سلامتی

در حالیکه ترس فضای جهان را فرا می گیرد روسیه معلومات نادرست را در مورد ویروس کرونا پخش می کند

سلام تایمز و ای اف پي

در تصویر، گردشگران به تاریخ ۵ حوت دیده می شوند که، ماسک های محافظتی روی را پوشیده و از رستوران پیزا سان مارکو، در ونیس ایتالیا در جریان مراسم جشن بازدید می کنند. مراسم مذکور دو روز گذشته به دلیل شیوع کروناویروس لغو شده بود. [اندریا پاتارو/ای اف پی]

در تصویر، گردشگران به تاریخ ۵ حوت دیده می شوند که، ماسک های محافظتی روی را پوشیده و از رستوران پیزا سان مارکو، در ونیس ایتالیا در جریان مراسم جشن بازدید می کنند. مراسم مذکور دو روز گذشته به دلیل شیوع کروناویروس لغو شده بود. [اندریا پاتارو/ای اف پی]

مسکو -- در حالیکه ترس از یک بیماری آفت جهانی به روز دوشنبه (۵ حوت) با افزایش تعداد کشته شدگان در ایران و بدتر شدن شیوع در سراسر آسیا، شرق میانه و اروپا عمیق تر شد، هزاران حساب رسانه های اجتماعی مرتبط با روسیه، تلاش گسترده ای را برای گسترش تئوری های توطئه در مورد ویروس جدید کرونا آغاز کرده اند.

این کمپاین پخش معلومات نادرست، تئوری های توطئه بی اساس را مبنی بر اینکه ایالات متحده در شیوع کووید-۱۹ دست دارد، در یک تلاش آشکار برای آسیب رساندن به جایگاه ایالات متحده در سراسر جهان با استفاده از نگرانی های صحی، تبلیغ می کند.

مقامات امریكایی مأمورشده برای مبارزه کردن با تبلیغات روسی به ای اف پی گفتند، از شخصیتهای تقلبی در تویتر، فیسبوک و انستاگرام استفاده می شود تا صحبت های روسیه را به چندین زبان پیش ببرند.

فیلیپ ریکر، سرپرست معاون وزیر امور خارجه برای اروپا و یوریشیا گفت، «اراده روسیه به شمول استفاده از کمپاین های نفوذ مخفی و مخرب، ایجادکردن نفاق در نهادها و اتحادهای ایالات متحده و تضعیف آنها از داخل است.»

در این تصویر، یک کارگر از انجمن کنترل آفات کوریا به تاریخ ۵ حوت در سئول دیده می شود که، با پوشیدن وسایل محافظتی، مواد ضد عفونی کننده را اسپری می کند تا از انتشار ویروس کرونا جدید کووید-۱۹ جلوگیری کند. [جونگ یئون-جی/ای اف پی]

در این تصویر، یک کارگر از انجمن کنترل آفات کوریا به تاریخ ۵ حوت در سئول دیده می شود که، با پوشیدن وسایل محافظتی، مواد ضد عفونی کننده را اسپری می کند تا از انتشار ویروس کرونا جدید کووید-۱۹ جلوگیری کند. [جونگ یئون-جی/ای اف پی]

روسیه از ترکیب رسانه های دولتی و هزاران حساب رسانه های اجتماعی برای پخش کردن وحشت، ترس و نفاق با پخش اطلاعات نادرست در انترنیت استفاده می کند. [آرشیف]

روسیه از ترکیب رسانه های دولتی و هزاران حساب رسانه های اجتماعی برای پخش کردن وحشت، ترس و نفاق با پخش اطلاعات نادرست در انترنیت استفاده می کند. [آرشیف]

وی گفت، «با نشر کردن معلومات نادرست در مورد ویروس کرونا، بازیگران ویرانگر روسی با منحرف کردن پاسخ جهانی صحت، بار دیگر تصمیم می گیرند تا مصؤنیت مردم را تهدید کنند.»

ادعاهایی که طی هفته‌های اخیر به صورت آنلاین پخش می شوند، شامل ادعاهایی است مبنی بر اینکه این ویروس یک تلاش امریکا برای «جنگ اقتصادی علیه چین» است، و مبنی بر اینکه این یک سلاح بیولوژیکی است که توسط سی آی ای امریکا ساخته شده است یا بخشی از یک تلاشی به رهبری غرب «برای پیش بردن پیامهای ضد چین» است.

در اوایل ماه دلو پس از اینکه مقامات چینایی خبر مرگ سومین نفر از ویروس جدید کرونا در ووهان، مرکز شیوع این ویروس را اعلام کردند، این کمپاین معلومات نادرست توسط ناظرین آیالات متحده شناسایی شد.

