سلامتی

تیم تحقیقاتی بین المللی چین را به دریغ کردن معلومات در مورد منشأ کووید-۱۹ متهم کرد

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

پیتر بین ایمبارک در جریان یک کنفرانس خبری به تاریخ ۲۱ دلو برای اختتامیه بازدید یک تیم بین المللی از متخصصین سازمان صحی جهان (دبلیو اچ او) در ووهان چین صحبت می کند. [هکتور ریتامال/ای اف پی]

پیتر بین ایمبارک در جریان یک کنفرانس خبری به تاریخ ۲۱ دلو برای اختتامیه بازدید یک تیم بین المللی از متخصصین سازمان صحی جهان (دبلیو اچ او) در ووهان چین صحبت می کند. [هکتور ریتامال/ای اف پی]

بیجینگ -- مقامات چینایی از فراهم کردن معلومات ابتدایی به محققین سازمان صحی جهان (دبلیو اچ او) در مورد موارد اولیه کووید-۱۹ انکار کرده و تیم بین المللی متخصصین را که منشأ این همه گیر را بررسی می کردند، عصبانی کردند.

عدم شفافیت بیجینگ پس از ماه ها انکار ها، دروغ ها، پایکشی ها و ایجاد کردن سردرگمی درباره منشأ ویروس کرونا تعجب آور نیست.

تاریخ نویسی دوباره توسط رژیم چین و سپس چشم پوشی از نقشی که دروغ های این رژیم در گسترش این بیماری کشنده ایفا کرده است، پیش از هر جای دیگر در ووهان -- که نقطه صفری این همه گیر است، رخ می دهد.

تیم دبلیو اچ او هفته گذشته مأموریت یک ماهه خود به ووهان را بدون هیچ نتیجه گیری نهایی به پایان رسانید.

یک کارمند صحی به تاریخ ۱۹ دلو از یک مرد نمونه آزمایش را برای آزمایش ویروس کرونا کووید-۱۹ در یک شفاخانه در ووهان ولایت مرکزی هوبی چین می گیرد. [هکتور ریتامال/ای اف پی]

یک کارمند صحی به تاریخ ۱۹ دلو از یک مرد نمونه آزمایش را برای آزمایش ویروس کرونا کووید-۱۹ در یک شفاخانه در ووهان ولایت مرکزی هوبی چین می گیرد. [هکتور ریتامال/ای اف پی]

این تصویر که به تاریخ ۴ جدی سال ۱۳۹۹ گرفته شده است، افراد بدون ماسک را در چین نشان می دهد که با فرارسیدن کریسمس مقابل یک ساختمان چراغان شده کریسمس بیرون از یک مرکز تجارتی در شانگهای عکس سیلفی می گیرند. [اس تی آر/ای اف پی]

این تصویر که به تاریخ ۴ جدی سال ۱۳۹۹ گرفته شده است، افراد بدون ماسک را در چین نشان می دهد که با فرارسیدن کریسمس مقابل یک ساختمان چراغان شده کریسمس بیرون از یک مرکز تجارتی در شانگهای عکس سیلفی می گیرند. [اس تی آر/ای اف پی]

پیتر بین ایمبارک که مأموریت متخصصین دبلیو اچ او در ووهان را رهبری می کرد به ای اف پی گفت، «ما معلومات بیشتری می خواهیم. ما معلومات بیشتری را خواسته ایم.»

وی گفت، «یک نوع عصبانیتی موجود است اما همچنان از نظر اینکه چه ممکن است و در کدام نقطه زمانی، ترکیبی از توقعات واقع بینانه وجود دارد.»

بین ایمبارک گفت، تیم می خواست به معلومات ابتدایی در مورد موارد اولیه بیماری، به شمول سینه و بغل، زکام و تب دسترسی پیدا کند، که احتمالاً کووید بوده اند.

قبل از این مأموریت، دانشمندان چینایی سیستم های خود را اسکن کرده و ۷۲۰۰۰ مورد از این نوع را بین ماه های میزان و جدی شناسایی کرده بودند.

آنها برای مشخص کردن اینکه آیا ممکن است که این موارد کووید بوده باشند یا خیر مجموعه های از معیارها را تطبیق کرده بودند، که این لیست را فقط به ۹۲ موارد که به نظر آنها ارزش بررسی داشتند پائین آوردند.

بین ایمبارک گفت، اما درخواست تیم برای معیارهای خاص مورد استفاده، بی فایده بود.

