سلامتی

پاسخ های ضعیف به کووید-۱۹، ضعف رژیم های مستبد را نشان می دهد

سلام تایمز و ای اف پی

یک مرد به تاریخ ۱۷ سنبله، پس از دریافت کردن واکسین در جریان کمپاین واکسیناسیون زکام فصلی در مسکو در میان همه گیر ویروس کرونا، بازوی خود را نشان می دهد. [ناتالیا کولیسنیکووا/ای اف پی]

یک مرد به تاریخ ۱۷ سنبله، پس از دریافت کردن واکسین در جریان کمپاین واکسیناسیون زکام فصلی در مسکو در میان همه گیر ویروس کرونا، بازوی خود را نشان می دهد. [ناتالیا کولیسنیکووا/ای اف پی]

خودنمایی، سرکوب و انزجار از حقایق: تحلیلگران می گویند، رژیم های قدرتمند جهان با همه گیر ویروس کرونا کووید-۱۹ تقریباً به همان روشی برخورد کرده اند که با همه موارد دیگر کنار می آیند. آنها شامل حکومت های چین، روسیه و ایران هستند.

اما گاهی بی توجهی آشکار به سلامتی مردم، همراه با بی کفایتی مطلق، اعتماد شهروندان به چنین رهبران را از بین برده است.

اوما کامبامپاتی، یک اقتصاددان انکشافی در پوهنتون ریدینگ در بریتانیا گفت، «همه آنها یک نوع رفتار رهبری، یک رهبری جسورانه دارند.»

وی گفت، «این نوع همه گیر ممکن آنها را به شدت عصبانی می سازد.»

قبل از مراسم بزرگداشت کسانی که علیه همه گیر ویروس کرونا کووید-۱۹ مبارزه کرده اند، منسوبین امنیتی چین به تاریخ ۱۸ سنبله در خارج از تالار بزرگ مردم در بیجینگ ایستاده اند. [نیکولاس آصفوری/ای اف پی]

قبل از مراسم بزرگداشت کسانی که علیه همه گیر ویروس کرونا کووید-۱۹ مبارزه کرده اند، منسوبین امنیتی چین به تاریخ ۱۸ سنبله در خارج از تالار بزرگ مردم در بیجینگ ایستاده اند. [نیکولاس آصفوری/ای اف پی]

هیچ کس دیگری مقصر نیست

کامبامپاتی به ای اف پی گفت، رهبرانی مانند نریندرا مودی نخست وزیر هندوستان، و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، که قبلاً در اوایل بحران در میان مردم بیشتر دیده می شدند، اکنون از حضور در میان مردم پرهیز می کنند.

وی گفت، «در مراحل اول آنها می توانستند دیگران را مقصر بدانند، اما در حال حاضر، با گذشت ۶ ماه در همین حالت، آنها نمی توانند کسی دیگری را ملامت كنند.»

نامبرده گفت، «آنها از این وضع احساس راحت نمیکنند.»

سازمان بین المللی عفو با استناد از مثال های چین، روسیه، مالیزیا و پاکستان در گزارشی گفت، یک پاسخ مشترک این است که، انتقادات کارمندان صحی و سایر پرسونل مهم، نادیده گرفته شوند.

سازمان بین المللی عفو در یک گزارش در ماه سرطان، تحت عنوان «افشا شده، خاموش شده، مورد حمله قرار گرفته»، مواردی را نشان داد که حکومت ها برای جلوگیری از ابراز نگرانی چنین کارمندان در مورد پالیسی، محدودیت ها را وضع کرده بودند.

نگرانی های آنها اکثراً به شرایط نامصؤن کار، کمبود تجهیزات محافظت شخصی کافی، آموزش ناکافی و آزمایش ناکافی کارمندان صحی، مربوط می شوند.

'شایعه پراکنی'

سازمان بین المللی عفو به مورد لی وینلیانگ، یک داکتر چشم در چین استناد می كند، كه به همكاران خود در مورد ویروس كرونا هشدار داده بود و به دلیل «شایعات پراكنی» سریعاً مورد تحریم قرار گرفته بود.

به گفته سازمان بین المللی عفو، در مصر، مقامات از ماه حمل تا جوزا برای دستگیری دست کم ۹ داکتر و فارمسیست به دلیل صحبت کردن در این مورد، از اتهامات «پخش اخبار دروغین» و «تروریزم» استفاده کرده اند.

همین اتهامات علیه محمد منیر، یک ژورنالست ۶۵ ساله ای که برای الجزیره کار می کرد، وضع شد که در ماه سرطان به علت کووید-۱۹ در زندان درگذشت.

