سلامتی

چین تلاش می کند تا جهان را قناعت دهد که این کشور 'قربانی' کووید-۱۹ است

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

یک کارگر از چوکات های تخت خواب در حالی می گذرد که کارگران تأسیساتی را در بزرگترین شفاخانه مؤقتی ووهان ویران می کنند که در ماه سرطان سال گذشته برای تداوی مبتلایان به کووید-۱۹ اعمار شده بود. [اس تی آر/ای اف پی]

یک کارگر از چوکات های تخت خواب در حالی می گذرد که کارگران تأسیساتی را در بزرگترین شفاخانه مؤقتی ووهان ویران می کنند که در ماه سرطان سال گذشته برای تداوی مبتلایان به کووید-۱۹ اعمار شده بود. [اس تی آر/ای اف پی]

ووهان -- پس از انکارها، دروغ ها، تأخیرهای عمدی و پیچیدگی در مورد منشأ ویروس کرونا برای ماه ها، حالا بیجینگ با اینکه تلاش می کند تا جهان را قناعت دهد که چین قربانی همه‌گیر کووید-۱۹ است، تلاش های معلومات نادرست خود را به یک سطح جدیدی می برد.

این تاریخ نویسی دوباره و پاک کاری متعاقب نقشی که دروغ های بیجینگ در گسترش این بیماری کشنده بازی کرده است، برای نخستین بار در ووهان اتفاق می افتد که مرکز ظهور این همه گیر بوده است.

رسانه های دولتی چین در یک تلاش برای تغیرکردن حقیقت بسیار سخت کار می کنند و در مورد پیروزی رژیم بر کووید-۱۹ داستان های مکرر را نشر می کنند.

لوتس روان یک محقق در لابراتوار شهروند در پوهنتون تورنتو در اواسط ماه جدی به نیویارک تایمز گفت، هدف حکومت این است که «در مورد خاطرات مجموعی از همه گیر ویروس کرونا یک نسخه مورد تائید دولت را برای مردم ایجاد کند».

یک کارمند صحی پس از معالجه مریضان کووید-۱۹ در یک شفاخانه در ووهان چین به تاریخ ۲۹ حوت سال گذشته، در جریان همه گیر جهانی که رژیم چین می خواهد تا جهان آن را فراموش کند، از پنجره اتاق تبدیلی لباس به بیرون نگاه می کند. [اس تی آر/ای اف پی]

یک کارمند صحی پس از معالجه مریضان کووید-۱۹ در یک شفاخانه در ووهان چین به تاریخ ۲۹ حوت سال گذشته، در جریان همه گیر جهانی که رژیم چین می خواهد تا جهان آن را فراموش کند، از پنجره اتاق تبدیلی لباس به بیرون نگاه می کند. [اس تی آر/ای اف پی]

به تاریخ ۴ دلو یک سال پس از آنکه شهر ووهان قرنطین شد تا جلوی گسترش کووید-۱۹ گرفته شود، راهروان پیاده از بازار مسدود عمده فروشی غذای دریایی هوانان در ووهان چین می گذرند. [هکتور ریتامال/ای اف پی]

به تاریخ ۴ دلو یک سال پس از آنکه شهر ووهان قرنطین شد تا جلوی گسترش کووید-۱۹ گرفته شود، راهروان پیاده از بازار مسدود عمده فروشی غذای دریایی هوانان در ووهان چین می گذرند. [هکتور ریتامال/ای اف پی]

ٰیک زنی که در بیرون از دوکان خود که غذای گوشت مرغ را می فروشد در یک بازار در ووهان ایستاده است ثابت می سازد که روایت بیجینگ ترویج شده است.

وی به بی بی سی نیوزآور گفت، «این بیماری از کشورهای دیگر آمده است؛ چین قربانی آن است.»

همسایه اش در ماهی فروشی موافقت کرد.

وی بدون ارائه کردن جزئیات در مورد ادعای خود گفت، «این ویروس از ووهان نیست. از امریكا آمده است.»

در حالیکه همه جهان به مجادله با همه گیر ادامه می دهد، طی قسمت زیادی از سال گذشته بیجینگ تلاش می کرد تا روایت همه گیر کووید-۱۹ را به عنوان یک پیروزی بزرگ چین نشان دهد با اینکه زندگی در ووهان که زمانی مرکز ویروس بود، را نشان می داد که به حالت عادی برگشته و اقتصاد رشد می کند.

امروز ووهان به شهر قرنطین شده ارواح یک سال پیش شباهت ندارد، با اینکه کلوپ های شبانه و نواحی خریداری پر ازدحام و وسایل ترانسپورت عامه و پارک ها با مردم پر می باشند.

