سلامتی

بیجینگ اعتراف کرد که واکسین چینایی در برابر کووید-۱۹ فقط '۷۹٪ مؤثر' است

سلام تایمز و ای اف پی

جیورجیو فرانیوتی یک کارمند صحی واکسین کووید-۱۹ فایزر/بیو ان تیک را به تاریخ ۸ جدی در مکسیکو سیتی دریافت می کند. [الفریدو ایستریلا/ای اف پی]

جیورجیو فرانیوتی یک کارمند صحی واکسین کووید-۱۹ فایزر/بیو ان تیک را به تاریخ ۸ جدی در مکسیکو سیتی دریافت می کند. [الفریدو ایستریلا/ای اف پی]

شرکت بزرگ ادویه سازی چینایی به روز چهارشنبه (۱۰ جدی) گفت، آزمایشات مرحله ۳ واکسین ویروس کرونای سینوفارم نشان داد که ۷۹٪ مؤثر است، که این مؤثریت کمتر از واکسین های تولید شده توسط شرکت های رقیب فایزر- بیو ان تیک و مودیرنا می باشد.

چین، جایی که برای اولین بار این همه گیر پدید آمد، با غرب در رقابت است تا واکسین کووید-۱۹ خودش را تولید کند، با اینکه ۵ واکسین در مقیاس بزرگ در حال انجام دادن آزمایشات کلینیکی مرحله ۳ اند، ولی هنوز هیچ کدام آنها رسماً تائید نشده است.

اعلام ۱۰ جدی در مورد مؤثریت یک واکسین احتمالی چینایی اولین معلوماتی است که منتشر شده است.

انستیتوت تولیدات بیولوژیکی بیجینگ که یک شرکت فرعی سینوفارم است و با گروه بیوتیک ملی چین (سی ان بی جی) یک واکسین را تولید می کند گفت، «محافظت واکسین (سینوفارم سی ان بی جی بیجینگ) در برابر کووید-۱۹ حدود ۷۹.۳۴٪ است.»

در این اعلامیه در اشاره به نوعی از واکسین که از ذرات این ویروس استفاده می کند آمده است، سینوفارم برای تائید این واکسین غیرفعال ویروس کرونا به اداره تنظیم کننده ادویه جات چین درخواست کرده است.

اما رژیم چین در کسب نمودن اعتماد بین المللی برای واکسین های احتمالی خود با مشکلاتی مواجه بوده است، که این امر به دلیل عدم در شفافیت نتایج آزمایش با موانع روبرو شده است.

این کشور در انجام دادن آزمایشات مرحله ۳ که باید در خارج از کشور انجام شود، بطی است.

در همین حال، کشورهای غربی با راه اندازی واکسین ها و تائید آنها پیشی گرفته اند.

صدها میلیون دوز از واکسین های احتمالی پیشتاز که توسط فایزر- بیو ان تیک و مودیرنا تولید می شوند، و به ترتیب ۹۵٪ و ۹۴٪ مؤثریت دارند، سفارش داده شده اند.

عدم شفافیت اعتماد را تضعیف کرده است

عدم شفافیت مقامات صحی چینایی و تولیدکنندگان واکسین اعتماد بر واکسین احتمالی کووید-۱۹چین را در سراسر جهان تضعیف کرده است.

این بی اعتمادی تلاش های رژیم چین در لحظه آخر برای تولید کردن واکسین به خاطر ترمیم کردن حیثیت آسیب دیده خود پس از آنکه جهان را با مخفی کردن اخبار همه گیر در معرض فاجعه قرار داد، تضعیف می کند.

به عنوان مثال یک نظرسنجی که به تاریخ ۲۳ قوس انجام شد، نشان داد که ۵۰٪ از پاسخ دهندگان در برازیل گفتند که واکسین ساخت چین را دریافت نخواهند کرد، در مقایسه ۴۷٪ گفتند که دریافت خواهند کرد.

این نظرسنجی حتی قبل از اخبار اندازه مؤثریت نسبتاً پائین این واکسین صورت گرفته بود.

برخلاف واکسین هایی که توسط مودیرنا، آسترازینیکا و جانسون اند جانسون تولید می شوند، ادویه سازان چینایی در مورد مؤثریت یا مصؤنیت واکسین های خود معلومات ناچیزی را منتشر کرده اند.

با اینکه سفارشات و اعتماد بالای واکسین های غربی افزایش می یابد، رژیم چین -- که یک تاکتیک را مانند تبلیغات علنی اخیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای واکسین آزمایشی کشورش اسپوتنیکV ، اتخاذ کرده است -- وارد عمل می شود تا واکسین های ساخت کشور خود را به کشورهای فقیرتر پیشنهاد کند.

اما این سخاوت کاملاً بشردوستانه نیست، با اینکه بیجینگ یک قیمت دیپلوماتیک طولانی مدت را توقع دارد.

هوانگ یانژونگ یک عضو ارشد صحت جهانی در شورای ایالات متحده برای روابط خارجی در اواسط ماه قوس به ای اف پی گفت، «در این شکی نیست که چین دیپلوماسی واکسین را در تلاش برای ترمیم کردن تصویر آسیب دیده خود انجام می دهد.»

در همین حال مقامات صحی چین در این هفته گفتند، معلومات از آنتی بادی هایی که در ووهان وجود دارند نشان می دهد که تعداد موارد ابتلا در مرکز این همه‌گیر ممکن ۱۰ برابر بیشتر از تعدادی باشد که قبلاً گزارش شده بود.

این خبر پس از آن نشر شد كه فقط چند هفته قبل از اینکه سازمان صحی جهان در مورد منشأ ویروس تحقیقات را آغاز کند، یک ژورنالست چینایی به روز دوشنبه (۸ جدی) به دلیل گزارش دادن در مورد مراحل اولیه شیوع کووید-۱۹ در چین، به مدت چهار سال زندانی شد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من فکر می کنم که قدرت های بزرگ جهان در ایجاد کردن کوید ۱۹ دخیل هستند. زمانیکه اینها به خاطر فروش سلاحهای شان در کشور های جهان سوم می توانند جنگ را ایجاد کند و مردم را از بین ببرند، نیز میتوانند که ویروس کشنده را پخش و نشر کنند تا اینکه اینها ها بتوانند دوای آن را بسازند و از این طریق ملیارد ها و حتی تریلون ها دالر بدست بیاورند. زیرا این قدرت های بزرگ هستند که در همه امورات زنده گی حرف اول را می زنند و در ساخت دواها هم پیش قدم هستند. اگر یک کشور عقب مانده مثل افغانستان دوای ویروس را بسازد شاید مردم جهان از آن استفاده نکنند اما گر کشور های بزرگی اقتصادی مثل چین، امریکا، روسیه و آلمان دوا بسازند همه مردم آماده هستند که آن را خریداری کنند. این را می گویند نظام های سرمایه داری. مرض را خلق کن و سپس دوای آن را به بازاه ها عرضه کن. اینکه چقدر مردم کشته می شوند به اینها عرض نیست.

پاسخ