سلامتی

چین تحقیقات طبی را که نشان می دهد کووید-۱۹ از ایتالیا منشأ گرفته است پخش می کند

سلام تایمز

کارمندان طبی به تاریخ ۲۸ عقرب سال ۱۳۹۹ در انستیتوت کلینیکی کزل پلوکو در روم در کنار یک بیمار در بخش مراقبت ویژه برای بیماران کووید-۱۹ کار می کنند.

کارمندان طبی به تاریخ ۲۸ عقرب سال ۱۳۹۹ در انستیتوت کلینیکی کزل پلوکو در روم در کنار یک بیمار در بخش مراقبت ویژه برای بیماران کووید-۱۹ کار می کنند.

هفته گذشته، یک مطالعه در یک مجله طبی ایتالیا اظهار داشت که ویروس کرونا کووید-۱۹ در ماه سنبله سال ۱۳۹۸ در ایتالیا در حال گسترش بود، و نشان می دهد که این بیماری ممکن زودتر از آنچه که تصور می شد، فراتر از چین گسترش یافته باشد.

باوجود اینکه در مورد این تحقیقات نگرانی های بزرگی وجود دارند، رژیم چین سریعاً این خبرها را به نفع خود در رسانه های مختلف خود پخش کرد، و جزئیات مهم نتیجه گیری این تحقیق را حذف کرده و با استفاده از ساینس سطحی و ناقص، تردیدها درباره منشأ این شیوع را تقویت کرد.

مجله انستیتوت توموری گزارش داد، انستیتوت ملی سرطان در میلان ۹۵۹ نفر داوطلبان سالم را که در یک آزمایش تست سرطان شُش ثبت نام کرده بودند از سنبله ۱۳۹۸ تا حمل ۱۳۹۹ بررسی کرد. محققین دریافتند که ۱۱.۶٪ از آنها قبل از ماه حوت آنتی بادی های ویروس کرونا را تولید کرده بودند.

اولین بیمار کووید-۱۹ ایتالیا به تاریخ ۲ حوت سال گذشته در یک شهر کوچک در نزدیکی میلان تشخیص شد، اما بازسازی زنجیر شیوع ساینس دانان را پریشان کرده است.

ژائو لیجیان سخنگوی وزارت خارجه چین به تاریخ ۲۰ حمل در بیجینگ سؤالی را جواب می دهد. ژائو یکی از منابع اصلی معلومات نادرست رژیم چین بوده است. [گریگ بیکر/ای اف پی]

ژائو لیجیان سخنگوی وزارت خارجه چین به تاریخ ۲۰ حمل در بیجینگ سؤالی را جواب می دهد. ژائو یکی از منابع اصلی معلومات نادرست رژیم چین بوده است. [گریگ بیکر/ای اف پی]

یکی از جبهات مهم معلومات نادرست رژیم چین، کووید-۱۹ بوده است. در حالیکه بقیه جهان به دلیل کووید-۱۹ از قرنطین ها و مرگ ومیر فزاینده رنج می برد، بیجینگ و دستگاه رسانه ای آن قصد دارند نشان دهند که چین چگونه از این وضعیت برآمده است. این تصویر که به تاریخ ۲۵ اسد گرفته شده است تماشاگرانی را نشان می دهد که یک نمایش را تماشا می کنند، در حالیکه آنها در یک حوض آببازی در ووهان چین استراحت می کنند. [اس تی آر/ای اف پی]

یکی از جبهات مهم معلومات نادرست رژیم چین، کووید-۱۹ بوده است. در حالیکه بقیه جهان به دلیل کووید-۱۹ از قرنطین ها و مرگ ومیر فزاینده رنج می برد، بیجینگ و دستگاه رسانه ای آن قصد دارند نشان دهند که چین چگونه از این وضعیت برآمده است. این تصویر که به تاریخ ۲۵ اسد گرفته شده است تماشاگرانی را نشان می دهد که یک نمایش را تماشا می کنند، در حالیکه آنها در یک حوض آببازی در ووهان چین استراحت می کنند. [اس تی آر/ای اف پی]

اگر این تحقیق جدید دقیق باشد، ممکن نشان دهد که این ویروس قبل از تشخیص به اصطلاح «بیمار اول»، بدون هیچ علامتی در ایتالیا به شیوع آغاز کرده است.

پوهنتون سیانا برای همین مجله با عنوان «تشخیص غیر مترقبه آنتی بادی سارس-کووی-۲ در زمان پیش از همه گیر در ایتالیا» یک آزمایش مخصوص آنتی بادی سارس-کووی-۲ را انجام داد.

سارس-کووی-۲ اسم علمی ویروسی است که باعث بیماری کووید-۱۹ می شود.

