سلامتی

جهان در مورد معلومات نادرست روسیه و چین به طور فزاینده ای محتاط شده است

گزارش از پاکستان فارورد و ای اف پی

یک کارمند بسته های واکسین اسپوتنیکV روسی را به تاریخ ۱۵ حمل قبل از جاگذاری آنها در یخچال ها در داخل وزارت صحت لیبیا در طرابلیس حمل می کند. [محمود ترکیه/ای اف پی]

یک کارمند بسته های واکسین اسپوتنیکV روسی را به تاریخ ۱۵ حمل قبل از جاگذاری آنها در یخچال ها در داخل وزارت صحت لیبیا در طرابلیس حمل می کند. [محمود ترکیه/ای اف پی]

بروکسل -- تحلیلگران می گویند، روسیه و چین به جای کنترل کردن همه‌گیر جهانی ویروس کرونا برای بهبودی همه، با گسترش معلومات نادرست و دروغ بیشتر در یک بازی جیوپولیتیکی به دنبال کسب کردن امتیاز هستند.

اتحادیه اروپا به تاریخ ۸ ثور گفت، مسکو و بیجینگ کمپاین های «معلومات نادرست با حمایت دولت» را افزایش داده اند که واکسین های تولید غرب علیه کووید-۱۹ را خدشه دار می سازند، در حالیکه واکسین های خود را ترویج می کنند.

در یک گزارش اداره امور خارجه اتحادیه اروپا آمده است، «به اصطلاح 'دیپلوماسی واکسین' منطق یک بازی صفری را دنبال می کند که در جستجوی تضعیف اعتماد بر واکسین های ساخت غرب، انستیتوت های اتحادیه اروپا و استراتیژی های واکسیناسیون غربی/اروپایی می باشد.»

در این گزارش آمده است، رسانه ها، مقامات و شرکت های دولتی روسیه از ماه قوس بدینسو برای تقویت واکسین اسپوتنیک V متحد شده اند در حالیکه برای متهم کردن اتحادیه اروپا به «تخریب» واکسین روسی، از «پیام رسانی خصمانه» استفاده می کنند.

یک کارمند صحی به تاریخ ۸ ثور یک دوز واکسین کووید-۱۹ را برای یک محصل در یک پوهنتون ووهان چین، آماده می سازد. [اس تی آر/ای اف پی]

یک کارمند صحی به تاریخ ۸ ثور یک دوز واکسین کووید-۱۹ را برای یک محصل در یک پوهنتون ووهان چین، آماده می سازد. [اس تی آر/ای اف پی]

شی جین پینگ رئیس جمهور چین (سمت چپ) و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به تاریخ ۲۳ عقرب ۱۳۹۸ در جریان کنفرانس بریکس (بی آر آی سی اس) در یک جلسه اشتراک کردند. [پاول گولوفکین/پی او او ال/ ای اف پی]

شی جین پینگ رئیس جمهور چین (سمت چپ) و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به تاریخ ۲۳ عقرب ۱۳۹۸ در جریان کنفرانس بریکس (بی آر آی سی اس) در یک جلسه اشتراک کردند. [پاول گولوفکین/پی او او ال/ ای اف پی]

گزارش همچنان افزود، «رسانه های طرفدار کریملین به شمول حساب رسمی اسپوتنیک V در توییتر، اعتماد مردم بالای اداره ادویه جات اروپا (ای ام ای) تضعیف کرده و طریقه ها و بی طرفی سیاسی آن را مشکوک جلوه می دهند.»

گزارش می گوید، رسانه های تحت حمایت دولت تلاش کرده اند تا در مورد یک درخواست برای تائید بازاریابی توسط واکسین روسی اسپوتنیک V سردرگمی ایجاد کند برای اینکه یک روایت را تقویت کنند که گویا این اداره به طور قصدی اجازه نمی داد.

وی افزود، «رسانه های طرفدار کریملین همچنان اداره ادویه جات اروپا و به صورت عمومی اتحادیه اروپا را به تبعیض سیاسی علیه واکسین ساخت روسیه متهم کرده اند.»

اداره استخبارات خارجی استونیا در گزارش ماه حوت خود گفت، روسیه روی یک افزایش جیوپولیتیکی همه گیر قمار می زند.

این اداره گفت، «کریملین باور دارد که همه گیر دو مسیر حرکت را که خود روسیه برای ترویج آنها تلاش می کند سرعت خواهد بخشید، که عبارت از تغیر روابط بین المللی به سوی چند قطبی بودن و کاهش نفوذ غرب بر صحنه جهانی می باشند.»