سازمان بین المللی عفو گفت، در پاکستان، پولیس یک اعتراض داکتران علیه شرایط کار و کمبود تجهیزات آنها را سرکوب کردند، با چوب ها به داخل ازدحام رفتند و ده ها نفر را دستگیر کردند.

بینو زوگ، یک محقق ارشد در مرکز مطالعات امنیتی در سویتزرلند گفت، «کشورهای استبدادی یک ترتیب بسیار خاصی دارند که با این همه گیر بیشتر تقویت شد.»

وی به ای اف پی گفت، «آنها می خواهند تصویری از قدرتمند بودن را، كه در مورد روسیه و چین حقیقت بود، ارائه کنند تا نشان دهند كه رژیم های استبدادی نسبت به رژیم های دیموكراتیک بهتر می توانند چنین بحرانی را مدیریت كنند.»

وی گفت، «آنها چندین گامی برداشتند تا اساساً جامعه را كنترل كنند و اطمینان حاصل كنند كه هیچ معلومات بدیل یا نظریات بدیل وجود ندارند.»

معلومات نادرست و دروغ

رژیم های روسیه و چین، هر دو در حالت پخش نمودن معلومات دروغین در اخبار و رسانه های اجتماعی، راجع به این ویروس، گرفتار شده اند.

کریملین با خودنمایی زیادی اعلام کرد که این کشور «نخستین» تولیدکننده واکسین ویروس کرونا است، اما تحلیلگران طبی و دانشمندان صحی در سراسر جهان نگرانی هایی را مطرح کرده اند مبنی بر اینکه این ادویه اثبات نشده و آزمایش نشده ممکن است در حقیقت از کووید-۱۹خطرناکتر باشد.

تلویزیون آر بی سی روسیه در ماه اسد گزارش داد، بیش از نیمی از داکترانی که در یک نظرسنجی در روسیه اشتراک کرده بودند، اظهار داشتند که واکسین ویروس کرونای کریملین «اسپوتنیک V» را توصیه نمی کنند.

در ماه سرطان، مرکز ملی امنیت انترنیتی بریتانیا (ان سی اس سی) گفت که هکران روسی سازمان های تحقیقاتی و تولیدکننده واکسین بریتانیا، ایالات متحده و کانادا را هدف قرار داده اند.

در همین حال، رژیم چین در تلاش است تا تاریخ را تغیر دهد و در رسانه های محلی و بین المللی به روایت «اقدامات قهرمانانه» چین در مبارزه با همه گیر کووید-۱۹، ادامه دهد.

از آغاز این بحران، بیجینگ با ترویج نظریه های توطئه به طور فعال تلاش می کند تا انتقادات از نقش خود در همه گیر ویروس کرونا را خنثی سازد.

این هشدار به سلسله هشدارها و گزارش ها، مبنی بر متهم کردن هکران تحت حمایت حکومت در ایران، کوریای شمالی، روسیه و چین در رابطه با فعالیت مخرب مربوط به همه گیر ویروس کرونا، از پخش کردن اخبار دروغین تا هدف قرار دادن کارگران و سائینس دانان، می افزاید.

رژیم ایران در پخش نمودن معلومات نادرست و دروغ ها در مورد همه گیر کووید-۱۹، درگیر بوده است.

در اوایل، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران برای افتتاح یک دستگاه تشخیص «تعجب آور» اما جعلی کووید-۱۹ به صورت آنلاین مورد تمسخر گسترده قرار گرفت و حتی توسط وزارت صحت ایران و مشاور رئیس جمهور نیز رد شد.

افزایش نظارت

تحلیلگران می گویند، تجاوز علیه حقوق بشر اکثراً شامل محدود کردن آزادی بیان و گردهمایی، بوده است.

یکی از استثناهای قابل توجه بیلاروس است، جایی که مدیریت بی نظم همه گیر که با اتهامات تقلب در انتخابات ریاست جمهوری همراه بود، باعث تظاهرات گسترده شد.

آنها می گویند، حکومت های فیلیپین، روسیه، قرغیزستان و قزاقستان و دیگران در خاموش ساختن صدای انتقادی در مورد همه گیر، مقصر هستند.

بسیاری از رژیم ها، با استفاده از نیاز به جلوگیری از گسترش کووید-۱۹، هزینه های تجهیزات نظارتی را -- که اکثراً در چین ساخته می شوند -- مانند ردیابی جی پی اس، تلویزیون سرکت بسته (سی سی تی وی)، نرم افزار تشخیص چهره و شناسایی هوئت، افزایش داده اند.

