سلامتی

با گسترش شیوع ویروس کورونا صداقت تهران مورد تردید قرار گرفت

سلام تایمز و ای اف پي

در تصویر مشاهده می شود که، به تاریخ ۶ حوت یک کارگر محلول ضد ویروس را بالای موتر های حمل و نقل عامه در تهران دواپاشی می کند. [مجید خاهی/ایسنا]

در تصویر مشاهده می شود که، به تاریخ ۶ حوت یک کارگر محلول ضد ویروس را بالای موتر های حمل و نقل عامه در تهران دواپاشی می کند. [مجید خاهی/ایسنا]

تهران -- در مورد عدم شفافیت رژیم ایران در ارائه معلومات دقیق به مردم نگرانی های بین المللی در حال افزایش است زیرا شیوع ویروس کورونا کنترل نشده در این کشور، کشورهای همسایه و فراتر از آن را تهدید می کند.

تهران به روز چهارشنبه (۷ حوت) چهار مورد ویروس کورونای جدید را در میان ۴۴ مورد تازه طی ۲۴ ساعت گذشته گزارش داد که تعداد مجموعی تلفات را به ۱۹ نفر و اشخاص مبتلا به ۱۳۹ نفر رسانده است.

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت صحت، از موارد جدید در تلویزیون دولتی خبر داد و جزئیات نحوه شیوع کووید-۱۹ را در هر چهار گوشه کشور تشریح کرد.

ایران از روز چهارشنبه گذشته با اعلام خبر مرگ دو نفر در قم، مرکز مطالعات اسلامی و زیارتی که علمای خارج از کشور را به خود جلب می کند، سعی می کند که کووید-۱۹ را مهار کند.

در این تصویر، ایرج حریرچی معاون وزیر صحت ایران (سمت چپ) دیده می شود که، طی یک کنفرانس خبری با علی ربیعی سخنگوی دولت در تهران به تاریخ ۵ حوت، عرق را از روی خود پاک می کند. حریرچی به تاریخ ۶ حوت تائید کرد که در میان شیوع گسترده در این کشور، آزمایش وی برای ویروس کورونا نیز مثبت است. [مهدی بلوریان/فارس نیوز/ای اف پی]

در این تصویر، ایرج حریرچی معاون وزیر صحت ایران (سمت چپ) دیده می شود که، طی یک کنفرانس خبری با علی ربیعی سخنگوی دولت در تهران به تاریخ ۵ حوت، عرق را از روی خود پاک می کند. حریرچی به تاریخ ۶ حوت تائید کرد که در میان شیوع گسترده در این کشور، آزمایش وی برای ویروس کورونا نیز مثبت است. [مهدی بلوریان/فارس نیوز/ای اف پی]

در این تصویر دیده می شود که، یک سرباز پاکستانی که ماسک پوشیده به تاریخ ۶ حوت در مرز بسته شده پاکستان و ایران در تفتان نگهبانی می کند، زیرا ترس گسترش ویروس کورونا کووید-۱۹ شدت یافته است. [بنارس خان/ای اف پی]

در این تصویر دیده می شود که، یک سرباز پاکستانی که ماسک پوشیده به تاریخ ۶ حوت در مرز بسته شده پاکستان و ایران در تفتان نگهبانی می کند، زیرا ترس گسترش ویروس کورونا کووید-۱۹ شدت یافته است. [بنارس خان/ای اف پی]

مکاتب، پوهنتون ها، مراکز فرهنگی و مسابقات ورزشی در این کشور تعطیل شده اند، و تیم هایی از کارگران صحی را برای ضد عفونی کردن بس ها، قطارها و اماکن عامه مستقر کرده است.

اما علی رغم گسترش سریع ویروس کورونا، تاکنون مقامات قرنطین کردن را به عنوان یک گزینه به عنوان کنترل شیوع بیماری انتخاب نکرده اند و به گفته جهانپور وضعیت «در حال بهبود» بود.

یک نکته خاص نگرانی، میزان ابتلا-به-مرگ و میر بود که مقامات ایرانی علنی ساخته اند. در سطح جهانی میزان مرگ و میر کووید-۱۹ بین ۱٪ و ۲٪ را نشان داده است. اگر ۱۹ نفر بر اثر این ویروس در ایران فوت کرده باشند، باید بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر مبتلا باشد، نه ۱۳۹ نفر که علناً اعلام شده است.

ایرج حریرچی، معاون وزیر صحت ایران روز سه‌شنبه تائید كرد كه حتی آزمایش وی نیز برای ویروس كورونای جدید مثبت بوده است، که دلیل شیوع گسترده تر کووید-۱۹ را نسبت به تبلیغات در مورد آن بیشتر تقویت می کند.

حریرچی در جریان کنفرانس مطبوعاتی به روز دوشنبه (۵ حوت) در تهران با علی ربیعی سخنگوی دولت، گاه گاهی سرفه می کرد و به نظر می رسید که عرق می کرد.

مایک پومپئو وزیر امور خارجه امریكا، روز سه‌ شنبه (۶ حوت) از رژیم ایران خواست كه در مورد شیوع ویروس كورونا «حقیقت را بگوید»، و بخاطر پنهان کردن حقایق هشدار داد.

پومپیو به خبرنگاران در واشنگتن گفت، «ایالات متحده بسیار نگران معلوماتی است که نشان می دهد رژیم ایران ممکن است جزئیات مهم درباره شیوع در آن کشور را محدود کرده باشد.»

وی گفت، «تمام کشورها به شمول ایران باید حقیقت راجع به ویروس کورونا را بیان کنند و با سازمان های بین المللی کمک کنند.»

