تحلیل

رژیم پوتین: یک بازیگر بدخواه مداوم در سطح جهانی

سلام تایمز

در تصویر دیده می شود که، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، در جریان تمرین تسینتر-۲۰۱۹ در سنبله سال گذشته مانورهای نظامی را مشاهده می کند. یکی از واضح ترین نشانه های فعالیت بدخواهانه کریملین، دخالت مستقیم نظامی آن در کشورها و مناطقی است که برای مسکو استراتیژیک تلقی می شوند. [کریملین]

در تصویر دیده می شود که، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، در جریان تمرین تسینتر-۲۰۱۹ در سنبله سال گذشته مانورهای نظامی را مشاهده می کند. یکی از واضح ترین نشانه های فعالیت بدخواهانه کریملین، دخالت مستقیم نظامی آن در کشورها و مناطقی است که برای مسکو استراتیژیک تلقی می شوند. [کریملین]

تحلیلی از فعالیت مسکو در سطح جهانی، ماهیت بدخواهانه این رژیم به رهبری رئیس جمهور ولادیمیر پوتین را روشن کرده است، زیرا بازیگران تحت حمایت این دولت اراده دستکاری در جوامع خارجی، تضعیف حکومت ها، نقض معاهدات بین المللی، گسترش معلومات نادرست و اهانت به حقوق بشر را دارند.

سالهاست که رژیم روسیه، از تصرف غیرقانونی کریمیا گرفته تا تلاش های آن برای ایجاد ناآرامی و تفرقه از طریق معلومات نادرست و هک کردن به نفع این رژیم، در سر فهرست بازیگران بدخواه در سطح بین المللی قرار داشته است.

اما اکنون، آن نفوذ بدخواهانه به گوشه و کنار دنیا منتقل می شود و بدبختی، مرگ و تفرقه را در پی دارد و ناظرین را از آنچه در آینده واقع شدنی است، نگران می سازد.

ماجراجویی نظامی

یکی از واضح ترین نشانه های فعالیت بدخواهانه کریملین دخالت مستقیم نظامی آن در کشورها و مناطقی است که برای مسکو استراتیژیک تلقی می شوند.

در این تصویر دیده می شود که، یکی از اعضای ارتش روسیه در شرق سوریه گشت زنی می کند. بمباران قصدی اهداف ملکی به شمول شفاخانه ها، توسط هواپیماهای جنگی روسی موجب کشته شدن دست کم ۶۵۰۰ فرد ملکی و بیجاشدن تقریبا یک میلیون نفر شده است، و نفوذ نظامی روسیه در شرق سوریه تلاش های جنگ با داعش را مختل می کند. [وزارت دفاع روسیه]

در این تصویر دیده می شود که، یکی از اعضای ارتش روسیه در شرق سوریه گشت زنی می کند. بمباران قصدی اهداف ملکی به شمول شفاخانه ها، توسط هواپیماهای جنگی روسی موجب کشته شدن دست کم ۶۵۰۰ فرد ملکی و بیجاشدن تقریبا یک میلیون نفر شده است، و نفوذ نظامی روسیه در شرق سوریه تلاش های جنگ با داعش را مختل می کند. [وزارت دفاع روسیه]

تصویری که در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است، اجیران روسی را که در سوریه فعالیت می کنند نشان می دهد. گروه بدنام واگنر، که اجندای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را تحت پوشش قابل انكار در سراسر جهان پیش می برد، در تعدادی از كشورهای جهان به شمول سوریه، سودان، ونیزویلا، ماداگاسكار و دیگران، فعالیت داشته است و یا فعال است. [آرشیف]

تصویری که در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است، اجیران روسی را که در سوریه فعالیت می کنند نشان می دهد. گروه بدنام واگنر، که اجندای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را تحت پوشش قابل انكار در سراسر جهان پیش می برد، در تعدادی از كشورهای جهان به شمول سوریه، سودان، ونیزویلا، ماداگاسكار و دیگران، فعالیت داشته است و یا فعال است. [آرشیف]

جدیدترین نمونه لیبیا است، جایی که مسکو از طریق ارتش اجیر نیابتی خود یعنی گروه واگنر، از یک زورمند خلیفه حفتر در برابر حکومتی حمایت می کند که سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته است.