زوگ محقق در مرکز مطالعات امنیتی گفت، «هنگامی که سیستم نظارتی جابجا شود، می تواند به راحتی در بحران بعدی یا حتی به عنوان یک اقدام دایمی مورد استفاده قرار گیرد.»

در عین زمان، برخی از قدرتمندان مجبور خواهند شد که با کاهش حمایت مردمی به دلیل کمبودهایشان، و یا حتی با تمسخر برای حمایت از ادویه بی اعتبار کووید-۱۹ مانند هایدروکسی کلوروکوین، یا غیرمعمولی مانند شستن دست با پطرول یا شیره گیاهی، روبرو شوند.

کامبامپاتی از پوهنتون ریدینگ گفت، «من فکر نمی کنم که هیچ کدام از رهبران قدرتمند از این وضعیت به حالت خوب بیرون آید.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

به نظرم اکنون وقت آن نیست که کشور های منطقه برعلیه یک دیگر تلیغات منفی پخش کنند و بگویند که فلان کشور در برابر کرونا شکست خورده و کدام کشور پیروز شده است. اکنون وقت آن است که دولت های همه کشور ها با هم کار کنند و بخاطر مغلوب کردن ویروس کرونا یک واکسین را درست کنند که واقعاً بتواند این مروض را تداوی کنند. اگر چین از شکست کوید ۱۹ صحبت می کند باید همراه چین کار کرد و از تجارب آنها بخاطر شکست دادن کوید ۱۹ آموخت و اگر روسیه واکسین کوید ۱۹ را کشف کرده باید همراه روسیه کار شود که این واکسن هر چه زودتر به تمام کشور ها برسد و به دسترس مردم قرار بگیرد. بخاطریکه شما میدانید که از شیوع ویروس کرونا تقریباً یک سال میگذرد و اکنون هم کشور ها با این مرض مهلک دست وپنجه نرم می کند. مثلاً در هند روزانه حدود صد هزار تن به این مرض مبتلا می گردد و هزار تن جان های شان را از اثر کوید ۱۹ از دست میدهند. و این ویروس همه کشور های جهان را با تعطیلی ها مواجه ساخته است. تعطیل نهاد های تحصیلی، تعطیل رستورانت ها، تعطیل پرواز ها وغیره. از این جهت خواست مه از همه کشور ها این است که رقابت های ناسالم شان را کنار گذاشته و بخاطر مغلوب کردن کوید ۱۹ دوشا دوش هم دیگر کار کنند.

پاسخ

من رسانه های چینایی را ندیده ام، اما آژانس های خبری روسی مانند آژانس خبری پشتو و دری سپوتنیک اکثراً به گونه ای تبلیغات می کنند که نسبت به سایر مردم جهان نفرت را نشان دهد. به همین ترتیب، سلام تایمز و سایر رسانه ها گزارش هایی را علیه روس ها، چینایی ها و ایرانی ها منتشر می کنند. فکر می کنم نفرت نباید ترویج شود. نفرت به مشاجره ها تبدیل می شود و مشاجره ها به جنگ و جنگ باعث مرگ و کشتن انسان ها می شود که شیطان را خشنود می کند. ابرقدرت های جهان، به ویژه امریکا، چین، روسیه، برتانیا و کشورهای مهم سازمان همکاری اسلامی، همه باید استعدادهای خود را جمع کرده، برای رفاه انسان ها تلاش کنند تا فقر را در جهان از بین ببرند، نفرت را از بین ببرند، مانند افغانستان، فلسطین، کشمیر و غیره مسائل را حل کنند و علم و دانش را انکشاف دهند، اما نه آن علم که که سلاحها را بسازد و باعث مرگ مردم شود، بلکه ساینس و تکنالوژی را توسعه دهند که خداوند متعال را در برابر فرشتگان مفتخر کند و خداوند به فرشتگان بگوید، بنگرید به فرزندان خلیفه من (آدم ع) چقدر پیشرفت کرده اند، آنها چقدر به یکدیگر کمک می کنند، برای جلب رضایت من به دیگران چقدر محبت می کند، و برای یکدیگر چقدر تسهیلات فراهم می کند، آنها به حیوانات، آب و هوا و محیط زیست رحم می کنند. خداوند متعال ما را هدایت نصیب کند و به راه راست محمد رسول خدا رهنمون سازد. آمین

پاسخ