امنیت

نگرانی های جهانی با گسترش سریع سلاح های هسته ای چین افزایش یافته اند

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

موشک ‌های بالستیک قاره ‌پیما با قابلیت حمل کردن کلاهک هسته ‌ای دی‌اف-۴۱ چین به تاریخ ۹ میزان ۱۳۹۸ در بیجینگ در جریان یک رسم گذشت به مناسبت ۷۰مین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین دیده می شوند. [گریگ بیکر/ای اف پی]

موشک ‌های بالستیک قاره ‌پیما با قابلیت حمل کردن کلاهک هسته ‌ای دی‌اف-۴۱ چین به تاریخ ۹ میزان ۱۳۹۸ در بیجینگ در جریان یک رسم گذشت به مناسبت ۷۰مین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین دیده می شوند. [گریگ بیکر/ای اف پی]

بر اساس یک گزارش پنتاگون که به تاریخ ۱۲ عقرب منتشر شد، جمهوری خلق چین می ‌تواند تا سال ۲۰۲۷ میلادی ۷۰۰ عدد کلاهک های هسته ‌ای قابل استفاده داشته باشد و این تعداد ممکن تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۱۰۰۰ عدد کلاهک برسد. این تعداد سلاح ها دو و نیم برابر آن است که پنتاگون تقریباً یک سال قبل پیش ‌بینی کرده بود.

ایالات متحده چین را به عنوان نگرانی اصلی امنیتی خود در آینده اعلام کرده است، زیرا بیجینگ بر اساس برنامه رسمی خود تلاش می کند تا ارتش آزادی خواه مردمی (اردوی چین) را تا سال ۲۰۴۹ میلادی به «نیروهای سطح جهانی» تبدیل کند.

در این گزارش آمده است، مانند ایالات متحده و روسیه دو قدرت هسته ‌ای پیشتاز، چین نیز «قابلیت سه ‌گانه هسته ‌ای» را ایجاد می کند که توانایی حمل سلاح‌ های هسته ‌ای با موشک‌ های بالستیک زمینی، موشک‌ های پرتاب شده از هوا و پرتاب شده از تحت البحری را داشته باشد.

بر اساس این ارزیابی که در گزارش سالانه پنتاگون به کانگرس در مورد انکشافات نظامی چین آمده است، بیجینگ همچنان «برای حمایت از این گسترش عمده نیروهای هسته ای خود زیربنا های لازمی را اعمار می کند».

وسایط نقلیه نظامی که موشک های بالستیک قاره پیما دی‌اف-۳۱ای‌جی را حمل می کنند به تاریخ ۹ میزان ۱۳۹۸ در یک رسم گذشت نظامی در بیجینگ به مناسبت ۷۰مین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین اشتراک می کنند. [گریگ بیکر/ای اف پی]

وسایط نقلیه نظامی که موشک های بالستیک قاره پیما دی‌اف-۳۱ای‌جی را حمل می کنند به تاریخ ۹ میزان ۱۳۹۸ در یک رسم گذشت نظامی در بیجینگ به مناسبت ۷۰مین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین اشتراک می کنند. [گریگ بیکر/ای اف پی]

اما این گزارش استدلال کرد که چین احتمالاً به‌ دنبال ظرفیت حمله اتومی بی دلیل بالای یک دشمن مجهز به سلاح های هسته ‌ای (در قدم نخست ایالات متحده) نیست، بلکه با حفظ کردن خود به عنوان یک تهدید بزرگ انتقام جویانه هسته ‌ای، به دنبال جلوگیری از حملات است.

احتمال سوء تفاهم و محاسبات اشتباه

یک سال قبل، در گزارش پنتاگون در مورد چین آمده بود که این کشور حدود ۲۰۰ عدد کلاهک های قابل استفاده دارد و این تعداد تا سال ۲۰۳۰ میلادی دو برابر خواهد شد.

محققین مستقل در ماه ‌های اخیر تصاویر ماهواره ‌ای از ذخیره گاه های جدید موشک ‌های هسته ‌ای در غرب چین منتشر کرده‌ اند.

این انکشافات در حالی اتفاق می ‌افتد که چین ارتش خود را گسترش داده و آن را انکشاف می ‌دهد و به دنبال توانایی نمایش قدرت در سطح جهانی است.

این رقابت در مورد درگیری احتمالی ایالات متحده و چین، به ‌ویژه بر سر تایوان که توسط واشینگتن از نزدیک حمایت می ‌شود اما بیجینگ آن را جز قلمروی خود می ‌داند که در صورت لزوم روزی با زور تصرف خواهد شد، نگرانی‌ ها را افزایش داده است.

در آخرین گزارش آمده است، چین قصد دارد که تا سال ۲۰۲۷ میلادی «توانایی ای داشته باشد تا در منطقه بحرهند و بحرالکاهل با ارتش ایالات متحده مقابله کرده و رهبری تایوان را بر اساس شرایط بیجینگ به میز مذاکره وادار سازد».

