سلامتی

تجارب نامصؤن در لابراتوار ویروس کرونای ووهان منشأ شیوع را زیر سوال می برد

سلام تایمز

در ماه دلو یک نرس تجهیزات لازم را در بخش مراقبت های ویژه که بیماران ویروس کرونای کووید-۱۹ را در یک شفاخانه در ووهان، چین تداوی می کند، آماده می سازد. [ایس تی آر/ای اف پی]

در ماه دلو یک نرس تجهیزات لازم را در بخش مراقبت های ویژه که بیماران ویروس کرونای کووید-۱۹ را در یک شفاخانه در ووهان، چین تداوی می کند، آماده می سازد. [ایس تی آر/ای اف پی]

واشینگتن پوست روز سه شنبه (۲۶ حمل) گزارش داد كه، مقامات ایالات متحده در سال ۱۳۹۷ هشدارهای متعددی راجع به لابراتوارهای تحقیقاتی در ووهان چین صادر كردند و گفتند كه این لابراتوارها هنگام انجام مطالعات خطرناک در مورد ویروس کرونای خفاش ها، همان نوع ویروسی كه در سال ۱۳۹۹ جهان را دیگرگون ساخته است، اقدامات مصؤنیت کافی را انجام نداده است.

این افشاگری ها تردید هایی را تقویت می کند که ویروس کرونای جدید همانطور که مقامات چینی بعضی اوقات ادعا می کنند، از یک بازار گوشت خام پیدا نشده است، بلکه از یک لابراتوار تمویل شده توسط دولت پیدا شده است.

در این گزارش آمده است، سفارت ایالات متحده در بیجینگ در سال ۱۳۹۷ یک اقدام غیرمعمولی را برای ارسال مكرر دیپلوماتان برتر سائینسی به انستیتوت ویروس شناسی ووهان انجام داد. انستیتوت ویروس شناسی ووهان در آن زمان خبرهایی را به زبان انگلیسی در مورد این بازدیدها منتشر كرده بود، اما هفته گذشته آنها را از وبسایت خود حذف كرد.

این پیام های مقامات وزارت خارجه ایالات متحده در مورد ضعف های مصؤنیتی و مدیریتی در لابراتوار انستیتوت ویروس شناسی ووهان، هشدار دادند و توجه و کمک بیشتری را راجع به «كار لابراتوار در مورد ویروس های کرونا و انتقال بالقوه آنها به انسان» پیشنهاد کرده بودند و اینکه این ویروس چگونه «یک خطر فاجعه جدیدی مشابه به سارس» را نشان داد.

در تصویر دیده می شود که، پرسونل امنیتی که ماسک پوشیده اند، به تاریخ ۲۳ حمل ۱۳۹۹ پیش روی شفاخانه ووهان لیشنشان در ووهان چین، ایستاده اند. [نوئل سلیس/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، پرسونل امنیتی که ماسک پوشیده اند، به تاریخ ۲۳ حمل ۱۳۹۹ پیش روی شفاخانه ووهان لیشنشان در ووهان چین، ایستاده اند. [نوئل سلیس/ای اف پی]

فاجعه سارس در اواخر سال ۱۳۸۱ در چین به وجود آمد و در سال ۱۳۸۲ باعث بیش از ۸۰۰۰ مورد در سراسر جهان شد.

یکی از این پیام های ۱۳۹۷ هشدار دادند، «در جریان تبادل نظر با دانشمندان لابراتوار انستیتوت ویروس شناسی ووهان، آنها خاطرنشان کردند که این لابراتوار جدید از کمبود جدی تکنیشن ها و بازرسان مناسب آموزش دیده برخوردار است که برای بهره برداری مصؤن از این لابراتوار محدود لازم است.»

چنان که برخی از توطئه گران ادعا می کنند، هیچ استناد قوی مبنی بر اینکه این ویروس طراحی شده است وجود ندارد؛ سائینس دانان عمدتاً موافق اند که این ویروس از حیوانات به وجود آمده است.

ژیائو کیانگ، یک سائینس دان محقق در بخش معلوماتی پوهنتون کالیفورنیا در بیرکیلی گفت، فقط به این دلیل که از حیوانات ناشی شده است، بدین معنی نیست که این ویروس نمی توانست از لابراتوار انستیتوت ویروس شناسی ووهان به وجود بیاید، که برای سالها آزمایش ویروس های کرونای خفاش در حیوانات را انجام می داد.

وی به واشینگتن پوست گفت، هنوز مشخص نیست كه ویروس کرونای جدید در لابراتوار ووهان به وجود آمده باشد، اما نگرانی ها در مورد این لابراتوار بسیار واقعی است.

