امنیت

ارتش ایالات متحده بخاطر مقابله با چین و روسیه برای تقویت متحدین خود تلاش میكند

سلام تایمز و ای اف پی

افسران ارتش ایالات متحده به تاریخ ۲۸ میزان با همتایان هندی خود به عنوان بخشی از تلاش ها برای بهبود همکاری ارتش هایشان در هاوایی، گفتگو می كنند. [تصویر از سینتکام]

افسران ارتش ایالات متحده به تاریخ ۲۸ میزان با همتایان هندی خود به عنوان بخشی از تلاش ها برای بهبود همکاری ارتش هایشان در هاوایی، گفتگو می كنند. [تصویر از سینتکام]

ارتش ایالات متحده به روز سه‌ شنبه (۲۹ میزان) برای تقویت اتحاد با كشورهای شریک، و یافتن راه های جدید برای هماهنگی ارتش های خود در برابر نفوذ جهانی روسیه و چین، ابتكاری را اعلام كرد.

مارک ایسپر وزیر دفاع ایالات متحده در جریان سخنرانی خود در شورای اتلانتیک، یک مرکز مطالعاتی مستقر در واشینگتن گفت، «چین و روسیه به سرعت نیروهای مسلح خود را پیشرفت می بخشند و برای چشم پوشی از قوانین بین المللی، نقض حاکمیت کشورها و تغیر توازن قدرت، از قدرت روزافزون خود استفاده می کنند.»

وی گفت، تحریک چینایی ها در بحیره چین جنوبی و جنگ کریملین با اوکراین «تلاش های جسورانه آنها برای از بین بردن استقلال دیگران و تضعیف انعطاف پذیری و انسجام کشورها و نهادها»، را نشان می دهد.

ایسپر گفت، «شبکه متحدین و شرکای ایالات متحده... یک فایده غیرمتناظر را فراهم می سازد که دشمنان ما از پس آن بر نمی آیند.»

منسوبین ارتش ازبکستان و ایالات متحده در ماه حوت، در یک رزمایش مشترک شرکت می کنند. [تصویر از سفارت ایالات متحده در ازبکستان]

منسوبین ارتش ازبکستان و ایالات متحده در ماه حوت، در یک رزمایش مشترک شرکت می کنند. [تصویر از سفارت ایالات متحده در ازبکستان]

سربازان مبارزه با تروریزم اردنی در سال ۱۳۹۷ به عنوان بخشی از آموزش تحت رهبری ایالات متحده با ۱۹ کشور شریک برای تقویت مشارکت و تقویت ثبات منطقه ای، با منسوبین ارتش ایالات متحده در حال تمرین هستند. [تصویر از سینتکام]

سربازان مبارزه با تروریزم اردنی در سال ۱۳۹۷ به عنوان بخشی از آموزش تحت رهبری ایالات متحده با ۱۹ کشور شریک برای تقویت مشارکت و تقویت ثبات منطقه ای، با منسوبین ارتش ایالات متحده در حال تمرین هستند. [تصویر از سینتکام]

این ابتکار به نام راهنمای انکشاف برای اتحاد و مشارکت (GDAP) نامیده می شود.

چین و روسیه با کمبود دوستان روبرو اند

ایسپر گفت، بیجینگ و مسکو یک ابزار اساسی برای دستیابی به نفوذ را ندارند.

وی با افزودن اینکه رفتار بی قانونی آنها شرکای بالقوه را خواهد ترساند افزود، «چین و روسیه احتمالاً در مجموع كمتر از ده متحد دارند.»

ایسپر گفت، در همین حال، ایالات متحده از «یک شبکه گسترده متحدین و شرکاء» و همچنان روابطی که «در ارزش ها و منافع مشترک ما ریشه دارد»، برخوردار است.

با این حال، ایسپر در برابر اتکاء کردن بالای «شبکه روابط دیرینه ما»، هشدار داد.

