سلامتی

نظرسنجی: اکثریت داکتران روسی تطبیق واکسین کووید-۱۹ مسکو را توصیه نمی کنند

سلام تایمز

در تصویر دیده می شود که، یک کارمند شرکت بایوتکنالوژی روسی به تاریخ ۳۱ ثور بالای یک واکسین ویروس کرونا در سینت پترزبورگ کار میکند. [اولگا مالتسیوا/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، یک کارمند شرکت بایوتکنالوژی روسی به تاریخ ۳۱ ثور بالای یک واکسین ویروس کرونا در سینت پترزبورگ کار میکند. [اولگا مالتسیوا/ای اف پی]

مسكو -- رسانه آر بی سی روسيه در اواسط ماه قبل گزارش داد، بيش از نيمی از داکترانی كه در روسيه بازپرسی شدند، گفتند كه تطبیق واكسین پرآوازه ويروس کرونای کریملین را، توصیه نمی کنند.

از جمع ۳۰۴۰ نفر داکتران نظرسنجی شده، ۵۲٪ آنها گفتند که «اسپوتنیک ۵» را برای بیماران تجویز نخواهند کرد.

۶۶٪ از آنها دلیل عدم اعتماد آنها بر این واكسین را، معلومات ناكافی راجع به نامؤثریت آن عنوان كردند، در حالی که ۴۸٪ گفتند که تولید واکسین با این سرعت ناممکن است.

گریگوری بریزکین، یک متحد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، مالک آر بی سی است. آر آی ای، یک رسانه دولتی روسی، همچنان اخبار مربوط به نظرسنجی بی تملق را منتشر کرد.

هشدارها از متخصصین صحی

پس از آنکه به تاریخ ۲۱ اسد این واکسین برای جلب توجه اعلام شد، دانشمندان صحی و تحلیلگران طبی در سراسر جهان زنگ هشدار را به صدا درآوردند، در حالی که بسیاری می گویند که این ادویه آزمایش نشده، ثابت نشده ممکن است در حقیقت خطرناکتر از کووید-۱۹ باشد.

انستیتوت دولتی گامالیه، که این واکسین را تولید کرده است، پس از آنکه محققین و رئیس آن چندین ماه قبل نمونه اولیه آن را به خود تزریق کردند، متخصصین این اقدام را به عنوان یک روش غیرمعمول و عجولانه برای شروع آزمایشات انسانی مورد انتقاد قرار دادند.

ناظرین قبلاً نگرانی هایی را مبنی بر اینکه محققین روسی عجله کرده و به خاطر ارائه کردن نتایج تحت فشار مقامات قرار گرفته اند، ابراز کرده اند.

دانی آلتمن، یک ایمیونولوژیست در امپریل کالج لندن گفت، «آسیب جانبی ای که از توزیع هرگونه واکسین کمتر از مصؤن و مؤثر به وجود می آید، می تواند مشکلات فعلی ما را بطور غیرقابل برگشت تشدید کند.»

حتی ایران که یکی از بلندترین آمار مرگ و میر و تعداد ابتلاهای مربوط به کووید-۱۹ در جهان را دارد، به تاریخ ۲۸ اسد شک و تردید را نسبت به ادعاهای کریملین مبنی بر تولید یک واکسین مصؤن ویروس کرونا، ابراز کرد.

علی رضا زالی، یک عضو کارگروه رژیم ایرانی برای مجادله علیه کووید-۱۹ به یک کنفرانس خبری در تهران گفت، «برای استفاده از این واکسین، سازمان های اصلی و مستقل مانند سازمان صحی جهان باید در مورد آن اظهار نظر کنند و آن را تائید کنند، که این کار هنوز صورت نگرفته است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

دانشمندان کشور های مختلف جهان باید واکسین که درروسیه ساخته شده ارزیابی نماید. و همه کشور ها باید همراه روسیه همکاری نموده تا واکسین کوید ۱۹ در دسترس تمام مردم دنیا قرار بگیرد. زیرا کوید ۱۹ یک ویروس مهلک بوده جان همه مردم جهان را خواهند گرفت.

پاسخ

هر واکسین جدید که ساخته می شود، شک و تردید های را در قبال میداشته باشد. باید واکسین که در روسیه ساخته شده است، درست چیک شود که آیاد واقعن این واکسین برای درمان کوید ۱۹ است یا خیر. برعلاوه عوارض جانبی آن نیز باید دیده شود که خدای ناخواسته کدام مشکل دیگر را عارض نکند، زیرا اگر این واکسین ویروس کورنا را درمان کند و بعوض آن برای انسان یک مشکل دیگر را خلق کند، باز این واکسین به درد نمی خورد. از این جهت برای تطبیق واکسین روسیی عجله درکار نیست. پس از تحقیقات زیاد باید این واکسین تطبیق گردد.

پاسخ

من فکر می کنم روسیه می خواهد با واکسین خود مردم را با خطر مرگ مواجه سازد. قبل از آنکه واکسین به بازار عرضه شود، باید بررسی شود که آیا واقعاً برای ویروس کرونا است یا خیر.

پاسخ