رسانه

دیپلوماتان بیجینگ در گسترش کمپاین معلومات نادرست از تاکتیک های کریملین استفاده میکنند

سلام تایمز و ای اف پی

یک تخته زینتی با تصویر شی جین پینگ رئیس جمهور چین در پشت مجسمه مائو زیدونگ رهبر فقید کمونیست در یک فروشگاه سوغات در نزدیکی چهاراهی تیانان‌مین در بیجینگ دیده می شود. [گریگ بیکر/ای اف پی]

یک تخته زینتی با تصویر شی جین پینگ رئیس جمهور چین در پشت مجسمه مائو زیدونگ رهبر فقید کمونیست در یک فروشگاه سوغات در نزدیکی چهاراهی تیانان‌مین در بیجینگ دیده می شود. [گریگ بیکر/ای اف پی]

بیجینگ -- رژیم چین جنگ معلوماتی خود را به سطوح جدیدی می رساند، در موضوعات بحث برانگیز تاکتیک های آزمایش شده و واقعی کریملین را کاپی می کند و پیچیدگی های خودش را بر آن اضافه می کند تا نظریه های توطئه را پخش کند و انتقادات را دفع کند.

در یک جبهه، بیجینگ در خطابه های رسانه های اجتماعی – به شمول آنانیکه در داخل چین ممنوع اند – حضور دیپلوماتیک خود را افزایش می دهد و برای شکل دهی اینکه چین به صورت آنلاین چگونه مشاهده می شود، یک رویکرد بیشتر تهاجمی را اتخاذ می کند.

حدود یک سال و نیم پیش، دیپلوماتان چینایی در توییتر که همراه با یوتیوب، گوگل و فیسبوک در چین مسدود است، حضور بسیار کمی داشتند.

انستیتوت بروکینگز یک مرکز مطالعاتی ایالات متحده به تاریخ ۷ عقرب در اعلامیه ای گفت، اکنون بیش از ۱۷۰ سفارت ها یا قونسولگری های چین از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند.

ژائو لیجیان سخنگوی وزارت خارجه چین به تاریخ ۲۰ حمل در بیجینگ سؤالی را جواب می دهد. ژائو یکی از منابع اصلی معلومات نادرست رژیم چین بوده است. [گریگ بیکر/ای اف پی]

ژائو لیجیان سخنگوی وزارت خارجه چین به تاریخ ۲۰ حمل در بیجینگ سؤالی را جواب می دهد. ژائو یکی از منابع اصلی معلومات نادرست رژیم چین بوده است. [گریگ بیکر/ای اف پی]

یکی از جبهات اصلی معلومات نادرست رژیم چین، کووید-۱۹ بوده است. در حالیکه بقیه جهان به دلیل کووید-۱۹ از قرنطین ها و مرگ ومیر فزاینده رنج می برد، بیجینگ و دستگاه رسانه ای آن قصد دارند نشان دهند که چین چگونه از این وضعیت برآمده است. در اینجا، زنان بدون محافظت از ویروس به تاریخ ۶ سنبله در ووهان چین، هنگام یک برنامه ای برای عکس گرفتن می ایستند که توسط رژیم برگزار شده بود. [اس تی آر/ای اف پی]

یکی از جبهات اصلی معلومات نادرست رژیم چین، کووید-۱۹ بوده است. در حالیکه بقیه جهان به دلیل کووید-۱۹ از قرنطین ها و مرگ ومیر فزاینده رنج می برد، بیجینگ و دستگاه رسانه ای آن قصد دارند نشان دهند که چین چگونه از این وضعیت برآمده است. در اینجا، زنان بدون محافظت از ویروس به تاریخ ۶ سنبله در ووهان چین، هنگام یک برنامه ای برای عکس گرفتن می ایستند که توسط رژیم برگزار شده بود. [اس تی آر/ای اف پی]

این دیپلوماتان به اصطلاح «جنگجوی گرگ» -- نامی که از یک فیلم حماسی چینایی برگرفته شده است -- نظریه های توطئه ضد و نقیضی را پخش می کنند که برای ایجاد هرج و مرج و دفع کردن انتقادات بر روی مسائل داخلی و بین المللی، طراحی شده اند.

