سلامتی

۲۵ میلیون مبتلایان؟ آمار مشکوک کووید-۱۹ در ایران وحشت ایجاد کرده است

سلام تایمز و ای اف پی

در تصویر دیده می شود که، یک زن ایرانی که ماسک محافظتی را پوشیده است، به تاریخ ۱ اسد ۱۳۹۹ در یک جاده ای در پایتخت تهران راه می رود. [عطا کناری/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، یک زن ایرانی که ماسک محافظتی را پوشیده است، به تاریخ ۱ اسد ۱۳۹۹ در یک جاده ای در پایتخت تهران راه می رود. [عطا کناری/ای اف پی]

تهران -- پس از ادعای رئیس جمهور حسن روحانی مبنی بر اینکه بیش از نیمی از جمعیت کشور در نهایت می تواند به ویروس کووید-۱۹ مبتلا شود، ایرانیان از ترس، عصبانیت و سردرگمی در اضطراب هستند.

روحانی به یک جلسه کارگروه ویروس به تاریخ ۲۸ سرطان گفت، «ارزیابی ما این است که تاکنون ۲۵ میلیون ایرانی به این ویروس مبتلا شده اند.»

روحانی سپس اظهار داشت كه تهران امیدوار است که از طریق مصؤنیت اجتماعی، بر بدترین شیوع در شرق میانه که شهروندان و مقامات صحی را به طور یکسان ترسانیده است، غالب شود.

روحانی با استناد به نتایج یک مطالعه وزارت صحت، هشدار داد که «۳۰ الی ۳۵ میلیون نفر دیگر ممکن است در آینده با این مرض روبرو شوند» و افزود که ایران «هنوز به حالت مصؤنیت اجتماعی نرسیده است».

در تصویر دیده می شود که، یک مرد ایرانی به تاریخ ۲۱ جدی در جریان تظاهرات بیرون از پوهنتون امیرکبیر در تهران، با پولیس ضد شورش رویارویی می کند. [ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، یک مرد ایرانی به تاریخ ۲۱ جدی در جریان تظاهرات بیرون از پوهنتون امیرکبیر در تهران، با پولیس ضد شورش رویارویی می کند. [ای اف پی]

این آمار به مراتب بالاتر از آمار رسمی کشور است که بیش از ۲۹۱ هزار مبتلا به کووید-۱۹ بودند، و بیشتر از تقریباً ۱۶ میلیون مورد ثبت شده در سراسر جهان را مبتلا کرده است.

ایران به روز سه شنبه (۷ اسد) ۲۳۵ مورد جدید مرگ و میر بر اثر ویروس کرونا را گزارش داد که بلندترین رقمی برای یک روز در کشور بوده، که تعداد مجموعی را به ۱۶۱۴۷ نفر می رساند.

از آنجا که روحانی تخمین های بزرگی را اعلام کرد، وی دیگر به آنها اشاره ای نکرد و نه هم در مورد ادعاهای خود توضیح داده است.

'کمی ترسناک'

بسیاری از مردم در جاده های تهران از آمار رئیس جمهور گیج و آشفته شده بودند.

یک تاجر ۵۰ ساله که نام خود را فقط به عنوان اشرفی ارائه کرد گفت، «روشی که آقای روحانی بیان کرده است، این بدان معنی است که تقریباً تمام جمعیت ایران» مبتلا شده اند یا مبتلا خواهند شد.

جمعیت ایران بیش از ۸۰ میلیون نفر است.

اشرفی با اینکه این اعداد را «ترسناک» خواند گفت، «پس رعایت کردن پروتوکول های صحی بی معنی بود؟»

یک معلم هنرها به نام رضایی راجع به اینکه این آمار در حقیقت اینقدر بلند باشند، ابراز تردید کرد.

وی گفت، «و حتی اگر اینگونه هم باشند، با توجه به اینکه رئیس جمهور پیش از این نیز از اظهارات خود انکار کرده است، پذیرش آنها دشوار است ».

وی به یک تبصره روحانی اشاره می کرد که در روزهای پس از آغاز این شیوع در ایران در ماه حوت، گفته بود که «در مدت چند روز همه چیز به حالت عادی باز خواهد گشت».

اشکان دلیری، یک سلمانی که بیش از ۲۰ سال عمر دارد گفت که وی این اعداد را واقعی و «کمی ترسناک» می پندارد.

وی گفت، این اطلاعیه برای این بود که «مردم با واقعیت روبرو شوند تا بترسند و پروتوکول های صحی را بیشتر جدی بگیرند.»

بی اعتمادی در حال رشد

اظهارات تکان دهنده روحانی و سکوت وی در پی آن باعث شده است که مقامات ایرانی تلاش کنند توضیحات خود را ارائه دهند -- این در حالی است که بی اعتمادی ایرانیان بر نهادهای دولتی افزایش می یابد.

رضا ملکزاده، معاون تحقیقات و تکنالوژی وزارت صحت گفت، این آمار ۲۵ میلیونی تخمینی است که بر اساس تحقیقاتی که در ماه حمل بالای «تقریباً ۱۰ هزار نفر در ۱۳ الی ۱۴ ولایت» انجام شده است، صورت گرفته است.

وی به تاریخ ۳۰ سرطان به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت، «تاکنون ثابت شده است که معافیت این مردم پایدار است، به این معنی که آنها مانند واکسین شدگان هستند.»

علی رضا رئیسی، معاون دیگر وزارت صحت، به تاریخ ۳۱ سرطان گفت، این آمار از آزمایشات سیروم شناسی به دست آمده است، که به دنبال آنتی بادی هستند و تشخیص می دهند که آیا فرد در معرض خطر نه تنها کووید-۱۹ بلکه هر نوع ویروس کرونا قرار گرفته است یا خیر.

