سلامتی

سپاه پاسداران ایران بخاطر رونمایی یک ردیاب کووید-۱۹ مشکوک مورد تمسخر قرار گرفت

سلام تایمز

در این تصویر دیده می شود که، تورن جنرال حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (آخرین سمت چپ) و سایر افسران نظامی به تاریخ ۲۷ حمل، این دستگاه 'شگفت آنگیز' ردیاب ویروس کرونای کووید-۱۹ را رونما می کنند. [خبرگزاری فارس]

در این تصویر دیده می شود که، تورن جنرال حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (آخرین سمت چپ) و سایر افسران نظامی به تاریخ ۲۷ حمل، این دستگاه 'شگفت آنگیز' ردیاب ویروس کرونای کووید-۱۹ را رونما می کنند. [خبرگزاری فارس]

این دستگاه مانند چیزی از یک فیلم علمی تخیلی با بودجه کم به نظر می آید -- یک حلقه فلزی است که از یک طرف مانند یک سنج و یک ردیاب دستی که به یک آنتن مجهز است، بسته می شود -- و می تواند ویروس کرونا را در یک شعاع ۱۰۰ متری تشخیص دهد.

این چیزی است که دانشمندان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ادعا می کنند آنرا ساخته است.

'کاردانی' ایران

رونمایی از این دستگاه به عنوان لحظه ای از پیروزی برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صورت گرفت، که این سازمان بخاطر مدیریت آن از فاجعه ویروس کرونا کووید-۱۹ مورد انتقادات شدید قرار گرفته است.

تورن جنرال حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم افتتاح تلویزیونی این دستگاه به تاریخ ۲۷ حمل گفت، «این یک روش علمی شگفت انگیز است که در شفاخانه های مختلف آزمایش شده است.»

در این تصویر آیت الله علی خامنه ای، رهبر مذهبی ایران به تاریخ ۲۱ حمل در جریان یک سخنرانی تلویزیونی دیده می شود که در آن وی از عملکرد 'درخشان' کشورش در جریان فاجعه ویروس کرونای کووید-۱۹ قدردانی کرد. [وزارت دفاع ایران]

در این تصویر آیت الله علی خامنه ای، رهبر مذهبی ایران به تاریخ ۲۱ حمل در جریان یک سخنرانی تلویزیونی دیده می شود که در آن وی از عملکرد 'درخشان' کشورش در جریان فاجعه ویروس کرونای کووید-۱۹ قدردانی کرد. [وزارت دفاع ایران]

در تصویر دیده می شود که، سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (نفر ۳ سمت چپ) هنگام رونمایی این ردیاب صحبت می کند. [خبرگزاری فارس]

در تصویر دیده می شود که، سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (نفر ۳ سمت چپ) هنگام رونمایی این ردیاب صحبت می کند. [خبرگزاری فارس]

وی گفت، این «پیشرفت علمی جدید و فوق العاده» توسط دانشمندانی انجام شده است که در نیروی شبه نظامی بسیج، شاخه ای از سپاه پاسداران، خدمت می کنند.

سلامی ادعا كرد، این دستگاه می تواند سطوح آلوده را تشخیص دهد و تشخیص کسانی را كه به این ویروس مبتلا باشند، در شعاع ۱۰۰ متری تنها در ظرف ۵ ثانیه انجام دهد.

وی افزود، «این تکنالوژی می تواند زمینه ای برای تشخیص تمام انواع ویروس ها باشد.»

خبرگزاری تسنیم به تاریخ ۲۸ حمل گزارش داد، بریدجنرال رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران این دستگاه را محصولی از «کاردانی و جسارت ایران» خواند.

به گزارش تلویزیون پریس ایران، این دستگاه قادر به تشخیص «لحظه ای» این ویروس با دقت ۸۰٪ است و قبل از رونمایی، برای بیش از ۱۰ روز در حداقل ۱۰ شفاخانه آزمایش شده است.

'خبرهای عجیب'

رادیو فردا گزارش داد، اما ویدیویی که در توییتر منتشر شده است، نشان می دهد که این دستگاه در یک مرکز صحی در حال آزمایش است و هرکس از دیدن آن ناراحت است، زیرا قادر به شناسایی ویروس در فاصله کمتر از یک متر نیست.

کاربران رسانه های اجتماعی ایرانی تصاویری را منتشر کرده اند، که یک دستگاه مشابهی را نشان می دهد که برای ردیابی فلزات، مواد سوخت و سایر مواد جامد و مایع و مواد کیمیاوی استفاده می شود و ظاهراً از روی یک اسباب بازی طرح شده است که به راحتی در کشورهای غربی پیدا می شود.

رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گزارش داد، کاربران رسانه های اجتماعی همچنان زود به شباهت این دستگاه با یک ردیاب جعلی بمب اشاره کردند، که توسط متقلبین بریتانیایی فروخته می شد و تقریباً یک دهه پیش به دلیل تقلب شان محکوم و زندانی شدند.

حتی وزارت صحت ایران تأکید کرد که این دستگاه از سوی ادارات غذا و ادویه این کشور جواز نگرفته است.

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت صحت، با افزودن اینکه مسؤلیت صادرکردن جواز به چنین تجهیزات برای تولید زیاد را وزارت صحت بر عهده دارد گفت، «اگر این دستگاه توسط وزارت صحت تصویب می شد، حتماً در مراسم رونمایی آن اعلام می شد.

حسام الدین آشنا، مشاور رسانه ای رئیس جمهور حسن روحانی، ادعاهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره این دستگاه را مورد انتقاد قرار داد.

وی به تاریخ ۲۷ حمل توییت کرد، «در شرایطی که هر روز جامعه با خبرهای عجیب روبرو می شود، از پخش کردن تبلیغات در بخش های خبری خودداری کنید و در مورد واکسین ها، ادویه جات، دستگاه های تشخیصی یا ردیاب های خلاقانه و بی نظیر ویروس، تبلیغ نکنید ...»

یک سلسله حوادث مرگبار

از زمانی که این دولت اولین مورد کووید-۱۹ را به تاریخ ۳۰ دلو اعلام کرد تاکنون، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چندین ادعای مشکوک را در رابطه با تولید ماسک ها، دستگاه های تشخیص و تداوی ویروس کرونا ارائه کرده است – که هیچ کدام ار آنها مؤثر ثابت نشده است.

سپاه پاسداران و شبه نظامیان بسیج، که وظیفه امنیت داخلی را بر عهده دارند، در مهار کردن این فاجعه با چالش ها روبرو بوده اند و ایران را به یکی از مرگبارترین کشورها براثر این ویروس تبدیل کردند.

برخی از مقامات و متخصصین صحی در ایران و خارج از کشور، در صداقت تهران تردید کرده اند و می گویند که آمار تلفات این کشور شاید بیشتر از آنچه اعلام کرده است باشد.

به نظر می رسد که این ابزار جدید نیز بخشی از تلاش های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای بهبود حیثیت خود باشد، که به تعقیب تعدادی از حوادث مرگبار اخیر، به شمول سقوط تصادفی یک هواپیمای مسافربری اوکراینی، کمرنگ شده است.

ساعاتی قبل از سقوط این هواپیما به تاریخ ۱۸ جدی، سپاه پاسداران به عنوان انتقام از ترور تورن جنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به تاریخ ۱۳ جدی در یک حمله هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده در بغداد، یک حمله موشکی را بر پایگاه هایی در عراق انجام داد که سربازان ایالات متحده در آن جابجا بودند

وقتی تهران بالاخره مسئولیت سقوط هواپیما را -- سه روز پس از این واقعه به عهده گرفت -- مقامات آن را یک «اشتباه فاجعه بار» خواندند، و گفتند بعد از آنکه یک کارمند تصور کرد که این یک هواپیما نه بلکه یک موشک کروز است، دو موشک را بر این هواپیما شلیک کرده بود. تمام ۱۷۶ مسافر و خدمه کشته شدند.

یکی از کاربران توییتر درباره دستگاه جدید ردیاب ویروس کرونا توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با تمسخر بخاطر «نصب کردن یک آنتن روی یک دماسنج» گفت، «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نمی توانست یک هواپیمای مسافربری را از موشک تفکیک کند، چگونه می توانیم باور کنیم که می تواند یک ویروس به اندازه نانومتری را در کمتر از پنج ثانیه تشخیص دهد.»

بر اساس گزارش عفو بین المللی، به دلیل سرکوب کردن خونین توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اعتراضات علیه رژیم در ماه عقرب گذشته که باعث کشته شدن دست کم ۳۰۰ نفر شد، خشم مردم ایران همچنان باقی مانده است.

اخیراً، شرکت ماهان ایر، که بخشی از آن متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، به عنوان یک حامل اصلی در شیوع ویروس کرونا در ایران و عاقبتاً شیوع این ویروس کشنده در سراسر منطقه فراتر از آن مشخص شده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500