این تلاش های بیجینگ زمانی آغاز شدند که در ماه حوت سال ۱۳۹۷ تظاهرات ضد چینایی در هانگ کانگ متورم شدند، قبل از انتخابات ریاست جمهوری تایوان در ماه جدی ۱۳۹۸ افزایش یافتند و در ماه های بعدی که واضح شد همه گیر ویروس کرونا کووید-۱۹ جهان را فرا می گیرد، سریعتر شدند.

گراهام بروکی رئیس لابراتوار تحقیقات عدلی شورای دیجیتال آتلانتیک در ماه جوزا به نیویارک تایمز گفت، «چین به ویژه در طول یک و نیم سال گذشته در پاسخ به انتخابات تایوان و تظاهرات هانگ کانگ، برای عملیات های نفوذی آنلاین تمایل فزاینده ای را برای تهاجم نشان داده است.» increasing willingness to be aggressiveشورای آتلانتیک یک مرکز مطالعات است و در واشنگتن موقعیت دارد.

بیجینگ روی کریملین و تهران تکیه میکند

همیلتون ۲.۰، که روایات تبلیغ شده توسط مقامات دولتی روسیه، چین و ایران در رسانه های اجتماعی و اخبار دولتی و اعلامیه های رسمی را تحلیل می کند گفت، پیروان حساب های دیپلوماتیک چین از ۱،۵۵۵،۶۶۸ در ماه حمل، به حد اکثر ۳،۰۲۵،۲۸۳ در ماه سنبله افزایش یافتند.

بروکینگز گفت، در حالیکه «جنگجویان گرگ» بیجینگ در ابتدا محتوای وبسایت ها و خبرگزاری های تحت حمایت رژیم را تبلیغ می کنند، آنها همچنان از رسانه های دولتی ایران و روسیه و همچنین «تأثیرگذاران» غربی به عنوان اعتباردهنده خارجی یا «مستقل» استفاده می کنند.

این مرکز گفت، این به اصطلاح تأثیرگذاران که همان گروه رسانه های موازی مختلف، ژورنالستان، دانشمندان تقلبی، فعالان و نظریه پردازان توطئوی در آن شامل اند، برای مدت طولانی در تبلیغات ضد امریکایی دخیل بوده اند و از مسکو و سایر پایتخت های رقیب سرچشمه می گیرند.

بروکینگز اظهار داشت، «چین در غیاب شبکه تأثیرگذار نیابتی خود، بر پشت رسانه های دولتی و حساب های رسمی دولتی روسیه، ونیزویلا و ایران سوار شده است تا پیام های ضد غربی را که با منافع جیوپولیتیکی چین مطابقت دارند، ارسال کند در حالیکه یک لایه مسؤلیت را حذف می کند و یک سطح مشروعیت را بر آن می افزاید.»

به گزارش اتحاد برای تأمین دیموکراسی در صندوق وجهی مارشال آلمان در ایالات متحده که همیلتون ۲.۰ را تأسیس کرده است، از ماه عقرب ۱۳۹۸ بدینسو سه از پنج رسانه های خبری که توسط دیپلوماتان چینایی بازتوییت بیشتر داشتند -- غیر از رسانه های تحت حمایت دولت چین -- توسط حکومت ایران یا روسیه تمویل شده اند.

در این گزارش آمده است، پریس تی وی ایران، و آر تی و اسپوتنیک نیوز روسیه به ترتیب سومین، چهارمین و پنجمین رسانه بازتوییت شده بودند.

بر اساس گزارش بروکینگز، طی شش ماه گذشته، آر تی و تیلیسر ونیزویلا در میان ۱۰ رسانه بودند که دیپلوماتان چینایی از آن بیشترین بازتوییت کرده اند، در حالیکه اکچوالیداد آر تی (بخش هسپانیایی آر تی) و اسپوتنیک انترنیشنل در میان ۲۰ رسانه برتر بودند.

