سلامتی

آیا کار خیریه عامه جهانی چین در مورد کووید-۱۹ وضعیت بد را بدتر می سازد؟

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

پرسونل طبی به تاریخ ۸ سرطان در خیمه ایکه در خارج از شفاخانه در بوگور برپا شده است در حالی به بیماران کووید-۱۹ خدمت فراهم می کنند که ابتلا ها در اندونیزیا افزایش یافته است. [ادیتیا اجی/ای اف پی]

پرسونل طبی به تاریخ ۸ سرطان در خیمه ایکه در خارج از شفاخانه در بوگور برپا شده است در حالی به بیماران کووید-۱۹ خدمت فراهم می کنند که ابتلا ها در اندونیزیا افزایش یافته است. [ادیتیا اجی/ای اف پی]

بیجینگ -- «شکست دادن» به کووید-۱۹ توسط چین در مراسم باشکوه تجلیل از تاریخ حزب کمونیست که در استدیوم (لانه پرنده) بیجینگ به شام دوشنبه (۷ سرطان) برگزار شده بود، موضوع مرکزی این مراسم بود.

در این نمایش فوق العاده مجموعه هایی از رسم گذشت بسیار منظم از تاریخ کمونیزم، تقدیمات برای رهبران مهم از مائو زیدونگ تا رئیس جمهور شی جین پینگ بر روی صفحه بزرگ، ۱۰۰ عدد ترامپیت و احوال پرسانی با گروهی از فضانوردان چینایی که فعلاً در فضا هستند، شامل بودند.

اما این نمایش به شمول قحطی، پاکسازی انقلاب فرهنگی، سرکوب محصلین معترضین در میدان تیان آنمن، شورش به طرفداری دیموکراسی در هانگ کانگ و بازداشت های غیرقانونی و نقض حقوق بشر بیش از یک میلیون اویغور و دیگر مسلمانان در منطقه سینکیانگ، فصل های ناراحت کننده تاریخ اخیر بی نظمی ها در چین را نادیده گرفت.

به جای آن، اجراکنندگان با احساس پیروزی مشت ها را در هوا پرت می کردند، می رقصیدند و به طور تمثیلی از صحنه های برجسته این حزب حکایت می کردند.

بحرینی ها به تاریخ ۴ جدی تصدیق های واکسین کووید-۱۹ خود را در نمایشگاه و مرکز همایش های بین المللی بحرین در منامه پایتخت این کشور نشان می دهند. [مازن مهدی/ای اف پی]

بحرینی ها به تاریخ ۴ جدی تصدیق های واکسین کووید-۱۹ خود را در نمایشگاه و مرکز همایش های بین المللی بحرین در منامه پایتخت این کشور نشان می دهند. [مازن مهدی/ای اف پی]

به مهارکردن همه گیر کووید-۱۹ توسط چین یک قدردانی ویژه ای تقدیم شد با اینکه اجراکنندگان تجهیزات محافظت شخصی و سربازان ماسک پوشیده بودند.

یک کار خیریه عامه جهانی

شی جین پینگ شکل این همه گیر را که در شهر ووهان در مرکز چین ظهور کرده بود، به عنوان یک پیروزی برای تنظیم این حزب و مقاومت چین تحت نظارت وی، محتاطانه دوباره تغیر داده است.

از زمان شیوع همه گیر تاکنون، این گونه تبلیغات به چینایی ها ارائه می شوند و دستگاه دولتى که به شدت اطلاعات به ویژه معلومات روی انترنیت را کنترل می کند، نظریات مخالف را به سرعت سرکوب می کند.

دیپلوماتان چینایی تلاش کرده اند که با انتشار معلومات نادرست در مورد منشأ این ویروس و تأثیر واکسین های ساخت غرب و ترویج کردن واکسین های ساخت چین به عنوان یک گزینه بهتر، روایت ها را در خارج از چین تغیر دهند.

چین سال گذشته کمپاین دیپلوماسی واکسین خود را آغاز کرد و شی جین پینگ تعهد سپرد که واکسینی را تهیه کند که به اسانی ذخیره شده بتواند و به میلیون ها دریافت کننده در سراسر جهان به ویژه به کشورهای فقیر، انتقال شود.

وی آن را یک «کار خیریه عامه جهانی» خواند که این عبارت توسط سایر رهبران حزب نیز تکرار شد.

توزیع واکسین ها به کشورهایی که نمی توانند واکسین های قیمتی و یا واکسین هایی که بیشتر مورد تقاضا هستند را بخرند، در تلاش های بیجینگ برای بازنویسی تاریخ یک عنصر اصلی است.

بیش از ۹۰ کشور از واکسین کووید-۱۹ چینایی استفاده می کنند اما تحلیلگران می گویند که در برخی از این مکان ها افزایش ابتلا ها باید به عنوان یک هشدار احتیاطی دیده شود.