وی به سفرهای خود به مالتا، مغولستان و پالائو که برای اعمار روابط انجام داده بود، و همچنان برنامه های ایالات متحده برای استقرار نیروها در پولند، اشاره کرد.

وی با استناد از میانمار، کامبودیا و لائوس گفت، از سوی دیگر «هر قدر که یک ملت کوچکتر و نیازهای آن بیشتر باشد، فشار بیجینگ شدیدتر خواهد بود».

وی افزود، «دیموکراسی های همفکر مانند هندوستان و اندونیزیا... همه چیزهایی را تشخیص می کنند که چین انجام می دهد.»

ایسپر گفت، استراتیژی ایالات متحده شامل گسترش فروش اسلحه ایالات متحده، تقویت متحدین و تقویت صنعت دفاعی ایالات متحده در برابر رقابت روسیه و چین است.

ایسپر گفت که وی به جواز صادرات سیستم های تسلیحاتی «مهم» و محافظت از بازارهای ایالات متحده، سرعت بخشیده است.

وی گفت، به عنوان مثال، واشینگتن اخیراً محدودیت های صادرات هواپیماهای بدون سرنشین جنگی را که می تواند به تایوان و امارات متحده عربی بفروشد، کاهش داد.

بیجینگ به عنوان یک 'زورگوی' جهانی

ناظرین می گویند، بیجینگ در اختلافات ارضی به طور فزاینده ای جسور می شود.

کریس پاتین آخرین حکمران بریتانیایی برای هنگ کنگ به تاریخ ۱۸ سرطان در یک بحث آنلاین گفت، «از هندوستان به جاپان... از استرالیا تا کانادا، چینایی ها در سراسر جهان زورگویی می کنند.»

در آسیای میانه، رژیم های روسیه و چین در حال رقابت برای نفوذ هستند.

مقامات نظامی چین به طور منظم با وزرای دفاع قزاقستان، تاجیکستان و قرغیزستان بحث می کنند و بیجینگ اسلحه را عرضه می کند. به عنوان مثال، ترکمنستان سیستم های دفاع هوایی، هواپیماهای بدون سرنشین و وسایل نقلیه زرهی سبک را از چین دریافت می کند. قزاقستان و ازبکستان هواپیماهای بدون سرنشین جنگی را از چین دریافت می کنند و همچنان به نیروهای مسلح خود کمک تخنیکی را دریافت می کنند.

بیجینگ توجه ویژه ای به تاجیکستان دارد که هم مرز چین و افغانستان است و از هر کشور دیگری با افغانستان طولانی ترین مرز مشترک را دارد.

چند سال پیش، چین یک پایگاه نظامی را در تاجیکستان نزدیک گذرگاه واخان در افغانستان ایجاد کرد، که این امر آغاز تجاوز بالقوه به افغانستان، کشوری که مهمترین آرزوی منطقه ای چین است، می باشد.

بیجینگ در بحیره چین جنوبی، برخلاف ادعاهای قلمروی سایر کشورها، به ساختن جزایر مصنوعی و ایجاد یک حضور نظامی سنگین در جستجوی جسورانه منابع پرداخته است.

بیجینگ سلسله ای از بنادر را در امتداد بحر هند اعمار کرده است و مجموعه ای از ایستگاه های اکمالاتی و انتقال مجدد از بحیره چین جنوبی تا کانال سوئز را ایجاد کرده است. این بنادر که ظاهراً ماهیت تجارتی دارند، نیروی دریایی چین را که به سرعت در حال رشد است، قادر می سازد تا دسترسی خود را گسترش دهد.

بیجینگ از برتری مالی خود استفاده می کند تا استفاده نظامی در بنادر استراتیژیک، به شمول گوادر پاکستان و جاسک ایران، به زور بدست بیاورد.

نفوذ خصمانه کریملین

در همین حال، فعالیت مسکو در صحنه جهانی اصلیت خصمانه کریملین به رهبری ولادیمیر پوتین رئیس جمهور را روشن می کند.