یک دونده بی ماسک حدود ۲۰ ساله به نام وانگ به ای اف پی گفت، «زندگی اکنون مثل قبل است.»

هوانگ جینبین ۷۶ ساله، در سال گذشته ۶۷ روز را در مجادله با کووید-۱۹ در شفاخانه گذراند که از دهنش خون می آمد و منتظر مرگ بود.

وی به ای اف پی گفت، «هنگامی که شب چشمانم را می بستم، مطمئن نبودم که دوباره چشم های خود را باز کنم.»

وی مانند بسیاری از هموطنان خود از «تلاش های بزرگ» حکومت و اتباع چین برای مهار کردن همه گیر که ووهان نمونه آن است، ابراز فخر می کند.

هوانگ گفت، «ما از نتایج می توانیم بگوییم كه پالیسی حکومت درست بوده است؛ همكاری شهروندان ووهان درست بوده است. من با دیدن این همه‌گیر در سراسر جهان احساس درد می کنم.»

ارتش سانسور

قرنطین ووهان را به عنوان یک «مؤفقیت» یادکردن از واقعیت دور است زیرا کووید-۱۹به سرعت به سایر نقاط چین گسترش یافته و هنوز به نابودی جهان ادامه می دهد.

اما رهبران چین علاقه ندارند که اشتباهات خود را بپذیرند و یا اعتراف کنند.

بجای آن، حکومت با اینکه یک روایت تبلیغاتی رسمی را -- با بازیگری ووهان -- تقویت کرده است بالای یک پاسخ «قهرمانانه» و بهبود چین تمرکز می کند.

دیوید باندورسکی یکی ار رؤسای پروژه رسانه ای چین که یک برنامه تحقیقاتی وابسته با پوهنتون هانگ کانگ است گفت، «پاسخ چین به عنوان یک پیروزی بزرگ حزب کمونیست چین نشان داده شد».

وی به نیویارک تایمز گفت، «این داستان برای رهبران چین نوشته شده است.»

این روزنامه گزارش داد، حکومت برای اطمینان از اینکه این داستان زیر سؤال قرار نگیرد، در هفته های اخیر یک ارتش سانسور را اعزام کرده است تا انترنیت را از هر آنچه در مورد شیوع ووهان مهم باشد پاک کند. عبارت هایی مانند «اولین سالگرد» و «معلومات دهنده» گاهی از وبسایت های چینایی حذف می شوند.

نیویارک تایمز گزارش داد، «به گفته ژورنالستان چینل های رسانه های تحت حمایت دولت که در مورد این حکم آگاه شده بودند، یک حکم تبلیغاتی اخیر پوشش خبری سالگرد شیوع همه گیر را به صراحت ممنوع کرد».

سالگرد قرنطین ۷۶ روزه ووهان به تاریخ ۴ دلو بدون هیچ نوع اعلامیه های رسمی دولت و کمترین یادآوری در رسانه های تبلیغاتی دولت، به ساده ترین شکل گذشت.

یک تبصره در بیجینگ نیوز در حالیکه از فداکاری های ووهان -- و تهدید مداوم ویروس یادآوری می کرد، «عدم اطمینان» را اظهار کرد با اینکه قرنطین خشونت آمیز را به عنوان یک الگو برای جهانیان توصیف کرد.

در تبصره آمده است، «ما نتایج همه گیر را که به سختی به دست آوردیم نباید به دلیل بی اعتنایی از دست دهیم و نگذاریم که این همه گیر دوباره برگردد.»

این تبصره افزود، «به ووهان احترام بگذارید. به مردم قوی و نترس چین احترام بگذارید!»

مقامات چینایی 'بسیار تحت تأثیر هستند'

در هفته های اخیر، با رسیدن کارشناسان سازمان صحی جهان (دبلیو اچ او) برای تحقیق در مورد منشأ ویروس کرونا به ووهان، تلاش های بیجینگ سریعتر شده است.

پس از آنکه رژیم چین از آمدن تیم بین المللی ۱۳ دانشمندان در اواسط ماه جدی مانع شده بود، آنها به تاریخ ۲۵ جدی به ووهان رسیدند و قرار است به روز پنجشنبه (۹ دلو) از قرنطین ۱۴ روزه بیرون شوند.

در حالیکه تیم دبلیو اچ او در ووهان به سر می برد، اقارب کشته شدگان بر اثر ویروس کرونا در این شهر می گویند که مقامات چینایی گروپ رسانه اجتماعی آنها را حذف کرده و بالای آنها فشار می آورند تا خاموش شوند.