جیووانی اپولون یکی از نویسندگان این مطالعه به رویترز گفت، این مطالعه نشان داد که چهار نفر در آزمایش آنتی بادی های خنثی‌ کننده این ویروس در اواسط ماه میزان مثبت بودند، به این معنی که آنها در اوایل ماه میزان مبتلا شده بودند.

اپولون گفت، «این نتیجه‌ گیری اصلی است: افراد بدون علامات بعد از آزمایشات مایعات خون نه تنها مثبت بودند بلکه دارای آنتی بادی هایی بودند که می توانند این ویروس را از بین ببرند.»

وی افزود، «این بدان معنی است که ویروس کرونا جدید می تواند تا مدت طولانی و با میزان مرگ و میر کم در بین مردم گردش کند، نه به دلیل اینکه از بین می رود بلکه دوباره افزایش می یابد.»

اما ساینس دانان ایتالیایی این مطالعه را با دقت بررسی می کنند.

ماسیمو گالی رئیس بخش کلینیکی بیماری های ساری در شفاخانه ساکو در میلان، که همچنان در مورد ویروس کرونا جدید تحقیق می کند، گفت که وی منتظر «تصدیق های واقعی» است.

وی به روزنامه لا ریپبلیکا ایتالیایی گفت، «این واقعاً سخت است كه تصور كنیم این ویروس چنان قدیمی است، همچنان به خاطری که نمی توانیم وضاحت دهیم كه چرا این بیماری خیلی زود شیوع ایجاد نكرده است. این یک ویروس انفجاری است، زمانی که به شفاخانه برسد در صورت عدم مدیریت آن باعث ده ها ابتلا می شود.»

احتمالات دیگری که می توان در نظر گرفت این است که آزمایشات مثبت کاذب بوده اند و در بعضی افراد ثابت شده است که پس از مبتلا شدن به ویروس معمولی کرونای زکام، آنتی بادی ها را علیه سارس-کووی-۲ تولید کرده اند.

علی رغم این نگرانی ها، رژیم چین سریعاً این خبرها را برای مطابقت با روایت معلومات دروغین خود نشر کرد.

دستگاه معلومات نادرست چین

چاینا دیلی یک روزنامه به زبان انگلیسی متعلق به حزب کمونیست چین، گزارش داد که «این مطالعه نشان می دهد که این ویروس ماه ها قبل از آنکه اولین بار در چین تشخیص شود، در ایتالیا وجود داشته است».

وقتی از ژائو لیجیان سخنگوی وزارت خارجه چین در مورد آخرین تحقیقات ایتالیا سؤال شد وی اظهار داشت که در مورد زمان و محل شیوع کووید-۱۹ گزارش های دیگری نیز وجود دارند.

وی به روز سه شنبه (۲۷ عقرب) در یک نشست خبری در بیجینگ گفت، «این مطالعه بار دیگر نشان داده است که ردیابی منشأ این ویروس یک مسئله پیچیده ساینسی است.»

ژائو در انتشار معلومات نادرست مربوط به کووید-۱۹ سابقه دارد.

به تاریخ ۲۳ حوت سال گذشته -- یک روز پس از آن که سازمان صحی جهان این شیوع را به عنوان همه گیر اعلام کرد -- وی یک ادعای ثابت نشده ای را توییت کرد مبنی بر اینکه گویا ارتش ایالات متحده «این ویروس را به ووهان مرکز این شیوع» آورده است.

ژائو همچنان مقالاتی از یک وبسایت توطئه‌ ای توییت کرد، که نشان می دهد این ویروس کرونا به جای چین از ایالات متحده منشأ گرفته است.

توییتر از آن زمان بدینسو این توییت ها و منابع آنها را بعنوان بسیار مخرب، بی ربط، خشونت آمیز و یا گمراه کننده شناسایی کرده است.

این مقاله چاینا دیلی به طور واضح بخشی از تلاش های بیجینگ برای تأثیرگذاری بر اذهان عامه در خارج از چین بود، زیرا توزیع بین المللی این روزنامه در حدود ۶۰۰ هزار و توزیع داخلی حدود ۳۰۰ هزار است.

این مقاله همچنان به تحقیقی اشاره داشت که در ماه سرطان توسط داکتر تام جفرسون در مرکز برای طب مبتنی بر شواهد (سی ای بی ام) در پوهنتون آکسفورد نشر شد.

تحقیقات وی که مورد بررسی دقیق قرار نگرفته است، می گوید که علایم کووید-۱۹ در نمونه های فاضلاب هسپانیا، ایتالیا و برازیل پیدا شده است که به زمان پیش از کشف آن در چین متعلق بوده است.

وی به روزنامه دیلی تیلیگراف گفت، «وضاحت فقط می تواند این باشد كه این عوامل به جایی رفت و آمد ندارند. آنها همیشه اینجا هستند و چیزی آنها را تحریک می کند، شاید تراکم انسان ها یا شرایط محیطی، و این همان چیزی است که ما باید بدنبال آن باشیم.»

