سلامتی

تجهیزات طبی غیرمعیاری چینایی مجادله با ویروس کرونا در افغانستان را تهدید می کند

گزارش از نجیب الله

در تصویر دیده می شود که، یک فروشنده ایکه ماسک ها را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه علیه کووید-۱۹ می فروشد، به تاریخ ۱۷ حمل از یک پل در کابل عبور می کند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، یک فروشنده ایکه ماسک ها را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه علیه کووید-۱۹ می فروشد، به تاریخ ۱۷ حمل از یک پل در کابل عبور می کند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

کابل -- داکتران افغان و شهروندان نگران می گویند، تجهیزات محافظت شخصی با کیفیت پائین که از چین وارد شده اند، بجای محافظت از متخصصین صحی ای که بالای آن اعتماد می کنند، تهدید سرایت ویروس کرونای جدید را افزایش می دهند.

زمانیکه بیماری کووید-۱۹ در افغانستان گسترش یافت، تجاران افغان بیشتر تجهیزات و لوازم طبی مورد نیاز را از چین خریداری کردند.

سازمان صحی جهان، امارات متحده عربی و بیجینگ همچنان برخی از وسایل طبی را اهدا کردند.

وحید الله مایار، سخنگوی وزارت صحت عامه، به تاریخ ۶ ثور گفت، وسایلی که چین به ما اهدا کرده است از کیفیت خوبی برخوردار است زیرا آنها محصولات تجارتی نیستند بلکه یک [بسته] کمکی حکومت به حکومت است.

این تصویر از حوت ۱۳۹۸ نشان می دهد که، یک کارگر ماسک ها را در یک کارخانه در نانجینگ در ولایت جیانگ سو چین، مرتب می کند. [ایس تی آر/ای اف پی]

این تصویر از حوت ۱۳۹۸ نشان می دهد که، یک کارگر ماسک ها را در یک کارخانه در نانجینگ در ولایت جیانگ سو چین، مرتب می کند. [ایس تی آر/ای اف پی]

خطر بالا از تجهیزات محافظتی شخصی با کیفیت پائین

افغان ها می گویند، اما تجهیزات محافظتی شخصی که افغان ها از تجاران چینایی خریداری کرده اند دارای کیفیت پائین اند و افغان ها به شمول داکتران را در معرض خطر قرار داده اند.

داکتر نسیم هاشمی، یک داکتر در کابل گفت، عوامل متعددی در مصاب شدن داکتران به ویروس کرونا نقش داشته اند.

وی گفت، «داکتران به دلیل بی احتیاطی، حضور آنها در خط مقدم برای معالجه بیماران مبتلا به کووید-۱۹، کمبود تجهیزات محافظت شخصی و آشنایی کمتری با این تجهیزات، به ویروس کرونا مبتلا شدند.»

وی با اشاره به تجهیزات طبی وارد شده از چین گفت، پائین بودن کیفیت تجهیزاتی که داکتران از آنها استفاده می کنند، تهدیدی جدی برای آنها محسوب می شود و قبل از اینکه کارکنان صحی بتوانند از آن استفاده کنند، تجهیزات محافظت شخصی باید آزمایش شود.

به گفته وزارت صحت عامه، تاکنون چهار داکتر افغان جان خود را بر اثر کووید-۱۹ از دست داده اند.

توحید شکوهمند، معاون سخنگوی وزارت صحت عامه، به تاریخ ۲۵ ثور گفت، «بیش از ۳۵۰ کارمندان طبی در سراسر افغانستان به شمول داکتران، نرسان، تکنیشنان لابراتوار و کارمندان غیر طبی، به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

منفعت ها مهمتر از مردم

شماری از کشورها -- به شمول هسپانیا، هالند، فیلیپین، کروشیا و ترکیه -- درباره محصولات طبی ناقص یا غیرمعیاری که از چین ارسال شده اند شکایت کرده اند. در بعضی موارد، خریداران به دلیل تجهیزات ناقص قراردادها را فسخ کردند.

حکومت فینلند به تاریخ ۲۰ حمل گفت، دو میلیون ماسک محافظتی که فینلند خریداری کرده بود، برای استفاده در شفاخانه ها نامناسب اند.

قبل از آن، حکومت هالند از یک محموله چینی ۱.۳ میلیونی ۶۰۰ هزار ماسک را که مطابق با استندردهای کیفیت نبود، رد کرده بود.

هسپانیا هزاران دستگاه آزمایش سریع ارسال شده توسط یک شرکت چینایی غیرمجاز را پس از آنکه در ماه حمل فهمید که آنها غیرقابل اعتماد بودند، رد کرد.

جین های، یک مقام اداره گمرک های چین در اواسط ماه حمل با سفارشات بیش از ۵۰ کشور جهان گفت، در طول ماه حوت، چین ۳.۸۶ میلیارد ماسک، ۳۷.۵ میلیون قطعه لباس محافظتی، ۱۶۰۰۰ دستگاه تنفس مصنوعی و ۲.۸۴ میلیون دستگاه آزمایش کووید-۱۹ صادر کرده است.

شکیب ضمیری، یک تحلیلگر امور اقتصادی در کابل گفت، «تجهیزات محافظت شخصی، دستکش ها و دستگاه های [تشخیصی] چینایی برای اولین بار به کشورهای اروپایی فرستاده شدند، اما آنها به دلیل کیفیت پائین این موارد را برگرداندند. بعداً، چین این محصولات را به کشورهای فقیر مانند افغانستان ارسال کرد.»

