سلامتی

با ادامه تحقیقات منشا کووید۱۹ نظریه بیرون شدن ویروس از لابراتوار ووهان تقویت یافته است

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

منسوبین امنیتی در خارج از انستیتیوت ویروس شناسی ووهان در حالی محافظت می کنند که اعضای تیم سازمان صحی جهانی (دبلیو اچ او) به تاریخ ۱۵ دلو از این انستیتیوت بازدید می کنند تا ریشه همه گیر کووید-۱۹ را بررسی نمایند. [هیکتور رتامال/ای اف پی]

منسوبین امنیتی در خارج از انستیتیوت ویروس شناسی ووهان در حالی محافظت می کنند که اعضای تیم سازمان صحی جهانی (دبلیو اچ او) به تاریخ ۱۵ دلو از این انستیتیوت بازدید می کنند تا ریشه همه گیر کووید-۱۹ را بررسی نمایند. [هیکتور رتامال/ای اف پی]

بیجینگ -- این نظریه که ویروس کرونای کووید-۱۹ از یک لابراتوار مستقر در ووهان منشأ گرفته است، توجه مجدد ویروس شناسان برجسته و رهبران متعدد جهان که خواستار تحقیقات بیشتر هستند، جلب می کند.

اما بیجینگ میخواهد که ماشین تبلیغاتی خود را قوی تر سازد تا این نظریه را دوباره خاموش نماید.

وال استریت ژورنال به روز یکشنبه (۲ جوزا) با استناد به یک گزارش استخباراتی ایالات متحده که قبلاً فاش نشده بود گزارش داد، طبق گزارش سه کارمند لابراتوار در انستیتیوت ویروس شناسی ووهان در ماه عقرب سال ۱۳۹۸ با علائمی شبیه ویروس کرونا یک ماه قبل از اعلام نخستین مورد این بیماری همه گیر در شفاخانه بستری شدند.

وال استریت ژورنال به روز دوشنبه (۳ جوزا) به نقل از دو رساله علمی چینایی گزارش داد، محققان چینایی هفت سال قبل نمونه هایی را از معدن جنوب غربی چین، جایی که معدنچیان به یک بیماری مرموز از یک ویروس کرونای جدید خفاش مبتلا شده بودند، جمع آوری کردند.

پس از ورود اعضای تیم صحی جهان (دبلیو اچ او) به تاریخ ۱۳ دلو به خاطر تحقیق در مورد ریشه های کووید-۱۹، یک کارگر از دروازه دخولی شفاخانه به سمت مرکز ووهان برای کنترل و پیشگیری از بیماری نگاه می کند. [هکتور رتامال/ای اف پی]

پس از ورود اعضای تیم صحی جهان (دبلیو اچ او) به تاریخ ۱۳ دلو به خاطر تحقیق در مورد ریشه های کووید-۱۹، یک کارگر از دروازه دخولی شفاخانه به سمت مرکز ووهان برای کنترل و پیشگیری از بیماری نگاه می کند. [هکتور رتامال/ای اف پی]

این گزارش استخباراتی جزئیات جدید را در مورد تعداد محققان مبتلا و زمان بیماری و بازدید های آنها از شفاخانه ارائه می دهد.

این افشاگری به نظریه ای مبنی بر بیرون شدن ویروس کووید-۱۹ از لابراتوار می افزاید.

حل کردن معمای همه گیر

در اوایل امسال، سازمان صحی جهانی (دبلیو اچ او) تیم از متخصصان بین المللی را برای بررسی ریشه های این بیماری همه گیر به ووهان اعزام کرد، اما عدم شفافیت بیجینگ و اشتراک داده های انتخابی تیم متذکره را ناامید کرد.

مبهم بودن چین پس از ماه ها انکار، دروغ، پوشانیدن و کشیدن پا یا همکاری نکردن در مورد ریشه های ویروس کرونا تعجب آور نیست.

گزارش به تاخیر افتاده سازمان صحی جهان (دبلیو اچ او) و همتایان چینایی آنها هیچ نتیجه گیری قاطعی در قبال نداشت اما بیان داشت که این ویروس به احتمال زیاد از خفاش توسط حیوان سوم به انسان منتقل شده است.

