سلامتی

چین واکسین تائید نشده کووید-۱۹ را برای تقریباً یک میلیون نفر تزریق کرده است

سلام تایمز و ای اف پی

یک تصویر به تاریخ ۲۷ عقرب امپول هایی را با برچسب های واکسین کووید-۱۹ و سیرنج ها را در مقابل بیرق چین نشان می دهد. [جستین تالیس/ای اف پی]

یک تصویر به تاریخ ۲۷ عقرب امپول هایی را با برچسب های واکسین کووید-۱۹ و سیرنج ها را در مقابل بیرق چین نشان می دهد. [جستین تالیس/ای اف پی]

بیجینگ -- شرکت سینوفارم در این هفته گفت، واکسین های آزمایشی ویروس کرونا که توسط این شرکت چینایی تولید شده است تقریباً به یک میلیون نفر تزریق شده است، اگرچه هنوز هیچ شواهد کلینیکی واضح را برای اثبات مؤثریت آن فراهم نکرده است.

بسیاری از آزمایشات این شرکت در خارج از چین به شمول امارات متحده عربی، بحرین، مصر، پاکستان، اردن، پیرو و ارجنتاین صورت می گیرند.

رئیس شرکت سینوفارم در مصاحبه ای که به روز چهارشنبه (۲۸ عقرب) مجدداً منتشر شد گفت، تقریباً یک میلیون نفر واکسین این شرکت را برای استفاده اضطراری دریافت کرده اند، اگرچه وی تعداد مشخصی را ارائه نکرد.

لیو جینگژین در اظهاراتش که توسط این شرکت دولتی دوباره نشر شدند گفت، «ما از عوارض جانبی شدید حتی یک گزارش دریافت نکرده ایم و فقط تعداد کمی از آنها علایم خفیفی داشتند.»

این شرکت ادعا می کند که «در همه زمینه های تولید این واکسین از جهان پیشتاز است»، اگرچه شواهد کلینیکی از آزمایشات جاری را ارائه نکرد.

در عوض به تجارب غیرقابل اعتماد کسانی که تزریق شده اند، به شمول «کارمندان کارهای ساختمانی، دیپلومات ها و محصلین خارج از کشور» استناد کرد که به گفته این شرکت پس از واکسیناسیون بدون مبتلا شدن به بیش از ۱۵۰ کشور جهان سفر کرده اند.

بسیاری از کسانی که در چین تزریق شده اند اشتراک کنندگان رسمی برای آزمایشات تولیدکنندگان ادویه نیستند، و گفته می شود که این کار را داوطلبانه انجام داده اند. با این حال، ناظرین می گویند که بیجینگ در رقابت برای اینکه در تولید یک واکسین تائید شده کووید-۱۹ نخستین کشور شود، اتباع خود را تحریک کرده -- و یا آنها را با زور مجبور می سازد که این واکسین را دریافت کنند.

واکنش به مؤفقیت های غرب

به نظر می رسد که اعلامیه های اخیر رژیم چین در مشابهت با تبلیغات اخیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای واکسین آزمایشی کشورش اسپوتنیک V، در قبال اخبار مؤثریت بالای واکسین های ساخت غرب، یک نوع عکس العمل باشد.

فایزر و بایو ان تیک به تاریخ ۲۸ عقرب اعلام كردند كه یک مطالعه كامل واكسین احتمالی کووید-۱۹ آنها ۹۵٪ مؤثریت داشته است.

دو روز قبل، مودیرنا یک شرکت بایوتکنالوژی امریکایی که واکسین کووید-۱۹ خود را با انستیتوت ملی صحت ایالات متحده تولید کرد، گفت که نتایج اولیه نشان داد که واکسین احتمالی آن ۹۴.۵٪ مؤثر بوده است.

تولید واکسین کووید-۱۹ یکی از روش هایی است که بیجینگ بخاطر پنهان کردن برخورد غیرمسؤلانه خود با شیوع کووید-۱۹ و کمپاین های معلومات نادرست متعاقب با هدف جلوگیری از انتقاد و انتشار دروغ در مورد منشأ این همه گیر، اتخاذ کرده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

چین می خواهد که مردم متباقی جهان را که از آفت کرونا در امان مانده اند توسط واکسین اش از بین ببرد. مردم جهان باید هوشیار باشند و از واکسین که توسط چین ساخته شده است استفاده نکنند. و واکسن چین را تحریم کنند. من فکر می کنم که چین ویروس کرونا را بخاطر فروش واکسین درست کرد تا اینکه از طریق فروش واکسین پول بدست بیاورد. مردم باید نگذارند که چین از طریق جعل و تزویر پول جمع آوری نماید.

پاسخ

حالا مردم افغانستان از کدام واکسین استفاده کنند؟ زمانیکه واکسین چین تایید ناشده است و واکسن روسیه درست نیست، پس درست آن کدام است که ما مردم افغانستان از آن استفاده کنیم؟

پاسخ

هیچ کدامش

پاسخ