اقتصاد

قرار است که اقتصاد چین تا سال ۱۴۰۷ با منفعت از کووید-۱۹ بزرگترین اقتصاد جهان شود

سلام تایمز

این تصویر که به تاریخ ۴ جدی سال ۱۳۹۹ گرفته شده است، افرادی را در چین نشان می دهد که با فرارسیدن کریسمس در شانگهای مقابل یک ساختمان چراغان شده کریسمس بدون ماسک عکس سیلفی می گیرند. [اس تی آر/ای اف پی]

این تصویر که به تاریخ ۴ جدی سال ۱۳۹۹ گرفته شده است، افرادی را در چین نشان می دهد که با فرارسیدن کریسمس در شانگهای مقابل یک ساختمان چراغان شده کریسمس بدون ماسک عکس سیلفی می گیرند. [اس تی آر/ای اف پی]

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات اقتصادی و تجارتی مستقر در بریتانیا (سی ای بی آر)، در حالیکه اکثریت اقتصادها در جریان شیوع ویروس کرونا ضربات سنگینی را متحمل شده اند، چین قرار است تا سال ۲۰۲۸ میلادی [۱۳۰۷] پنج سال زودتر از آنچه پیش بینی شده بود، بزرگترین اقتصاد جهان شود.

در این گزارش آمده است، سهم چین در اقتصاد جهانی از ۳.۶٪ در سال ۲۰۰۰ میلادی (۱۳۷۹) امسال به ۱۷.۸٪ بلند شده است، و این کشور تا سال ۲۰۲۳ میلادی (۱۴۰۲) به «اقتصاد درآمد بالا» تبدیل خواهد شد.

در حالیکه جهان با تأثیرات اقتصادی همه گیر دست و پنجه نرم می کند، سهم چین در بازار جهانی به طور فزاینده ای از طریق صنعت تکنالوژی و فروش تجهیزات محافظت شخصی افزایش یافته است.

بر اساس گزارش انستیتوت اقتصاد بین المللی پیترسن مستقر در ایالات متحده، چین حتی قبل از آغاز شیوع ویروس کرونا بزرگترین صادر کننده تجهیزات محافظت شخصی بود، که تقریباً نصف عرضه جهانی ماسک، چپن و عینک را تأمین می کرد.

یک کارخانه تولید ماسک در لیانیونگانگ ولایت جیانگسو چین، به تاریخ ۸ عقرب نشان داده شده است. بخشی از دلایل رشد اقتصادی چین صادرات تجهیزات محافظت شخصی است. [اس تی آر/ای اف پی]

یک کارخانه تولید ماسک در لیانیونگانگ ولایت جیانگسو چین، به تاریخ ۸ عقرب نشان داده شده است. بخشی از دلایل رشد اقتصادی چین صادرات تجهیزات محافظت شخصی است. [اس تی آر/ای اف پی]

پاول وانگ مؤسس و رئیس اجرائیه شرکت لینک مید توزیع کننده بزرگ تجهیزات محافظت شخصی در سراسر جهان مستقر در بیجینگ در اوایل ماه عقرب به خدمات نشرات عامه ایالات متحده (سی بی اس) گفت که احجام فروشات شرکت وی نسبت به یک سال قبل ۱۰ برابر بیشتر است.

وی گفت، «پس از یک آرامش اندک در تابستان که ویروس در بسیاری از مناطق کاهش یافته بود، اکنون سفارشات با قوت هشداردهنده ای بر می گردند.»

چین از فروش تجهیزات محافظت شخصی سود می برد، که با سرعت بی سابقه ای اقتصاد این کشور را تقویت می کند. در تقریباً سه سال گذشته صادرات این کشور در ماه قوس با بسیار سرعت افزایش یافت و برای این کشور مفاد تجارتی اضافه بی سابقه را کسب کرد.

رویترز با استناد از معلومات گمرکات چین به تاریخ ۱۶ قوس گزارش داد که صادرات مجموعی چین در ماه قوس نسبت به سال قبلی ۲۱.۱٪ افزایش یافت، که از ماه حوت ۱۳۹۶ بدینسو این سریعترین رشد است. در این گزارش آمده است، آنها همچنان در ماه عقرب پیش بینی های تحلیلگران از ۱۱.۴٪ رشد را با رشد ۱۲٪ شکست دادند.