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه انتظار دارد که «این همه گیر جهانی غرب را مجبور سازد تا بر پالیسی داخلی و مشکلات اقتصادی خود تمرکز کند، جنبش های عمومی و افراطی را ایجاد کند و در نهایت وحدت ارزش محور و نهادی جوامع غربی را تضعیف کند».

وی افزود، «روسیه آماده است تا بالای شعله های آتش تیل بیشتر بیاندازد و این تمایلات را تشویق کند.»

مشکلات در مورد کنترل کیفیت

تمایل کریملین برای منحرف ساختن، در رقابت جهانی برای یافتن واکسین مؤثر علیه کووید-۱۹ دیده شده است.

رژیم روسیه یک کمپاین تبلیغاتی گسترده ای را برای ترویج واکسین اسپوتنیک V خود، با کمپاین های خدشه دار ساختن واکسین های غربی، همزمان آغاز کرد.

تحلیلگران صحت جهانی می گویند، اما عجله برای «نخست بودن» باعث شد تا کنترل کیفیت پائین بیاید.

آنويسا اداره تنظیم امور ادویه جات برازيل هفته گذشته تصميم گرفت که واردات اسپوتنیک V را به اين اساس متوقف کند که دسته های آزمايش شده یک شکل زنده ای از يک ويروس زکام زا را حمل می کردند.

به تاریخ ۶ ثور، این اداره درخواست چندین ایالت در شمال شرق کشور برای تهیه کردن بیش از ۳۰ میلیون دوز واکسین اسپوتنیک V را رد کرد.

مسئله اصلی «وکتور آدینوویروس» است -- این یک ویروس است که معمولاً بیماری تنفسی خفیف را پیدا می کند اما در واکسین ها این ویروس از نظر ارثی اصلاح می شود تا نتواند تکثر کند و این ویروس دستکاری می شود تا معلومات دی ان ای را به حجرات انسان حمل کند که پروتین برجسته ویروس کرونا را تشکیل دهند.

این پروسه به نوبه خود سیستم انسان را آموزش می دهد تا اگر با ویروس کرونا حقیقی روبرو شود، آماده باشد.

بر اساس یک نمایش اسلایدها که به صورت آنلاین آپلود شده است، ساینس دانان آنویسا گفتند که آنها نمونه هایی از واکسین را آزمایش کرده و دریافتند که «ظرفیت کاپی» را دارد -- به این معنی که یک بار در بدن داخل شود، آدینوویروس می تواند به تکثر خود ادامه دهد.

داکتر آنجیلا راسموسن یک ساینس دان تحقیقاتی در اداره واکسین و بیماری های ساری کانادا به ای اف پی گفت، این یافته ها «سؤالاتی را در مورد درستی پروسه های تولیدی ایجاد می کند» و ممکن برای دریافت کنندگانی که سیستم دفاعی ضعیفتری دارند، یک مسئله مصؤنیت باشد.

یکی دیگر از مجهولات این است که آیا مشکل تولیدی که باعث قابلیت تکثر وکتور آدینوویروس شد، کود دی ان ای پروتین برجسته را نیز از بین می برد -- که واکسین را مانند واکسین ویروس کرونا نامؤثر می سازد.

مؤسسه گاماليای روسيه که اين واکسین را تولید کرده است، اين گزارش ها را تکذيب کرده است.

اما این اولین بار نیست که چنین مسئله ای رخ داده است.

در ماه حمل، سلواکیا همچنان گفت که در مورد ترکيب واکسین های اسپوتنیک V که این کشور وارد کرده بود نگرانی هایی دارد و گفت که آنها با نمونه هایی که در مطالعات کلینیکی استفاده شده بودند، مطابقت نداشتند.

دیریک لو یک کیمیا دان امریکایی در یک ویبلاگ برای مجله ساینس نوشت، «این نوع چیز تمام پروسه تولید و کنترل کیفیت را زیر سؤال می برد و من می توانم ببینم که ادارات تنظیم ادویه برازیلی چرا نگران هستند.»

وی گفت، پاسخ سازندگان اسپوتنیک V غیرمسؤلانه بود.

به جای اینکه کریملین با شفافیت به نگرانی ها رسیدگی کند و برای یافتن راه حل تلاش کند، موقف کریملین این بود که انتقادات را رد کرده و آن را منحرف کند.

