سلامتی

خامنه ای از رسیدن واکسین های کووید-۱۹ ایالات متحده و بریتانیا به مردم ایران جلوگیری کرد

سلام تایمز

علی خامنه ای رهبر بزرگ ایران به تاریخ ۱۹جدی در جریان سخنرانی اش اعلام کرد که رسیدن واکسین های ایالات متحده و بریتانیا به مردم ایران را ممنوع خواهد ساخت. [دفتر رهبر بزرگ]

علی خامنه ای رهبر بزرگ ایران به تاریخ ۱۹جدی در جریان سخنرانی اش اعلام کرد که رسیدن واکسین های ایالات متحده و بریتانیا به مردم ایران را ممنوع خواهد ساخت. [دفتر رهبر بزرگ]

رهبر بزرگ ایران به روز جمعه (۱۹جدی) حکومت را از واردکردن واکسین کووید-۱۹ از ایالات متحده و بریتانیا منع کرد، که با این کار بدیل های کشور را محدود کرد زیرا ایران با بدترین شیوع در شرق‌میانه روبرو است.

علی خامنه ای در توییتی نوشت، «وارد کردن واکسین های ساخت ایالات متحده یا بریتانیا ممنوع است.»

خامنه ای در یک سخنرانی تلویزیونی زنده قبلی با افزودن اینکه شاید ایالات متحده و بریتانیا «می خواهند واکسین های خود را بالای سایر کشورها آزمایش کنند» گفت که این واکسین ها «غیرقابل اعتماد» هستند.

وی با افزودن اینکه درباره واکسین فرانسوی نیز «خوشبین» نیست گفت، «اگر فایزر واکسینی را تولید می کند ایالات متحده باید برای مردم خود از آن استفاده کند».

ایالات متحده فروختن واکسین کووید-۱۹ به ایران را به تاریخ ۸ جدی تائید کرده بود.

کشورهایی از سراسر جهان قبلاً واکسین فایزر-بیون تیک ایالات متحده و واکسین آکسفورد-آسترازینیکای بریتانیا را دریافت کرده اند و یا برای دریافت کردن آن ثبت نام کرده اند.

بریتانیا به روز جمعه سومین واکسین ویروس کرونا را برای کمپاین بزرگ واکسیناسیون خود در حالی تائید کرد که تنظیم کنندگان واکسینی را که توسط شرکت مودرنا امریکایی تولید شده است، تائید کردند.

گزینش سیاست نسبت به مردم

خامنه ای در آخرین سخنرانی اش گفت، «اگر امکان داشته باشد، واردکردن واکسین از کشورهایی غیر از ایالات متحده و بریتانیا مشکلی ندارد».

در حالیکه مقامات ایرانی تاکنون از برنامه خریدن واکسین چینایی انکار کرده اند، هلال احمر به روز جمعه گفت که حکومت به آنها خبر داده است که واکسین کووید-۱۹ از طریق «یک کشور شرقی» تهیه خواهد شد.

روابط موجوده و توافقنامه های تجارتی به احتمال بزرگ خریدن واکسین چینایی یا روسی توسط ایران اشاره دارند. با این حال، کارشناسان صحی ایرانی قبلاً نسبت به خریدن این واکسین ها هشدار داده بودند و خاطرنشان کرده بودند که آنها فقط واکسین هایی را تائید می کنند که توسط اداره فدرال ادویه جات ایالات متحده (اف دی ای) یا مقامات صحی اتحادیه اروپا بررسی شده باشند.

آنها این موقف را به دلیل ثابت شدن کیفیت پائین و عوارض جانبی واکسین های چینایی اتخاذ کردند. آزمایشات فاز ۳ واکسین سینوفارم ویروس کرونا چین نشان داده است که فقط ۷۹٪ مؤثریت دارد.

ناظرین بین المللی نیز از زمان اعلام واکسین اسپوتنیک V روسیه در ماه اسد ابراز تردید کرده اند و نگرانی هایی را ایجاد کرده است که «مسابقه» کرملین برای اولین کشور بودن در تولید واکسین، می تواند بر مؤثریت و مصؤنیت تأثیر بگذارد.