آمار رسمی مرگ و میر در چین -- جایی که این ویروس در سال جاری پدیدار شد -- تقریباً به ۲۶۰۰ نفر رسیده است.

اما شیوع این ویروس در سایر مناطق جهان طی یک هفته گذشته سرعت بیشتری یافته است، به طوری که ایران، کوریای جنوبی و ایتالیا به عنوان بدترین مراکز جدید ظاهر می شوند.

افغانستان، بحرین و کویت همچنان روز دوشنبه اولین موارد ابتلا به این ویروس را اعلام کردند که تعداد تمام کشورهای دارای این ویروس را بالاتر از ۳۰ برد.

توضیحات مشابهی قبلاً در مورد اوکراین و سوریه ارسال شده است

معلومات و تئوری های نادرست درباره ویروس جدید کرونا یک تهدید جدی تلقی می شود.

بر اساس یک گزارش تهیه شده برای مرکز ارتباط جهانی وزارت امور خارجه که توسط ای اف پی دیده شد، چندین هزار حساب آنلاین -- که قبلاً برای پخش پیام ها به حمایت روسیه درمورد وقایع مهم مانند جنگ در سوریه، اعتراضات لباس زرد در فرانسه و تظاهرات گسترده چیلی شناسایی شده بود – اکنون پیام های «تقریباً مشابهی» را در مورد این آفت نشر می کنند.

در این گزارش آمده است، این حساب ها که توسط انسان ها اداره می شوند و نه توسط روبات ها، در زمان های مشابه به زبان های انگلیسی، هسپانیایی، ایتالوی، آلمانی و فرانسوی نشریات می کنند و می توانند به نمایندگان روسی مرتبط باشند و یا پیام هایی مشابه به داستان های چینل های تحت حمایت روسیه مانند آر تی و اسپوتنیک را به همراه داشته باشند.

مقامات امریكایی می گویند، رسانه های تمویل شده توسط دولت روسیه از تاریخ ۳۰ جدی شروع به نشر كردن پیام های ضد-غربی در مورد علت ابتلا به این ویروس كردند، که روز بعدی کاربران حساب های رسانه های اجتماعی در سطح جهان شروع به نشر این پیام ها کردند.

لیی گبریل، نماینده ویژه و رئیس مرکز ارتباطات جهانی که وظیفه ردیابی و افشای تبلیغات و معلومات نادرست را به عهده داردگفت، «در این حالت، ما توانستیم اکوسیستم کامل معلومات نادرست آنها به شمول تلویزیون دولتی، وبسایتهای تقلبی و هزاران نفر از رسانه های اجتماعی دروغین را عملاً مشاهده کنیم که همه آنها بر موضوعات مشابه تمرکز می کنند».

به گفته مقامات امریکایی، در جریان بسیاری از رویدادهای خبری گذشته، این حساب ها تا ۷۲ ساعت از رویداد به طور فعال نشریات می کردند. اما پیام ها در مورد ویروس جدید کرونا هر روز در طول ماه گذشته اپلود می شوند -- نشانه ای از سرمایه گذاری روسیه در داستانی که بعید است بزودی از سرخط ها ناپدید شود.

یکی دیگر از مقامات مرکز ارتباط جهانی گفت، «در سیاست رویارویی با معلومات روسی، این یک امر معمول است.»

در اواسط ماه دلو، فیس بوک اعلام کرد که ده ها حساب مرتبط با اطلاعات نظامی روسیه را در آخرین تلاش برای ریشه کن کردن دستکاری و پخش معلومات نادرست در شبکه های اجتماعی از بین برده است.

این شبکه مستقر در روسیه که شامل ۷۸ حساب فیسبوک و چهار حساب در اینستاگرام بود، عمدتاً بالای اوکراین و کشورهای همسایه متمرکز می شد و در مورد درگیری در سوریه، تنش های قومی در کریمیا و سقوط هواپیمای مالیزیایی در سال ۱۳۹۳ در اوکراین، مطالبی را منتشر می کرد.

در ماه میزان گذشته فیسبوک اعلام کرد که تعدادی از حسابهای مرتبط با روسیه را که صاحبان آنها در تلاش برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۹ ایالات متحده بودند حذف کرده است.

این حسابها پیام های آژانس تحقیقات اینترنتی مستقر در سانت پترزبورگ (آی آر ای) استفاده می کردند، که مخاطبین ایالات متحده را در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۵ هدف قرار می دادند.

روسیه این بحران را عمیق تر می سازد

به گفته واشنگتن، آخرین کمپاین نشر کردن معلومات نادرست روسیه، واکنش به این بیماری آفتی را دشوارتر می کند و مردم نسبت به واکنش غرب مشکوک می شوند.