در ابتدا، گزارش متخصص نظریه ای مبنی بر بیرون شدن ویروس از لابراتوار بسیار بعید بود.

اما پس از انتشار گزارش، تدروس ادهانوم گبریسوس رئیس سازمان صحی جهان اصرار داشت که همه نظریه ها روی میز باقی مانده است.

مقامات در بیجینگ، که مایل به تغییر شکل روایت همه گیر هستند، با تئوری بیرون شدن از لابراتوار کاملاً مخالف هستند، واکنش "قهرمانانه" چین را برجسته می سازند و تأخیرها و انکارهای این رژیم را در مورد شیوع این بیماری سفید کاری می کنند.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین به تاریخ ۵ جوزا با تکرار انکارهای قبلی، اظهار داشت، احیای نظریه بیرون شدن از لابراتوار نسبت به تحقیق سازمان صحی جهان (دبلیو اچ او) بی احترامی است و انجام این کار "همبستگی جهان برای مبارزه با ویروس" را به خطر می اندازد.

نمایندگان چندین کشور در خطاب به اجلاس عمومی سالانه کشورهای عضو سازمان صحی جهان (دبلیو اچ او)، بر ضرورت دوامدار به خاطر حل کردن معمای نحوه شروع انتشار کووید-۱۹ در بین انسانها تأکید کردند.

مشخص کردن اینکه چگونه کووید-۱۹ مهلک شیوع کرد برای جلوگیری از همه گیرهای آینده حیاتی است.

جیریمی کنیندیک نماینده ایالات متحده در مجمع صحی جهان (دبلیو اچ ای) گفت، «ما بر اهمیت تحقیق جامع و قوی توسط كارشناسان درباره ریشه های کووید-۱۹ تاکید می كنیم.»

اتحادیه اروپا، استرالیا و جاپان از جمله کشورهای دیگر بودند که خواستار تحقیقات دوامدار شدند، در حالی که نماینده برتانیا خواستار هرگونه تحقیق "به موقع، متخصص و مبتنی بر علم قوی" بود.

انکارها و اطلاعات نادرست

رژیم چین به خاطر انحراف از تقصیر، به جای کمک به تحقیق به هر روش معنی دار، به انکار و اطلاعات نادرست بازگشت.

آخرین اهداف تبلیغات چین انتونی فاوچی متخصص بیماریهای عفونی ایالات متحده و گزارش وال استریت ژورنال است.

«نخبگان ایالات متحده بیشتر فاقد اخلاق هستند و فاوچی یکی از آنهاست» سرخط یک مقاله توهین آمیز بود که به روز سه شنبه توسط هو شیجین مدیر مسئول روزنامه دولتی گلوبل تایمز نوشته شده بود.

هو گزارش وال استریت ژورنال را توطئه ای برای تهمت زدن به چین خواند. وی ادعا کرد که فاوچی دروغ بزرگ را علیه چین تحریک می کند.

یوان ژیمینگ، مدیر لابراتوار ایمنی زیستی ملی ووهان در انستیتیوت ویروس شناسی ووهان، گزارش وال استریت ژورنال را یک دروغ کامل خواند.

وی به گلوبل تایمز گفت، «این ادعاها بی اساس است.»

عصبانیت چین و تلاش هایش برای تضعیف دانشمندان امریکایی ناشی از اظهارات فاوچی در وسط ماه گذشته است که در آن گفته بود وی دیگر مطمئن نیست که بیماری همه گیر کووید-۱۹ به طور طبیعی منشا گرفته است.

وی به تاریخ ۲۱ ثور گفت، «من فکر می کنم ما باید به بررسی آنچه در چین رخ داده است ادامه دهیم تا اینکه در حد توان خود دریابیم که چه اتفاقی افتاده است.»

جلوگیری از فجایع جهانی در آینده

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده به روز چهارشنبه به سازمانهای استخباراتی ایالات متحده دستور داد تا در سه ماه آینده گزارش ارائه کنند كه آیا کووید-۱۹ برای اولین بار در چین از منبع حیوانی یا از یك حادثه لابراتواری به وجود آمده است.

بایدن در بیانیه ای گفت، سازمان های استخباراتی ایالات متحده تقریبا دو سناریوی احتمالی را با هم یکجا ساخته اند اما هنوز در مورد چگونگی پیدایش ویروس در چین نتیجه نهایی نگرفته اند.

