سلامتی

چین در میان فاجعه کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰ میلادی رشد بی سابقه اقتصادی خود را نگهداشته است

سلام تایمز و ای اف پی

این تصویر که به تاریخ ۵ میزان گرفته شده است اشتراک کنندگان میله را در یک کلب در ووهان چین که زادگاه کووید-۱۹ است، نشان می دهد. [هیکتور ریتامل/ای اف پی]

این تصویر که به تاریخ ۵ میزان گرفته شده است اشتراک کنندگان میله را در یک کلب در ووهان چین که زادگاه کووید-۱۹ است، نشان می دهد. [هیکتور ریتامل/ای اف پی]

بیجینگ -- در حالیکه اکثریت اقتصادهای جهان با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند زیرا همه گیر کووید-۱۹ باعث از بین رفتن تجارت ها و بی کارشدن مردم بی شماری شده است، چین -- که منشأ ویروس کرونا می باشد -- رشد بی سابقه ای را گزارش داده است.

معلومات رسمی به روز دوشنبه (۱۰ قوس) نشان داد، فعالیت کارخانه های چین در ماه عقرب با سریعترین میزان در بیش از سه سال رشد کرد.

فهرست مدیران خرید (پی ام آی)، که یک شاخص مهم فعالیت تولیدی در چین است، پس از اقدامات قاطع برای مهارکردن این ویروس در اواخر سال گذشته تا حد زیادی بهبود یافته است، که در ماه جاری به ۵۲.۱ می رسد.

با رو به رو شدن جهان با این همه گیر جهانی، پی ام آی به ۳۵.۷ کاهش یافت.

یک کارمند صحی که لباس محافظت شخصی را پوشیده است به تاریخ ۷ قوس در ویانا مرکز اتریش یک بیمار کووید-۱۹ را تداوی می کند. کووید-۱۹ تا تاریخ ۱۰ قوس در سراسر جهان بیش از ۶۰ میلیون نفر را مبتلا کرده و تقریبا ۱.۵ میلیون نفر را کشته است. [هیلموت فوهرنجر/ای پی ای/ای اف پی]

یک کارمند صحی که لباس محافظت شخصی را پوشیده است به تاریخ ۷ قوس در ویانا مرکز اتریش یک بیمار کووید-۱۹ را تداوی می کند. کووید-۱۹ تا تاریخ ۱۰ قوس در سراسر جهان بیش از ۶۰ میلیون نفر را مبتلا کرده و تقریبا ۱.۵ میلیون نفر را کشته است. [هیلموت فوهرنجر/ای پی ای/ای اف پی]

در ماه حمل، که کارخانه های چینایی تولید و فروش تجهیزات حفاظت شخصی را افزایش دادند -- و بسیاری از آنها ناقص و غیرمؤثر ثابت شدند، پی ام آی به ۵۲ رسید.

در ماه های بعدی پی ام آی بین ۵۰ تا ۵۱ -- بالای شماره ۵۰ که رشد را از انقباض جدا می سازد حرکت می کرد -- و در ماه میزان به ۵۱.۴ رسید.

پیش بینی می شود که چین در سال جاری یگانه اقتصاد بزرگی باشد که رشد مثبت را به ثبت برساند.

بهره برداری از همه گیر

چین در تلاش برای تولید تجهیزات محافظت شخصی مانند ماسک ها برای رفع کمبودی ها در میان این شیوع برنامه ای بزرگی را آغاز کرد. بیش از ۷۳۰۰۰ شرکت به عنوان سازندگان ماسک در سه ماه اخیر سال گذشته و سه ماه اول سال جاری -- به شمول بیش از ۳۶۰۰۰ شرکت جدید که تنها در ماه حمل -- با افزایش قیمت ها و تقاضا ثبت نام کرده اند.

چین از ماه حمل تا جوزا، بیش از ۵۰ میلیارد ماسک را صادر کرد -- که به گفته تحلیلگران این از تولید مجموعی سال گذشته ۱۰ برابر بیشتر است.

بر اساس گزارش ویدیویی نیویارک تایمز که به شواهدی در صدها ویدیو، تصویر و اسناد دولتی استناد کرده است، مقامات چینایی به عنوان بخشی از این تلاش اقلیت های مسلمان در منطقه سینکیانگ را به کار کردن در کارخانه های تجهیزات حفاظت شخصی مجبور کردند.

این برنامه بخشی از تلاش بیجینگ است که طی چند سال گذشته به شمول اقوام قزاق و قرغیز بیش از یک میلیون مسلمان را به کمپ های شستشوی مغزی اعزام کرده است.

