سلامتی

آزمایش غیرمعمولی واکسین ویروس کرونای چین تحلیلگران را متعجب ساخت

سلام تایمز

محققین لابراتوار به تاریخ ۲۰ جوزا در ییشینگ بایوفارما در شینیانگ چین کار می کنند، جایی که آنها در تلاش اند تا واکسین ویروس کرونا کووید-۱۹ را تولید کنند. [نوئل سیلیس/ای اف پی]

محققین لابراتوار به تاریخ ۲۰ جوزا در ییشینگ بایوفارما در شینیانگ چین کار می کنند، جایی که آنها در تلاش اند تا واکسین ویروس کرونا کووید-۱۹ را تولید کنند. [نوئل سیلیس/ای اف پی]

بیجینگ -- رژیم چین با هدف احیای جایگاه خود در صحن جهانی، در حال پیشبرد کمپاین واکسیناسیون ویروس کرونا است -- که خارج از پروسه آزمایش مروج ادویه جات ثابت نشده را به ده ها هزار چینایی می دهد.

بیجینگ در رقابت برای اینکه در تولید یک واکسین تائید شده کووید-۱۹ نخستین کشور شود، اتباع خود را تحریک کرده و یا آنها را مجبور می سازد که این واکسین را دریافت کنند.

نیویارک تایمز به تاریخ ۵ میزان گزارش داد، سه واکسین آزمایشی به کارمندان شرکت های دولتی تزریق می شود، کارگرانی که دولت آنها را مهم می داند و خود کارمندان شرکت های داروسازی در آن شامل هستند.

به داکتران، معلمین، کارگران سوپرمارکیت، بازرسانان مرزی، کارمندان صنعت هوانوردی و افرادی که به «مناطق پر خطر» می روند نیز این واکسین پیشنهاد شده است.

یک کارمند صحی به تاریخ ۱۸ اسد واکسین کووید-۱۹ تولید شده توسط شرکت چینایی سینوواک بایوتیک در پورتو الیگره برازیل دریافت می کند. [سیلفیو اویلا/ای اف پی]

یک کارمند صحی به تاریخ ۱۸ اسد واکسین کووید-۱۹ تولید شده توسط شرکت چینایی سینوواک بایوتیک در پورتو الیگره برازیل دریافت می کند. [سیلفیو اویلا/ای اف پی]

یک واکسین آزمایشی گروه ملی بایوتیک چین برای ویروس کرونا به تاریخ ۱۶ سنبله در بیجینگ به نمایش گذاشته شده است. [نوئل سیلیس/ای اف پی]

یک واکسین آزمایشی گروه ملی بایوتیک چین برای ویروس کرونا به تاریخ ۱۶ سنبله در بیجینگ به نمایش گذاشته شده است. [نوئل سیلیس/ای اف پی]

بیجینگ در ماه سرطان استفاده اضطراری از واکسین های تحت آزمایش را برای گروه های خاصی که ممکن بیشتر در معرض خطر قرار بگیرند، تائید کرد.

بر اساس یک یادداشتی که توسط نیویارک تایمز بررسی شد، کارمندان شرکت دولتی بزرگ پطروچاینا یک پیشنهاد قناعت بخشی را دریافت کردند: آنها می توانند یکی از دو واکسین را برای محافظت خود هنگام کار کردن در خارج از کشور، استفاده کنند.

دولت تأكید كرد: آزمایشات کلینیکی -- كه هنوز در مراحل اولیه است -- نشان داد كه واکسین مصؤن است. دولت عوارض جانبی احتمالی را ذکر نکرده و یا در مورد سایر خطرات ناشی از مصرف واکسینی که تنظیم کنندگان تائید نکرده اند، هشدار داده نشده است.

این روزنامه گزارش داد، این كارمندان «به طور مؤثر برای آزمایش واكسین های ثابت نشده خارج از آزمایش های کلینیکی رسمی، خوگان گانایی هستند.»

سخنگوی این نهاد جهانی به تاریخ ۵ میزان گفت، «جواز استفاده اضطراری داخلی» چین از طرف سازمان صحی جهان مورد تائید نیست.

آزمایشات غیرمعمولی واکسین

مقامات چینایی طرح ها را برنامه ریزی می کنند تا تزریق واکسین های بیشتر را در آزمایشات غیر رسمی به طور همزمان با آزمایش کلینیکی واکسین های احتمالی انجام دهد، که بیشتر در خارج از چین انجام می شود.

شرکت کنندگان در آزمایشات فاز ۳ از نزدیک پیگیری و نظارت می شوند، اما مشخص نیست که گویا مقامات چینایی اقدامات مشابهی را برای هرکسی که آستین خود را در داخل کشور بالا می زند انجام می دهند.