شیوع ها در جریان واکسیناسیون های چینایی

تلاش های دیپلوماسی واکسین چین فقط به اندازه کیفیت واکسین آن مؤثر بوده و شواهد نشان می دهد که کیفیت واکسین کم است.

رسانه های محلی گزارش دادند، گائو فو رئیس مرکز چین برای کنترل و پیشگیری بیماری ها در ماه حمل اعتراف کرد که این اداره «در حال بررسی چگونگی حل این مشکل است که مؤثریت واکسین های موجوده بالا نیست».

بر اساس گزارش بی بی سی وی گفت، واکسین های فعلی به شمول دوزهای سینوواک، بایوتیک و سینوفارم «میزان محافظت بسیار بالایی ندارند».

نیویارک تایمز به تاریخ ۱ سرطان گزارش داد، یک ارزیابی معلومات از چندین کشور که به واکسین های ساخت چین اعتماد می کنند، این نگرانی ها را تائید می کند.

به گفته روزنامه، مثلا، (آور ورلد این دیتا) یک پروژه برای ردیابی معلومات، در کشورهای سیشلز، چیلی، بحرین و مغولستان، ۵۰ الی ۶۸٪ از جمعیت ها به طور کامل واکسین شده اند.

بر اساس تحقیقات این روزنامه، هر چهار این کشورها تا آواخر ماه جوزا در میان ۱۰ کشور با بدترین شیوع کووید-۱۹ قرار گرفتند و هر چهار کشور به واکسیناسیون های ساخت سینوفارم و سینوواک بیشتر تکیه کرده بودند.

جین دونگیان یک ویروس شناس در پوهنتون هانگ کانگ گفت، «اگر این واکسین ها به اندازه کافی خوب باشند، ما نباید این وضعیت را ببینیم. چینایی ها مسؤلیت دارند که این مشکل را رفع کنند.»

واکسین سینوفارم که با همکاری انستیتوت تولیدات بیولوژیکی بیجینگ ساخته شده است، دارای میزان مؤثریت ۷۸.۱٪ می باشد، در حالیکه واکسین های سینوواک دارای مؤثریت ۵۱٪ می باشند.

در مقایسه، واکسین های امریکایی و آلمانی فایزر-بیواین‌تک و واکسین مودرنا ساخت ایالات متحده، به ترتیب ۹۵٪ و ۹۴٪ مؤثریت دارند.

معلومات مشکل ساز

نیویارک تایمز گزارش داد، هیچ واکسینی به طور کامل از انتقال جلوگیری نمی کند اما میزان مؤثریت نسبتاً پائین واکسین های چینایی، به عنوان دلیل احتمالی شیوع های اخیر شناخته شده است.

به گفته نیکولای پتروفسکی یک استاد فاکولته طب و صحت عامه پوهنتون فلیندرز در آدیلید استرالیا، با تمام این شواهد، این منطقی است که تصور کنیم واکسین سینوفارم در مهارکردن انتقال تأثیر اندکی دارد.

وی به این روزنامه گفت، یک خطر بزرگ واکسین های چینایی این است كه دریافت کنندگان واكسین شاید علایم ناچیزی داشته باشند و یا هیچ علایمی نداشته باشند و بازهم ویروس را به دیگران انتقال دهند.

ویلیام شافنر رئیس امور طبی بنیاد ملی برای بیماری های ساری در پوهنتون واندربیلت در ناشویل ایالت تینیسی ایالات متحده گفت، میزان مؤثریت واکسین های چینایی می تواند به اندازه کافی پائین باشد «با وجود اینکه این واکسین مردم را از شفاخانه دور نگه می دارد، اما می تواند اندکی ویروس را انتقال دهد و همچنان در جمعیتی که تعداد زیادی از افراد آن واکسین شده باشد، به اندازه کافی باعث بیماری شود».

اما معلومات اخیر نگران کننده اند.

مثلا، بر اساس گزارش تیم کاهش خطر انجمن طبی اندونیزیا، بیش از ۳۵۰ نفر داکتران و کارمندان صحی در اندونیزیا با وجود اینکه کاملاً با سینوواک واکسین شده بودند، در این آواخر با کووید-۱۹ مبتلاء شدند.

به گفته این انجمن، از ماه دلو الی ۱۷جوزا، ۶۱ نفر از داکتران در سراسر کشور بر اثر این بیماری درگذشتند. از جمع آنها ده نفر واکسین ساخت چین را دریافت کرده بودند.

این ارقام باعث شد تا کینیت مک رئیس خدمات طبی سینگاپور تفاوت در کیفیت واکسین ها را یادداشت کند.