وی گفت، «ما تلاش می کنیم پروسه به دست آمدن ۹۲ از ۷۲۰۰۰ را بدانیم» و گفت که درخواست برای دسترسی به معلومات ابتدایی تطبیق کردن «معیارهای آسانتری را ممکن می ساخت، پس ما برای کار خود یک عدد بزرگی داریم».

حدود حصه سوم از این بیماران یا فوت کردند یا از اشتراک کردن در این مطالعه خودداری کردند، در حالیکه مقامات چینایی طی ماه های اخیر آزمایش سیرولوژی آنتی بادی را روی ۶۷ نفر تطبیق کردند. نتیجه همه آنها برای کووید-۱۹ منفی بود.

چندین نفر از متخصصین دبلیو اچ او مطمئن بودن این آزمایش های پس از مدت طولانی پس از ابتلای احتمالی زیر سؤال بردند. آنها گفتند، آنتی بادی ها در مدت تاخیر می توانستند به سطوح غیرقابل تشخیص برسند.

ریسمان دیپلوماتیک

اعضای تیم مجبور بوده اند تا از یک ریسمان دیپلوماتیک عبور کنند.

ایالات متحده، بریتانیا و دیگران از تاخیر در فرستادن تیم دبلیو اچ او به ووهان به شدت انتقاد می کردند، و این مأموریت بیش از یک سال پس از ظهور اولین موارد انجام داده شد.

جیک سولیوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده به روز شنبه (۲۵ دلو) در مورد تحقیقات رژیم چین در مورد کووید-۱۹ «نگرانی های عمیق» را ابراز داشت و از این رژیم خواست تا «معلومات خود از اولین روزهای شیوع را در دسترس قرار دهد».

محققین دبلیو اچ او تلاش کرده اند که توقعات از مأموریت حقیقت یابی خود را کاهش دهند و گفتند که تحقیق اولیه فقط -- یک آغاز بود.

اما انتظار برای یک سال و بالاخره چهار هفته در چین در مورد آنچه که بعضی ها بعنوان یک سفر روابط عامه با کنترل دقیق می دانستند، فقط سؤالات بیشتری را ایجاد کرده و تنش ها میان چین و بقیه جهان را افزایش داد.

مقامات چینایی به جای اینکه در حقیقت یابی کمک کنند، در عوض آنها در منحرف کردن مسؤلیت و جلب کردن توجه به پاسخ «قهرمانانه» چینایی ها و بهبود اقتصادی تمرکز کرده اند.

بیجینگ به طور مکرر نظریه هایی مبنی بر این مطرح کرده است که ویروس به چین از طریق بسته بندی تولیداتی مانند غذای منجمد بحری آورده شده است -- که سازمان صحی جهان از آن صرف نظر نکرده است -- یا بدون ثبوت گفتن اینکه ویروس از ایتالیا یا ایالات متحده منشأ گرفته است.

متخصصین می گویند، این بیماری از خفاش ها منشأ گرفته و از طریق یک پستاندار دیگر به انسان منتقل شده است.

تیدروس ادهانوم گبریسوس رئیس عمومی دبلیو اچ او در کنار بین ایمبارک در یک کنفرانس خبری در جینیوا به تاریخ ۲۴ دلو، از این تیم برای انجام دادن «یک کار علمی بسیار مهم در شرایط بسیار دشوار» ستایش کرد.

وی با افزودن اینکه «همه فرضیه ها باز باقی می مانند» گفت، «برخی سؤالات مطرح شده اند که آیا برخی از فرضیه ها صرف نظر شده اند یا خیر».

تیدروس گفت، «برخی از این كارها ممكن از صلاحیت و ساحه کاری این مأموریت خارج باشد. ما همیشه گفته ایم که این مأموریت همه پاسخ ها را پیدا نخواهد کرد، اما معلومات مهمی را اضافه کرده است که ما را به فهمیدن منشأ این ویروس نزدیکتر می سازد.»

'به هیچ کسی اعتماد نکنید'

وال استریت ژورنال به تاریخ ۲۴ دلو گزارش داد، اما مقامات چینایی با رد کردن درخواست های دبلیو اچ او برای ارائه کردن معلومات در مورد ۱۷۴ مورد کووید-۱۹ که چینایی ها از مرحله اولیه شیوع در ووهان شناسایی کرده بودند، مانع تحقیقات می شوند.