تخلفات از حقوق بشر برای منفعت

چین قرار است تا سال ۱۴۰۷بزرگترین اقتصاد جهان را داشته باشد، اما با کدام قیمت؟

چین با تولید کردن تجهیزات محافظت شخصی برای رفع کمبودی ها به خاطر اینکه از همه‌گیر سود ببرد، تلاش بزرگی را آغاز کرد. بیش از ۷۳۰۰۰ شرکت به عنوان ماسک سازان در سه ماه اخیر سال گذشته و سه ماه اول سال جاری -- به شمول بیش از ۳۶۰۰۰ شرکت جدید که تنها در ماه حمل -- با افزایش قیمت ها و تقاضا ثبت نام کرده اند.

بر اساس گزارش ویدیویی نیویارک تایمز که به شواهدی در صدها ویدیو، تصاویر و اسناد دولتی استناد کرده است، مقامات چینایی به عنوان بخشی از این تلاش اقلیت های مسلمان در منطقه سینکیانگ را مجبور کردند تا در کارخانه های تجهیزات محافظت شخصی کار کنند.

این گزارش افزود که تا تاریخ ۱۰ سرطان، در منطقه مسلمان نشین سینکیانگ ۵۱ کارخانه تجهیزات محافظت شخصی فعالیت دارند که قبل از شیوع این همه‌گیر ۴ بودند، و از جمله این ۵۱ کارخانه حداقل ۱۷ کارخانه از کارگران محلی استفاده می کنند.

تایمز در یک ویدیو تصاویر ماهواره ای جاهای منزوی سکونت اویغورها را در یک کارخانه نشان می دهد. کارگران اویغوری مجبور اند تا در برنامه های شستشوی مغزی هفته وار در این تأسیسات و همچنان کورس های زبان ماندارین اشتراک کنند.

یکی از خبرنگاران گفت، کارگران در این کارخانه ها «به رضایت خود کار نمی کنند» و بیجینگ آنها را با تطبیق کردن سهمیه های اجباری مجبور می سازد تا آنها اشتراک کنند، و این کار نظر به قوانین بین المللی یک نوع کار اجباری محسوب می شود.

پس از آنکه سوء استفاده چین از مسلمانان در کارخانه های تجهیزات محافظت شخصی در ماه سرطان آشکار شد، حکومت بریتانیا رژیم چین را به دلیل رفتار «بسیار نگران کننده» آن با اقلیت های قومی ومذهبی در سینکیانگ که شامل اقوام قزاقی و قرغیزی می شود، به «نقض زشت و نمایان حقوق بشر» متهم کرد.

وزارت تجارت ایالات متحده به تاریخ ۳۰ سرطان اعلام كرد كه ۱۱ شركت چینایی را به دلیل دخیل بودن در نقض حقوق بشرعلیه اقلیت اویغور در لیست سیاه قرار داده و دسترسی این شركت ها را به اجناس امریكایی قطع كرده است.

مقامات چینایی ادعا کرده اند، کارگران تجهیزات محافظت شخصی سینکیانگ بخشی از «برنامه انتقال کارگر» اند که «با باشندگان محلی کمک می کند تا از طریق کار از حالت فقر برآیند و زندگی مؤفقی را پیش ببرند».

اما در حقیقت این برنامه بخشی از ابتکار بیجینگ است که طی چند سال گذشته بیش از یک میلیون مسلمانان چینایی به شمول اقوام قزاقی و قرغیزی را به کمپ های شستشوی مغزی فرستاده است.

«برنامه انتقال کارگر» به یک طرح دیگر بیجینگ مشابه است.

تلاش ها برای پنهان کردن منشأ ویروس

بیجینگ از زمان شیوع بدینسو تلاش می کند تا در مورد منشأ این ویروس شک و تردید را ایجاد کند.

به عنوان مثال روزنامه دولتی «پیپلز دیلی» در اواسط ماه عقرب در یک پیام فیسبوک گفت که «تمام شواهد موجود نشان می دهند که ویروس کرونا در ووهان چین مرکزی شروع نشده است».

همچنان در ماه قوس بیجینگ یک مطالعه در مجله طبی ایتالوی را به سرعت پخش کرد که اظهار داشت ویروس کرونا کووید-۱۹ در ماه سنبله سال ۱۳۹۸ در ایتالیا در حال گسترش بود، که جزئیات مهم نتیجه گیری این تحقیق را حذف کرده و از ساینس سطحی و ناقص استفاده کرد تا که تردیدها درباره منشأ این شیوع را تقویت کند.