رژیم ایران در ماه های اخیر دچار رویدادهای شفافیت شده است که از نظر اعتبار با جمعیت خود و جامعه بین المللی هزینه های قابل توجهی را برای تهران به همراه داشته است.

در ماه جدی، با وجود ویدیو و شواهد متعاقب که نشان می دادند موشک زمین-به-هوا به هواپیمای بین المللی پرواز پی اس ۷۵۲ اوکراین اصابت کرد، تهران برای چند روز ازینکه موشک خودشان این هواپیما را منهدم کرده است، انکار میکرد.

اما سرانجام رژیم با افزایش فشارهای بین المللی و داخلی، این حقیقت را پذیرفت -- که ارتش ایران طی یک «اشتباه فاجعه بار» این هواپیما را سقوط داده است.

این اعتراف -- و ظهور تلاش برای پوشش دادن – برای چند روز اعتراضات ضد دولتی در ایران را برانگیخت.

ده ها هزار ایرانی به جاده ها ریختند و در اشاره ای به آیت الله علی خامنه ای رهبر بزرگ با صدای بلند فریاد می زدند "مرگ بر دیکتاتور" -- "مرگ بر دروغگویان" و دیگر شعارهای ضد رژیم را سر میدادند.

سازمان ملل متحد همچنان نگران عدم شفافیت تهران در مورد تلفات و رفتار با بازداشت شدگان در ماه عقرب پس از سرکوب معترضین ایرانی است.

نگرانی ها درباره تهران در حالی به وجود می آید که هزاران حساب رسانه های اجتماعی مرتبط با روسیه، تلاش سازمان یافته ای را برای پخش کردن تئوری های توطئه در مورد ویروس جدید کرونا آغاز کرده اند و ترس از این آفت جهانی عمیق تر شده است.

همسایگان ایران در معرض خطر جدی قرار دارند

همسایگان ایران پس از گزارش اولین موارد خود طی روزهای اخیر، محدودیت های مسافرتی و اقدامات سخت قرنطین را تطبیق کرده اند، بیشتر مریضانی هستند که با ایران روابط دارند.

با وجود خطری که برای همسایگان خود ایجاد می کند، تهران همچنان به اقدامات فعالی برای محدود کردن حرکات مردم نمی پردازد.

سعید نمکی وزیر صحت روز سه‌شنبه گفت، قرنطینها یک «طریقه قدیمی» است.

خبرگزاری نیمه رسمی ایسنا به نقل از وی گفت، «ما هنوز با قرنطین ساختن شهرها موافق نیستیم زیرا معتقدیم که مردم به اندازه کافی فرهنگ دارند تا از مسافرت از شهرهای آلوده به مناطق دیگر خودداری کنند.»

روز سه شنبه امارات متحده عربی همه پروازهای مسافربری و باربری از ایران/به ایران را متوقف کرد، یک اقدامی که سایر کشورهای همسایه به شمول ارمنستان، کویت، عراق، تاجیکستان و ترکیه نیز کردند.

پاکستان و ترکمنستان بندر های مرزی با ایران را بستند، در حالی که افغانستان این مرز را فقط برای یک روز بسته بود.

با موجودیت ویروس جدید در ایران همسایه، افغانستان و پاکستان با یک بحران ویرانگر بالقوه روبرو هستند.

سیستم مراقبت های صحی افغانستان پس از گذشت بیش از چهار دهه جنگ مندرس است، و تعداد محدودی از شفاخانه های موجود عمدتاً روی مراقبت های اساسی و تروما متمرکز شده اند. آنها فاقد تخصص لازم برای مقابله با مرض های مکروبی هستند.

ولی، یک داکتر مستقر در کابل، که متخصص بیماری های مکروبی ویروسی است گفت، «اگر این ویروس واقعاً در سرتاسر کشور شیوع یابد، می تواند یک فاجعه باشد. مراکز تداوی کافی وجود ندارد.»

آنسوی مرز در پاکستان، نگرانی های زیادی در مورد چگونگی برخورد این کشور با شیوع احتمالی وجود دارد.

اسلام آباد سابقه عدم توانایی مهار کردن بیماری های مکروبی مانند فلج اطفال، توبرکلوز و زردی را دارد.

پاکستان در این هفته به سرعت اقدام کرد هنگامی که دست کم ۲۷۰ نفر در نزدیکی مرز ایران را پس از آن قرنطین کرد که گروهی از زیارت کنندگان بازگشتند و مختصراً با سایر باشنده گان مخلوط شدند.

زیارت کنندگان از افغانستان و پاکستان غالباً مورد استخدام به گروه های شبه نظامی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران برای نبرد در سوریه می شوند.

ضیاء الله لنگووی، وزیر داخله ایالت بلوچستان پاکستان گفت، تقریبا ۱۰ هزار پاکستانی هنوز در ایران هستند، که اکثر آنها محصلین و زیارت کنندگانی هستند که مقامات ایرانی قصد دارند در گروه های کوچک آنها را اعزام کند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ویروس کرنا توسط امریکا برای از بین بردن رقیبان شان در کشور های شرقی است. به همو خاطر است که مبتلایان این ویروس در چین و یران زیاد است. فکر نکنم که ویروس کرونا از خوردن برخی حیونات بجود آمده باشد. چینایی ها هزاران سال می شود که از حیونات حرام استفاده نمی کنند. اما ویروس کرونا نو پیدا شد. از این فهمیده می شود که این کار امریکا است تا کشور های قدرتمند شرقی چون چین و ایران را از طریق ویروس از بین ببرد.

پاسخ