وی گفت، «فکر نمی کنم این یک نظریه توطئه باشد. فکر می کنم این یک سوال مشروع است که باید بررسی شود و پاسخ داده شود. دانستن دقیق اینکه این ویروس چگونه به وجود آمد، دانش مهمی است برای اینکه از به وقوع پیوستن آن در آینده، جلوگیری شود.»

بازنویسی تاریخ

بیجینگ برای ماه ها با انتشار نظریه های توطئه سعی داشته است تا مقصربودن خود بخاطر این فاجعه ویروس کرونا را خنثی سازد.

پس از آنکه مقامات متوجه شدند که این ویروسی که در چین پدیدار شد، باعث فاجعه جهانی می شود، دستگاه معلومات نادرست چینایی به کار شروع کرد.

اتحادیه اروپا، ناتو و کشورهای عضو جی-۷ همه علیه رژیم چین مخالفت کرده اند که همچنان به گسترش اطلاعات نادرست مضر در مورد این فاجعه ویروس کرونا ادامه می دهد، که زندگی ها را در سراسر جهان به خطر می اندازد و جوامع دیموکراتیک را تضعیف می سازد.

نگرانی بین المللی همچنان در مورد صحت معلوماتی که از طرف مقامات چینایی می آیند، کسانی که اکنون ادعا می کنند هیچ مورد جدیدی از این ویروس در ووهان وجود ندارند، از جایی که این ویروس سرچشمه گرفته است، در حال افزایش است.

داکتر انتونی فاوچی، یک چهره پیشتاز در تلاش های جهانی برای شکست این فاجعه گفت، اگر مقامات چینایی در ابتدا در مورد ویروس کرونای جدید شفاف می بودند، جهان می توانست در حال حاضر موقف بسیار بهتری برای مجادله با کووید-۱۹ داشته باشد.

اکنون چین در یک تلاش برای ظاهر شدن به عنوان یک قدرت خیرخواه در جریان این بحران، تجهیزات طبی را به سراسر جهان به شمول افغانستان، پاکستان، آسیای میانه، شرق میانه و اروپا صادر می کند.

با این حال، تعداد فزاینده ای از کشورها، از محصولات طبی غیرمعیاری یا ناقص شکایت می کنند، در حالی که بیجینگ میلیون ها دالر را از فروش آنها کسب می کند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

شیوع ویرس کرنا چه از گوشت حیوانا انتقال یافته باشد و یا از اثر کار های ساینسی لابراتواری باشد، آن در چین بوقوع پیوسته و مسئول آن نیز چین می باشد. چین باید وضاحت بدهد و برای جهان در مورد پخش ویروس کرونا پاسخ بگوید.

پاسخ

همه کشور های های قدرت مند جهان بشمول چین، ایالات متحده، روسیه، برتانیه و فرانسه مسئول همه بدبختی ها در جهان است. آنها مسئول همه جنگ های داخلی که در کشور های مخلتف جهان بشمول افغانستان ادامه دارد می باشند. آنها مسئول گرم شدن آب و هوا هستند. سانیس دان های که از سوی این کشور ها استخدام شده اند همه روز طبعیت را تخریب می کنند و کاوش های غیر قانوی را انجام مدهند. آنها می روند به جنگل ها و حیوانات را مورد مطالعه قرار میدهند. آنها به حیوانا که خداوند خلق کردند چه کار دارند؟ چرا آنها را به حال خود شان نمی گذارند؟ چرا این کشور ها سلاح های آتومی یا هسته ای می سازند؟ چرا این کشور های لابراتوار های را بخاطر تحقیق چیز های خطرناک ساخته اند؟ تنها چین مسئول پخش ویروس کرونا نیست، امریکا و سه کشور دیگر که عضویت دایمی را در شورای امنیت ملل متحد دارند نیز مسئول هستند. وقتیکه چین در لابراتوار هایش تحقیقات نا مصئونی را انجام میداد و امریکا و دیگر کشور ها خبر بودند چرا از چین نخواستند که این کار را متوقف بسازند؟ برای این کشور ها نه سلامت جان مردم خود شان اهمیت دارند و نه مردم کشور های دیگر. روزانه در امریکا، ایتالیا و فرانسه و دیگر کشور ها هزار ها تن از اثر مرض کرونا جان های شان را از دست میدهند، معلوم دار است که در آن نه فرزندان ترمپ می میرند و نه هم فرزان کدام رهبر کشور دیگر. همه ای شان مردم فقیر جهان هستند.

پاسخ