حقیقت این است که تمام شواهد به ووهان چین به عنوان مرکز این بحران جهانی، اشاره می کنند.

در اواخر سال ۱۳۹۸ مقامات چینایی در حالیکه به طور عمدی شواهد شیوع را مخفی یا نابود می کردند، می دانستند که یک شیوع مرگباری رخ داده است اما تقریباً برای یک هفته هیچ چیزی نگفتند و زمینه را برای ویروس مساعد ساختند تا در ووهان تقویت شود و در سراسر جهان گسترش یابد.

بیجینگ از آغاز این بحران با ترویج نظریه های توطئه به طور فعال تلاش کرده است تا انتقادات از نقش خود در همه گیر ویروس کرونا را خنثی سازد، و در حالی گرفتار شده است که رسانه های خبری و اجتماعی را با معلومات دروغین آشکار درباره این ویروس، پر می کرد.

رژیم چین باوجود نقشی که در گسترش همه گیر و مخفی کردن نقش خود در این بحران داشت، به عنوان بخشی از این تلاش ها به طور فعال روایت «اقدامات قهرمانانه» خود در مجادله با همه گیر کووید-۱۹ را ترویج می کند.

موزیم ملی چین در ماه اسد نمایشگاه جدیدی را با عنوان «وحدت قدرت» افتتاح کرد که نقاشی ها، مجسمه ها و خطاطی هایی را به نمایش گذاشت که به گفته رژیم مؤفقیت آن در پاسخ به این بحران را نشان می دهند.

رسانه های دولتی چین همچنان تلاش می کنند تا به جهانیان نشان دهند كه این كشور همه گیر ویروس كرونا را پشت سر گذاشته است، اما كشورهایی كه به دلیل کووید-۱۹ همچنان تحت قرنطین شدید رنج می برند -- كه از چین منشأ گرفته و گسترش یافته است -- این کمپاین رسانه ای را با یک نگاه قهر می بینند.

چین همچنان تلاش کرده است تا قدرت نرم خود را در جریان همه گیر افزایش دهد -- با کشور های رو به انکشاف وعده کرده است که واکسین های خود را با آنها به اشتراک بگذارد، و «دیپلوماسی واکسین» را راه اندازی کرده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اگر امریكا می خواهد با چین رقابت كند، باید در همان صنایع كار كند كه چین در آن كار می كند. برای تنظیم خدمات كم هزینه، امریكا باید یا با افغانها به طور مشترك كارخانه ها را در افغانستان ایجاد كند یا به افغانستان مالیات بدهد و در بدل آن از افغانستان جای بدست بیاورد. کشورهای اروپایی نیز می توانند همین کار با بکنند. اکنون حقوق یک کارگرعادی در امریکا ممکن ۲۰۰۰ دالر باشد، اما در افغانستان یک کارگر می تواند به خوشی در بدل ۵۰۰ دالر کار کند. به این ترتیب از یک طرف اقتصاد افغانستان رشد خواهد کرد و از طرف دیگر امریکایی ها و اروپایی ها پایگاه خود را بدست خواهند آورد که بتوانند در آن کالاها را تولید کنند.

پاسخ

اگر چین میخواهد بزرگترین اقتصاد جهان شود، باید از طریق مشروع پول پیدا کند. از راه غیر مشروع پول پیدا کردند کار درست نیست. حتی خود مردم چین اگر بداند که ویروس کرونا را چین به خاطر پیدا کردن پول ایجاد کرده بود که در نتیجه هزار ها تن از چینایی ها نیز در آن تلف شدند شاید بر ضد نظام ایستاد شوند و شاید حکومت چین محبوبیت خود را نه تنها در بین کشور های جهان از دست می دهد بلکه در بین مردم چین نیز اعتبارش از بین می رود.

پاسخ

همه کشور های جهان باید تجهیزات طبی و دوا های کوید ۱۹ چین را تحریم کنند و نگذارند که وسایل و تجهیزات چینی وارد کشور شان شوند زیرا از اثر پخش و نشر ویروس کرونا به همه کشور های جهان زیان های فراوان وارد شد و عامل این زیان ها حکومت و مردم چین بود. مردم جهاان نه تنها اینکه تجهیزات طبی چین را در بازار های شان ممنوع سازند بلکه همه محصولات چینایی را ممنوع قرار دهند. اگر چین و مردم این کشور ویروس کرونا را از ابتدا کنترول می کرد، هیچ گاه جهان با این پدیده ای کشنده روبرو نمی شد.

پاسخ