سلامتی

محققین بین المللی به ووهان رسیدند اما چه شواهدی را پیدا خواهند کرد؟

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

یک بس که اعضای تیم سازمان صحی جهان (دبلیو اچ او) که در مورد منشأ همه گیر کووید-۱۹ تحقیق می کند پس از ورود آنها به تاریخ ۲۵ جدی میدان هوایی ووهان را ترک می کند. [نیکولاس اسفوری/ای اف پی]

یک بس که اعضای تیم سازمان صحی جهان (دبلیو اچ او) که در مورد منشأ همه گیر کووید-۱۹ تحقیق می کند پس از ورود آنها به تاریخ ۲۵ جدی میدان هوایی ووهان را ترک می کند. [نیکولاس اسفوری/ای اف پی]

ووهان چین -- پس از تأخیر زیاد و کشمکش سیاسی بالاخره تیمی از تحلیلگران سازمان صحی جهان (دبلیو اچ او) یک سال پس از ظهور ویروس کرونا، برای تحقیقات در مورد منشأ ویروس کرونا به ووهان چین رسیدند.

این تیم بین المللی که از ۱۳ دانشمند متشکل شده است به روز پنجشنبه (۲۵ جدی) برای مأموریت خود فرود آمدند. آنها به محض رسیدن با مقامات چینایی در لباس محافظت شخصی روبرو شدند، سمپل آزمایش کرونا از آنها گرفته شدند و به هوتلی منتقل شدند که باید قبل از شروع کار خود به مدت دو هفته در آنجا قرنطین شوند.

بعضی ها بر سر این اختلاف دارند که ویروسی که دنیا را به زانو درآورد در سال ۱۳۹۸ در یک بازار گوشت در ووهان منشأ گرفته است، جایی که حیوانات وحشی به شمول خفاش ها به عنوان غذا فروخته می شدند.

از آن زمان به بعد، این همه گیر در سراسر جهان شیوع کرد که تاکنون تقریباً دو میلیون نفر را کشته است و ده ها میلیون نفر را مبتلا و اقتصاد جهانی را نابود کرده است.

محافظین امنیتی به تاریخ ۲۱ جدی سال ۱۳۹۸ روزی که چین اولین مورد مرگ بر اثر کووید-۱۹ را تائید کرد، در مقابل بازار عمده فروشی غذاهای دریایی هوانان در ووهان ایستاده اند. [نوئل سیلیس/ای اف پی]

محافظین امنیتی به تاریخ ۲۱ جدی سال ۱۳۹۸ روزی که چین اولین مورد مرگ بر اثر کووید-۱۹ را تائید کرد، در مقابل بازار عمده فروشی غذاهای دریایی هوانان در ووهان ایستاده اند. [نوئل سیلیس/ای اف پی]

راهروان پیاده به تاریخ ۱۲جدی در امتداد یک مرکز خرید در ووهان ولایت هوبی چین قدم می زنند. [نوئل سیلیس/ای اف پی]

راهروان پیاده به تاریخ ۱۲جدی در امتداد یک مرکز خرید در ووهان ولایت هوبی چین قدم می زنند. [نوئل سیلیس/ای اف پی]

به گفته دبلیو اچ او، پیدانمودن مسیر این ویروس از حیوانات به انسان ها برای جلوگیری از شیوع ها در آینده ضروری است.

اما رژیم چین با وجود اینکه به مدت ماه ها درباره مسؤلیت خود مذاکرات پرمشقت را انجام داد، از ورود این تیم در اواسط ماه جدی مانع شد -- این امر حساسیت سیاسی داستان منشأ ویروس را نشان می دهد که در میان کشورها اتهامات، حدس ها و انکارها را به وجود آورد.

در اواخر سال ۱۳۹۸ مقامات چینایی که از شیوع مرگبار این بیماری آگاهی داشتند، تقریباً به مدت یک هفته چیزی نگفتند، و به این ویروس اجازه دادند تا در ووهان تقویت شود و در سراسر جهان گسترش یابد، در حالیکه به طور قصدی شواهد این شیوع را پنهان کرده و یا از بین بردند.

مقامات ووهان در ابتدا تلاش کردند تا شیوع بیماری را پنهان کنند و بعداً هفته های باارزشی را سپری کردند که گویا این ویروس از انسان به انسان انتقال نمی شود.

