سلامتی

پنهان کاری بیجینگ در ماه جدی منجر به گسترش فاجعه بار کووید-۱۹ شد

سلام تایمز

این تصویر در سال ۱۳۸۸ نشان می دهد که هزاران مسافر بعد از تجلیل های سال نو برای برگشت به خانه هایشان با عجله وارد ایستگاه قطارها در ووهان می شوند تا به قطارهای مربوطه خود برسند. در ماه جدی سال ۱۳۹۸، مقامات چینایی با وجود دانستن از شیوع مرگبار کووید-۱۹ در این شهر، به همین جشنواره اجازه دادند که برگزار شود. [ایس تی آر/ای اف پی]

این تصویر در سال ۱۳۸۸ نشان می دهد که هزاران مسافر بعد از تجلیل های سال نو برای برگشت به خانه هایشان با عجله وارد ایستگاه قطارها در ووهان می شوند تا به قطارهای مربوطه خود برسند. در ماه جدی سال ۱۳۹۸، مقامات چینایی با وجود دانستن از شیوع مرگبار کووید-۱۹ در این شهر، به همین جشنواره اجازه دادند که برگزار شود. [ایس تی آر/ای اف پی]

بیجینگ -- خبرگزاری آسوشیتدپریس در این هفته گزارش داد كه، سکوت تقریباً برای یک هفته توسط مقامات چینایی به مردم در مورد ویروس کرونا کووید-۱۹، فرصتی برای خنثی کردن این فاجعه در همان جوانه را از جهانیان گرفت.

مقامات چینایی مخفیانه می دانستند که یک شیوع مرگباری رخ داده بود، اما به ووهان، شهری که در مرکز آن واقع بود، اجازه داد که میزبان یک ضیافت بزرگی با حضور ده ها هزار نفر باشد، که این ویروس را در همه جهت ها گسترش داد.

این تاخیر شش روز طول کشید – از ۲۴ جدی تا ۲۹ جدی. بالاخره رئیس جمهور شی جینپینگ به تاریخ ۳۰ جدی به مردم هشدار داد، اما بر اساس اسناد داخلی که بدست آسوشیتیدپریس آمده و طبق برآوردهای متخصصین، تا آن زمان حداقل ۳۰۰۰ نفر در دوران خاموشی مبتلا شده بودند.

زو فینگ ژانگ، یک دانشمند امراض ساری در پوهنتون کالیفورنیا، لاس آنجلیس، به آسوشیتیدپریس گفت، «اگر آنها شش روز پیشتر اقدام می کردند، تعداد بیماران بسیار کمتر می بود و امکانات طبی نیز کافی می بودند.»

در این تصویر، مردی به تاریخ ۲۳ حمل ۱۳۹۹ دیده می شود که، در مقابل یک نقاشی از شی جینپینگ رئیس جمهور چین بر روی دیوار در یک شفاخانه ای كه بسترها را برای بیماران ویروس کرونا در ووهان چین پیشکش می کرد، قدم می زند. [نوئل سیلیس/ای اف پی]

در این تصویر، مردی به تاریخ ۲۳ حمل ۱۳۹۹ دیده می شود که، در مقابل یک نقاشی از شی جینپینگ رئیس جمهور چین بر روی دیوار در یک شفاخانه ای كه بسترها را برای بیماران ویروس کرونا در ووهان چین پیشکش می کرد، قدم می زند. [نوئل سیلیس/ای اف پی]

این افشاگری ها در میان شواهد فزاینده ای به میان آمدند که این ویروس به طور تصادفی از یک لابراتواری در ووهان بیرون شده است، که مطالعات خطرناک در مورد ویروس های کرونای خفاش را در شرایط نامصؤن انجام می دادند، و از بازار گوشت که بیجینگ ادعا می کند به وجود نیامده است.

عدف شفافیت

این تاخیر شش روزه در وسط تقریباً دو هفته ای آغاز شد که طی آن مرکز چینایی برای کنترل و جلوگیری از بیماری ها (CDC) هیچ موردی را از طرف مقامات محلی ثبت نکرد، حتی در حالی که صدها بیمار مبتلا به کووید-۱۹ از ۱۵ جدی تا ۲۷ جدی در سراسر کشور بستری شده بودند.

ناظرین می گویند، کنترل های شدید بیجینگ درمورد معلومات، کاغذپرانی و عدم تمایل به نشرکردن اخبار فزاینده بد، هشدارهای اولیه را خاموش ساخت.

دانیل ماتینگلی، یک دانشمند علوم سیاسی پوهنتون ییل، با اشاره به اینکه چگونه حکومت سختگیر شی جینپینگ باعث خاموشی مقامات شد گفت، «این حکومت واقعاً خطراتی را برای مسئولین افزایش داده و باعث شد که آنها تمایلی به سرکشی نداشته باشند.»

فقط پس از تشخیص اولین مورد در خارج از چین، در تایلند به تاریخ ۲۳ جدی، مقامات چینایی حرکت را شروع كردند.

