رسانه

توییتر ۱۷۰ هزار حساب را که با کمپاین های معلومات نادرست چینایی مرتبط بودند حذف کرد

سلام تایمز و ای اف پی

این تصویر علامت های توییتر را روی یک صفحه کمپیوتر در بیجینگ نشان می دهد. [نیکولاس اسفوری/ای اف پی]

این تصویر علامت های توییتر را روی یک صفحه کمپیوتر در بیجینگ نشان می دهد. [نیکولاس اسفوری/ای اف پی]

توییتر به روز جمعه (۲۳ جوزا) اعلام کرد که این رسانه بیش از ۱۷۰ هزار حساب را که با کمپاین های معلومات نادرست حکومت چین مرتبط بودند، حذف کرده است.

توییتر -- همراه با یوتیوب، گوگل و فیسبوک -- در چین، که از «فایروال بزرگ» برای محدود کردن دسترسی به اخبار و معلومات استفاده می کند، ممنوع اند.

اما دیپلوماتان چینایی و رسانه های دولتی در سال های اخیر در این نوع زمینه ها سرازیر شده اند تا روایت بیجینگ را تقویت کنند.

محققین و برخی از حکومت های غربی ابراز نگرانی کرده اند که رژیم چین از شبکه های حساب های تحت کنترل دولت یا مرتبط با دولت استفاده می کند، که به عنوان کاربران اصلی برای گسترش پیام های دولتی یا معلومات نادرست ظاهر می شوند.

توییتر گفت که شبکه های «وابسته به دولت» را که توسط یک «هسته بسیار فعال» متشکل از ۲۳ هزار و ۷۵۰ حساب اداره می شد و توسط ۱۵۰ هزار حساب های «تقویت کننده» دیگر تقویت می شد، از بین برده است.

این شبکه اخیراً روایت بیجینگ را در مورد اعتراضات هانگ کانگ تقویت می کرد اما قبلاً نیز عین کار را برای همه گیر ویروس کرونا انجام می داد.

فرگوس هانسن، رئیس مرکز انترنیتی انستیتوت پالیسی استراتیژیک استرالیا نوشت، «در حالیکه حزب کمونیست چین به مردم چینایی اجازه استفاده از توییتر را نمی دهد، اما تحلیل ما نشان می دهد که این حزب از استفاده کردن توییتر برای پیش بردن تبلیغات و معلومات نادرست در سطح بین المللی خوش است.»

مرکز انترنیتی انستیتوت پالیسی استراتیژیک استرالیا گفت، اکثریت توییت های این شبکه در ساعات کاری چین، عمدتاً در روزهای کاری نوشته شده بودند.

این مرکز افزود، «ترتیب پوست ها به این اندازه منظم آشکارا عدم اصلی بودن و هماهنگی را نشان می دهد.»

به روز جمعه، وزارت خارجه بیجینگ با انتقاد از تصمیم توییتر گفت که چین «بزرگترین قربانی معلومات نادرست» است.

شواهد رو به رشد فریب

در اواسط ماه جاری، نیویارک تایمز یک تحلیل ۴۶۰۰ حساب را که با رهبران و دیپلوماتان چینایی در توییتر ارتباط داشت، منتشر کرد.

این تحلیل صدها حساب را دریافت که ظاهراً فقط برای تشویق و تقویت نمایندگان برجسته بیجینگ و رسانه های خبری دولتی فعالیت می کردند.

ماه گذشته، در یک توییت نوشته شده توسط یک سخنگوی حکومت چین با تقویت کردن یک تئوری توطئه که به طور گسترده بی اعتبار شد، مبنی بر اینکه ممکن ارتش ایالات متحده ویروس کرونا را به چین آورده باشد، توییتر یک علامت را برای بررسی واقعیت درج نمود.

در ماه اسد گذشته، فیسبوک، یوتیوب و توییتر هزاران حساب را حذف کردند که گفته اند بخشی از یک کمپاین مورد حمایت چین بودند که اساساً بر گسترش معلومات نادرست درباره اعتراضات هانگ کانگ تمرکز داشتند.

اتحادیه اروپا به روز چهارشنبه (۲۱ جوزا) گزارشی را منتشر کرد مبنی بر اینکه در جریان این همه گیر رژیم های چینایی و روسی با «عملیات نفوذی هدفمند و کمپاین های معلومات نادرست»، در تضعیف دیموکراسی اروپا و درخشش حیثیت های خود تلاش کرده اند.

این اتهام ناخوشایند غیرمعمولی در یک مقاله رسمی استراتیژی اتحادیه اروپا برای رسیدگی به آنچه که مقامات می گویند در مورد ویروس کرونا یک «سیلاب» ادعاهای دروغین مراقبت های صحی، نظریه های توطئه، تقلب و گفتار نفرت انگیز می باشد، آمده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من موافقم.

پاسخ

Fahim

پاسخ

تویتر خلاف آزادی بیان کار کرد. وقتیکه تویتر را امریکایی ها ساخته اند، نباید آن را در کنترول خود داشته باشد. تویتر باید بگذارند که مردم هرچه پست می کند. در نظام های دیموکراسی رسانه های اجتماعی آزاد هستند. آنها میتوانند که مردم را، حکومت را و حتی امریکا را انتقاد کنند. و انتقاد چیزی خوبی است زیرا انتقاد سالم اصلاح بوجود میا اورد و حاکم را بر کم کاری و نارسایی و بی کیفایتی شان متوجه می کند که آنها باید خود را اصلاح کنند.

پاسخ