به نظر می رسد که بازیگران تحت حمایت دولتی قصد دارند تا جوامع خارجی را دستکاری کنند، حکومت ها را تضعیف کنند، معاهدات بین المللی را نقض کنند، معلومات نادرست را منتشر کنند و حقوق بشر را توهین کنند.

به عنوان مثال، مسکو در لیبیا ارتش اجیر گروه واگنر را در اختیار دارد تا در مقابل حکومتی که توسط ملل متحد به رسمیت شناخته شده است، از یک زورگوی به نام خلیفه حفتر پشتیبانی کند.

در سوریه، حمایت کریملین از رئیس جمهور بشار الاسد، باعث خونریزی شده است.

سال گذشته، یک واحد استخباراتی روسیه معروف به واحد ۲۹۱۵۵، به طور مخفیانه برای حمله بر نیروهای ائتلافی در افغانستان، به طالبان انعام پیشنهاد کرد.

در آسیای میانه، قرغیزستان هدف استقرار سیستم های دفاع هوایی و موشکی روسیه در خاک این کشور را زیر سؤال می برد، مقامات ترکمنستان از مبالغه توسط مقامات روسی نسبت به عدم مؤفقیت امنیت مرزی عشق آباد به طور فزاینده ای عصبانی می شوند، و تاجیکستان از روایت کریملین مبنی بر اینکه تاجیکستان به کمک نظامی روسیه «نیاز» دارد، نگران است.

در قزاقستان، نگرانی ها در مورد چگونگی تلاش های اخیر مسکو برای گسترش همکاری تحت اتحادیه اقتصادی اروپا-آسیا (EEU) با هدف تقویت کنترل کریملین بر کشورهای شوروی سابق، در حال افزایش است.

کریملین را می توان به خاطر انتشار معلومات نادرست و انتشار اختلافات به صورت آنلاین از طریق کارخانه های انتقادی و واحدهای هک، شناخت. اخیراً همه گیر ویروس کرونا کووید-۱۹، برای دامن زدن به هرج و مرج به مسکو فرصت دیگری را داده است.

ایسپر گفت، این همه گیر باعث هزینه های زیادی در سراسر جهان شده است و تقسیم فشار را لازمی کرده است.

وی گفت، «امروز تهدیدات ما كاهش نیافته اند، بلكه آنها فقط به این دلیل تشدید شده اند كه... رقیبان ما به دنبال بهره برداری از این بحران جهانی هستند.»

وی گفت، ایالات متحده از متحدین خود توقع دارد که «در مقابله با رفتارهای بد چین و خصومت های روسیه، با ایالات متحده شانه به شانه بایستند».

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

چرا نیرو های امریکایی تجهیزات نظامی شان را در بگرام و سایر پایگاهها در افغانستان از بین می برند و به نیرو های امنیتی افغان تسلیم نمی کنند؟ یک ویدیو نشر شده که در آن نظامیان امریکایی تجهیزات شان را تخریب می کنند و تانک های شان را به پاکستان انتقال میدهند. هزار ها نفر در اثر اشغال امریکا در افغانستان کشته شدند و اکنون آنها تجهیزات را به پاکستان هدیه می کنند. گناه مردم افغانستان چه است؟ هم مورد تجاوز امریکا قرار گرفتند و هم توسط طالبان کشته شدند و اکنون امریکا از این کشور خارج می شود و تجهیزات نظامی شان را به پاکستان منتقل می کنند.

پاسخ

پس از امریکا و روسیه، چین یک خطر بزرگ برای کشورهای اسلامی خواهد بود. روسیه و امریکا شکست خوردند و اکنون نوبت چین است.

پاسخ

در ولایت تخار یک جنایت بسیار بزرگ و نابخشیدنی از سوی طالبان صورت گرفته است. تعداد تلفات به مرتب بیشتر از آن است که رسانه ها گذارش می دهند. حدود ۹۰ تن از نیرو های حکومت افغانستان در کمین طالبان در ولایت تخار کشته شده بودند اما حکومت این تلفات را کمتر گذارش کرد.

پاسخ