در اوایل، مقامات چینایی با صراحت اعلام کردند که این شیوع در بازار غذاهای دریایی هوانان در ووهان آغاز شده است. اما معلومات چینایی در ماه جدی سال ۱۳۹۸ نشان داد که بسیاری از موارد ابتدایی هیچ ارتباطی را با بازاری نداشتند که بسته شده بود، این امر نشان می دهد که یک منبع در جای دیگری وجود داشته است.

داستان چین در ماه حمل دوباره تغیر کرد، زمانی که گاوو فو یک مقام ارشد کنترل بیماری های چین گفت که این بازار منبع نبود بلکه «قربانی» بود، مکانی که این مکروب در آن تکثر کرد.

اما چین از آن زمان بدینسو نتوانسته است که به طور علنی هیچ معلومات درستی را ارائه کند، که معلومات اندکی را در مورد نمونه های حیوانی و محیط زیستی که از بازار گرفته شده منتشر کند، تا بتواند به محققین کمک کند.

و این رژیم کارشناسان خارجی را کاملاً دور نگهداشته است.

تلاش برای تغیردادن روایت

بیجینگ از آغاز این بحران با ترویج نظریه های توطئه به طور فعال تلاش کرده است تا انتقادات از نقش خود در همه گیر ویروس کرونا را خنثی سازد، و در حالی گرفتار شده است که رسانه های خبری و اجتماعی را با معلومات دروغین آشکار درباره این ویروس، پر می کرد.

رژیم چین به عنوان بخشی از این تلاش ها به طور فعال روایت «اقدامات قهرمانانه» خود در مجادله با همه گیر کووید-۱۹ را تقویت می کند.

بیجینگ تلاش کرده است که در جریان این همه گیر فشار قدرت نرم خود را افزایش دهد -- با اینکه وعده داده است که واکسین های خود را با کشورهای رو به انکشاف به اشتراک بگذارد و «دیپلوماسی واکسین» را انجام دهد.

رسانه های دولتی قصد داشتند تا به جهانیان نشان دهند كه چین بیماری همه گیر را پشت سر گذاشته است، اما سفر دبلیو اچ او در حالی انجام می شود كه رژیم چین برای از بین بردن تجمع های تازه ویروس اقدام می كند.

بیش از ۲۰ میلیون نفر در شمال چین در قرنطین هستند و یک ولایت وضعیت اضطراری را اعلام کرده است زیرا این کشور به تاریخ ۲۵ جدی بعد از هشت ماه اولین مرگ خود بر اثر کووید-۱۹ را گزارش داد.

در همان روز، کمیسیون ملی صحت چین ۱۳۸مورد دیگر ابتلا را گزارش داد -- که از ماه حمل بدینسو در یک روز بلندترین تعداد است.

بیجینگ قصد دارد تا قبل از جشنواره سال جدید قمری در ماه آینده که صدها میلیون مسافر در سراسر کشور در حال حرکت خواهند بود، تجمع های محلی را از بین ببرد.

دبلیو اچ او در جستجوی پاسخ ها است

چین برای تحقیقات دقیقی متمرکز است که تیم دانشمندان دبلیو اچ او در مورد روایت ویروس آن خواهند کرد.

بیجینگ این نظریه را اتخاذ کرده است که گویا همه گیر در خارج از مرزهای چین آغاز شده است و ترجیح می دهد تا بر کنترل نسبتاً سریع این بحران صحت عامه تمرکز کند.

به عنوان مثال روزنامه دولتی «پیپلز دیلی» در اواسط ماه عقرب در یک پیام فیسبوک گفت که «تمام شواهد موجود نشان می دهند که ویروس کرونا در ووهان چین مرکزی شروع نشده است».

همچنان در ماه قوس بیجینگ یک مطالعه در مجله طبی ایتالوی را به سرعت پخش کرد که اظهار داشت ویروس کرونا کووید-۱۹ در ماه سنبله سال ۱۳۹۸ در ایتالیا در حال گسترش بود، که جزئیات مهم نتیجه گیری این تحقیق را حذف کرده و از ساینس سطحی و ناقص استفاده کرد تا که تردیدها درباره منشأ این شیوع را تقویت کند.

حقیقت این است که تمام شواهد به ووهان چین به عنوان مرکز این بحران جهانی، اشاره می کنند. که به همین دلیل تیم دبلیو اچ او مشتاق است که تحقیقات خود را در آنجا آغاز کند.

دبلیو اچ او قصد دارد تا در رابطه به مأموریت خود بارهای سیاسی را کم کند.

