سلامتی

دانشمندان هشدار می دهند که واکسین روسی ممکن از کووید-۱۹ خطرناکتر باشد

سلام تایمز و ای اف پی

در تصویر دیده می شود که، کارمندی که تجهیزات محافظتی را پوشیده است به تاریخ ۳۱ ثور در یک شرکت بایوتکنالوژی روسی که واکسین ویروس کرونا را در استریلنا تولید می کند، روی یک معبر راه می رود. [اولگا مالتسیوا/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، کارمندی که تجهیزات محافظتی را پوشیده است به تاریخ ۳۱ ثور در یک شرکت بایوتکنالوژی روسی که واکسین ویروس کرونا را در استریلنا تولید می کند، روی یک معبر راه می رود. [اولگا مالتسیوا/ای اف پی]

مسکو -- دانشمندان صحی و تحلیلگران طبی در سراسر جهان زنگ هشدار را درباره ادعاهای رئیس جمهور ولادیمیر پوتین مبنی بر اینکه روسیه اولین واکسین ویروس کرونا را تولید کرده است، به صدا درآوردند، در حالی که بسیاری می گویند که این ادویه آزمایش نشده، ثابت نشده ممکن است در حقیقت خطرناکتر از کووید-۱۹ باشد.

پوتین به روز سه شنبه (۲۱ اسد) گفت كه این واكسین مصؤن است و یكی از دختران خودش این واکسیناسیون را، که اسپوتنیک ۵ پس از ماهواره پیشگامانه دهه ۱۹۵۰ اتحاد جماهیر شوروی نامگذاری شده است، تطبیق کرده است.

متخصصین، به شمول سازمان صحی جهان (دبلیو اچ او)، گفتند که آنها نگران هستند که معلومات کافی در مورد تحقیقات روسیه شناخته نشده است.

یکی از چیزهایی که در مورد این واکسین ادعا شده معلوم است، این بود که این آزمایش بالای ده ها «داوطلب» از ارتش روسیه انجام شده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، به تاریخ ۲۱ اسد ادعا کرد که مقامات صحی روسیه یک واکسین مصؤن را با مؤفقیت تولید کرده اند. [کریملین]

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، به تاریخ ۲۱ اسد ادعا کرد که مقامات صحی روسیه یک واکسین مصؤن را با مؤفقیت تولید کرده اند. [کریملین]

دانی آلتمن، یک ایمیونولوژیست در امپریل کالج لندن گفت، «آسیب جنبی ای که از انتشار هرگونه واکسین کمتر از مصؤن و مؤثر به وجود می آید، می تواند مشکلات فعلی ما را بطور غیرقابل برگشت تشدید کند.»

سخنگوی وزارت صحت آلمان گفت، «مصؤنیت بیمار یکی از بالاترین اولویت ها است. هیچ معلومات مشخصی در مورد کیفیت، کارآیی و مصؤنیت واکسین روسی وجود ندارد.»

انستیتوت دولتی گامالیه، که این واکسین را تولید می کند، پس از آنکه محققین و رئیس آن چندین ماه پیش نمونه اولیه آن را به خود تزریق کردند، متخصصین این اقدام را به عنوان یک روش غیرمعمول و عجولانه برای شروع آزمایشات انسانی مورد انتقاد قرار دادند.

ناظرین قبلاً نگرانی هایی را مبنی بر اینکه محققین روسی گوشه ها را قطع کرده و برای نتایج تحت فشار مقامات قرار گرفته اند، ابراز کرده اند.

آنتونی فاوچی، یک دانشمند بیماری های ساری ایالات متحده گفت، «ادعا کردن اینكه واكسینی قبل از انجام آزمایش آماده توزیع است، بسیار مشکل ساز است.»

الیکس آزر، وزیر صحت و خدمات بشری ایالات متحده به روز چهارشنبه (۲۲ اسد) در جریان یک کنفرانس با خبرنگاران گفت، «مهم این است كه واكسین های مصؤن و مؤثر ارائه كنیم و معلومات شفاف باشد... این مسابقه نیست که باید نخست شویم.»

وی افزود، «معلومات آزمایش های اولیه در روسیه معلوم نشده است؛ این شفاف نیست.»

اسیل سالییوا، یک داکتر متخصص در کووید-۱۹ در یک شفاخانه در قزاقستان گفت، «من به گفته های مقامات روسی اعتقاد کمی دارم که آنها واکسینی برای استفاده آماده دارند.»

سالییوا گفت، «در جریان روند آزمایش، یک واکسین می تواند در اوایل بی خطر به نظر برسد، اما عواقب آن می تواند خیلی دیرتر ظاهر شود. حتی اگر خطر توجیه شده به نظر برسد، شما نمی توانید صحت میلیون ها نفر را نادیده بگیرید.»

بولوت کالمیرزا ایف، یک جینتیک دان مالیکولی در پوهنتون امریکایی آسیای میانه در قرغیزستان هشدار داد، «سازندگان واکسین روسی خودشان نمی دانند که واکسین تا چه مدت کار می کند، زیرا آنها هیچ مطالعه طولانی مدت و گسترده ای کلینیکی را انجام ندادند.»

وی افزود، بدون آزمایش بیشتر، «شگفتی» های بسیاری در آینده به وجود خواهد آمد.

داکتر جاوید چیما، عضو مرکز کووید-۱۹ حکومت پاکستان در اسلام آباد گفت، واکسین روسی حتی اگر زودتر به بازار عرضه شود، نباید گزینه ای باشد زیرا هیچ تضمینی برای مصؤنیت آن وجود ندارد.

