجسمه ها و خطاطی هایی را به نمایش می گذارد که به گفته رژیم مؤفقیت آن در مجادله با این بحران بوده است.

در میان نقاشی های بزرگی که در موزیم بیجینگ به نمایش گذاشته شده اند، یک نقاشی نشان می دهد که یک نرس هیجان زده نامه ای از رئیس جمهور شی جینپینگ را به همکارانش می خواند.

در این تصویر «ابدیت و کوتاهی»، یک نقاشی توسط پانگ مائوكون در موزیم ملی چین نشان داده شده است. [جیانگ دونگ/روزنامه چاینا دیلی]

در این تصویر «ابدیت و کوتاهی»، یک نقاشی توسط پانگ مائوكون در موزیم ملی چین نشان داده شده است. [جیانگ دونگ/روزنامه چاینا دیلی]

روزنامه دولتی چاینا دیلی نوشته است، «علی رغم اینکه هنرمندان در خط مقدم مجادله با ویروس کرونا کاری نکرده اند، برای مستند کردن اقدامات قهرمانانه کسانی که انجام داده اند، آنها از هیچ تلاشی دریغ نکرده اند و از سهم بزرگی که آنها در این امر داشتند، استقبال کردند.»

در وسط این اتاق، مجسمه ها به اندازه واقعی سربازان دیده می شوند که از هواپیما پیاده می شوند تا به کمک باشندگان آسیب دیده بیایند، و لباس آنها صحنه ای از مارش طولانی -- یک امتحان سرنوشت ساز برای چریکی های کمونیستی در دهه ۱۹۳۰ میلادی در زمان جنگ داخلی، را نشان می دهد.

یک نقاشی احساساتی نرس ماسک پوش ای را به تصویر می کشد که لباس محافظتی کامل یک همکار خود را تنظیم می کند، در حالیکه نقاشی دیگری یک تصویر برجسته از مشهور ترین متخصص کشور، ژونگ نانشان را در حالی نشان می دهد، که یک اشک بر روی ماسک وی جاری شده است.

تا اواخر ماه اسد، حدود ۲۰ میلیون نفر به کووید-۱۹ مبتلا و بیش از ۷۵۰ هزار نفر کشته شده اند، که یک بحران بی سابقه ای را ایجاد کرده است، که خسارات غیرقابل محاسبه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و صحی را بالای هر کشور جهان وارد کرده است، و خاتمه آن هنوز به نظر نمی آید.

مخفی کردن

این نمایشگاه و تلاش های مداوم این رژیم برای پرکردن رسانه های اجتماعی و محتوای خبری با معلومات دروغین، یک فریاد دور از واقعیت پاسخ بیجینگ به این بحران صحی جهانی را نشان می دهد.

ناظرین و تحلیلگران جهانی می گویند، اگر این رژیم در مورد چگونگی خطرناک بودن کووید-۱۹ راست می گفت، جهان می توانست زمانی برای واکنش داشته باشد، تا هزاران نفر را از مرگ نجات دهد و از این هرج و مرج فعلی جلوگیری کند.

روزنامه آسوشیتد پرس در ماه حمل گزارش داد، مقامات چینایی که از شیوع مرگبار این بیماری آگاهی داشتند، تقریباً به مدت یک هفته چیزی نگفتند، و به این ویروس اجازه دادند تا در ووهان تقویت شود و در سراسر جهان گسترش یابد.

بر اساس یک گزارش استخباراتی که توسط سازمان های استخباراتی فایف آیز شامل ایالات متحده، استرالیا، نیوزیلند، کانادا و بریتانیا در ماه ثور ترتیب شده بود، در عین زمان، رژیم چین عمداً شواهد شیوع ویروس کرونا را مخفی کرد و یا از بین برد.

این گزارش ۱۵ صفحه ای که توسط ساتردی تیلیگراف لندن بدست آمده است، گفت که حکومت چین -- به خاطر «در معرض خطر قرار دادن سایر کشورها» -- با خاموش کردن یا «ناپدید کردن» داکترانی که صحبت می کردند، اخبار مربوط به این ویروس را مخفی کرد، و شواهدی از کووید-۱۹ در لابراتوار ها را از بین برد و از ارائه کردن نمونه ها به دانشمندانی که روی واکسین کار می کردند، امتناع ورزید.

از آغاز این بحران، بیجینگ با ترویج نظریه های توطئه تلاش کرده است تا انتقادات از نقش خود در همه گیر ویروس کرونا را خنثی سازد.

اتحادیه اروپا به تاریخ ۲۱ جوزا گزارشی را منتشر کرد مبنی بر اینکه در جریان همه گیر کووید-۱۹ رژیم های چینایی و روسی با «عملیات نفوذی هدفمند و کمپاین های معلومات نادرست»، در تضعیف دیموکراسی اروپا و درخشش حیثیت های خود تلاش کرده اند.