پیتر بین ایمبارک رهبر تیم دبلیو اچ او هشدار داد، «این می تواند یک سفر بسیار طولانی باشد تا ما کاملاً بفهمیم که چه اتفاق افتاده است.»

وی گفت، پس از سپری کردن قرنطین اجباری برای دو هفته در هوتل تیم خواهد توانست تا حرکت کند و شخصاً با همتایان چینایی ما ملاقات کند و به جاهای مختلفی خواهد رفت که ما بخواهیم از آنها بازدید کنیم».

ایمبارک گفت، «من فکر نمی کنم پس از این مأموریت اولیه پاسخ های واضحی داشته باشیم اما در راه خواهیم بود.»

وی افزود، «نظریه این است که تعدادی از مطالعات را پیش ببریم که قبلاً چندین ماه پیش طراحی و تصمیم گیری شده بود تا آنچه را که اتفاق افتاده است بهتر بفهمیم.»

پنهان کاری و شک ها

تحلیلگران می گویند، آنچه که دانشمندان اجازه دیدن آن را خواهند داشت یا توقع دارند که یک سال بعد پیدا کنند نیز در شک است. مقامات ممکن در یک واکنش اولیه از روی ترس شواهد مهم را از بین برده و تخریب کرده باشند.

پیتر دسزاک رئیس اتحادیه ایکوهیلت یک سازمان غیردولتی جهانی که بر جلوگیری از بیماری های ساری تمرکز می کند گفت، «هر شیوع به عین طریقه رخ می دهد. شیوع بی نظمی و ناکارآیی را به وجود می آورد.»

وی گفت، «آنها در بررسی حیوانات در اوایل کار خوبی را انجام ندادند.»

وی افزود، «در بعضی موارد آنها کاملاً باز اما در بعضی موارد دیگر پنهان کار بودند.»

دلایل پنهان کاری چین مشخص نیستند، اما حزب حاکم کمونیست در سرکوب کردن معلوماتی که از نظر سیاسی مخرب باشند، سابقه دارد.

خبردهندگان و خبرنگاران شهروند که جزئیات هفته های وحشتناک ویروس را در انترنیت به اشتراک گذاشتند، خاموش ساخته و یا زندانی شده اند.

دانیل لوسی یک اپیدمیولوژیست پوهنتون جیورج تاون که شیوع جهانی را از نزدیک پیگیری می کند گفت، بیجینگ برای جلوگیری از شرمساری در داخل کشور یا «بی حیثیتی» جهانی، شاید بخواهد خلاهای نظارتی یا تحقیقاتی را پنهان کند.

وی با افزودن اینکه ویروس در ماه قوس ۱۳۹۸ به سرعت در ووهان در حال گسترش بود و این نشان می دهد که ویروس خیلی پیش در گردش بود گفت، ممکن است که بازار ووهان حتی مسئله ای نیز نباشد.

به دلیلی که برای یک ویروس ممکن ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد که تغیرات لازمی را ایجاد کند تا در بین انسان ها بسیار ساری شود.

در ماه قوس چین این تردید را افزایش داد و گفت که تعداد موارد ویروس کرونا در آن زمان که در ووهان گردش می کردند، ممکن ۱۰ برابر بیشتر از تعداد رسمی بوده باشند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خبر های ویروس کرونا و واهان چین واقعاً خسته کن شده است. یک سال شد که ویروس است، قرنتین است و واهان چین است. بیخی خسته کن شده. کشور های جهان هر چه که قرنتین را وضع کرد اما نتوانست ویروس را مهار کند. اما مردم افغانستان هیچ قرنتین را رعایت نکردند ولی کمترین کیس های مثبت و مرگ و میر را داشتند. من فکر می کنم که اکثر کسانیکه فوت شدند از اثر کرونا نه بوده بلکه از ترس کرونا وفات کردند. ویروس کرونا را باید در ٰآغوش گرفت و از آن نترسید. مثل یک زکام عادی است. تشویش انسان را خراب می کند. نباید تشویش کرد.

پاسخ

خلاصه اینکه، چینایی ها افراد بسیار کثیف هستند. یکی از دلایل آن این است که آنها بیماری را به جهان منتقل کردند و دلیل دیگر آن این است که مردم جهان از غم همه گیر رنج می بردند، اما چینایی ها تحت نام رهایی یافتن از بیماری همه گیر جشن ها را برگزار می کردند. تقاضای اخلاق این بود که آنها به جای رقصها و جشن ها به بقیه جهان کمک کنند و در غم و اندوه آنها شریک شوند.

پاسخ