بر اساس معلومات رسمی، تا اوایل ماه جدی بیش از ۱.۲ میلیون ایرانیان با ویروس کووید-۱۹ مبتلا شده اند که حدود ۵۵۰۰۰ نفر از آنها فوت کرده اند. با این حال، حتی مقامات صحی ایران اعتراف می کنند که تعداد مبتلایان و مرگ ها از آمار رسمی بسیار بیشتر است.

حکومت روحانی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که تا حدی مسؤل مدیریت بحران ویروس کرونا است، هردو در کنترل کردن این شیوع بسیار نامؤفق بوده اند.

آنها برای پوشش سوء مدیریت خود به روایت های غلط متوسل شده اند. خامنه ای با اظهارات روز جمعه خود ثابت می سازد که نسبت به صحت و منافع مردم ایران اتحادیه های سیاسی را ترجیح می دهد و انتخاب می کند.

در حالیکه رژیم ایران در پاسخ به بحران کووید-۱۹ نامؤفق بوده است، تحت کمپاین فشار اعظمی برای کمبود ادویه جات لازمی به مردم ایران، تحریم های ایالات متحده را مقصر دانسته است.

بی اعتمادی به واکسین ایرانی

در همین حال، ایران برای تولید کردن واکسین خودش کار می کند و آزمایشات انسانی بالای داوطلبان را آغاز کرده است.

اما افرادی که در سراسر منطقه مصاحبه شده اند قبلاً نسبت به هرگونه واکسین تولید شده در ایران ابراز بی اعتمادی کرده اند و گفته اند که ترجیح دادن به استفاده از واکسین ساخت ایالات متحده یا اروپا بیشتر بر اساس تحقیقات علمی است نه بر اساس عوامل جیوپولیتیکی یا مذهبی.

لینا مروه یک معلم در مکتب دولتی در نبتیه جنوب لبنان گفت، «اگر از من خواشته شود که بین دو واکسین یکی از ایالات متحده و دیگری از ایران انتخاب کنم، مطمئناً امریکایی را انتخاب می کنم زیرا بیشتر قابل اعتماد است.»

داکتر طارق محمد یک متخصص داکتر مصری اپیدمیولوژی و ویروس شناسی نیز نسبت به واکسین احتمالی ساخت ایران ابراز تردید کرد.

وی گفت، «من به طور عمومی به تولیدات طبی ایرانی اعتماد ندارم زیرا آنها در نقشه ادویه سازی شرق‌میانه، آفریقای شمالی و مصر هیچ جایی ندارند».

داکتر صلاح غیاد سخنگوی اداره صحی ذی قر عراق در ماه عقرب گفت، «عراق در انتخاب واکسین کاملاً به انتخاب های تائید شده سازمان صحی جهان تکیه می کند و هر واکسینی که توسط این سازمان تائید شود، در این کشور تائید خواهد شد.»

ایرج حریرچی معاون وزارت صحت به روز پنجشنبه گفت که ایران برای خریدن واکسین از طریق سیستم کوواکس سازمان صحی جهان قراردادی را منعقد کرده است و گفت که این یگانه معامله ای است که ایران برای خریدن واکسین انجام داده است.

جمعیت هلال احمر ایران اندکی پس از اظهارات خامنه ای خبر داد که یک معامله موجوده برای ۱۵۰ هزار دوز واکسین فایزر-بیون تیک که از طرف بشردوستان در ایالات متحده اهداء شده بود و قرار بود که در هفته های آینده به ایران ارسال شود، لغو شده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

صد با دهن تان را بشوید بعداً نام خامنه ای را بر زبان بیاورید. شما چه فکر می کنید که حکومت و مردم ایران بگذارند که واکسین کوید نزده آمریکا به ایران بیاید و به مردم مسلمان ایران زرق گردد؟ واکسین های آمریکا برای مردم ایران مثل زهر است که آنها را تباه خواهند کرد. خامنه ای درست تصمیم گرفته تا از وارد شدند واکسین های آمریکا جلوگیری کند. مرگ به امریکا لعین. زنده باد ایران و خامنه ای و شعیه های جهان

پاسخ

امریکایی ها هر روزه زنان و مادرانتان را واکسین می کنند

پاسخ