این گزارش همچنان گزارش های اخیری را تائید کرد که مقامات پنتاگون در ماه میزان ۱۳۹۹ در رفع کردن نگرانی های بیجینگ مبنی بر اینکه ایالات متحده در دریای چین جنوبی قصد درگیری با چین دارد، کمک کردند.

این نگرانی ها پس از آن کاهش یافت که مقامات ارشد پنتاگون به طور مستقیم با همتایان چینایی خود صحبت کردند.

در این گزارش آمده است، «این رویدادها احتمال سوء تفاهم و محاسبه اشتباه را نشان داده و اهمیت برقرار کردن ارتباطات مؤثر و به موقع را واضح ساخت.»

این گزارش همچنان اراده ارتش آزادی خواه مردمی (اردوی چین) در تحقیقات بیولوژیکی در مورد موادی که به طور بالقوه کاربرد های طبی و نظامی دارند، را زیر سؤال برد.

در این گزارش آمده است، «مطالعاتی که در انستیتوت های طبی و نظامی جمهوری خلق چین انجام شده اند، در مورد شناسایی، آزمایش و تشخیص طبقه های مختلف سموم قوی با کاربرد دوگانه بحث کردند. این گزارش همچنان در مورد مطابقت این مطالعات با معاهدات جهانی سلاح های کیمیاوی و بیولوژیکی، نگرانی ها را مطرح کرد.»

چنین نگرانی‌ ها از زمان پدیدار شدن کووید-۱۹ در ووهان چین منطقه ‌ای که لابراتوار تحقیقات بیولوژیکی مربوط با آرتش آزادی خواه مردمی نیز در آن قرار دارد، افزایش یافته اند.

منتقدین بیجینگ را متهم می کنند که مقیاس و وسعت این شیوع را در زمان پدیدار شدن آن کم اهمیت جلوه داد. این در حالیست که بعضی صاحب نظران حدس می زنند که این ویروس ممکن از لابراتواری در انستیتوت ویروس شناسی ووهان (دبلیو آی وی) فرار کرده باشد.

شواهد جدیدی به وجود آمده است که نشان می دهند لابراتوار مورد بحث ممکن با ارتش چین ارتباطات داشته باشد.

تنش های منطقه ای

در همین حال، تحلیلگران در کشورهای همجوار در آسیای مرکزی وضعیت تایوان را برای عواقب آن در سراسر منطقه، مشاهده می کنند.

تالگت اسماگامبیتوف محقق ارشد در انستیتوت مطالعات فلسفه، علوم سیاسی و دینی در آلماتا قزاقستان در ماه سنبله گفت، «اگر چین تایوان را تصرف کند، این امر عواقب جبران ناپذیری را برای امنیت جهانی در پی خواهد داشت.»

وی گفت، «در این صورت بیجینگ در قسمت شرقی بحرالکاهل هیچ محدودیتی را برای خود احساس نخواهد کرد و تلاش خواهد کرد تا مسائل قلمروی در آینده را از طریق مذاکرات نه بلکه با استفاده از زور حل کند، و بر ادعاهای خود و حق تعین سرنوشت خود اتکا خواهد کرد.»

وی گفت، «چین با جاپان، کوریای جنوبی، ویتنام، مالیزیا و فیلیپین اختلافات قلمروی دارد که ممکن بیجینگ بخواهد تا آنها را از طریق نظامی حل و فصل کند.»

اسماگامبیتوف افزود، «ایالات متحده باید چین را که در منطقه آسیایی بحرالکاهل به یک قدرت مسلط جدید تبدیل شده است، مهار کند.»

عدیل عثمانبیتوف از شهر بیشکیک قرغیزستان، متخصص در امور و درگیری بین‌المللی، همچنان در ماه سنبله گفته بود که چین برای تسلط جهانی تلاش می‌ کند.

وی گفت، «چین با داشتن دومین اقتصاد بزرگ جهان می خواهد که بزرگترین اقتصاد جهان باشد. این آرزو در جریان همه گیر قوت گرفت زیرا چین با فروختن تولیدات طبی و واکسین های کووید-۱۹ پول زیادی را به دست آورد.»

عثمانبیتوف خصومت چین با تایوان را «آزمایش قدرت و ظرفیت چین» خواند.

وی گفت، «چین می ‌خواهد بفهمد که آیا می‌ تواند از یک خط سرخ عبور کند یا خیر».

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

چرا سازمان ملل متحد پاکستان را به خاطر تولید سلاح های اتومی تحریم نمی کند؟ اگر این سلاح ها به دست تروریست های پاکستان به افتد همه جهان را نابود خواهند کرد.

پاسخ

سازمان ملل متحد باید از همه کشور های جهان که سلاح های هسته ای دارند بخواهند که دیگر این سلاح های خطرناک را تولید نکنند زیرا اگر جنگ جهانی سوم آغاز شود، همه شهر های جهان ویران و مردم آن تباه خواهند شد.

پاسخ