سیاست

چین، روسیه و ایران از این فاجعه برای تضعیف آزادی رسانه ها استفاده می کنند

سلام تایمز و ای اف پی

در این تصویر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیده می شود که، در جلسه‌ای در مورد میزان فاجعه ویروس کرونای کووید-۱۹ در روسیه، از طریق کنفرانس آنلاین، به تاریخ ۲۵ حمل در یک مکان اقامت دولتی خارج از مسکو شرکت می کند. [الیکسی دروژینین/اسپپوتنیک/ای اف پی]

در این تصویر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیده می شود که، در جلسه‌ای در مورد میزان فاجعه ویروس کرونای کووید-۱۹ در روسیه، از طریق کنفرانس آنلاین، به تاریخ ۲۵ حمل در یک مکان اقامت دولتی خارج از مسکو شرکت می کند. [الیکسی دروژینین/اسپپوتنیک/ای اف پی]

به گفته فعالان، این فاجعه ویروس کرونا تهدیدهای مربوط به آزادی رسانه ها در سراسر جهان را تشدید می کند و رژیم های استبدادی به شمول چین، روسیه و ایران جزئیات این شیوع را محدود می کنند.

خبرنگاران بدون مرز مستقر در پاریس، در رده بندی سالانه آزادی رسانه های خود که به روز یکشنبه (۳۱ حمل) منتشر شد، اظهار داشت که این فاجعه «بحران های بسیاری را نشان می دهد و تقویت می کند» که قبلاً سایه ای را بر آزادی رسانه ها گذاشته است.

کریستوف دیلوئر دبیرکل خبرنگاران بدون مرز به روز سه شنبه (۲ ثور) به ای اف پی گفت، این شیوع بعضی رژیم ها را تشویق کرده است که «از این واقعیت که مردم ترسیده هستند و بسیج شدن برای تحمیل اقداماتی که اتخاذ آن در مواقع عادی غیرممکن است، تضعیف شده است، استفاده می کنند».

خبرنگاران بدون مرز، رژیم های چین و ایران را -- در جایگاه ۱۷۷ و ۱۷۳ ام -- به ترتیب از بین ۱۸۰ کشور رده بندی شده -- به پوشش سانسور از شیوع های بزرگ ویروس کرونا متهم کرد.

خبرنگاران بدون مرز با اشاره به اتهامات مبنی بر پنهان کردن میزان ابتدایی این فاجعه توسط بیجینگ، گفت، «این کشور کنترل شدید سیستم معلومات خود را حفظ می کند، که اثرات منفی آن برای تمام جهان در جریان این بحران صحت عامه ویروس کرونا دیده شده است.»

این سازمان افزود، بین سرکوب آزادی رسانه ها در پاسخ به فاجعه ویروس کرونا، و جایگاه یک کشور در فهرست رده بندی از نظر شاخص «ارتباط واضح» وجود دارد.

در حالی که ناروی برای چهارمین سال پی در پی با داشتن آزادترین رسانه ها در صدر جدول قرار گرفت، فنلاند دوباره به درجه دوم صعود کرد.

'زورمندان چنگال خود را محکم می سازند'

این گزارش با استناد از قانونی كه به روسیه این امکان را می دهد تا انترنیت این کشور را از سایر نقاط جهان جدا كند گفت، کریملین، تحت ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین، همچنان «در تلاش ها برای کنترل انترنیت، با استفاده از روشهای دقیق تر بی سابقه» ثابت قدم است.

رژیم روسیه در رده بندی خبرنگاران بدون مرز در درجه ۱۴۹ قرار دارد.

خبرنگاران بدون مرز گفت، «چشم انداز یک وضعیت به روش چینایی (در روسیه) نگران کننده است.»

یک مقام وزارت خارجه چین به تاریخ ۲ ثور پاسخ داد و ادعا کرد که، خبرنگاران بدون مرز «همیشه علیه چین مغرض بوده است» و افزود که، بیجینگ از خبرنگاران سایر کشورها برای کار در چین استقبال می کند -- «ضمن رعایت قوانین و مقررات».

خبرنگاران بدون مرز خاطرنشان كرد، «تقريباً در همه جا در اروپای شرقی و آسيای مركزی، زورمندان مشغول محکم کردن چنگال شان بر اخبار و اطلاعات هستند.»

این هشدار خبرنگاران بدون مرز در حمایت از مطالعه اتحادیه اروپا صورت می گیرد، که به تاریخ ۱۳ حمل صادر شد و نشان داد که رژیم های روسیه و چین همچنان به گسترش معلومات نادرست مضر در مورد فاجعه ویروس کرونا، زندگی در سراسر جهان را به خطر می اندازند و جوامع دیموکراتیک را تضعیف می کنند.