وی گفت، این سازمان ها باید «تلاش خود را برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعاتی که می تواند ما را به نتیجه نهایی نزدیک کند» دوچند بسازند.

هنگامی که بیماری همه گیر برای اولین بار در پایان سال ۱۳۹۸ پدیدار شد، بایدن از محققان خواست تا به چین دسترسی پیدا کنند تا اینکه از ویروس متذکره به عنوان وسیله ای برای مبارزه موثرتر با آن آگاه شوند.

بایدن گفت، «عدم حضور بازرسان ما در همان ماه های اولی در این زمینه هرگونه تحقیق در مورد منشا کووید-۱۹ را همیشه با مشکل روبرو خواهند کرد.»

در حالی که آنها از بیان اینکه بیرون شدن ویروس از لابراتوار لزوماً منشأ انتشار است اجتناب کرده اند، اما تعدادی از دانشمندان بین المللی گفته اند که نگاه عمیق تر و علمی تری به نظریه بیرون شدن از لابراتوار لازم است.

شکایاتی وجود دارد که همان شرایط تحقیقات اولیه سازمان صحی جهان (دبلیو اچ او)، که با بیجنگ مذاکره شد و در مجمع جهانی صحی (دبلیو اچ ای) سال گذشته تأیید گردید، بیان می کند که منبع ویروس حیوانی باید مشخص می شد.

برای مجمع جهانی صحی (دبلیو اچ ای) در خواست های وجود داشته اند که قرار است به روز سه شنبه آینده (۱۱ جوزا) به نتیجه برسد تا اینکه در مورد مراحل بعدی تحقیق و تعریف مجدد تمرکز بالای آن تصمیم اتخاذ گردد.

زیویر بیسیرا، وزیر صحت و خدمات انسانی ایالات متحده، از خواست برای شرایط مرجع جدید حمایت كرد.

وی به مجمع صحی جهان گفت، «مرحله دو مطالعه ریشه کووید باید از نظر مرجع و شفاف، بر اساس علم آغاز شود و به متخصصان بین المللی استقلال دهد تا منبع ویروس و روزهای اولیه شیوع را به طور کامل ارزیابی کنند.»

کنیندیک گفت، «هدف از این تحقیق تعیین تقصیر نیست بلکه به اساس قرار دادن علم خواهد بود تا اینکه منشا ویروس و شیوع آن را پیدا کنیم تا به همه ما برای جلوگیری از وقوع فاجعه های جهانی در آینده کمک کند.»

ژائو به روز پنجشنبه ضرورت تحقیقات جدید در مورد همه گیر را رد کرد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

چین با ساختن ویروس کوید-19 رقیبان اش را شکست داد و در آینده نزدیک چین ابر قدرت جهان خواهد شد. شما می میدانید که منشا ویروس کرونا در ووهان چین است اما بیشترین تلفات آن در ایالات متحده امریکا و هند که رقبای درجه یک چین است وارده کرده است. اکنون در چین هیچ گونه آثار کوید-19 دیده نمی شود همه امور زنده گی به حالت عادی برگشته ولی هنوز هم این مرض مهلک در هند و امریکا و سایر کشور ها از مردم آن قربانی می گیرند. از این واضیح معلوم می شود که چین رقیبان اش را توسط ویروس کرونا شکست داد. زیاد ترس می رود که در آینده ها جنگ بیولوژیکی آغاز نشود و کشور ها رقیبان سیاسی شان را توسط ویروس نابود بسازند. همه کشور های جهان باید از چین بخواهد که در این زمینه وضاحت ارایه کند و از کتمان حقیقت چشم پوشی نکند. اگر قرار باشد که چین چنین کاری را انجام داده باشد باید مورد تحریم های اقتصادی همه کشور های جهان قرار بگیرد و با این کشور داد و ستد متوقف شود. اگر این کار صورت نگیرد در آینده کشور های دیگر نیز سلاح های بیولوژیکی درست خواهند کرد و مردم جهان را نابود خواهند کرد. جنگ بیولوژیکی نسبت به جنگ سلاح های کیمیایی خطرناک تر است.

پاسخ