به نظر می رسد که در میان گزارش های اختلاف بین حفتر و این اجیران، و سلسله ای از تلفات میدان جنگ توسط نیروهای وی، تلاش کریملین برای تصرف این کشور شکست خورده است، اما این قتل عام صدها نفر را کشته و بیش از ۲۰۰ هزار نفر را بیجا کرده است.

با این حال، افشای اخیر جیت های جنگی روسی مستقر در لیبیا نشان می دهد که کریملین علی رغم تلاش برای کودتای ناکام، ممکن است برنامه های طولانی مدت در آنجا داشته باشد.

گروه بدنام واگنر، که اجندای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را تحت پوشش قابل انكار در سراسر جهان پیش می برد، در تعدادی از كشورهای جهان به شمول سوریه، سودان، ونیزویلا، ماداگاسكار و دیگران، فعالیت داشته است و یا فعال است.

واگنر در هماهنگی با ارتش روسیه در شرق اوکراین درگیر جنگ داخلی است و در تصرف غیرقانونی کریمیا توسط مسکو در سال ۱۳۹۳ نقش مهمی داشت.

حمایت کریملین از بشار الاسد رئیس جمهور سوریه، یک دنباله خونین و غم آنگیزی را در پی داشته است.

بمباران قصدی اهداف ملکی به شمول شفاخانه ها، توسط هواپیماهای جنگی روسی موجب کشته شدن دست کم ۶۵۰۰ فرد ملکی و بیجاشدن تقریبا یک میلیون نفر شده است، و نفوذ نظامی روسیه در شرق سوریه تلاش های جنگ با داعش را مختل می کند.

در گرجستان، شهروندان با دخالت آشکار روسیه روبرو هستند. به تاریخ ۱۸ اسد ۱۳۸۷، ارتش روسیه وارد گرجستان شد و از آن زمان بدینسو بخش های وسیعی از آن سرزمین را اشغال کرده است. کریملین اوسیتیای جنوبی و آبخازیا یک قلمرو جدایی خواه دیگر، را به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت شناخت و سپس پایگاه های نظامی دائمی را در قلمرو آنها مستقر کرد.

جنگ روسیه با گرجستان و اشغال حصه پنجم از قلمرو آن موجب نگرانی بزرگی در آسیای میانه شده است، جایی که رهبران و شهروندان به طور یکسان نگران مداخله روسیه هستند.

قرغزستان در مورد هدف استقرار سیستم های دفاعی هوایی و موشکی روسیه در خاک این کشور سؤال می کند، مقامات ترکمنستان از ادامه ترویج ترس توسط مقامات روسی نسبت به امنیت مرزی ترکمنستان به طور فزاینده ای عصبانی می شوند، و تاجیکستان نگران است که کریملین ترس از تروریزم را ترغیب می کند و روایتی مبنی بر اینکه تاجیکستان به «کمک» نظامی روسیه نیاز دارد، را بازی می کند.

در قزاقستان، نگرانی ها در مورد چگونگی تلاش های اخیر مسکو برای گسترش همکاری تحت اتحادیه اقتصادی ارو اسیا (EEU) با هدف تقویت کنترل کریملین بر همسایه هایش، افزایش یافته است.

نقض معاهده ها

رژیم پوتین همچنان متخلف مکرر معاهدات بین المللی امنیتی است که به منظور جلوگیری از درگیری نظامی صورت گرفته بودند.

اخیراً، مسکو نتوانسته است پیمان آسمان باز ۱۹۹۲ را تطبیق کند، که این پیمان به ۳۵ کشور امضا کننده، به شمول ایالات متحده و روسیه اجازه می دهد تا پروازهای نظارتی غیرمسلح را بر فراز قلمرو یکدیگر انجام دهند.

نقض مکرر این معاهده توسط روسیه، یعنی ممنوعیت پروازها برفراز کالینینگراد و از قلمرو مرزی گرجستان و روسیه توسط مسکو، ایالات متحده را وادار کرده است که تصمیم خروج از این پیمان را بگیرد.