چین 'کشورهای رو به انکشاف' را هدف قرار می دهد

در گزارش اتحادیه اروپا آمده است، بیجینگ در عین حال واکسین های خود را به عنوان «مناسبتر برای کشورهای رو به انکشاف» ترویج می کند، در حالیکه در مورد مصؤنیت واکسین های غربی و حتی در مورد منشأ ویروس کرونا از «روایت های نادرست» کار می گیرد.

وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه در اوایل ماه حوت سال گذشته گفت، چین واکسین های کووید-۱۹ خود را به ۲۷ کشور صادر می کند و به ۵۳ کشور نیازمند «کمک واکسین» رایگان را فراهم می کند.

اما هر چهار واکسین تائید شده مشروط چین نسبت به واکسین های رقیب توسط فایزر-بیو انتک و مودرنا و حتی اسپوتنیک V درجه های مؤثریت بسیار پائینتر را منتشر کرده اند.

رسانه های محلی گزارش دادند، گاوو فو رئیس مرکز چینایی برای کنترل و جلوگیری از بیماری ها در ماه حمل اعتراف کرد که این اداره «در مورد حل این مشکل فکر می کند که مؤثریت واکسین های موجوده بالا نیست».

به اساس گزارش بی بی سی وی گفت که واکسین های فعلی، به شمول دوز هایی از سینوواک و ساینوفارم، «میزان حفاظت بسیار بالایی ندارند».

تولید واکسین های کووید-۱۹ یکی از راه هایی بوده است که بیجینگ تلاش کرده است تا مهارکردن غیرمسؤلانه خود از شیوع کووید-۱۹ و کمپاین های معلومات نادرست بعدی را پنهان کند.

صادرات بیجینگ از قبیل وسایل ناقص آزمایش کووید-۱۹ ونتیلاتورهای بی کیفیت و ماسک های تقلبی و سایر تجهیزات محفاظت شخصی، یک هشدار دیگری هستند.

در پاکستان، بسیاری از کارمندان صحی می گویند که آنها در مورد مؤثریت و مصؤنیت واکسین های ساخت چین شک دارند.

بر اساس یک نظرسنجی که در ماه حمل توسط گالوپ پاکستان و انجمن طبی اسلامی پاکستان که یک اداره مدافع حقوق داکتران است انجام شد، نیمی از تمام کارمندان صحی در سراسر کشور نسبت به واکسین ساینوفارم نگرانی هایی داشتند و ترجیح می دادند که از آسترازینیکا یا فایزر واکسین دریافت کنند.

جاوید حسین یکی از رهبران انجمن نرسان در کراچی گفت، «در میان کارمندان صحی برای دریافت کردن واکسین کووید-۱۹ هیچ تردیدی وجود ندارد. اگر تردیدی است در مورد مؤثریت و مصؤنیت واکسین ساخت چین است.»

سلمان افریدی یک نرس در پیشاور گفت، «در میان کارمندان صحی پاکستان یک تصور عام وجود دارد که چین پس از اهدای واکسین کووید-۱۹ به حکومت پاکستان، واکسین های کووید-۱۹ با کیفیت پائین را بالای آنها آزمایش می کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

چین و روسیه شیاطین بزرگ جهان اند. آنها همه روزه به دنبال توطیه و دسیسه است تا جهان را دچار آفت نماید. در کنار چین و روسیه، اسرایل و ایران نیز خطر های بزرگ برای جهان بشریت دانسته می شود. چین، روسیه و ایران یک مثلث خطرناکی را در آینده تشکیل خواهد داد که نه تنها برای آسیا و اروپا فاجعه بار است بلکه برای امریکا نیز خیلی خطرناک خواهد بود.

پاسخ

چین باید برای تمام کشور های فقیر دنیا واکسین رایگان فراهم کند زیرا این کشور عامل اصلی گسترش ویروس کوید 19 به جهان بود. در کنار فراهم کردن واکسین کرونا باید از همه مردم جهان پوزش بطلبد که همه مردم که از اثر این ویروس جان های شان را از دست دادند از غفلت و بی پروایی چین بود. اگر چین این ویروس را به موقع مهار می کرد و نمی گذاشت که به کشور های دیگر سرایت کنند اکنون به این تعداد مردم در جهان تلف نمی شد و کشور های جهانی متحل خسارات هنگفت مالی نمی شد. چین باید محاکمه شود تا درس عبرت باشد برای کشور دیگر تا در آینده چنین غفلتی را انجام ندهند.

پاسخ