امنیت

با افزایش تنش ها میان قدرت های جهانی ارتش ایالات متحده تمرکزش را به سوی چین و روسیه تغیر می دهد

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

گارد تشریفاتی چین به تاریخ ۱۰ سرطان قبل از برگزاری جشن در بیجینگ به مناسبت صدمین سالگرد تأسیس حزب کمونیست چین، در محل بنای یادبود قهرمانان مردمی در حالت تیارسئ ایستاده اند. [وانگ ژائو/ای اف پی]

گارد تشریفاتی چین به تاریخ ۱۰ سرطان قبل از برگزاری جشن در بیجینگ به مناسبت صدمین سالگرد تأسیس حزب کمونیست چین، در محل بنای یادبود قهرمانان مردمی در حالت تیارسئ ایستاده اند. [وانگ ژائو/ای اف پی]

پنتاگون به روز دوشنبه (۸ قوس) در اشاره به نتایج یک بازنگری در یک اعلامیه گفت، ارتش ایالات متحده اعزام ها و پایگاه‌ ها به سوی چین و روسیه را تقویت خواهد کرد، در حالیکه برای دفع کردن ایران و گروه ‌های شورشی نیروهای کافی را در شرق میانه حفظ می کند.

مقامات گفتند، جزئیات «بازنگری موضع گیری جهانی» که توسط حکومت رئیس جمهور جو بایدن در اوایل امسال انجام شد، مخفی باقی خواهند ماند تا برنامه ها برای رقیبان آشکار نشود.

مارا کارلین یکی از مقامات ارشد پالیسی پنتاگون گفت، این بازنگری تائید کرده است که منطقه اولویت برای ارتش ایالات متحده مناطق بحرهند و بحرالکاهل است.

وی به خبرنگاران گفت، این بازنگری «همکاری بیشتر با متحدین و شرکای ما را در سراسر منطقه هدایت می کند تا ابتکاراتی را پیش ببرد که در ثبات منطقه ای کمک می کند و تهاجم نظامی احتمالی چین و تهدیدات کوریای شمالی را دفع کند».

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به تاریخ ۱۰ قوس در مراسمی در کریملین سخنرانی می کند. [میخایل میتزل/اسپوتنیک/ای اف پی]

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به تاریخ ۱۰ قوس در مراسمی در کریملین سخنرانی می کند. [میخایل میتزل/اسپوتنیک/ای اف پی]

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به تاریخ ۱۰ قوس در جریان یک جلسه پارلمانی در تهران پس از سخنرانی اش میز خطابه را ترک می کند. [عطا کناری/ای اف پی]

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به تاریخ ۱۰ قوس در جریان یک جلسه پارلمانی در تهران پس از سخنرانی اش میز خطابه را ترک می کند. [عطا کناری/ای اف پی]

پنتاگون در اعلامیه ای گفت، در این ابتکارات «جستجوی دسترسی بیشتر منطقه ای برای فعالیت های مشارکت نظامی؛ انکشاف زیربنا ها در آسترالیا و جزایر بحرالکاهل؛ و برنامه ریزی اعزام دورانی هواپیماها در آسترالیا» شامل می شوند.

کارلین گفت، «در آسترالیا، شما اعزام های دورانی جدید هواپیماهای جنگی و بمب افگن را مشاهده خواهید کرد؛ شما تمرینات نیروهای زمینی و افزایش همکاری لوجستیکی را مشاهده خواهید کرد.»

وی گفت، در گوام جزایر ماریانای شمالی و آسترالیا، میدان های هوایی و تأسیسات ذخیره ای مواد سوخت و مهمات انکشاف خواهند یافت.

کارلین در پاسخ به این سؤال که آیا این بازنگری افزایش بیشتری را در حضور ایالات متحده در منطقه بحرالکاهل پیش بینی می کند، گفت، «ما جهت را کمی تغیر می دهیم».

وی گفت، «و آنچه که من می‌ خواهم فکر کنم این است که در سال‌ های آینده، شما تغیر جهت بیشتری را خواهید دید.»

این تائیدی اولویت های ایالات متحده در حالی صورت می گیرد که چین قدرت نظامی خود را افزایش می دهد.

ایالات متحده، بریتانیا و آسترالیا برای مقابله با چین که در حال ساختن نیروی دریایی خودش است و تسلط نظامی چندین دهه ایالات متحده در سراسر آسیا را آزمایش می کند، در ماه سنبله به نام آکوس (ای یو کی یو اس) تشکیل شدن یک اتحاد دفاعی جدید را اعلام کردند.

این پیمان در حالی تشکیل شد که بیجینگ کنترل خود را بالای بحیره چین جنوبی مورد مناقشه محکم کرده و تهدیدات نظامی خود را علیه تایوان شدت بخشیده است. تایوان از سوی واشینگتن به شدت حمایت می ‌شود اما بیجینگ آن را جز قلمرو خود می ‌داند که در صورت لزوم روزی آن را با زور تصرف کند.

تنش‌ های نظامی در دوران ریاست‌ جمهوری شی جین ‌پینگ به بالاترین حد خود در دهه‌ های اخیر رسیده است و چین اکنون به طور متواتر جیت ‌های جنگی و بمب ‌افگن‌ های با قابلیت هسته ‌ای را به منطقه دفاع هوایی تایوان می‌ فرستد و رسانه‌ های دولتی به طور منظم تمرینات تهاجمی را منتشر می‌ کنند.

گزارش پنتاگون که به تاریخ ۱۲ عقرب منتشر شد همچنان خاطرنشان کرد که چین تا سال ۲۰۲۷ میلادی ممکن ۷۰۰ عدد کلاهک های هسته ‌ای قابل استفاده داشته باشد و این تعداد ممکن تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۱۰۰۰ عدد کلاهک برسد. این تعداد سلاح ها دو و نیم برابر آن است که پنتاگون یک سال قبل پیش ‌بینی کرده بود.