سرکوب کردن معلومات نادرست در مورد کووید-۱۹

اگرچه بیجینگ در استفاده از رسانه های اجتماعی برای گسترش تبلیغات تهاجمی تر و پایدارتر می شود، شرکت های رسانه های اجتماعی در تلاش اند تا این کمپاین ها را از بین ببرند، که به گفته آنها اکثراً فاقد پیچیدگی هستند و به راحتی شناخته می شوند.

در یکی از مهمترین حوادث، به تاریخ ۲۲ حوت سال گذشته -- یک روز پس از آنکه سازمان صحت جهانی (دبلیو اچ او) این شیوع را به عنوان یک همه گیر اعلام کرد – ژائو لیجیان سخنگوی وزارت خارجه چین یک ادعای ثابت نشده ای را توییت کرد مبنی بر اینکه ارتش ایالات متحده «این همه گیر را به ووهان مرکز این همه گیر آورده است».

این توییت که به وبلاگ گلوبل ریسرچ کانادا یک گروه معروف طرفدار کریملین مرتبط شده بود، دفعتاً توسط بیش از ده دیپلوماتان و سفارت های چینایی بازتوییت شد. رسانه های دولتی چین برای تقویت این ادعا چندین داستان را افزودند.

ژائو، که اکنون در این شبکه بیش از ۷۷۴۰۰۰ پیرو دارد همچنان مقالاتی را از یک وبسایت توطئوی توییت کرد که می گوید ویروس کرونا به جای چین از ایالات متحده سرچشمه گرفته است.

از آن زمان بدینسو توییتر آنعده توییت ها و منابع آنها به عنوان بسیار مخرب، ناکارآمد، خشن و یا گمراه کننده شناسایی کرده است.

توییتر به تاریخ ۲۲ جوزا گفت که ۲۳۷۵۰ حساب را که در تلاش سازمان یافته برای گسترش معلومات نادرست در مورد تظاهرات هانگ کانگ و واکنش حزب کمونیست چین به ویروس کرونا «بسیار فعال» بودند، کشف و حذف کرده است.

این شرکت حدود ۱۵۰ هزار حساب را که برای تقویت پیام های چینایی با بازتوییت کردن و لایک کردن محتوا اختصاص داده شده بودند، غیرفعال ساخت.

فیرگس هانسن رئیس مرکز بین المللی برای پالیسی انترنیت در انستیتوت پالیسی استراتیژیک استرالیا که برای کشف کردن این حساب ها با توییتر کار کرده است نوشت، «در حالیکه حزب کمونیست چین به مردم چین اجازه نمی دهد که از توییتر استفاده کنند، تحلیل ما نشان می دهد که این حزب دوست دارد برای پخش تبلیغات و معلومات نادرست در سطح بین المللی از آن استفاده کند.

وی به نیویارک تایمز گفت، «عملیات های نفوذی مداوم، پنهان و فریب دهنده مانند این عملیات نشان می دهند که این دولت حزبی تهدیدات خارجی علیه قدرت سیاسی خود را تا چه حد مورد هدف قرار خواهد داد.»

قدرت های رو به زوال در مقابل قدرت های رو به رشد

در حالیکه رژیم چین بر پشت کمپاین های معلومات نادرست روسیه و سایر کشورها سوار می شود، رویکرد بیجینگ اندکی متفاوت است.

استراتیژی معلوماتی روسیه بی اعتبار ساختن غرب است که اکثراً آن را با ایجاد هرج و مرج و تفرقه اندازی پیش می برد.

کریملین تلاش کرده است تا این کار را با دخالت در انتخابات غرب، دخالت در مورد مسائل نژادی و اجتماعی در ایالات متحده، و از طریق تلاش های مکرر برای بی اعتبار ساختن ساینس دانان و طب غرب، انجام می دهد.

در مقابل، بیجینگ بیشتر به دنبال اصلاح تصویر جهانی خود است -- به عنوان مثال، با ترویج روایت چین به عنوان یک قهرمان در واکنش جهانی ویروس کرونا و کمپاین های تبلیغاتی قدیمی می خواهد با محکومیت بین المللی رفتار این رژیم با اقلیت های مسلمان در سینکیانگ، مقابله کند.

