سلامتی

حتی ایران ویروس زده نیز بالای «واکسین» روسی شک دارد

سلام تایمز و ای اف پی

در تصویر دیده می شود که، یک زن ایرانی که ماسک روی را پوشیده است، به تاریخ ۱۹ اسد در جاده های تهران قدم می زند. [عطا کناری/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، یک زن ایرانی که ماسک روی را پوشیده است، به تاریخ ۱۹ اسد در جاده های تهران قدم می زند. [عطا کناری/ای اف پی]

تهران -- ایران که یکی از بلندترین آمار مرگ و میر و تعداد ابتلاهای مربوط به کووید-۱۹ در جهان را دارد، به روز سه شنبه (۲۸ اسد) نسبت به ادعای کریملین مبنی بر تولید یک واکسین مصؤن ویروس کرونا شک و تردید ابراز کرد.

رژیم روسیه به تاریخ ۲۱ اسد گفت که اولین واکسین در جهان را تولید کرده است که «مصؤنیت پایدار» را در برابر کووید-۱۹ فراهم کرده و در مرحله نهایی آزمایشات انسانی قرار گرفته است.

دانشمندان صحی و تحلیلگران طبی در سراسر جهان زنگ هشدار را درباره این ادعاها به صدا درآوردند، در حالی که بسیاری می گویند که این ادویه آزمایش نشده، ثابت نشده ممکن است در حقیقت خطرناکتر از کووید-۱۹ باشد.

ایران از زمان اعلام نخستین موارد خود در ماه حوت، در مهارکردن شدیدترین شیوع ویروس در شرق میانه سعی داشته است، اما این بحران رهبران آن را وادار نکرده است تا با آزمایش یک واکسین عجولانه، ایرانیان را در معرض خطر قرار دهند.

علی رضا زالی، یک عضو کارگروه مجادله علیه کووید-۱۹ گفت، «ما قبل از آنکه این واکسین را از روسیه خریداری کنیم، منتظر جامعه جهانی، به شمول سازمان صحی جهان هستیم.»

وی به یک کنفرانس خبری در تهران گفت، «برای استفاده از این واکسین، سازمان های اصلی و مستقل مانند سازمان صحی جهان باید در مورد آن اظهار نظر کنند و آن را تائید کنند، که این کار هنوز صورت نگرفته است.»

ادعاهای مشکوک

انستیتوت دولتی گامالیه، که این واکسین را تولید می کند، پس از آنکه محققین و رئیس آن چندین ماه قبل نمونه اولیه آن را به خود تزریق کردند، متخصصین این اقدام را به عنوان یک روش غیرمعمول و عجولانه برای شروع آزمایشات انسانی مورد انتقاد قرار دادند.

ناظرین قبلاً نگرانی هایی را مبنی بر اینکه محققین روسی عجله کرده و به خاطر ارائه کردن نتایج تحت فشار مقامات قرار گرفته اند، ابراز کرده اند.

دانی آلتمن، یک ایمیونولوژیست در امپریل کالج لندن گفت، «آسیب جنبی ای که از انتشار هرگونه واکسین کمتر از مصؤن و مؤثر به وجود می آید، می تواند مشکلات فعلی ما را بطور غیرقابل برگشت تشدید کند.»

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود کریملین در تلاش برای اولین بودن، خطر یک «واکسین» خطرناک یا نامؤثری را قبول کند.

ناظرین می گویند، محبوبیت رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در روسیه، طی سال های اخیر به دلیل فروپاشی اقتصاد آن و اشتباعات وی در سطح جهانی به طور چشمگیری کاهش یافته است. ادعاها برای داشتن این واکسین بسیار مورد تقاضا شاید تازه ترین حیله سیاسی پوتین را نشان دهد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من فکر می کنم که روسیه و چین بخاطر کشتن مردم با همدیگر متحد شدند. چین ویروس را ساخت و هزاران نفر را کشت و اکنون روسیه می خواهد مردم خودش را توسط واکسین اش از بین ببرد.

پاسخ

قسمیکه چین ویروس کرونا را ساخت و هزار ها تن را در جهان از بین برد، اکنون روسیه میخواهد که نفوس متباقی جهان را توسط واکسین اش از بین ببرد. فکر می کنم که اعم روسیه و چین هردوی شان برای بربادی جهان کمر بسته است. چین ویروس کرونا را ایجاد و روسیه برایش واکسین درست کرد. و هر دوی این کشور ها با هم دوست هستند و امکان دارد که هردوی شان مشترکاً تصمیم گرفته باشد که رقیبای سیاسی شان را توسط کوید ۱۹ و واکسین آن از بین ببرند. بناءً از واکسین ساخته شده ای روسیه باید محتاطانه استفاده صورت بگیرد و این واکسین باید در لابراتوار های معتبر جهان ارزیابی شود که آیا این واکسین واقعاً برای تداوی مرض کرونا است یا خیر.

پاسخ