سال گذشته، پوتین در معاهده نیروهای هسته ای مسافت متوسط مشارکت روسیه را به تعلیق درآورد. این معاهده ملکیت، تولید یا آزمایش موشک هاییکه از زمین پرتاب می شوند و می توانند فاصله های بین ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر را طی کنند با پرتاب کننده آنها، ممنوع کرده بود.

ایالات متحده و متحدین ناتو آن پس از سالها شکایات رسمی و تلاش ها برای حل دیپلوماتیک به این نتیجه رسیدند که روسیه این معاهده برجسته جنگ سرد را «آشکارا نقض» می کند.

توافقنامه آی ان اف به عنوان یکی از دو معاهده مهم تسلیحاتی بین روسیه و ایالات متحده به حساب می آمد -- که دیگرش پیمان کاهش استراتیژیک جدید اسلحه (استارت جدید) می باشد، که ذخیره های هسته ای هر دو کشور را پائین تر از اوج جنگ سرد آنها نگه می دارد.

با این حال، این توافقنامه نیز در سال ۱۴۰۰ هجری به پایان می رسد، و به نظر می رسد که برای مذاکرات تمدید این معاهده اراده سیاسی کمی وجود دارد.

معلومات نادرست و هک کردن

شاید کریملین بیشتر بخاطر کمپاین تبلیغاتی خود برای گسترش معلومات نادرست و ناسازگاری بصورت آنلاین از طریق گروه های تبلیغاتی اجرتی مختلف و واحدهای هک کردن معروف باشد.

این کشور در حال دخالت در چندین انتخابات ایالات متحده و اروپا، و دامن زنی به اختلافات در غرب گیر آمده است، اما اخیراً همه گیر ویروس کرونای کووید-۱۹، مسکو را بیشتر برای گسترش بی نظمی قادر ساخته است.

در حالیکه که شیوع این بیماری در سراسر جهان عمیق تر شد، هزاران حساب رسانه های اجتماعی مرتبط به روسیه، تلاش گسترده ای را برای گسترش نظریه های توطئه در مورد ویروس کرونا آغاز کردند، و یک تحقیق نشان داد که این تلاش ها فقط آخرین نمونه از برنامه طولانی مدت پوتین برای بی اعتبار ساختن سیستم های مراقبت صحی غربی بود.

حتی هنگامی که روسیه در مرزهای خود با شیوع این بیماری روبرو شد، کریملین به استفاده از تاکتیک های مشابه تحریفی و سردرگمی در سیستم مراقبت های صحی کشور خود شروع کرد که این کار کارمندان صحی روسی را به خشم آورد.

در ماه ثور، فیسبوک تعداد زیادی از حساب های رسانه های اجتماعی مستقر در روسیه را غیرفعال کرد که در سراسر جهان در حال انجام فعالیت های تبلیغاتی برای ایجاد اختلال در انتخابات و به صورت عمومی جامعه بودند. در ماه حوت، فیسبوک ده ها حساب مرتبط با استخبارات نظامی روسیه را مسدود کرد که برای تحریک تنش قومی تلاش می کردند.

این تنها دو مورد از اقدامات بدخواهانه روسی زیادی در رسانه های اجتماعی را نشان می دهد.

هکرهای روسی سالهاست که رهبران و گروه های جهانی را هدف قرار داده اند، با اینکه اداره استخباراتی آلمان در ماه ثور از کریملین خواست تا این فعالیت خصمانه را متوقف کند.

نقض آزادی ها

کریملین همچنان حقوق بشری و شهروندی را هنگامی که متناسب با منافع اش باشد، در داخل و خارج از کشور تضعیف می کند.

پوتین تأکید می کند تا «انترنیت را کنترل کند، و در این راستا از روش های بسیار پیچیده استفاده می کند». وی این کار را به استناد قانونی انجام می دهد که به این کشور اجازه می دهد تا انترنیت روسیه را از سایر نقاط جهان جدا سازد، این درحالیست که گمانه زنی هایی وجود دارند که وی از بحران ویروس کرونا برای تمدید حکومت خود استفاده می کند.