رئیسی در پاسخ به پیشنهادی مبنی بر اینکه ذکرکردن چنین ارقام و مصؤنیت اجتماعی ممکن است باعث نگرانی مردم شود گفت، «تأکید بر چنین ارقام یک اشتباه استراتیژیک است».

آخرین اظهارات روحانی در میان یک طوفان معلومات دروغین صورت می گیرد که درمورد این همه گیر از منابع مختلف منتشر شده است.

فعالان می گویند، تهران، مسکو و بیجینگ جزئیات شیوع ویروس کرونا در داخل کشورهای خود را پنهان کرده اند، و با سانسور کردن اخبار در مورد شیوع های بزرگ و انتقادکردن از پاسخ حکومت های غربی به این بیماری، معلومات دروغین را پخش می کنند.

هر سه این حکومت ها به طور فعال روایات بدیل درباره منشأ شیوع کووید-۱۹ را پخش می کنند.

در اوج بحران ویروس کرونا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران چندین ادعای مشکوک در مورد تولید ماسک، آلات آزمایشی و تداوی ویروس کرونا را مطرح کرد -- که هیچکدام مؤثر ثابت نشده است.

در ماه حمل، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از یک دستگاه تشخیص ویروس کرونای کووید-۱۹ پرده برداشت، و آن را «شگفت انگیز» و «پیشرفت علمی جدید و قابل توجه» توصیف کرد -- که باعث تمسخر گسترده مقامات ایرانی و کاربران رسانه های اجتماعی شد.

ناراحتی مردم

تظاهرات در مناطق مختلف ایران در هفته‌ های اخیر، در میان اوضاع بحرانی اقتصادی، عصبانیت روزافزون شهروندان به دلیل سوء مدیریت رژیم از این بیماری نشان داد.

معترضین می گویند، این رژیم به جای سرمایه گذاری در کشور خود، با انتخاب پشتیبانی از جنگ های نیابتی در منطقه -- به ویژه در سوریه، عراق و یمن -- مشکلات اقتصادی مردم خود را شدیدتر می سازد.

همه گیر ویروس کرونای کووید-۱۹ با تعطیل شدن موقت اقتصاد، مشکلات اقتصادی ایران را تشدید کرده و صادرات را کاهش داده و منجر به کاهش ارزش ریال و افزایش انفلاسیون شده است.

به تاریخ ۲۶ سرطان، پولیس تلاش کرد تا یکی از چنین اعتراضات در بهبهان، ولایت خوزستان، را خاموش سازند که در آن معترضین مثلی که آنها در سراسر کشور در ماه جدی سال گذشته انجام دادند، با صدای «مرگ بر دیکتاتور» -- اشاره ای به علی خامنه ای -- و دیگر شعارهای ضد رژیم، را سر می دادند.

این اعتراضات چند روز پس از آن صورت می گیرند که ایران مجازات اعدام را برای سه فرد مرتبط با اعتراضات مرگباری تائید کرد، که در ماه عقرب گذشته به دلیل افزایش قیمت پطرول برانگیخته شده بودند.

به تاریخ ۲۹ سرطان، رژیم با فشار مردم روبرو شد و این اعدام ها را به طور مؤقت معطل کرد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

روحانی رئیس جمهور ایران دورغ گو است. وی با این گپ های دروغینش میخواهد که خود را بخاطر ضعف اقتصادی کشورش تبرئه کند. علت رکود اقتصادی ایران حکومت مفسد این کشور است. اگر نظام کنونی ایران سیاست های تروریستی را دنبال نمی کرد، اکنون ایران در منطقه یک کشور بسیار پیشرفته می بود. اکثر کشور های جهان از دست سیاستمداران شیطان، مفسد، متعصب و ظالم در به در است.

پاسخ

سیاست های غلط حکومت ایران یک روز این کشور را به سمت بحران های اقتصادی سوق خواهند داد و مردم را مجبور خواهند کرد تا در مقابل چنین نظام ظالم و ستمگر قیام کرده و حکومت را سرنگون کنند. علت همه بدبختی های ایران حکومت و نظام آن کشور است زیرا با وجود داشتن تمام معادن و نفت غنی، ایران هنوز هم با بحران اقتصادی روبرو است زیرا بیشتر درآمد این کشور در حمایت از دهشت افگنی به مصرف می رسد.

پاسخ

ایران بد بخت شد. ویروس کرنا به همه کشور های جهان زیان های زیاد را به بار آورد اما این زیان ها برای ایران نسبت به کشور های دیگر جهان بیشتر بود زیرا زیاد تر عاید ایران از فروش نفت است اما قیمت نفت پایین آمد و ایران میلیارد ها دالر تاوان کرد.

پاسخ

شیوع کرونا در برخی کشور های جهان انگزیزه سیاسی داشت. برخی کشور ها بخاطر جلب کمک ها آمار مبتلایان بیماری کوید ۱۹ را ۱۰ چند یا بیشتر از او گزارش دادند. فکر می کنم که حکومت ایران بخاطر اینکه نا راضایتی داخلی اش را ساکت کند، امار مبتلایان ویروس کرونا را چندین برابر بیشتر گزارش میدید. زیرا اقتصاد مردم ایران روز به روز بدتر شده رایست و مردم دولت را مقصر اصلی خراب شدن اقصاد میدانند، تهران مجبور است که انگیزه ضعف اقتصادی را به کوید ۱۹ مرتبط بداند تا اینکه سر و صدای مردم خود را خاموش نماید.

پاسخ