مقابله با روسیه

بر اساس این بازنگری، پنتاگون روسیه را نیز تحت نظارت دارد.

کارلین گفت، این بازنگری «موانع قابل اعتماد جنگی علیه تجاوز روسیه در اروپا را تقویت می کند و نیروهای ناتو را قادر می سازد تا به طور مؤثرتر عمل کنند.»

این اعلامیه خاطرنشان کرد که جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده در ماه حوت ۱۳۹۹ محدودیت هایی را که از سوی حکومت قبلی بالای ۲۵۰۰۰ نیروی فعال در آلمان وضع شده بودند، لغو کرد.

روابط کریملین با اروپا از زمانی بدتر شده است که نیروهای روسیه کریمیا را از اوکراین در سال ۱۳۹۳ تصرف کردند، و با اتهامات مربوط به مداخله ها در انتخابات و جاسوسی، تنش ها شدت یافته اند.

متحدین غربی مسموم کردن الیکسی ناوالنی منتقد سرسخت کریملین در سایبریا در ماه اسد ۱۳۹۹ را به شدت محکوم کرده و گفتند که ممکن با تحریم های بیشتری بر مسکو پاسخ دهند.

ناوالنی از این مسمومیت تقریباً کشنده بهبود یافت، اما در ماه حوت به اتهامات نامشخص، به ۳۲ ماه زندان محکوم شد.

در این آواخر، بلاروس یک متحد نزدیک روسیه از هزاران مهاجر ناامید از شرق میانه، افغانستان و آفریقا به عنوان مهره ها استفاده می کند تا بالای اتحادیه اروپا فشار وارد کند که تحریم ها را لغو کند.

رهبران جهان موافقت کرده‌ اند که علیه گروه واگنر یک گروه روسی نیابتی اجیر شخصی که با کریملین روابط نزدیک دارد، تحریم ‌های بیشتری را وضع کنند.

اجیران واگنر با یک سلسله نقاط داغ در سراسر جهان به ویژه در درگیری هایی در اوکراین، در چندین کشور آفریقایی و در شرق میانه، روابطی داشته اند.

کریملین در اوایل سال جاری میلادی به دلیل قراردادی که گزارش شده بود ۱۰۰۰ نفر جنگجویان واگنر را به کشور جنگ زده مالی بفرستد، از سوی فرانسه و آلمان مورد بررسی قرار گرفت.

اتحادیه اروپا سال گذشته یوگنی پریگوژین مسؤل مالی گروه واگنر و یکی از دوستان قدیمی ولادیمیر پوتین رئیس ‌جمهور روسیه را به دلیل دخالت این گروه در لیبیا، در لیست سیاه شامل کرد.

تهدیدات ایران

در عین حال، این بازنگری خاطرنشان کرد که پس از جنگ های طولانی در عراق و افغانستان، شرق میانه برای پنتاگون به عنوان یک منطقه متحول باقی مانده است.

کارلین گفت، «مسؤلیت ‌های جهانی ما را وادار می‌ سازد که در موضع گیری خود در شرق میانه تغیرات دوامداری را ایجاد کنیم، اما ما همیشه این توانایی را داریم که بر اساس محیط تهدید، نیروها را به سرعت به منطقه اعزام کنیم.»

بر اساس این اعلامیه، این بازنگری در شرق میانه عملکرد پنتاگون در قبال ایران و موارد لازمی در حال تحول برای مبارزه با تروریزم را پس از پایان عملیات در افغانستان ارزیابی کرد.

در این اعلامیه آمده است، پنتاگون در عراق و سوریه به حمایت از کمپاین علیه گروه داعش و ایجادکردن ظرفیت نیروهای شرکاء ادامه خواهد داد.

فعالیت های هسته ای و بی ثبات کننده ایران به طور خاصی نگران کننده است.

اداره بین المللی انرژی اتومی (آی ای ای ای) به تاریخ ۲۶ عقرب ذخایر یورانیم بسیار غنی شده ایران را ۲۴۸۹.۷ کیلوگرام تخمین کرد که چندین برابر بیشتر از اندازه ای است که در توافق هسته ای سال ۱۳۹۴ تعین شده بود.

در این گزارش آمده است، در ماه سنبله مقدار مجموعی ۲۰٪ غنی شده بجای ۸۴.۳ کیلوگرام ۱۱۳.۸ کیلوگرام بوده و مقدار ۶۰٪ غنی شده بجای ۱۰ کیلوگرام ۱۷.۷ کیلوگرام است.

اداره بین ‌المللی انرژی اتومی در یک گزارش جداگانه‌ که به تاریخ ۲۶ عقرب منتشر شد گفت، در زمینه حل شدن چندین سؤالی که این اداره در مورد موجودیت قبلی مواد هسته ‌ای در محلات اعلام نشده در آن کشور دارد، هیچ پیشرفتی وجود نداشته است.

سپاه پاسداران در دهه گذشته فیصدی زیادی از نیروها و منابع خود را به مداخله های منطقه ای اختصاص داده و حضور خود را در سوریه، لبنان، عراق و یمن تثبیت کرده است.

شواهد عدلی ایران را در حملات زیادی در منطقه دخیل ثابت کرده است که از طریق وسایط نقلیه هوایی بدون سرنشین (یو ای وی) که معمولاً به نام پهپادها شناخته می شوند، انجام شده اند. این در حالیست که ایران این طریقه عملیاتی را قسماً برای پنهان کردن دخالت خود اتخاذ کرده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500