مخفی کردن

چین سازمان صحی جهان را به تاریخ ۱۰ جدی سال ۱۳۹۸ از شیوع در ووهان اطلاع داد، اما پابندی وقت این رژیم به طور گسترده زیر سؤال رفته است.

بر اساس معلومات حکومت چین که توسط ساوت چاینا مارنینگ پوست (اس سی ام پی) مشاهده شده است، یک فرد ۵۵ ساله از ولایت هوبی ممکن اولین کسی باشد که به تاریخ ۲۶ عقرب سال ۱۳۹۸ با کووید-۱۹ مبتلا شده است.

آسوشیتدپریس در ماه حمل گزارش داد، سکوت از طرف مقامات چینایی در برابر مردم تقریباً برای یک هفته در ماه جدی، این فرصت را از جهانیان گرفت تا این فاجعه را در جوانه اش خنثی کنند.

مقامات چینایی مخفیانه می دانستند که یک شیوع مرگباری رخ داده بود اما به ووهان شهری که در مرکز شیوع واقع بود اجازه دادند که میزبان یک ضیافت بزرگی با حضور ده ها هزار نفر باشد، که این ویروس را در همه جهت ها گسترش داد.

این تاخیر به مدت شش روز -- از ۲۴ جدی تا ۲۹ جدی طول کشید. بالاخره رئیس جمهور شی جینپینگ به تاریخ ۳۰ جدی به مردم هشدار داد، اما بر اساس اسناد داخلی که بدست آسوشیتیدپریس آمده و طبق برآوردهای کارشناسان، تا آن زمان حداقل ۳۰۰۰ نفر در دوران خاموشی مبتلا شده بودند.

این تاخیر در وسط تقریباً دو هفته ای آغاز شد که طی آن مرکز چین برای کنترل و جلوگیری از بیماری ها هیچ موردی را از طرف مقامات محلی ثبت نکرد، حتی در حالیکه صدها بیمار مبتلا به کووید-۱۹ از ۱۵ جدی تا ۲۷ جدی در سراسر کشور بستری شده بودند.

مقامات چینایی فقط پس از تشخیص شدن اولین مورد در خارج از چین در تایلند به تاریخ ۲۳ جدی، شروع به آمادگی کردند.

سازمان صحی جهان در ماه ثور درباره جدول زمانی و منشأ این شیوع، دو تحقیق را راه اندازی کرد.

ساوت چاینا مارنینگ پوست (اس سی ام پی) به تاریخ ۲۳ عقرب گزارش داد، چین تعهد کرده است که از این تحقیقات پشتیبانی کند و ساینس دانان چینایی در هر دو تیم تحت رهبری سازمان صحی جهان دخیل هستند.

کارشناسان هشدار می دهند، با این حال، مؤفقیت و اعتبار این تحقیقات تا حد زیادی به معلوماتی بستگی دارد که این تیم ها بتوانند از داخل چین بدست آورند.

نیکولاس توماس یک استاد در پوهنتون بنام ستی یونیورستی در هانگ کانگ که در زمینه امنیت صحی تحقیق می کند به ساوت چاینا مارنینگ پوست (اس سی ام پی) گفت، «سوال این است که آیا معلومات دست اول گذاشته خواهند شد که توسط اعضای بررسی به طور مستقل جمع آوری شود و یا اینکه دسترسی آنها به این معلومات محدود خواهد شد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

چین با دروغ پراگنی هایش نمیتواند که حقیقت را کتمان کند. شیوع ویروس کرونا مثل آفتاب برای مردم روشن است که از کجا منشاء گرفت. علت شیوع کرونا خوردن گوشت های حرام و گوشت های حیوانات وحشی بود. چینایی های مردار خور گوشت همه زنده جان را نوش جان می کند، از گوشت تمساح گرفته تا گوشت سگ، گربه، مار، موش وغیر را میل می کنند.

پاسخ

بلی، مقاله خوشم آمد. این یک مقاله بسیار مفصل است و معلومات خوبی در آن شامل است. چینایی ها نباید خود شان را احمق بسازند. چین در برخی چیزها مانند تکنالوژی نام نیک دارد اما در قسمت کرونا، کارهای آنها کودکانه است. مردم بقیه جهان از کرونا رنج می بردند اما این چینایی های احمق برای آن جشن می گرفتند. اگر یک انسان در آسیا، امریکا، اروپا و بخش دیگر دنیا بمیرد، درد و اندوه آن باید توسط همه شریک شود. موضوع دیگر این است که لسان گزارش شما روان و زیبا است اما من یک پیشنهاد دارم که در لسان پشتو [تنها] مثل «یوازې» نوشته میشود، نه مثل «یواځې».

پاسخ