مقامات و دانشمندان چینایی نتایج و تحلیل و تجزیه گسترده ای از معلومات در مورد موارد ارائه کرده و معلومات و تحلیل و تجزیه ارزیابی جستجوها را از طریق تاریخچه طبی چندین ماه قبل از آنکه شیوع ووهان شناسایی شود، فراهم کرده اند.

اعضای تیم گفتند، تیم دبلیو اچ او اجازه نداشت که معلومات اساسی را مشاهده کنند، که به تیم امکان فراهم می کرد تا تحلیل و تجزیه مستقل خود را انجام دهد.

دومینیک دویر یک مایکروبیولوژیست استرالیایی در تیم دبلیو اچ او گفت، «آنها چند نمونه را به ما نشان دادند، اما این با انجام دادن همه آنها یکسان نیست که بررسی استندرد اپیدمیولوژیک همین است.»

اعضای تیم گفتند، فراهم نمودن چنین معلومات – که هوئت در آن ناشناس اما تفکیک شده باشد -- به عنوان بخشی از تحقیقات دبلیو اچ او یک طریقه استندرد است.

بعضی از محققین دبلیو اچ او تبادلات داغ را در مورد عدم جزئیات توضیح کردند.

تئیا فیشر یک اپیدمیولوژیست دنمارکی در میان محققین دبلیو اچ او به تاریخ ۲۱ دلو گفت، «بعضی اوقات احساسات بسیار بلند رفته است. من یک دانشمند هستم و به معلومات اعتماد دارم. من به شواهد مستند بر اساس معلومات اعتماد دارم؛ من فقط به آنچه که کسی به من می گوید اعتماد ندارم.»

وی گفت، «این واضح است که ویروس قبل از پدیدار شدن اولین موارد کلینیکی جدی، در میان مردم پخش شده است.»

فیشر گفت، «بالای این فرضیه فشار زیادی وجود دارد که ویروس اینجا در ووهان آغاز شده است، با اینکه موارد پراکنده ای در سراسر جهان ثبت شده اند، اما من فکر می کنم شواهد علمی که در سایر نقاط جهان دیده ام هنوز به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

کوید 19 به برخی کشور های جهان به یک گاو شیری تبدیل شده و هنوز هم در مورد این پدیده اعلانات انجام میدهید. اکنون نه مردم ماسک استفاده می کنند و نه هم قرنتین را رعایت می کنند.

پاسخ

چین توانست که از طریق پخش کردن ویروس کوید 19 ایالات متحده امریکا را شکست دهد و در آینده نزدیک این کشور به بزرگترین اقتصاد جهان مبدل می شود. چین همچنان در تلاش است که از لحاظ نظامی نیز خود را تقویت کند و در حال ساختن سلاح های است که حتی امریکا و روسیه ندارد.

پاسخ

مخفی نگه داشتن اطلاعات از رسانه های بین المللی تخطی از قانون است. چین مکلف است که با همه رسانه ها اطلاعات را شریک سازد. اگر چین این کار را نکند حکومت چین به دیکتاتوری متهم می شود و نظام چین در زمره نظام های دیکتاتور محسوب می شود.

پاسخ

اکنون شما فکر می کنید که رژیم چین یک رژیم دیکتاتور نیست؟ به نظرشما دیکتاتور شاخ دارد یا دم؟ چین نه تنها دیکتاتور است، بلکه حامی تروریسم نیز است. من از کسی شنیدم که مخالفان دولت ریموت کنترول های مواد منفجره را که در چین ساخته شده بود از طريق پاکستان بدست أورده و سپس طالبان در انجام دادن انفجارهای بمب ها از آن استفاده می کردند.

پاسخ

آهسته آهسته همه چیز برملا می شود که چین در عقب ویروس کوید 19 بوده و ویروس را به کل جهان نشر کرد تا اینکه بوسیله فروش ادویه و وسایل طبی و همچنان واکسین پول بدست بیاوردو قدرت اقتصادی جهان شود. اگر چین در ساختن و نشر کردن ویروس متذکره دخیل نیست پس چرا از دادن معلومات به رسانه ها خودداری می کند. نظام های سرمایه داری همین گونه است. به خاطر بدست آوردن پول حکومت ها آماده است که جان انسان های بیگناه را بگیرد. در ویروس کوید 19 حتی هزار ها تن از چینایی ها نیز تلف شدند. بناءً چینایی ها نیز باید بر ضد حکومت خود به ایستد و حکومت را سرنگون کند و یک حکومت که خدمت گار ملت باشد انتخاب کند.

پاسخ