سلامتی

رهبران جهان خواستار شفافیت از چین در مورد شیوع ویروس کرونا شدند

سلام تایمز و ای اف پی

در تصویر دیده می شود که، منسوبین امنیتی که لباس های محافظتی را پوشیده اند به تاریخ ۲۳ حمل، در مقابل شفاخانه ووهان لایشنشان در شهر ووهان، چین، ایستاده اند. [نوئل سیلیس/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، منسوبین امنیتی که لباس های محافظتی را پوشیده اند به تاریخ ۲۳ حمل، در مقابل شفاخانه ووهان لایشنشان در شهر ووهان، چین، ایستاده اند. [نوئل سیلیس/ای اف پی]

برلین -- در حالیکه بیجینگ با فشار زیاد بر سر مدیریت این بحران مواجه است، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، به روز دوشنبه (۱ ثور) از رژیم چین خواست که تا حد ممکن در مورد فاجعه ویروس کرونا شفاف باشد.

منتقدین این کشور را به دلیل پائین نشان دادن مقیاس و دامنه این شیوع متهم كردند که برای اولین بار در اواخر سال گذشته ظهور کرد، در حالی كه نظریه ها حدس می زنند كه این ویروس ممکن از یک لابراتوار بروز كرده باشد.

مرکل خواستار کسب اطلاعات بیشتر درباره روزهای اولیه شیوع این بیماری شد که در ووهان چین سرچشمه گرفته است.

مرکل روز دوشنبه به خبرنگاران در برلین گفت، «من معتقدم که چین هرقدر درباره داستان منشأ این ویروس شفاف تر باشد، برای هرکس در جهان بهتر است تا از آن درس بگیرند.»

به گفته دانشمندان چینایی، این ویروس احتمالاً نخست در یک بازار گوشت که فروشندگان در آن گوشت حیوانات وحشی می فروختند، به انسان ها منتقل شد.

نظریه هایی مبنی بر اینکه این ویروس از یک لابراتوار ویروس شناسی نهایت-امن در ووهان ناشی شده است توسط مقامات ایالات متحده به شمول مایک پومپئو وزیر امور خارجه مطرح شده است.وی گفته است که تحقیقات درباره نحوه «ورود این ویروس به جهان» انجام می شود.

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه، هفته گذشته به فایننشال تایمز گفت، این «ساده گی» است که فکر کنیم چین به خوبی این فاجعه را کنترل کرده است و افزود، «به طور واضح اتفاقاتی رخ داده است که ما در مورد آنها نمی دانیم.»

در بریتانیا، دومینیک راب، وزیر امور خارجه گفت، چین در مورد شیوع ویروس کرونا با «سؤالات سختی» روبرو خواهد شد، یعنی «چگونه به وجود آمد و چگونه زودتر متوقف نشد».

در همین حال، استرالیا خواستار تحقیقات مستقل در مورد واکنش جهانی به این بیماری شده است.

وزیر خارجه این کشور گفته است كه این كشور در مورد بازنگری كه بخشی از آن، پاسخ چینایی ها به این بیماری را بررسی كند، «اصرار خواهد كرد».

عدم تحرک

مقامات چینایی متهم شده اند که در ابتدا این شیوع را کمرنگ نشان داده اند، و هفته گذشته مقامات ووهان در شمارش تعداد کشته شدگان بر اشتباه خود اعتراف کردند و این آمار را ۵۰٪ بلند بردند.

آسوشیتدپریس به تاریخ ۲۷ حمل گزارش داد، سکوت از طرف مقامات چینایی در مورد کووید-۱۹ در برابر مردم تقریباً برای یک هفته، برای جهانیان به قیمت یک فرصت برای خنثی کردن این فاجعه در جوانه اش، تمام شد.

مقامات چینایی مخفیانه می دانستند که یک شیوع مرگباری رخ داده بود، اما به ووهان، شهری که در مرکز آن واقع بود، اجازه داد که میزبان یک ضیافت بزرگی با حضور ده ها هزار نفر باشد، که این ویروس را در همه جهت ها گسترش داد.

این تاخیر شش روز طول کشید – از ۲۴ جدی تا ۲۹ جدی. بالاخره رئیس جمهور شی جینپینگ به تاریخ ۳۰ جدی به مردم هشدار داد، اما بر اساس اسناد داخلی که بدست آسوشیتیدپریس آمده و طبق برآوردهای متخصصین، تا آن زمان حداقل ۳۰۰۰ نفر در دوران خاموشی مبتلا شده بودند.

از چین، این ویروس در سراسر این سیاره گسترش یافت و زندگی را با خطر مواجه کرد و باعث هزینه های غیرقابل بیان انسانی و اقتصادی شد.

تا روز سه شنبه (۲ ثور)، بیش از ۲.۴ میلیون مورد ویروس کرونا، همراه با ۱۷۰ هزار مورد مرگ و میر ثبت شده اند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

همه کشور های جهان باید با هم یکجا شوند و در مورد شیوع کرونا از از این کشور پاسخ روشن بخواهند. وقتی ویروس کرونا در چین کشف شد، چرا حکومت چین به جهان بخاطر خطرناک بودن این ویروس خبر نداد؟ و اکنون این کشور چگونه این ویروس را مها کرد که کشور های قدرت مند دیگر جهان مثل امریکا، فرانسه، آلمان و یگران نمیتوانند آن را مهار کنند؟ چین باید در این زمینه پاسخ روشن ارایه کند. اگر چین پاسخ روشن را در مورد شیوع یافتن ویروس کرونا ارایه نکرد، همه کشور های جهان روبط دیپلوماتیک اش را با چین قطع نمایند و تعزیرات اقتصادی را بالای چین وضع کنند.

پاسخ