ژانگ های یکی از اعضای این گروه و از منتقدین جدی بر مهارکردن این شیوع به روز چهارشنبه گفت، یک گروپ رسانه اجتماعی ویچت (WeChat) که طی یک سال گذشته توسط ۸۰ تا ۱۰۰ نفر از اعضای خانواده استفاده می شد، حدود ۱۰ روز قبل ناگهان بدون هیچ وضاحتی حذف شد.

ژانگ ۵۱ ساله كه پدرش در اوایل همه گیر کووید-۱۹ درگذشت گفت، «این نشان می دهد كه مقامات چینایی بسیار تحت تأثیر هستند. آنها می ترسند كه این خانواده ها با کارشناسان دبلیو اچ او در تماس خواهند شد».

وی افزود، «هنگامی كه تیم دبلیو اچ او به ووهان داخل شد، مقامات این گروپ را به زور حذف كردند. در نتیجه تماس ما با بسیاری از اعضای آن قطع شد.»

اقارب دیگر حذف شدن این گروپ را تائید کردند.

یکی دیگر از اعضای خانواده که یک شخص متقاعد است و می گوید که دختر بالغ وی در ماه جدی سال گذشته بر اثر این ویروس درگذشت به ای اف پی گفت كه مقامات هفته گذشته وی را احضار كرده و به وی هشدار دادند كه «با رسانه ها صحبت نكند و توسط دیگران مورد استفاده قرار نگیرد».

وی با اینکه برای اخفای هوئتش خواهش کرد افزود، مقامات به روز سه شنبه به خانه اش آمدند «و همان قصه سابقه را گفتند و ۵۰۰۰ یوین چینایی (۷۷۵ دالر) را به عنوان 'اکرامیه' به من دادند».

ممانعت رسمی

اقارب کشته شدگان مقامات حکومتی ووهان و ولایت هوبی را متهم می كنند كه کووید-۱۹ را گذاشتند تا از کنترل خارج شود. آنها می گویند، مقامات در تلاش برای پنهان كردن شیوع کووید-۱۹ هنگامیكه شیوع آن برای اولین بار در ماه قوس ۱۳۹۸ در این شهر ظهور کرد، در آگاه ساختن مردم و پاسخ دادن به شیوع نامؤفق بوده اند.

بر اساس آمار رسمی چین، کووید-۱۹ تقریباً ۳۹۰۰ نفر را در ووهان کشت که اکثریت مطلق مجموعاً ۴۶۳۶ کشته شدگانی را تشکیل می دهد که چین گزارش کرده است.

بسیاری از اقارب به این آمار اعتماد ندارند و می گویند که کمبود آزمایشات در روزهای بی نظم شیوع به این معنی است که ممکن بسیاری از مردم بدون تائید ابتلا به این بیماری مرده باشند.

در سطح جهانی تاکنون بیش از دو میلیون نفر مرده اند.

رژیم چین تلاش کرده است تا انتقادات در مورد خسارات هولناک انسانی و اقتصادی در سراسر جهان را خنثی سازد، با اینکه بدون ثبوت ادعا می کند که این ویروس از جای دیگر منشأ گرفته است.

حزب کمونیست چین (سی سی پی) هر چیزی را که حکومتداری آن را ضعیف جلوه دهد مخفی می کند، و روزهای اوایل این شیوع به عنوان یکی از حساس ترین موضوعات در چین باقی مانده است.

باور بر این است که این ویروس از خفاش ها منشأ گرفته و در ابتدا از یک بازار گوشت در ووهان گسترش یافته است که حیوانات وحشی به عنوان غذا فروخته می شد.

چیز دیگری معلوم نیست و این واضح نیست که با توجه به سابقه پنهان کاری، معلومات نادرست و تأخیرهای بیجینگ، تیم دبلیو اچ تا چه حد خواهد توانست که کشف کند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

چین را بگذار به بسیار از کشور های جهان که حتی انقدر قربانی کوید ۱۹ نشده اند این ویروس یک بهانه خوب بوده است. هنوز هم بسیار از کشور های جهان در قرنتین به سر می برد. در حالیکه اکنون هیج کس قرنتین را مراعات نمی کنند. چین هم از طریق وسایل طبی مخصوص کرونا خیلی پول بدست آورد و برخی کشور های فقیر مانند افغانستان هم از کشور های جهان کمک دریافت کردند که اینها را به فقرا و نیامندان توزیع می کند ولی همه شان مقامات حکومت حیف میل کردند.

پاسخ