بیجینگ این ماسک ها را در سطح بین المللی می فروشد و یا به عنوان ابزار تبلیغاتی به عنوان کمک های خیریه استفاده می کند، که تحلیلگران آن را به عنوان «دیپلوماسی ماسک» برای خثنی سازی انتقادات در رابطه به این ویروس، توصیف می کنند -- اگرچه این قیمار به دلیل کیفیت پائین در بعضی موارد عواقبی نیز داشته است.

در یک مورد، یک شرکت چینایی نصفی از ماسک های کووید-۱۹ جعلی را به منظور محافظت از داکتران به فروش رساند. این شرکت دو ادعای دروغین کرد: اینکه ماسک ها مطابق با استندرد ان-۹۵ برای پرسونل طبی بودند که با بیماران مبتلا به ویروس کرونا سروکار دارند، و اینکه آنها به طور رسمی تائید شده بودند.

رژیم چین در هفته های اخیر «دیپلوماسی واکسین» را اضافه کرده است -- که از وعده واکسین مؤثر کووید-۱۹ به عنوان یک دستگاه تبادله دیپلوماتیک -- در مناطقی که چین برای منافع خود حیاتی می داند، استفاده می کند.

چین به عنوان 'قهرمان'

رژیم چین علی رغم نقش خود در گسترش همه گیر و مخفی کردن نقش خود در این بحران، به طور فعال روایت «اقدامات قهرمانانه» خود را در مجادله با همه گیر کووید-۱۹ تقویت می کند.

به عنوان بخشی از این تلاش،موزیم ملی چین در ماه اسد نمایشگاهی را با عنوان «وحدت قدرت» افتتاح کرد که نقاشی ها، مجسمه ها و خطاطی هایی را به نمایش گذاشت که به گفته رژیم مؤفقیت آن در مجادله با این بحران را نشان می دهند.

رسانه های دولتی چین نیز تلاش دارند تا به جهانیان نشان دهند كه این كشور همه گیر ویروس كرونا را پشت سر گذاشته است، اما كشورهایی كه به دلیل کووید-۱۹ كه از چین منشأ گرفته و گسترش یافته است -- همچنان تحت قرنطین های شدید رنج می برند -- این کمپاین رسانه ای را با یک نگاه قهر می بینند.

در اواخر سال ۱۳۹۸ مقامات چینایی که از شیوع مرگبار این بیماری آگاهی داشتند، تقریباً به مدت یک هفته چیزی نگفتند، و به این ویروس اجازه دادند تا در ووهان تقویت شود و در سراسر جهان گسترش یابد، در حالیکه به طور قصدی شواهد این شیوع را پنهان کرده و یا از بین بردند.

از آغاز این بحران بدینسو، بیجینگ با ترویج نظریه های توطئه به طور فعال تلاش می کند تا انتقادات از نقش خود در همه گیر ویروس کرونا را خنثی سازد، و در حال پخش نمودن اخبار و رسانه های اجتماعی با معلومات دروغین آشکار درباره این ویروس گرفتار شده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

چین دوست صمیمی پاکستان است و هر کشور که با پاکستان دوستی می کند شیطان است. چین حتی یک بار هم نگفته است که چرا پاکستان تروریست ها را آموزش می دهد و بعداً آنها را به افغانستان می فرستد. چین خوش است که در افغانستان جنگ ادامه داشته باشد و ایالات متحده را در جنگ با ترویزم نا کام بسازد. اما ایالات محده تصمیم بسیار عاقلانه گرفت که به موقع با طالبان وارد گفتگو شد و با انها توافقنامه ای ختم جنگ را به امضاء رساند. اکنون ایالات متحده باید کوشش کند که مذاکرات بین الافغانی را موفق سازد تا اینکه در افغانستان یک صلح دوامدار بوجود بیاید و کشور های بخواه از جنگ نیابتی افغانستان استفاده نکنند.

پاسخ

در چند سال آینده عواید سالانه ای کشور چین بیشتر از ایالات متحده و آلمان خواهد بود و ممکن چین در آینده نه چندان دور به ابرقدرت جهان مبدل خواهد شد. بناءً کشور های دور و بر چین به شمول افغانستان باید اقدامات پیش گیرانه را روی دست گیرد زیرا اولین کار کی چین خواهد کرد این است که کشور های همسایه اش را اشغال خواهد کرد و بعداً بسوی رقبای قدرتمند اش حرکت خواهد کرد.

پاسخ