محمد رفیق، یک متخصص واکسیناسیون در انستیتوت ملی صحت در اسلام آباد گفت، ما می ترسیم که اگر واکسیناسیون بدون آزمایش های درست آغاز شود، این امر می تواند نسبت به سود آسیب بیشتری به مردم وارد کند.»

انگیزه ها برای اولین بودن

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود کریملین در تلاش برای اولین بودن، خطر یک «واکسین» خطرناک یا ناکارآمد را قبول کند.

محبوبیتی که پوتین از مدت ها قبل در بین روس ها از آن برخوردار بوده است، طی دو سال گذشته به طور چشمگیری کاهش یافته است، زیرا وی در میان پایگاه سیاسی وفادار خود با یک نارضایتی رو به رشد روبرو می شود.

موضع وی پس از آن تضعیف شد که كریملین در سال ۱۳۹۷ با افزایش دادن سن تقاعدی، و سپس با جلوگیری از نامزدان مختلف مخالفین برای حضور در شورای شهر مسكو در سال ۱۳۹۸، بسیاری از روس ها را عصبانی کرد.

اعتراضات گسترده و دستگیری ها در مسکو و سایر مناطق این کشور امری عادی بوده است که اعتراضات گسترده بی سابقه ای در حال حاضر در ولایات شرقی روسیه جریان دارند.

شهروندان روسی نیز از کاهش درآمد و فروپاشی اقتصاد برای پنج سال پی هم ناراحت هستند. درست به روز سه شنبه (۲۱ اسد)، اداره احصائیه دولتی روسیه اعلام کرد که اقتصاد این کشور در ربع دوم امسال ۸.۵٪ کاهش یافته است.

به این ترتیب، ناظرین می گویند که ادعا می شود این واکسین بسیار مورد تقاضا نشان دهنده آخرین حیله سیاسی پوتین است..

به نظر می رسد که رژیم روسیه تحت کنترل پوتین همچنان سود زیادی را از واکسین آزمایش نشده کسب کند.

کیریل دمیترییف، رئیس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه گفت که تولید صنعتی از ماه سنبله پیش بینی شده است و ۲۰ کشور «درخواست های اولیه برای بیش از یک میلیارد دوز» این واکسین را انجام داده اند.

وی گفت، روسیه با همکاری همسایگان خارجی، آماده است تا سالانه ۵۰۰ میلیون دوز واکسین را در پنج کشور تولید کند.

حمله بالای سیستم مراقبت های صحی غرب

این ادعاهای پوتین کمتر از یک ماه پس از آن صورت می گیرد که بریتانیا، ایالات متحده و کانادا یک گروه هکینگ را که مربوط به استخبارات روسی است در تلاش برای سرقت انکشاف واکسین کووید-۱۹ از نهادهای تحقیقاتی در سراسر جهان متهم کردند.

دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا، اظهار داشت که وی در این اتهامات «کاملاً مطمئن» بوده و این رفتار را «ظالمانه و زشت» عنوان کرد.

رژیم چین همچنان در تلاش برای سرقت تحقیقات واكسین کووید-۱۹ گرفتار شده است، که منجر به این شد كه ایالات متحده در ماه اسد چین را به عنوان یک پناهگاه امن برای مجرمین انترنیتی بشناسد.

ماه هاست که رژیم روسیه بطور فعال معلوماتی را در مورد همه گیر ویروس کرونای جدید منتشر می کنند، که یک تحقیق نشان داد که بخشی از برنامه طولانی مدت پوتین برای بی اعتبار ساختن سیستم های مراقبت صحی غربی و دانشمندان امریکایی است.

بر اساس یک مطالعه اتحادیه اروپا در ماه حمل، فعالیت های معلومات دروغین روسیه در مورد این ویروس کشنده، زندگی در سراسر جهان را به خطر می اندازد و هدف از آن، ویران کردن بحران در غرب با تضعیف اعتماد بر سیستم های مراقبت های صحی است.

[کانات آلتینباییف از آلماتی و اشفاق یوسفزی از پیشاور در تهیه این گزارش کمک کردند]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

روسیه با این ادعای خود کاملا اشتباه میکند زیرا هیچ معلوم نیست که عواقب جانبی این واکسین در آینده چی خواهد بود ، روسیه در این مورد میخواهد دنیا را بخود جلب کند و بس.

پاسخ

فقط مال اروپا و امریکا اصل است ازدیگر کشورها بی کیفیت وناچل ! تاریخ روس ها امریکا واروپا مشحون ازهمین ها قصه است که ما خوب وشما خراب.شما این واکسین روسی را کجا تطبیق کردید که باز از اضرار واکسین روسی گوش جهان را کر ساختید.منطق چی میگوید؟

پاسخ

من فکر می کنم روسیه با واکسین اش جان انسان های جهان را بگیرد.

پاسخ

پوتین دروغ می گوید که روسیه واکسین کوید ۱۹ را ساخته است. از واکسن روسیه کرده واکسین طبیب کندهار شاید بهتر باشد بخاطریکه هزار ها تن را در افغانستان خوب کرد. اگر قهرمان واکسین کوید ۱۹ وجود داشته باشد، قطعاً طبیب کندهار است.

پاسخ

تا هنوز هیچ کشوری، نه امریکا و نه هم روسیه نتوانسته که برای کوید ۱۹ واکسین درست کند. هر کشور که می گوید این کشور توانسته که واکسین کوید ۱۹ را ساخته است دروغ می گوید. آنها تلاش می کنند که خود را در سطح منطقه مطرح بسازند و جلب توجه نماید. احتمال دارد که حتی تا سال ها آینده برای کوید ۱۹ دوا یپدا نشود زیرا این یک مرض خیلی مرموز است.

پاسخ