توییتر به تاریخ ۲۳ جوزا گفت که این رسانه بیش از ۱۷۰ هزار حساب هایی را که با کمپاین های معلومات دروغین حکومت چین مرتبط بودند، حذف کرده است.

سودآوری از این همه گیر

در همین حال، شرکت های چینایی از این همه گیر استفاده می کنند تا آنرا به یک فرصت درآمدی تبدیل کنند.

چین تلاش بزرگی را برای تولید تجهیزات محافظت شخصی، مانند ماسک ها، برای رفع کمبودی های موجود در میان این شیوع به خرج داد. بیش از ۷۳۰۰۰ شرکت به عنوان سازندگان ماسک در سه ماه اخیر سال گذشته و سه ماه اول سال جاری – به شمول بیش از ۳۶۰۰۰ شرکت جدید که تنها در ماه حمل -- ثبت نام کرده اند، زیرا قیمت ها و تقاضا افزایش یافته است.

به گفته تحلیلگران، چین از ماه حمل تا جوزا، بیش از ۵۰ میلیارد ماسک را صادر کرده است – که این از تولید مجموعی سال گذشته ۱۰ برابر بیشتر است.

به گفته تحلیلگران، چین قرار است که به عنوان برترین تأمین کننده ماسک های جهان باقی بماند و شرکت های بزرگ تولیدات خود را در حالی افزایش می دهند که این ویروس به راهپیمایی جهانی خود، ادامه می دهد.

بر اساس یک گزارش ویدیویی نیویارک تایمز، که به استناد شواهد موجود در صدها ویدیو، تصویر و اسناد دولتی اشاره می کند، مقامات چینایی به عنوان بخشی از این تلاش، اقلیت های مسلمان در منطقه سین کیانگ را در کارخانه های لباس محافظتی به کار مجبور می سازند.

این برنامه بخشی از تلاش های بیجینگ است که طی چند سال گذشته بیش از یک میلیون مسلمان را، به شمول قوم قزاق و قرغیز، به کمپ های شستشوی مغزی اعزام کرده است.

این ماسک ها در سطح بین المللی فروخته می شوند و یا به عنوان ابزار تبلیغاتی به عنوان کمک های خیریه استفاده می شود، که توسط تحلیلگران به عنوان «دیپلوماسی ماسک» برای خثنی سازی انتقادات در رابطه به این ویروس، توصیف می شود -- اگرچه این قمار به دلیل کیفیت پائین در بعضی موارد عواقبی داشته است.

در یک مورد، یک شرکت چینایی به منظور محافظت از داکتران، نصفی از ماسک های کووید-۱۹ جعلی را به فروش رساند. این شرکت به طور دروغین ادعا کرد که این ماسک ها مطابق با استندرد ان-۹۵ برای پرسونل طبی که با بیماران مبتلا به ویروس کرونا کار می کنند، بودند و همچنان ادعای دروغین کرد که آنها به طور رسمی تائید شده بودند.

شرارت چین به تهیه تجهیزات صحی جعلی یا با کیفیت پائین محدود نیست.

اداره تحقیقات فدرال ایالات متحده (اف بی آی) و اداره امنیت انترنیتی و زیربنایی (سی آی ایس ای) در ماه ثور هشدار دادند که، که هکران تحت حمایت دولت چین، تلاش می کنند تا تحقیقات و دستاوردهای علمی مربوط به تداوی و واکسین های کووید-۱۹ را دزدی کنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

حکومت باید در یک محکمه ای بین المللی محاکمه شود و برای جهان در مورد شیوع یافتن ویروس کرونا در آن کشور وضاحت بدهد. کوید ۱۹ چین برعلاوه کشتن هزار ها تن در سراسر جهان به همه کشور های جهان زیان های هنگفتی را به بار آورد. تجاران همه کشور ها خساره مند شدند. عامل همه این زیان ها و کشتار حکومت و مردم چین بوده. خداوند همه ای اینها را هلاک کند. آمین

پاسخ

خداوندچینایی های بی دین را به قهر و غضب خود گرفتار کند. از دست این کثیف ها مردم جهان در به در شدند. اگر این مردار خوار ها گوشت های پیشک و سگ و غیره حیوانات وحشی را نمیخوردند، مرض کرونا از کجا می شد. حالا چینایی ها میایند و می گویند که ما کوید ۱۹ را شکست دادیم. اینها باید بشرمند و گپ قهرمان شدن و شکست دادن را مطرح نکنند.

پاسخ

هرچیزیکه شما می نویسید شاید در جای خودش درست باشد، اما من فکر می کنم چینایی ها مردمی بسیار لایق و هوشیار هستند. من فکر می کنم آنها این کار را قصداً انجام دادند و ویروس را ایجاد کردند، و سپس ساحه تحت پوشش آن را محدود کردند و به گونه ای انتخاب کردند که بتوانند آن را به آسانی مهار کنند، اما در عین حال آنها می توانند آن را به سایر نقاط جهان برسانند و بعداً وسایل را که ساخته اند به جهانیان بفروشند. خدا خوب می داند.

پاسخ