وی گفت، «این محصولات زندگی داکتران و کارمندان صحی را در معرض خطر قرار می دهد در حالی که شیوع ویروس کرونا در افغانستان رو به افزایش است.»

وی افزود، منفعت مهمترین بخش چارچوب تجارت چینایی است و تاجران چینایی هیچ اصول اخلاقی در این رابطه ندارند.

ضمیری گفت، «مفاد چین از ویروس کرونا كشنده ثابت می شود. ماسک و لباس محافظتی به طور گسترده در بازار به فروش می رسد، جایی که مردم پول خود را صرف محصولات غیر معیاری می کنند و این برای افغان های فقیر وحشتناک است.»

'دارای کمبود'

شماری از شهروندان افغان که از شفاخانه های تخصصی کووید-۱۹ بازدید کرده اند، از کیفیت تجهیزات طبی و تجهیزات محافظت شخصی موجود ابراز نگرانی کردند.

نوید ۳۴ ساله یکی از باشنده گان کابل که درخواست استفاده از اسم مستعار را داشت گفت، «سه هفته پیش، من به شفاخانه افغان-جاپان رفتم تا آزمایش بیماری ویروس کرونا را انجام دهم.»

وی گفت، «من بعد از دو روز نتیجه خود را گرفتم. با وجود نتیجه منفی من، داکتران گفتند که به دلیل دستگاه تشخیصی کم کیفیت در مورد آن اطمینان ندارند.»

وی گفت، «از آنجا که من بیشتر علائم را داشتم، دستورالعمل داکتران را دنبال کردم و خودم را به مدت سه هفته در خانه قرنطین کردم. من ادویه لازم را مصرف کردم و غذاهای خاصی را طبق توصیه یک داکتر که همچنان از خویشاوندان ما است، خوردم. به لطف خدا (ج) حالا من خوب هستم.»

فریبا اکبری، یکی دیگر از باشنده گان کابل گفت که یکی از بستگان وی با ویروس کرونا مبتلا شده و در یک شفاخانه کووید-۱۹ در پایتخت بستری شده بود.

وی گفت، «پسر کاکای من گفت كه لوازم موجود در شفاخانه بی کیفیت است و داکتران مقدار كافی از آنها را ندارند.»

وی گفت، «برای همه افغان ها روشن است که تجهیزات طبی [چینایی] و بیشتر محصولات چینایی ناقص هستند. اما تفاوت در این است که چنین لوازم طبی جان انسان را در معرض خطر قرار می دهد.»

عبدالرحیم رحیم، یک نماینده پیشین ولایت بادغیس در ولسی جرگه گفت، تجهیزات طبی قابل اطمینان برای مجادله با همه گیر ویروس کرونا بسیار حیاتی است و کیفیت لباس محافظتی باید جدی گرفته شود.

وی گفت، «افغانستان نمی تواند به تنهایی اقدام کند و یا شکایت کند، اما کشورهای مختلف باید با یک صدا چین را متوقف کنند تا جان ها را در معرض خطر قرار ندهد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

همه وسایل و تجهیزات جنایی از مبایل گرفته تا تلویزیون، یخچال و وسایل طبی همه بدل و بی کیفیت است.

پاسخ

شما باید این سوال را از امریکایی ها بپرسید که چرا آنها در جریان ۲۰ سال حكومت شان هیچ كارخانه ای را در افغانستان ایجاد نکردند تا مواد باکیفیت را تولید می کرد؟ چرا آنها در داخل افغانستان بخاطر استفاده از برق برای پیش بردن کارخانه ها، بند ها را که دارای مخزن های بزرگ آب می بودند نساختند؟ آمریكا می گوید كه این کشور ۱۰۲ میلیارد دالر را در افغانستان مصرف كرده است، آنها لطف نموده بگویند که این پول را كجا به مصرف رسانده اند؟ فایده آن برای مردم چه بود؟ ما نمی گوییم که امریکایی ها هیچ کاری نکرده اند. تأسیس اردوی ملی، تأسیس پولیس ملی، تأسیس امنیت ملی، ساختن نظام (گرچه از فساد رنج می برد) ... کارهای قابل ستایش هستند، و همه این چیزهای بودند که پاکستان در جریان "جهاد جعلی" خود نابود کرده بود. اما امریکایی ها و اروپایی ها اینها را برای افغان ها دوباره ساختند، لیکن آنها از انجام کارهای مهم دیگر چشم پوشی می کنند. یک کس از اینکه امریکایی ها می گویند که آنها آمده اند تا اسامه و یارانش را تعقیب کنند، تعجب می کند. اگر چنین است، پس چرا آنها به پاکستان چیزی نگفتند که او را سالها نگه داشته بود؟ آنها حتی تحریم های ساده ای را بالای آن کشور وضع نکردند. حتی اگر ۱/۱۰ تعزیرات که بالای ایران وضع شده، بالای پاکستان وضع شود، این کشور شیطان رهبران طالبان را که در شهر های کویته، پیشاور و راولپندی نشسته اند اخراج خواهد کرد و کمپ های آموزشی دهشت افگنی را مسدود خواهد کرد. اما چه کسی آنها را تحریم خواهند کرد؟

پاسخ