در عین وقت، باوجود اینکه این کشورها در مجادله با این فاجعه به طور مشکوک عمل کرده اند، کمپاین های معلومات نادرست از طرف هر دو کشور، از رژیم های خود بسیار تحسین می کند.

به عنوان مثال، باوجود آنکه مقامات روسی با روش وحشیانه ای کشور خود را در برابر این فاجعه که آنها دیرتر شناختند، محدودیت ها وضع کرده است، تبلیغات روسی عملکرد مسکو را در مجادله با کووید-۱۹ تحسین می کنند.

در این تحقیق اتحادیه اروپا آمده است، مبلغین چینی در تلاشند تا اولین ظهور کووید-۱۹ گزارش شده در یک بازار گوشت ووهان را صیقل کنند، به عنوان مثال، می گویند که توسط پرسونل ارتش ایالات متحده به ووهان آورده شده است یا ممکن این ویروس در ایتالیا به وجود آمده باشد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

آزادی رسانه های اصلا معنی ای ندارد. وقتیکه صدا مردم نادیده ګرفته می شود، پس آزادی رسانه ها چه فایده دارد؟ در کشورهای غربی رسانه ها آزاد اند اما چه فایده؟ آیا کدام درد واقعی انسانها را دوا کرده است؟ نه خیر. از یک و نیم ماه به اینسو میلیون ها مردم در کشورهای غربی و شرقی، در کشورهای مسیحی و مسلمان و حتی در هندوستان که ساکنان آن هندو و بودایی هستند، به صدها تظاهرات انجام شد تا جلو قتل و قتال مردم بخصوص اطفال و زنان بی ګناه غزه ګرفته شود، اما آیا کدام فایده داشت؟ نه خیر. هر روز صدها انسان بی ګناه بخصوص اطفال توسط نیروهای ترورست اسرائیلی کشته می شود، آما هیچ کشور جهان نمی خواهد و نه می تواند جلو این همه ظلم ها را بګیرد؟ پس در این صورت ازادی رسانه ها اګر باشد، چه معنی و چه فایده؟ می آییم به چین و روسیه. از روسیه که من خودم خبری ندارم اما در همین مجله سلام تایمز بارها خواندم که چین در مقابل مسلمانان ایغوری ظلم می کند، آنها را به قتل می رساند، بر زنان آنها تجاوز می کند، اماکن مقدس شان را تخریب می کند، اما کجا است او نیرو و او سازمان که جلو چین را بګیرد؟ در ایران علیه مسلمانان سنی ظلم و ستم صورت می ګیرد و از آزادی مذهبی محروم هستند، اما چه کسی جلو ایران را ګرفت؟ هیچکس. پس با در نظرداشت مظالم و جرائم اسرائیل، ایران و چین در حقیقت آزادی بیان، آزادی رسانه ها، حقوق بشر، حقوق اطفال، حقوق زنان... فقط الفاظ هست و بس!

پاسخ

دولت های جهان باید کوشش کنند که امار دقیق مصاب شده گان، کشته شده گان و بهبود یافته گان کشور های خود شان را از طریق رسانه ها نشر کنند. این دولت ها همچنان چه برنامه های را که در امر مبارزه با کرونا در پیش گرفته نیز با رسانه ها شریک بسازند تا همه مردم جهان بدانند که در همه کشور های چه می گذرند. همه کشور های جهان باید رقابت های ناسلم قبلی شان را کنار گذاشته و دوشا دوش همدیگر در برابر ویروس کرونا مبارزه کنند. ویروس کرونا همه بشریت روی زمین را تهدید می کنند. اگر این ویروس برای یک سال دیگر ادامه یابد، یک فاجفعه بزرگ انسانی رخ خواهند داد.

پاسخ

شبکه های رسانه ای قبلاً در چین، روسیه، ایران، پاکستان و تعداد دیگری از کشورهای دیکتاتور تحت فشار بوده اند. به گونه مثال، جنبش حفاظت از پشتون ها (پی تی ام) اجتماعات گسترده ای را در پاکستان راه اندازی کرد که در آن صدها هزار نفر شرکت کردند. با این حال، ارتش و ادارات استخبارتی به رسانه های پاکستانی اجازه ندادند تا خبرهای آنها را منتشر کنند. به همین ترتیب، موضوع ظلم و ستم علیه مسلمانان در چین نه توسط رسانه های چینایی تحت پوشش قرار گرفتند و نه هم به دیگر روزنامه نگاران اجازه داده شد که در مورد آن بنویسند. در ایران نیز مسایل مشابهی وجود دارد. من از وضعیت روسیه نمی دانم اما فکر می کنم آنجا نیز محدودیت های زیادی وجود دارد.

پاسخ