مقامات رسمی چینایی که در محضر مردم چیزی گفته نمی توانستند، برای جلوگیری از شیوع این بیماری اقدامات مخفیانه ای را در پیش گرفتند، اما عدم مؤفقیت آنها در اطلاع رسانی به مردم و کشورهای دیگر، مؤثریت اقدامات آنها را محدود ساخت.

ما شیاووی، وزیر مسئول کمیسیون ملی صحت این کشور، به تاریخ ۲۴ جدی یک کنفرانس محرمانه را با مقامات صحی ولایات برگزار کرد.

در پاسخ به این کنفرانس از راه دور، مرکز چینایی برای کنترل و جلوگیری از بیماری ها، به تاریخ ۲۵ جدی یک واکنش اضطراری به سطح بالا را آغاز کرد. این مرکز ۶۳ صفحه از دستورالعمل های محرمانه را، که به دست آسوشیتیدپریس آمده است، برای مقامات صحی ولایات صادر کرد.

با این حال، در محضر مردم، مقامات این تهدید را ناچیز جلوه می دادند.

لی قون، رئیس بخش عاجل مرکز چینایی برای کنترل و جلوگیری از بیماری ها، به تاریخ ۲۵ جدی به تلویزیون دولتی چین گفت، «ما به تازه ترین درک رسیده ایم که خطر انتقال مداوم از انسان به انسان پائین است.»

بالاخره به تاریخ ۳۰ جدی، شی جینپینگ به مردم گفت که شیوع این بیماری «باید جدی گرفته شود».

بعداً یک تحقیق دریافت که، اگر این حکومت یک هفته قبل مردم را وادار می ساخت که فاصله گیری اجتماعی، ماسک پوشیدن و محدودیت های مسافرت را انجام دهند، ۳/۲ تعداد موارد ممکن کاهش می یافت.

تأخیر فاجعه بار

سکوت فاجعه بار توسط بیجینگ باعث افزایش سریع در موارد شد.

تعداد موارد ووهان بلافاصله و به صورت نمایی شروع به صعود کرد -- طوریکه به تاریخ ۲۷ جدی چهار مورد، به تاریخ ۲۸ جدی ۱۷ مورد بود و به تاریخ ۲۹ جدی به ۱۳۶ مورد رسید.

از چین، این ویروس در سراسر این سیاره گسترش یافت و زندگی را با خطر مواجه کرد و باعث هزینه های غیرقابل بیان انسانی و اقتصادی شد. تا روز جمعه (۲۷ حمل)، داکتران ۲ میلیون و ۱۶۵ هزار و ۵۰۰ مورد، به شمول ۱۴۵ هزار و ۷۰۵ مورد مرگ و میر را در سراسر جهان ثبت کرده اند.

بیجینگ پس از محدودکردن شیوع کووید-۱۹ در چین، به فروختن تجهیزات طبی ناقص و پخش کردن معلومات غلط در رسانه های اجتماعی درباره منشاء این بیماری پرداخت.

حتی سه ماه بعد، بیجینگ هنوز از شفافیت در مورد کووید-۱۹ اجتناب می ورزد. بر اساس گزارش ای اف پی، به تاریخ ۲۷ حمل، ووهان به طور ناگهانی تعداد کشته شدگان در سطح این شهر را ۱۲۹۰ مورد افزایش داد. این تعدیل تعداد تمام کشته شدگان در این شهر را به ۳۸۶۹ نفر می رساند.

با این حال، این سؤال را ایجاد می کند که چند مرگ دیگر از کووید-۱۹ در چین گزارش نشده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

چین عامل اصلی شیوع کرونا در جهان است. در حالیکه ویروس کرونا در چین بوجود آمد، تا به حال در مجموع ۴۵۰۰ تن از اثر این بیماری در آن کشور جان های شان را از دست داده اند، اما تنها در امریکا در یک روز ۴۵۰۰ تن از اثر این بیماری از بین می روند. از اینجا معلوم می شود که در عقب شیوع مرض کرونا دست چین است. گزارش شما کاملاً حقیقت دارد. چین میدانیست که مرض کشنده در راه است اما این کشور در امر مهار ساختن این ویروس گام های عملی بر نداشت و به مردم به اسرع وقت نگفت که این یک ویروس ساری است و از انسان به انسان دیگر منتقل می شود. اگر چین در برابر ویروس کرنان اقدام جدی روی دست می گرفت، میتوانیست که از فاجعه امروزی جلو گیری نماید.

پاسخ

مرگ به چینایی های مردار خور. از دست این بودایی ها مردم جهان در حالت وخیم قرار دارند که هیچگاه در گذشته این قسم حالت را آنها تجربه نکرده بودند. همه کشور ها باید ارتباطات اش را با چین قطع نمایند و هر کشور دیگری که میخواهد زنده گی مردم حرام سازد باید تحریم شود.

پاسخ

چین واقعاً در امر مهار کردن شیوع ویروس کرونا غفلت کرده است. این کشور مسئول کشته شدن هزار ها تن از اثر مصاب شدن به این ویروس در سراسر جهان می باشد. چین باید تحریم شود و به کشور های فقیر غرامت بپردازد و آنها را در امر مبارزه به مرض کرونا کمک نماید و همه وسایل و امکانات را برایشان فراهم سازد.

پاسخ