در حالیکه مهاجرین آسیای میانه بدون کار در روسیه و با کم شدن منابع به دلیل شیوع ویروس کرونا می بینند که، با مشکلات آنها توسط آزار و اذیت غیرقانونی پولیس و تقلب گسترده سازگاری صورت می گیرد، این رژیم سکوت اختیار کرده است.

ناظرین می گویند که رسانه های طرفدار حکومت در روسیه بر اضطراب شهروندان نسبت به همه گیر ویروس کرونا می افزایند تا کارگران مهاجر از آسیای میانه را به عنوان افراد شرور و جنایتکار معرفی کنند.

این محیط خصمانه، شرایط بی رحمانه کار و بیگانه هراسی که مهاجرین آسیای میانه در روسیه با آن روبرو می شوند – و طوری معلوم میشود که همه آن توسط مسکو تحریم شده است -- برای استخدام کنندگان افراطی شرایط دلخواه آنها را فراهم می کنند تا این کارگران آسیب پذیر و عصبانی را استخدام کنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مگر همین طالبان دست پرورده های خود آمریکایی ها نیست و این آمریکایی ها نبودند که به صورت واضح تجهز شان نموده به شمال افغانستان فرستاد شان. در این جا یک واقعیت وجود دارد آن این است که امریکایی ها در بازی سیاسی برای روس ها باخته اند ودر تمام جبهات چی کریمیه باشد یا سوریه، افغانستان، لیبیا و ... روس ها با آمریکایی ها در هریک از مناطق با در نظر داشت شرایط منطقه بازی کرده اند و مثلا در افغانستان همان بازی را راه انداخته اند که امریکایی ها در مقابل اتحاد جماهیر شوروی انجام داده است. در گذارش تصاویری را نشان داده ایید که روس ها را در سوریه و ناکجا های دیگر نشان میدهد آنها برای اجرای همان اهداف و برنامه های آمده اند که آمریکایی ها به این خراب کده ما آمده بودند. اگر قرار بر این باشد که روس ها در آنجا چی میکنند من به عنوان یک افغان می پرسم که امریکایی که با این همه شور و شعف که داشتند در این مدت دو دهه دراین خراب کده ما چی میکنند و چی کردند.

پاسخ

اگر رهبری حکومت های روسیه و امریکا در دست من می بود, من کارهای را انجام میدادم که می توانست به انسانها نفع برسانند. این چه حماقت است وقتیکه شما یک موشک می سازید، من دو تا می سازم ، من دو موشک می سازم نفر دیگر چهار موشک می سازد. پول که در ساخت سلاحها به مصرف می رسد، باید در رفاه انسانها به مصرف برسد. این پول باید در بخش های توسعه تعلیم و تربیه، صحت، فن آوری، و دانش استفاده شود.

پاسخ

روسیه و امریکا دو کشور سرطانی در جهان است. هردوی این کشور ها در سدد ابر قدرت شدن است و میخواهد که بالای همه جهان حکم رانی داشته باشند. بخاطر رسیدن به این هدف شوم، در کشور های فقیر جنگ را به راه انداخته اند. شما می بینید که در کل سوریه چه میگذرد، در یمن چه می گذرد در افغانستان چه می گذرد. این دو کشور بد بخت مسئول همه ناهنجاری ها و تشنج ها در سطح منطقه است. بناءً تغیر و تبدیل رئیس جمهور ها در روسیه و امریکا مهم نیست. اگر پوتین در سر قدرت باشد یا کسی دیگر در راس حکومت روسیه قرار داشته باشد، اوضاع تغیر نخواهد کرد. همچنان اگر دونالد ترمپ یا کسی دیگری در اداره امریکا باشد مهم نیست. سیاست خارجی این دو کشور خصمانه است. آنها تشنه قدرت هستند، هر دوی آنها تلاس می کنند که دست نشانده های خود را در همه کشور های جهان به حیث زعیم داشته باشند تا به میل آینها کار کنند. از این جهت همه بدبختی و جنگ در همه کشور های اسلامی و غیر اسلامی از دست این دو کشور بد بخت است. خداوند هر دوی شان را نیست و نابود کنند.

پاسخ