مرکز مطالعاتی اتحاد برای تأمین دیموکراسی به تاریخ ۱۱ حمل گفت، «روسیه، که در مقیاس های بسیاری یک قدرت رو به زوال است، تلاش می کند تا با بی اعتبار ساختن و بی ثبات ساختن غرب، نقاط ضعف نسبی خود در مقایسه با آن را جبران کند.»

در این گزارش آمده است، «در مقابل، چین که یک قدرت در حال ظهور است برای تغیر دادن نظم بین المللی به طریقی كه برای منافع آن مناسب باشد، تلاش می کند.»

در این گزارش آمده است، به عنوان مثال، بیش از ۵۰٪ از محتوای ویدیویی که توسط رسانه های چینایی سی جی تی ان و سی سی تی وی منتشر شده اند، بالای چین متمرکز بوده است، در حالیکه تنها ۴٪ از محتوای ویدیویی که توسط آر تی امریکا و آر تی یو کی منتشر شده است بالای روسیه متمرکز بوده است. محتوای بسیار کمی روی مسائل داخلی روسیه، فرهنگ و یا سیاست متمرکز بوده است.

در این گزارش آمده است، «هدف گسترده مسكو نرم ساختن ظاهر دیموكراسی ها برای فعالان احتمالی در داخل و در حقیقت تضعیف آنها با دشوارتر ساختن حكومتداری است.»

بیجینگ همچنان می خواهد که «از جذابیت نظام های دیموکراتیک به عنوان یک بدیل جذاب برای حکومت استبدادی بکاهد، اما این کار را با «برجسته ساختن نقاط قوت طرح حکومتداری خود» انجام می دهد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

چین، ایران و روسیه برای امریکا یک تهدید جدی تلقی می گردد. اگر این سه کشور با هم متحد شد، امریکا را از پاه در می آورند. چین دارد به یک قدرت اقتصادی بزرگ منطقه تبدیل می شود. در پهلوی قدرت اقتصادی، این کشور از لحاظ نظامی نیز از بسیار کشور ها سبقت جسته است و در آینده نزدیک شاید با امریکا رقابت کند. بخاطریکه امریکای ابرقدرت را شکست دهند، چین با روسیه و ایران هم پیمان شد و علیه امریکا توطیه می کند. اگر امریکا مساله صلح افغانستان را یک طرفه نکند، جنگ افغانستان برای آمریکا خیلی قیمت تمام خواهد شد و چین از طریق پاکستان طالبان را بر ضد امریکا تمویل خواهد کرد. از این جهت بهتر است که امریکا با طالبان صلح کنند و آنها را به کابل بیاورد و در حکومت افغانستان شریک بسازد.

پاسخ

چین باید بخاطر گسترش ویروس کرونا به همه کشور های جهان غرامت بپردازد و از همه مردم معذرت بخواهد که این کشور نتوانسته ویروس متذکره را مهار کند.

پاسخ

با شما موافقم. چین باید مجبور ساخته شود تا غرامت بپردازد.
من یکی از کسانی هستم که میخواهد سیاست ایالات متحده، انگلستان و اروپا را در آسیا و افریقا شدیداً مورد انتقاد قرار دهم. من جنایات جنگی را که ناتو در افغانستان، ایالات متحده در فلسطین، هندوستان در کشمیر مرتکب شده اند شدیداً محکوم می کنم. اما ما نباید فراموش کنیم که ما همیشه میتوانیم با امریکایی ها، انگلیس ها، اروپایی ها استدلال کنیم. ما متیوانیم بالای آنها انتقاد کنیم. ما حق داریم تا در مقابل دفاتر و حتی خانه های رهبران و سیاسیون در کشورهای متذکره تظاهرات نماییم. ما حتی میتوانیم مقالات را در رسانه های آنها منتشر کنیم. اما آیا کسی میتواند انگشت انتقاد را بالای چین و متحدین چین— روسیه، ایران و برما بگذارد؟ چین نشان داد که این کشور آماده است تا همه جهان را نابود سازد. ببینید که هم پیمانان چین، ایران و روسیه در سوریه، عراق، لبنان و برما چه می کنند.
«صامد یو»

پاسخ