وی به تاریخ ۲۸ جوزا در یک کنفرانس خبری گفت، «این مشکل با فایزر مرتبط نیست. این در حقیقت یک مشکلی است که با واکسین سینوواک مربوط می شود.»

در جاهای دیگر، در مورد بیماری ها با وجود دریافت کردن واکسین های ساخت چین، گزارش های گسترده ای منتشر شده اند.

بحرین و امارات متحده عربی اولین دو کشوری بودند که حتی قبل از نشرشدن معلومات مراحل آخر آزمایش کلینیکی، واکسین سینوفارم را تائید کردند.

بر اساس گزارش روزنامه آور ورلد این دیتا(Our World in Data)، بحرین گفت که با آغازشدن برنامه واکسیناسیون «بازگشت به زندگی عادی» صورت خواهد گرفت، اما به تاریخ ۸ جوزا این کشور در هر میلیون نفر بیش از ۱۹۲۳ مورد جدید کووید-۱۹ را به طور روزانه ثبت کرد.

در حالیکه مقامات در بحرین و امارات متحد عربی از برنامه های واکسیناسیون خود دفاع کرده اند، آنها همچنان یک واکسین تقویت کننده -- دوز سوم -- که واکسین فایزر یکی از آنها است، را تطبیق می کنند.

یک هشدار جدی

صادرات بیجینگ از قبیل بسته های ناقص تشخیص کووید-۱۹، ماشین های غیرمعیاری تنفس مصنوعی و ماسک های «تقلبی» و سایر تجهیزات محافظت شخصی به عنوان یک هشدار دیگر محسوب می شوند.

در جریان همه گیر در سال گذشته، داکتران افغان گفتند که تجهیزات محافظت شخصی بی کیفیت که از چین وارد شده اند، به جای آنکه از متخصصین مراقبت های صحی که به آنها تکیه می کنند محافظت کنند، گسترش ویروس کرونا را افزایش می دهند.

وزارت عدلیه ایالات متحده در ماه جوزای سال گذشته، یک شرکت چینایی را به دلیلی جریمه کرد که این شرکت در ماه حمل آن سال که همه گیر کووید-۱۹ در سراسر جهان گسترش یافت، تقریباً نیم میلیون ماسک تقلبی و غیرمعیاری این-۹۵ را فروخته بود.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تمامی کشور های جهان باید خرید واکسین کوید-19 چینایی را تحریم کند و نگذارند که واکسین چینایی های منافق به بازار های جهانی وارد شوند زیرا آنها علت پخش کردن ویروس کرونا بود و اکنون با ساخت واکسین می خواهد که میلیارد ها دالر از این راه بدست بیاورند.

پاسخ

چین همیشه کارهای جعلی انجام داده و هنوز هم انجام می دهد. با این حال، در اینجا می خواهم تحلیل یک تحلیلگر امور سیاسی را ارائه دهم که در مورد روسیه به اصطلاح دوست افغانستان می نویسد: روسیه و افغانستان برای اولین بار، روس ها در قرن هجدهم (در جریان رقابت بین امپراتوری های انگلیس و روسیه) به افغانستان دست دوستی دادند. سپس آنها را دست بسته به رحم انگلیس ها تنها گذاشتند. برای دومین بار، در قرن نوزدهم (در جریان رقابت هند برتانوی و اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی)، آنها مردم افغانستان را دوست خود ساختند و از آنها استفاده کردند. باز هم، در پایان آنها دوباره این کشور را تنها و دست خالی به هند برتانوی رها کردند که در نتیجه آن افغانستان قلمرو پنجده را در شمال، سیستان را در غرب و مناطق آن طرف خط دیورند را در شرق و جنوب از دست داد. آنها برای سومین بار در قرن بیستم (در جریان جنگ های بین بلوک غرب و اتحاد جماهیر شوروی)، افغانستان را دوست ایدئولوژیک و استراتژیک خود ساختند و به خاطر گسترش ایدئولوژی خود، به افغانستان حمله کردند. آنها با دوستی دروغین خود به افغانستان اطمینان دادند، اما در پایان، آنها افغانستان را برای همه جهان تنها رها کردند و آن را پارچه پارچه کردند. آنها برای چهارمین بار در سال ۱۳۹۰ به آقای کرزی اطمینان دروغین دوستی را دادند و او را تشویق به انحلال روابط خود با امریکا کرد. آقای کرزی همچنین ظاهراً با رسانه های جهانی صحبت کرد و گفت، ما به امریکا احتیاج نداریم. روسها هر نوع تجهیزات و وسایل نظامی را به ما می دهند. از آن زمان به بعد روابط بین آقای کرزی و آقای اوباما روز به روز پر تنش شد و اکنون عواقب آن را می بینیم.

پاسخ