ناظرین هشدار می دهند، کارمندان در تولیدکنندگان واکسین چینایی و شرکت های دولتی ممکن است برای استفاده از واکسین احساس فشار کنند.

دکتر کیم مولهولند یک متخصص اطفال در انستیتوت تحقیقات کودکان مورداک در میلبورن استرالیا، که در نظارت بر بسیاری از آزمایشات واکسین به شمول واکسین کووید-۱۹ نقش داشته است به نیویارک تایمز گفت، «نگرانی من برای کارمندان شرکت ها این است که ممکن است برای آنها دشوار باشد که امتناع ورزند.»

دقیقاً مشخص نیست که چه تعداد از چینایی ها در این آزمایش های غیرمعمول شرکت کرده اند.

این شرکت ها از دریافت کنندگان واکسین ها خواسته اند که توافقنامه ای را امضا کنند که مانع صحبت آنها در رسانه های خبری می شود.

سینوفارم، یک شرکت دولتی چینایی که واکسین های آزمایشی ارائه شده به کارمندان پطروچاینا را ساخته است، گفت که صدها هزار نفر واکسین های این شرکت را دریافت کرده اند.

سینوواک بایوتیک مستقر در بیجینگ گفت، بیش از ۱۰ هزار نفر در بیجینگ با این واکسین تحت طرح استفاده اضطراری این کشور تزریق شده اند. به طور جداگانه، این شرکت به تاریخ ۱۶ سنبله گفت که تقریباً همه کارمندان آن -- در مجموع حدود ۳۰۰۰ نفر -- و خانواده هایشان آن را گرفته اند.

روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پوست به تاریخ ۱۶ سنبله گزارش داد، ژانگ یینان معاون عمومی بازاریابی گروه ملی بایوتیک چین، نیز گفت که به وی واکسین شرکتش تطبیق شده است.

وی در نمایشگاه بین المللی چین برای تجارت خدمات در بیجینگ گفت، «۱۵۰ کارمند مانند من واکسین شده اند.»

'گل الود کردن آبها'

سینوواک و گروه ملی بایوتیک چین هر دو آزمایشات کلینیکی گسترده را در خارج از کشور انجام می دهند.

به گفته ژانگ یونتائو معاون این شرکت، انتظار می رود که آزمایشات فاز ۳ گروه ملی بایوتیک چین شامل ۵۰ هزار داوطلب در حدود ۱۰ کشور باشد.

رویترز به تاریخ ۱۵ سنبله گزارش داد، تطبیق واکسین ها در ارجنتاین، بحرین، اردن، مراکش، پیرو و امارات متحده عربی جریان دارد.

پاکستان و صربیا همچنان توافق کردند که در آزمایشات فاز ۳ داوطلبان واکسین گروه ملی بایوتیک چین شرکت کنند.

بر اساس گزارش ساوت چاینا مورنینگ پوست، آزمایش کلینیکی فاز ۳ در امارات متحده عربی، که واکسین را به بیش از ۳۵۰۰۰ دریافت کننده داده است، انتظار می رود در ماه عقرب پایان یابد.

در همین حال، سینوواک آزمایشات فاز ۳ را در ترکیه، بنگلادیش، برازیل و اندونیزیا انجام می دهد.

راینا مکلنتایر رئیس برنامه امنیت زیستی در انستیتوت کیربی پوهنتون نیو ساوت ویلز در سیدنی استرالیا، قبل از پایان آزمایشات فاز ۳، توقف استفاده اضطراری از واکسین را توصیه کرد.

وی به نیویارک تایمز گفت، «ممکن است سه تا شش ماه طول بکشد تا نتایج آزمایش فاز ۳ را بدست آوریم – این انتظار به اندازه کافی طولانی نیست.»

وی افزود، «شما احتمالا آب را برای زمانی که ما معلومات آزمایش فاز ۳ را برای بهترین واکسین ممکن داریم، گل آلود می کنید.»

جیروم کیم رئیس انستیتوت واکسین بین المللی در سئول گفت که وی نگران است کسانی که باور دارند با یک واکسینی محافظت می شوند که مؤثریت آن معلوم نیست، رفتارهای خطرناکی را انجام دهند.

وی به تایمز گفت، «این هر نوع پیامدهای منفی دارد. آنها ممكن است مبتلا شوند و از آن اطلاعی نداشته باشند، یا ممكن است عفونت را گسترش دهند زیرا اگر واكسین تا حدی عمل كند، قابل تشخیص نیست.»

تلاش برای بازنویسی تاریخ

رژیم چین بخاطر برخورد غیرمسؤلانه با شیوع کووید-۱۹ و اقدامات متعاقب معلومات نادرست با هدف جلوگیری از انتقاد و انتشار دروغ، مورد سرزنش قرار گرفته است.

