رسانه

تحقیقات نشان می دهد که آمار مرگ و میر در ایران بر اثر کووید-۱۹، سه برابر آنچه است که رسماً اعلام شده بود

سلام تایمز

در تصویر دیده می شود که، یک داکتر در تهران آزمایش کووید-۱۹ را برای یک خانم انجام می دهد. [فاطمه عالی/مهر]

در تصویر دیده می شود که، یک داکتر در تهران آزمایش کووید-۱۹ را برای یک خانم انجام می دهد. [فاطمه عالی/مهر]

تهران -- یک تحقیق بخش فارسی بی بی سی نشان می دهد که، تعداد کشته شدگان بر اثر ویروس کرونا در ایران، تقریباً سه برابر تعدادی است که رژیم ایران ادعا می کند.

اسناد حکومتی -- که به بی بی سی رسیده است و در اینجا دیده می شود -- نشان می دهد که تقریباً ۴۲۰۰۰ مریض تا تاریخ ۳۰ سرطان با علائم کووید-۱۹ جان خود را از دست داده اند، درحالیکه وزارت صحت رژیم ۱۴۴۰۵ نفر گزارش داده است.

تعداد مریضانی که به ابتلا شناخته شده اند، تقریباً دو برابر ۴۵۱۰۲۴ نفر در مقابل ۲۷۸۸۲۷ نفر، است.

معلوماتی که به بی بی سی رسیده اند شامل جزئیات پذیرش روزانه در شفاخانه ها، به شمول اسم، سن، جنس، علائم، تاریخ بستر شدن و طول دوره های زمانی که در شفاخانه طی شده است و وضعیتی که ممکن مریضان داشته باشند، می باشند.

این معلومات فاش شده برای مشروعیت مقامات تهران فقط آخرین ضربه است.

بی اعتمادی در حال رشد

فقط چند هفته پیش، ایرانیان به دنبال ادعای رئیس جمهور حسن روحانی مبنی بر اینکه بیش از نیمی از جمعیت این کشور ممکن است بالاخره به ویروس کووید-۱۹ مبتلا شوند، از ترس، عصبانیت و سردرگمی متلاشی شدند.

بر اساس ادعاهایی که توسط رئیس جمهور حسن روحانی اعلام شده اند، از میان ۸۰ میلیون نفوس این کشور، ۲۵ میلیون نفر مبتلا شده اند، و ۳۰ میلیون تا ۳۵ میلیون نفر دیگر در آینده با ابتلا روبرو هستند.

اظهارات تکان دهنده روحانی و سکوت وی در پی آن باعث شده است که مقامات ایرانی تلاش کنند توضیحات خود را ارائه دهند -- این در حالی است که بی اعتمادی ایرانیان بر نهادهای دولتی افزایش می یابد.

آخرین اظهارات روحانی و فاش شدن معلومات در مورد تعداد واقعی مرگ و میر در میان طغیان معلومات نادرست صورت می گیرد که درباره این همه گیر از منابع مختلف پخش می شوند.

فعالان می گویند، تهران، مسکو و بیجینگ جزئیات شیوع ویروس کرونا در داخل کشورهای خود را پنهان کرده اند، و با سانسور کردن اخبار در مورد شیوع های بزرگ و انتقادکردن از پاسخ حکومت های غربی به این بیماری، معلومات دروغین را پخش می کنند.

هر سه این حکومت ها به طور فعال روایات بدیل درباره منشأ شیوع کووید-۱۹ را پخش می کنند.

ناراحتی مردم

تظاهرات در مناطق مختلف ایران در هفته‌ های اخیر، در میان اوضاع بحرانی اقتصادی، عصبانیت روزافزون شهروندان به دلیل سوء مدیریت رژیم از این بیماری نشان داد.

معترضین می گویند، این رژیم به جای سرمایه گذاری در کشور خود، با انتخاب پشتیبانی از جنگ های نیابتی در منطقه -- به ویژه در سوریه، عراق و یمن -- مشکلات اقتصادی مردم خود را شدیدتر می سازد.

همه گیر ویروس کرونای کووید-۱۹ با تعطیل شدن موقت اقتصاد، مشکلات اقتصادی ایران را تشدید کرده و صادرات را کاهش داده و منجر به کاهش ارزش ریال و افزایش انفلاسیون شده است.

به تاریخ ۲۶ سرطان، پولیس تلاش کرد تا یکی از تظاهرات در بهبهان، ولایت خوزستان، را خاموش سازند که در آن معترضین مثلی که آنها در سراسر کشور در ماه جدی سال گذشته انجام دادند، با صدای «مرگ بر دیکتاتور» -- اشاره ای به علی خامنه ای -- و دیگر شعارهای ضد رژیم، را سر می دادند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خداوند بالایش رحم کند. ایران زیان های زیادی را متقبل شد.

پاسخ

ویروس کرونا مردم سراسر جهان را در به در ساخت. در بین کشور ها، ایران را بیشتر صدمه وارد کرد و علت آن این این است که اقتصاد حکومت ایران خراب است و این کشور نتوانسته که به مردم در جریان قرنتین غذا و پول آمده می کرد و در شفاخانه ها وسایل طبی نداشت. از این جهت هزار ها تن در ایران جان های شان را از اثر این مرض از دست دادند و مسئول آن حکومت ایران است اگر حکومت این کشور در قصه مردم خود می بودند باید قرنتین کامل را مثل کشور های دیگر مانند چین و کوریای جنوبی اعلام می کرد و به مردم خدمات خوراکی و صحی در خانه های شان آماده می کرد. اما حکومت ایران یا دانسته یا ندانسته این کار را نکرد و یا هم امکان دارد که حکومت این امکانات را نداشت که زیرا ایران با تعزیرات روز افزون اقتصادی کشور های منطقه روبرو است.

پاسخ