سلامتی

آزمایشات واکسین چینایی متوقف شدند: داوطلب نمی تواند دست های خود را حرکت دهد

سلام تایمز و ای اف پی

یک کارمند صحی یک داوطلب را در جریان آزمایش این واکسین در لیما پایتخت پیرو به تاریخ ۱۹ قوس آماده می سازد تا واکسین کووید-۱۹ را دریافت کند که توسط سینوفارم یک شرکت چینایی تولید شده است. [آرنستو بیناوایدز/ای اف پی]

یک کارمند صحی یک داوطلب را در جریان آزمایش این واکسین در لیما پایتخت پیرو به تاریخ ۱۹ قوس آماده می سازد تا واکسین کووید-۱۹ را دریافت کند که توسط سینوفارم یک شرکت چینایی تولید شده است. [آرنستو بیناوایدز/ای اف پی]

لیما، پیرو -- پیرو آزمایشات کلینیکی واکسین کووید-۱۹ را که توسط سینوفارم شرکت بزرگ ادویه سازی چین ساخته شده است پس از تشخیص مشکلات عصبی در حداقل یکی از داوطلبان آزمایش آن، به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش رسانه های محلی، انستیتوت ملی صحی پیرو به روز جمعه (۲۱ قوس) گفت که تصمیم گرفته است تا آزمایشات را متوقف کند، زیرا یک داوطلب در حرکت دادن بازوهای خود مشکل داشت.

جرمن مالاگا محقق ارشد در تبصره هایش به رسانه ها گفت، «چند روز پیش همانطور که لازم بود، ما به مقامات نظارتی گزارش دادیم که یکی از اشتراک کنندگان ما [در آزمایشات] علایم عصبی را نشان می دهد که ممکن با بیماری به نام سندروم گیلین-بار مطابقت داشته باشد».

سندروم گیلین بار یک بیماری نادر و غیر ساری است که حرکت دستان و پاها را تحت تاثیر قرار می دهد. پیرو در ماه جوزای سال ۱۳۹۸ پس از پدیدارشدن چندین مورد در پنج منطقه، وضعیت اضطراری صحی مؤقتی را اعلام کرد.

در دهه ۱۳۵۰ میلادی، یک محل واکسین امریكایی ها علیه یک نوع ویروس انفلوینزای خوكی پس از آن متوقف شد که ۴۵۰ نفر از واكسین شدگان این علایم را نشان دادند كه می تواند باعث فلج نیز شود.

آزمایشات کلینیکی پیرو برای واکسین سینوفارم پس از آزمایش کردن حدود ۱۲۰۰۰ نفر، قرار بود این هفته نیز انجام شود.

رئیس این شرکت در ماه عقرب بدون اینکه تعداد مشخصی را نشان دهد گفت، تقریباً یک میلیون نفر واکسین سینوفارم را برای استفاده اضطراری دریافت کرده اند.

بسیاری از آزمایشات این شرکت در خارج از کشور به شمول امارات متحده عربی، بحرین، مصر، پاکستان، اردن، پیرو و ارجنتاین، انجام می شوند.

این شرکت اگرچه شواهد کلینیکی آزمایشات خود ارائه نکرده است ادعا می کند که «در تمام زمینه های» تولید واکسین از جهان پیشتاز است.

بسیاری از کسانی که در چین واکسین شده اند اشتراک کنندگان رسمی آزمایشات ادویه سازان نیستند و گفته می شود که این کار را داوطلبانه انجام داده اند.

با این حال، ناظرین می گویند که بیجینگ در رقابت اولین کشور بودن برای تولید واکسین ثابت شده کووید-۱۹، اتباع خود را برای دریافت کردن این واکسین -- تحریک کرده -- و یا با زور مجبور ساخته است.

بی اعتمادی رو به رشد

عدم شفافیت از مقامات صحی چینایی و تولیدکنندگان واکسین اعتماد جهانی بر واکسین های احتمالی کووید-۱۹ چین را تضعیف کرده است.

این بی اعتمادی همچنان تلاش های رژیم چین برای ترمیم حیثیت آسیب دیده خود پس از آنکه جهان را با مخفی کردن اخبار همه گیر در معرض فاجعه قرار داد، با تلاش لحظه آخر برای تولید واکسین را تضعیف می کند.

به عنوان مثال یک نظرسنجی که به روز یکشنبه (۲۳ قوس) انجام شد، نشان داد که ۵۰٪ از پاسخ دهندگان در برازیل گفتند که واکسین ساخت چین را دریافت نخواهند کرد، در مقایسه ۴۷٪ گفتند که دریافت خواهند کرد.

چین در مراحل پایانی تولید خود به شمول سینوفارم چهار نوع واکسین دارد و در تعدادی از کشورها با آزمایشات گسترده انسانی به خوبی پیشرفت کرده است.

اما برخلاف واکسین هایی که توسط مودیرنا، آسترازینیکا و جانسون و جانسون تولید می شوند، ادویه سازان چینایی در مورد مؤثریت یا مصؤنیت واکسین های خود معلومات ناچیزی را منتشر کرده اند.

بر اساس معلومات از شرکت مشاورتی لندن ایرفینیتی، پیشگامان واکسین چینایی سینوواک و سینوفارم پیش از آن تا اواخر ماه عقرب سفارش کمتر از ۵۰۰ میلیون دوز را دریافت کرده بودند -- اکثراً از کشورهایی که در آزمایشات اشتراک کرده بودند.

در همین حال، آسترازینیکا برای ۲.۴ میلیارد دوز سفارش را دریافت کرده است و فایزر حدود نیم میلیارد سفارش دارد.

با اینکه سفارشات و اعتماد بالای واکسین های غربی افزایش می یابد، رژیم چین -- که یک تاکتیک را مانند تبلیغات علنی اخیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای واکسین آزمایشی کشورش اسپوتنیک V، اتخاذ کرده است -- وارد عمل می شود تا واکسین های ساخت کشور خود را به کشورهای فقیرتر پیشنهاد کند.

اما این سخاوت کاملاً بشردوستانه نیست، با اینکه بیجینگ یک قیمت دیپلوماتیک طولانی مدت را توقع دارد.

هوانگ یانژونگ یک عضو ارشد صحت جهانی در شورای ایالات متحده برای روابط خارجی به ای اف پی گفت، «در این شکی نیست که چین دیپلوماسی واکسین را در تلاش برای ترمیم کردن تصویر آسیب دیده خود انجام می دهد.»

وی گفت، «این دیپلوماسی همچنان به وسیله ای برای افزایش نفوذ جهانی چین و حل نمودن... مشکلات جیوپولیتیکی تبدیل شده است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

واکسین جدید که ساخته می شود، نخست باید برای یک حیوان تزریق شود تا دیده شود که کدام عوارض جانبی دارد یا خیر. بعداً برای انسان ها تزریق گردد. واکسین کرونا میتواند خطرناک هم باشد. امکان دارد که ویروس کرونا را تداوی کند ولی شاید باعث مشکلا دیگر گردد. مردم باید در ذرق کردن واکسین کرونا بسیار محتاط باشند.

پاسخ

ما را تیر از این واکسین، خداوند خودش حفظ کند

پاسخ