تحلیلگران و ناظرین می گویند، اگر این رژیم در مورد خطر ابتلا به کووید-۱۹ در ابتدا شفاف می بود، جهان وقت آن را داشت که واکنش نشان دهد، هزاران نفر را نجات دهد و از هرج و مرج بعدی جلوگیری کند.

روزنامه آسوشیتد پرس در ماه حمل گزارش داد، مقامات چینایی که از شیوع مرگبار این بیماری آگاهی داشتند، تقریباً به مدت یک هفته چیزی نگفتند و به این ویروس اجازه دادند تا در ووهان تقویت شود و در سراسر جهان گسترش یابد.

بر اساس اسناد داخلی که به دست آسوشیتید پریس آمده و تخمین های متخصصین، حداقل ۳۰۰۰ نفر در آن سکوت فاجعه بار شش روزه مبتلا شده اند.

داکتران در سراسر جهان از اواسط ماه میزان نزدیک به ۴۰ میلیون مورد کووید-۱۹ و بیش از یک میلیون مورد مرگ و میر را ثبت کرده اند.

بیجینگ باوجود واکنش گسترده از سراسر جهان، روایت «اقدامات قهرمانانه» خود در مجادلهبا همه گیر کووید-۱۹ افزایش داده است.

در همین حال، شرکت های چینایی از این همه گیر برای سودآوری استفاده جویی می کنند.

رژیم چین تلاش زیادی را برای تولید تجهیزات محافظت شخصی آغاز کرد تا در میان شیوع کمبودی ها را برطرف کند.

بیش از ۷۳۰۰۰ شرکت به عنوان سازنده ماسک در نصف اول سال میلادی جاری ثبت نام کردند – به شمول بیش از ۳۶۰۰۰ شرکت جدید – که با افزایش قیمت و تقاضا، فقط در ماه حمل ثبت نام کردند.

به گفته تحلیلگران، چین از ماه حمل تا جوزا، بیش از ۵۰ میلیارد ماسک را صادر کرده است – که این از تولید مجموعی سال گذشته ۱۰ برابر بیشتر است.

بر اساس یک گزارش نیویارک تایمز که به استناد شواهد موجود در صدها ویدیو، تصویر و اسناد دولتی استناد می کند، مقامات چینایی به عنوان بخشی از این تلاش اقلیت های مسلمان در منطقه سین کیانگ را در کارخانه های لباس محافظتی به کار مجبور می سازند.

این برنامه بخشی از تلاش های بیجینگ است که طی چند سال گذشته بیش از یک میلیون مسلمان را به شمول اقوام قزاق و قرغیز به کمپ های شستشوی مغزی اعزام کرده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خداوند (ج) چینایی ها را نابود کند. آنها تمام دنیا را در خطر انداختند.

پاسخ

چین دشمن تمام بشریت که به اثر ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند می باشد.

پاسخ

واکسین ویروس کرونا خیلی خطرناک هم است. این واکسین باید نخست برای فرزندان سیاسون جهان تزریق شود. وقتیکه مقامات کشور های جهان خصوصاً چین و روسیه می گویند که آنها توانستند برای کوید ۱۹ واکسین درست کنند، باید اول برای خود شان تطبیق کننند بعد برای مردم عادی،

پاسخ

بسیار معلومات جالب و جدید بود، تشکر

پاسخ

فکر می کنم که واکسن کوید ۱۹ باید در چین ساخته شود او هم در شهر واهان زیرا محل شیوع کوید ۱۹ چین است و تحقیقات در چین نتیجه مثبت می دهد نسبت به روسیه و یا جای دیگر. نخست متخصصین صحی باید معلوم کنند که کوید ۱۹ چگونه سرایت کرد و از چه بوجود آمد. بخاطریکه تا هنوز مردم جهان اطلاع ندارند که کوید نزده از خوردن گوشت حیوانات وحشی شیوع پیدا کرد یا از تحقیقات نا مصئون در لابراتورا های چینایی. هر گاه آنها علت شیوع ویروس را دریافت کردند، بعد از آن آنها میتوانند که برای ویروس متذکره واکسین را درست کنند. باید متخصصین مستعد همه کشور های جهان در چین جمع شوند و علت و معلول کوید نزده را مشخص کرده و یکجا برای آن واکسین درست کنند.

پاسخ

اگر چین بطورعمدی ویروس کرونا را در جهان پخش کرده باشد، آنها مرتکب جنایت شده اند. باید تحقیقات جامع در این زمینه انجام شود. نکته دیگر این است که سازمان ملل متحد باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از وقوع مجدد چنین جنایات در جهان روی دست گیرد و چنین اعمال باید به عنوان جنایات غیرقابل بخشش تلقی شود. جهان خانه مشترک همه انسانها است، هیچ کس نباید این خانه را ویران کند.

پاسخ