تیدروس آدهانوم گیبرییسوس، رئیس سازمان صحی جهان هشدار داد، اگر كشورها به سرعت در برابر این ویروس بسیج نشوند، «این شیوع می تواند به هر جهت پیش برود.»

یک مقام ناشناس وزارت امور خارجه آیالات متحده گفت، به نظر می رسد كه به عمل کنندگان روسی «اختیارات تام» داده شده بود تا معلومات نادرست خود را گسترش دهند.

این مقام گفت، «این که یک موضوع خاص در بالاترین سطح هدایت شود یا خیر مهم نیست. مهم این واقعیت است که آنها توانایی کار در این فضا را برای انجام هرگونه خسارت ممکن را دارند، که می تواند پیامدهای متزلزلی داشته باشد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

11 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خوب

پاسخ

دنیا توسط گروه خبیث برای سخص واحد درحال زمینه سازی است. جهان طبق یک برنامه شوم پیش میره هیچ چیز اتفاقی نیست سارس، میرس آنفلوآنزا وهمینطور کرونا (کوید19)طاعون بزرگ یاطاعون سیاه مجدد در راه است خطرناکتر از هرزمان که تمام پیش گویی های گذشته را تعبیر خواهد کرد اینا همش برای این است تا دنیا را به سمت نظم نوین جهانی بکشاند وشخص واحد (دجال) یهودی نظم نوین را مدریت کند راحل جهاد باید طرف اسرائیل کشانده شود تا از بحران جهانی واز یک فاجعه انسانی جلوگیری شود. الی اگرنه این هولی کاست انسانی توسط اسرائیل رقم خواهد خورد. که بیمش را در همون اول خلقت فرشته ها حس کرده بود یعنی بشر بر روی زمین فساد برپا می کند یعنی همین قربانی شدن بشر در راه جهانی شدن اسرائیل است.

پاسخ

طوری نوشتی گویا خبرنگار نیستی خودت طرف قضیه استی

پاسخ

اگر یک رسانه‌ی بی طرف این موضوع را می گفت باور می‌کردیم ولی شماکه خود از چاه آمریکا آب می‌خورید، این سخن‌تان خود می رساندکه دروغ می‌گویید و شما خلاق واقعیت شایعه پراگنی می‌کنید. شما یک رسانه‌ی بی طرف نیستید.

پاسخ

اگر آمریکا نمی باشد اسرائیل حتمن هست یکبار به جدول شیوع این بیماری نگاهی بندازید آیا اسرائیل را میبینید؟ خیر من که تا کنون ندیدم البته این یک نظر شخصی است ولی به هر حال چه مردم بدانند و چه ندانند که کار چه کسی هست شما خوب میدانید وعده های خداوند در طول تاریخ بشریت همیشه برای نفرین به شکل بسیار بدتراز تصور قابل تطبیق بوده و هست پس از خداوند بترسید و بشریت را دوست داشته باشید همپذیر باشید در غیر آن خداوند در سوره (دخان) هشداری بسیار صریح داده هست کسانی که نمی فهمند بروند و در قرآن سوره دخان را مطالعه کنند وقت تان‌ضایع نخواهد شد

پاسخ

چند گرفتی بخاطر نوشتن این مزخرفات؟! خوب معلومه که کار آمریکاس، کتابی که سال ۱۹۸۹ ده آمریکا چاپ میشه ده او نوشته شده که سال ۲۰۲۰ ویروسی از ووهان چین شیوع پیدا میکنه... نام کتاب the eyes of the darkness

پاسخ

متن تان شیر بود، فقط وقتم ضایع شد.

پاسخ

هم چشم هایتان کور شده و هم مغز تان کار نمی کند. کشور و جاسوس هایکه همیشه برای مردم مشکل خلق می کنند، روسیه نه، بلکه امریکا است. کشوریکه در امور داخلی و خارجی همه کشورها از شرق گرفته تا غرب مداخله می کند، امریکا است. کشوریکه جنایات پنهان را مرتکب می شود امریکا است. کشوریکه بدبختی را در جهان بوجود آورده است امریکا است، و نویسنده این گزارش همچنان شخص طرفدار امریکا است. یک کمی از الله (ج) ترس داشته باشید و از امریکا نترسید.

پاسخ

دقیقاً ویروس پخش شده بوده و دلیل پخش آن جنگ اقتصادی می‌باشد!

پاسخ

جنگ اقتصادی توسط امریکای لعنتی است که اقتصاد قاره آسیا را ضعیف میسازد
چرا دونالد ترامپ به هند رفت دلیلش چی بود؟
بخاطر که هند به طبابت پیش است و انتی ویروس کرونا را کشف کرد بخاطر پخش نشدن انتی ویروس به هند وگرنه چی میکد به هند

پاسخ

کرونا کار امریکا است

پاسخ